• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor Batireno / Energie&Habitat 2024 in Namen aan! Let op: FR beurs

minder dak dan gedacht...

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
113
Waarderingsscore
8
Punten
18
gegroet,

We plannen om deze zomer het dak boven de slaapkamers (eindelijk) aan te pakken, daarnet enkele "kijkgaatjes" gemaakt en tot de ontdekking gekomen dat de dakconstructie wat lichter is dan verwacht:
geen sporen (of kepers?), enkel gordingbalken van 17x6,5 (6,5 is ongeveer) met daarop dakbeschotplanken en daarover 9mm multiplex (let wel die multiplex er schots en scheef opgeklopt, telt op geen enkel manier mee als gesloten laag ofzo)
Balken zien er prima uit, dak is ook nergens doorgezakt ofzo.

Jammer want we wilden tussen de balken isoleren en rekenden op sporen van zo'n 6cm en gordingen van 15 a 16cm (zoals het andere dak). wat laag op laag van schrootjes en plaatjes allemaal niet kan verbergen...
Nu hebben we dus 5 cm minder :confused: en zullen we waarschijnlijk toch meer aan de buitenkant moeten isoleren om in de buurt van Rc6 te komen. Met houtwol komen we maar aan een Rwaarde 4 tot 4,5... beter dan wat we nu hebben (op somige plekken niets 🥴) maar toch.
het dak een de buitenkant; nieuw pannen, lood, dakgoten, onderdak + isolatie staat nog wat later op de planning...

Waar we nu erg tussen twijfelen is houtwol platen of cellulose (inblaas)? vooral vanwege de tragere faseverschuiving.
Ik hou zelf nogal van het damp-open bouwen idee, vooral dan omdat ons huis redelijk "old-school" is, weinig waterkerende lagen, natte grond (nu niet maar soit), veel schots en scheef... ik wil mn opties om vocht het huis uit te stuwen niet beperken zeg maar.
Met PIR platen tussen de balken kan ik wel een goede Rwaarde halen maar die aansluiten tussen onze balken (niks recht, niks haaks) gaat niet simpel zijn, een flexibele isolatie lijkt me voor ons huis beter passen (en qua faseverschuiving vind ik PIR ook niet veel)
mss toch een combinatie?

Op het toekomstige nieuwe dak wilden we cellit 4d platen gebruiken als onderdak, maar gezien de geringe isolatie aan de binenkant zal dat toch iets meer moeten worden; een dikkere houtwolplaat of toch PIR?
 
persoonlijk, indien de opbouw het toelaat zou ik voor dikkere houtwolplaten gaan als combo onderdak/isolatie en vervolgens inblazen. Maar dat is afgaande op ervaringen in mijn vorig huis, isofloc is echt wel goed om de warmte buiten te houden. Indien er geleefd gaat worden onder het dak kan ik dat ten zeerste aanbevelen. Zeker omdat het weer extremer aan het worden, we gaan meer en langere hittegolven hebben. Als je dan met slaapkamers van 30 graden zit is het niet uit te houden.
 
Ok thanks,
Enkele cm's extra aan de buitenkant van het dak moet wel lukken, max 4cm schat ik (delen een dak met de buren, en ingewikkelde overgangen achteraan...)
De hitte boven is idd niet te doen nu 🥵,en nu de kids wat ouder zijn zullen de slaapkamers ook meer gebruikt gaan worden
 
+1 voor wat Boran zegt. Geen PUR of PIR in je dak. Je kan je dak ook naar binnen uitdikken?
 
gegroet,

We plannen om deze zomer het dak boven de slaapkamers (eindelijk) aan te pakken, daarnet enkele "kijkgaatjes" gemaakt en tot de ontdekking gekomen dat de dakconstructie wat lichter is dan verwacht:
geen sporen (of kepers?), enkel gordingbalken van 17x6,5 (6,5 is ongeveer) met daarop dakbeschotplanken en daarover 9mm multiplex (let wel die multiplex er schots en scheef opgeklopt, telt op geen enkel manier mee als gesloten laag ofzo)
Balken zien er prima uit, dak is ook nergens doorgezakt ofzo.

Jammer want we wilden tussen de balken isoleren en rekenden op sporen van zo'n 6cm en gordingen van 15 a 16cm (zoals het andere dak). wat laag op laag van schrootjes en plaatjes allemaal niet kan verbergen...
Nu hebben we dus 5 cm minder :confused: en zullen we waarschijnlijk toch meer aan de buitenkant moeten isoleren om in de buurt van Rc6 te komen. Met houtwol komen we maar aan een Rwaarde 4 tot 4,5... beter dan wat we nu hebben (op somige plekken niets 🥴) maar toch.
het dak een de buitenkant; nieuw pannen, lood, dakgoten, onderdak + isolatie staat nog wat later op de planning...

Waar we nu erg tussen twijfelen is houtwol platen of cellulose (inblaas)? vooral vanwege de tragere faseverschuiving.
Ik hou zelf nogal van het damp-open bouwen idee, vooral dan omdat ons huis redelijk "old-school" is, weinig waterkerende lagen, natte grond (nu niet maar soit), veel schots en scheef... ik wil mn opties om vocht het huis uit te stuwen niet beperken zeg maar.
Met PIR platen tussen de balken kan ik wel een goede Rwaarde halen maar die aansluiten tussen onze balken (niks recht, niks haaks) gaat niet simpel zijn, een flexibele isolatie lijkt me voor ons huis beter passen (en qua faseverschuiving vind ik PIR ook niet veel)
mss toch een combinatie?

Op het toekomstige nieuwe dak wilden we cellit 4d platen gebruiken als onderdak, maar gezien de geringe isolatie aan de binenkant zal dat toch iets meer moeten worden; een dikkere houtwolplaat of toch PIR?
Waarom niet uitdikken naar binnen, bv dmv extenders?
ik heb nooit gesnapt wat mensen bedoelen met “meer” dampopen.
die verhoudingen van dampspanning binnen en buiten ligt eigenlijk vast bij de beproefde en klassiek gebruikte isolatiematerialen en zijn zo gemaakt dat je binnen altijd een meer dampremmend opbouw hebt dan achter de isolatie (Zoals het hoort).
dat heeft eigenlijk niets te maken met het isolatiemateriaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
naar binnen uitdikken is idd wel een optie die ik ga bekijken nu, misschien paar cm extra. Kamers boven zitten vlak onder het dak en er zit ook een raam en een deuropening redelijk dicht tegen de schuine kant... zal even passen worden 🧐

Meer dampopen, ik bedoel eigenlijk vooral: liever niks dampdicht als ik het niet overal even goed kan aansluiten en of ventileren. dan liever dampopen met minder kans op opgesloten vocht. Folie krijg ik nog wel redelijk goed maar platen betwijfel ik, vandaar
 
naar binnen uitdikken is idd wel een optie die ik ga bekijken nu, misschien paar cm extra. Kamers boven zitten vlak onder het dak en er zit ook een raam en een deuropening redelijk dicht tegen de schuine kant... zal even passen worden 🧐

Meer dampopen, ik bedoel eigenlijk vooral: liever niks dampdicht als ik het niet overal even goed kan aansluiten en of ventileren. dan liever dampopen met minder kans op opgesloten vocht. Folie krijg ik nog wel redelijk goed maar platen betwijfel ik, vandaar
Je idee over wat dampopen moet zijn is verkeerd.
je kan langs binnen nooit dampopen zijn, het moet dampremmend of soms dampdicht zijn, afhankelijk van de binnenklimaatklasse en het noodzakelijke dampscherm (het type dampscherm wordt bepaald door de bkk en opbouw van het dak).
maar het zal altijd minstens dampremmend zijn want anders ga je condensatie krijgen in je isolatie en schimmel.
je idee over aansluitingen en dampopen zijn dus helemaal tegenovergesteld aan wat je moet doen om géén problemen te hebben.
 
Ok sorry, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik ben bekend met het principe van dampopen(er) naar buiten toe, dampscherm, damprem, etc....
Waar ik op doelde is het gebruik van Pir ed. IN een renovatie waar niets vlak of haaks is en een naadloze aansluiting moeilijk is. (en waar ik dus niet zo'n fan van ben/niet gerust in ben/zelf niet goed genoeg kan uitvoeren)
Iets wat je hier (nl) althans vaak ziet.
Ik ga sowieso een damprem plaatsen aan binnenkant (klimaat/slim of gewone weet ik nog niet)

Wat ik me eigenlijk afvroeg was wat jullie idee was over inblaas isolatie of houtwol, eventueel in combinatie met...?
 
Laatst bewerkt:
Hier is er inblaas cellulose gezet, maar de plaatser wou dit enkel nog doen in combinatie met een dakwerker die hij kende.
Want enkele maanden daarvoor had zijn cellulose tot twee huizen verder in de tuin gelegen door openingen in het onderdak en de spouw was blijkbaar ook niet goed afgesloten.

Mijn idee cellulose kan enkel als hele dak tegelijk wordt aangepakt, anders vliegt dat naar overal omdat er tot een bepaalde druk (compactheid) wordt gespoten
 
Ja, dat is eigenlijk een algemene tip die ik kan geven. Zoek een goede plaatser van isolatie (kan cellulose zijn, kan iets anders zijn) die mannen zien meer net geplaatste daken dan jij ooit in je leven gaat zien en gaan je referenties kunnen geven van dakwerkers die degelijk werk afleveren.
 
thanks!
Heb ondertussen contact gehad met een inblazer (isofloc).
We gaan de binnenzijde sowieso helemaal strippen, als er nu ingeblazen zou worden dan zou het hier buiten ook sneeuwen denk ik :)
en dan soort van folie cassettes maken in overleg met inblazer. Hij zou kunnen komen kijken als het gestript is, aanwijzingen geven en zijn gewenste folie aanleveren.

Ook nog één gevonden die IQ3 inblaast in onze regio maar die heb nog niet te pakken gekregen
 
Nu zit ik met een volgend dillemma: de dakramen...
Wat zou het handigste zijn: plaatsen op de standaard manier, beugels gelijk aan het huidig onderdak,
en dan later als het dak langst buiten vernieuwd wordt weer losmaken en ophogen (de binnendag provisoir dichtmaken en nog niet afwerken)
OF de nieuwe dakramen alvast wat hoger naar buiten toe monteren, 5cm balkje eronder ofzo of een paar lagen stroken Celit 3D (heb ik nog wel wat van liggen)
 
Nu zit ik met een volgend dillemma: de dakramen...
Wat zou het handigste zijn: plaatsen op de standaard manier, beugels gelijk aan het huidig onderdak,
en dan later als het dak langst buiten vernieuwd wordt weer losmaken en ophogen (de binnendag provisoir dichtmaken en nog niet afwerken)
OF de nieuwe dakramen alvast wat hoger naar buiten toe monteren, 5cm balkje eronder ofzo of een paar lagen stroken Celit 3D (heb ik nog wel wat van liggen)
Krijg je dat tijdelijk waterdicht als je dat naar buiten steekt?
Over welke tijdspanne spreken we?
 
Tijdspanne geen idee... hopelijk september. Maar kan ook september van ander jaar worden....
Eventueel tijdelijk iets met stroken epdm ofzo?
Maar denk dat ik de dakramen op de standaard manier ga plaatsen en eens het zover is losmaak en mee met de rest ophoog. Minder kans op gedoe.

Ik heb al wel eens geholpen bij het plaatsen van dakramen maar zo'n isolatierand die je kan bijkopen heb ik precies nog nooit gezien? Waar die precies moet komen te zitten is me ook niet duidelijk. Aan de binnenkant steek je isolatie tot tegen de omkasting/dagkant, dus waar dan? Of is het iets zoals compriband bij gewone ramen, tussen kader en in dit geval dakbeschot/balken?
 
even update: dak is ondertussen geïsoleerd , met houtwolplaten van 20cm.
Het effect is super, stil en warmte blijft buiten.

Maarrrr.... bij het plaatsen van de nieuwe dakramen gezien dat het dak écht wel aan vervanging toe is. We wisten dat het moest gebeuren maar nu vraag ik me af hoe die pannen blijven liggen... zo blijven we bezig :p

En daarom ook een bijkomende vraag:
De gordingen liggen 90 a 100 cm uit elkaar, met daarop houten dakbeschot (planken ongeveer 21mm dik), daarop komt dan onderdakfolie en daarop de tengellatten.
Moeten de tengellatten dan wat dikker genomen worden? omdat ze niet over heel de lengte op een keper/spoor liggen?
Of maakt dit niet zoveel uit zolang ze goed op de onderdakplanken vastgezet worden, op het onderdak met een vijs en ter hoogte van de gordingbalk met een nagel dacht ik...
Ik dacht sowieso tengels van 18mm te nemen, ik vind die van 11mm beetje te mager (een pluimpje, een plooitje in de folie, wat stof en het is zo dichtgeslipt)
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan