In deze (veel te lange) post ga ik (trachten) mijn ervaringen te delen en analyseren met mijn electriciteits energie verbruik/management. Hopelijk kunnen jullie mij helpen om mij te duiden op denk fouten, verdere verfijningen toe te voegen, of vergelijkingen te maken met andere contracten (is een dynamisch tarief wel interessant in mijn geval?),...
Goed, mijn situatie:
JAARKOST
Ik kan enkel voor 2024 volledige cijfers aanleveren, omdat mijn energie afrekening bij Energie.be vroeger te weinig details gaf (zie onder). 2024 was wel een slecht jaar (later meer) qua PV opbrengst zoals de meesten wel weten (2023: 9370kWh – 2024: 7812kWh). Maar goed...
Mijn jaarkost voor energie is dus 1533.9€, met Bliq service bijgerekend: 1637€.
Dit om 7238kWh in te kopen en 3407kWh te verkopen.
Laadkost terugbetaling laat ik buiten beschouwing.
Totale kost: Kost energie inkoop + kost energie verkoop + distributie kosten + overige Kosten (vaste vergoeding + groene stroomcert. + heffingen/toeslagen/btw)

Verder zie ik op mijn factuur onder andere:
INKOOP
Ik kan mijn verbruik voornamelijk verschuiven naar de dal periode merk ik, wanneer de dynamische energie prijs typisch laag is. Dit door (?):

VERKOOP
Voor 3407kWh verkocht aan 173€ in 2024. Voornamelijk overdag, toch 1/4de gedurende dal uren (gemiddelde verkoopprijs staat op de factuur).
Ik doe dus 173€ ‘winst’... zonder distributie kost... later meer...

DISTRIBUTIEKOST
Distributie kost maakt uiteraard een heel grote kostenpost uit op de factuur. Ik ga ervan uit dat een kWh uur inkoop en verkoop dezelfde distributie kost vertegenwoordigd.
Dus tov de ‘Total transferred kWh’ wordt de kost evenredig uitgesmeerd over inkoop en verkoop volumes.

OVERIGE KOSTEN
De andere kosten smijt ik op een hoop, eigenlijk omdat ik niet weet hoe ik deze correct kan alloceren. Overige Kosten bestaan uit: vaste vergoedng, groene stroom certificaten, heffingen/toeslagen/btw. Zie ook eerste visual.
Heb deze kosten bij wijze van oefening ook evenredig uitgesmeerd over de in gekochte en verkochte kWh volumes.

DETAILS VERKOOP
Ik had dus 173€ ‘winst’ door verkoop van energie, echter dit is zonder distributie kost. Als ik deze erbij tel, doe ik in 2024 17.8€ verlies. Als ik de overige kosten evenredig verdeel over inkoop en verkoop, doe ik 174€ verlies in 2024.
Vraag is natuurlijk of het zonder slimme batterij sturing (maar met dynamisch energie tarief) nog erger was geweest. En dit is moeilijk (onmogelijk?) te berekenen.

VOLUME BEREKENINGEN/ANALYSES
Dit komt in feite neer op:
Eigenlijk zou:
Controle kWh = inkoop kWh ('echt verbruik'+ 'batterij opladen') + PV productie - Verkocht ('opgeslagen PV energie'+'ingekochte energie')
gelijk moeten zijn aan Verbruik kWh.
Er zit echter een delta op: ik vermoed door conversie verliezen van AC => DC batterij en omgekeerd. Plus hetgeen in het groen wordt gemeten met stroomklemmen in mijn meterkast en via een modbus device aan mijn Bliq app geleverd, de blauwe waarden zijn gemeten via slimme meter. 2 meet apparaten zullen wel afwijkende waarden geven lijkt mij.

Wat ik zou willen berekenen of ik met Dynamisch tarief voordeel doe om op jaarbasis:
Of dat een vast tarief voordeel zou bieden. De pure energie kost/distributie kost berekenen lijkt mij vrij eenvoudig, de ‘overige kosten’ dynamisch versus vast contract ben ik eigenlijk nog niet uit. Of de Bliq service voordelig is... geen flauw benul hoe ik dat kan berekenen.
Wat als je:
Het zijn allemaal ingrepen die per uur/minuut genomen worden en ook op 1 euro niveau zeg maar impact hebben.
Als je tot hier geraakt bent: proficiat!
Hopelijk kunnen jullie wat feedback leveren...
Goed, mijn situatie:
- 3fasige 40A aansluiting (3P400v+N)
- 11200Wpiek PV op dak (Viessman 400Wp): 3200W noordoosten – 8000W zuidwesten
- 10kW hybrid 3phase omvormer met 15kW thuisbatterij (Huawei)
- Dynamisch energie contract bij energie.be
- ‘Slimme’ batterij aansturing Bliq (https://bliq.energy/): deze beheert de batterij (zogezegd?) slim op basis van historisch verbruik, verwachte PV opbrengst, de EPEX spot uurprijzen voor energie. Als een ‘grijze’ dag verwacht wordt voor ‘morgen’ zal bijvoorbeeld de nacht ervoor de batterij geladen worden aan typisch lagere kost, om dan de dag erna bij piekmomenten (ochtend&avond piek) er voor te zorgen dat de batterij ofwel in het verbruik voorziet (peak shaving) of aan hoger tarief energie het net op stuurt. Of bij negatieve netprijzen er voor zorgt dat de batterij leeg is vlak ervoor, om dan voordelig de batterij te kunnen volpompen, etc...Dienst kost 7€/maand of 84€/jaar.
- Gezin van 4. De 2 kids hevige sporters => dus veel wasjes
- Een hybride wagen (privé) die we zoveel mogelijk opladen.
- Een EV (lease via mijn werk) met laadpaal thuis. Laadkosten worden terugbetaald. Maar iedere situatie is anders en om de cijfers niet te veel te beïnvloeden laten ik deze terugbetaling buiten beschouwing in mijn berekening. (Mijn ‘netto’ kost per jaar zou neerkomen op ongeveer 750€ ipv 1637€)
JAARKOST
Ik kan enkel voor 2024 volledige cijfers aanleveren, omdat mijn energie afrekening bij Energie.be vroeger te weinig details gaf (zie onder). 2024 was wel een slecht jaar (later meer) qua PV opbrengst zoals de meesten wel weten (2023: 9370kWh – 2024: 7812kWh). Maar goed...
Mijn jaarkost voor energie is dus 1533.9€, met Bliq service bijgerekend: 1637€.
Dit om 7238kWh in te kopen en 3407kWh te verkopen.
Laadkost terugbetaling laat ik buiten beschouwing.
Totale kost: Kost energie inkoop + kost energie verkoop + distributie kosten + overige Kosten (vaste vergoeding + groene stroomcert. + heffingen/toeslagen/btw)

Verder zie ik op mijn factuur onder andere:
- De hoeveelheid kWh ingekocht/verkocht tijdens piek en dal uren
- een gemiddelde inkoop (en verkoop) prijs per kWh.
INKOOP
Ik kan mijn verbruik voornamelijk verschuiven naar de dal periode merk ik, wanneer de dynamische energie prijs typisch laag is. Dit door (?):
- Hybride wagen te schedulen om ‘s nachts op te laden
- EV nu en dan ‘s nachts op te laden.
- Bliq Service die soms ‘s nachts batterij volpompt.

VERKOOP
Voor 3407kWh verkocht aan 173€ in 2024. Voornamelijk overdag, toch 1/4de gedurende dal uren (gemiddelde verkoopprijs staat op de factuur).
Ik doe dus 173€ ‘winst’... zonder distributie kost... later meer...

DISTRIBUTIEKOST
Distributie kost maakt uiteraard een heel grote kostenpost uit op de factuur. Ik ga ervan uit dat een kWh uur inkoop en verkoop dezelfde distributie kost vertegenwoordigd.
Dus tov de ‘Total transferred kWh’ wordt de kost evenredig uitgesmeerd over inkoop en verkoop volumes.

OVERIGE KOSTEN
De andere kosten smijt ik op een hoop, eigenlijk omdat ik niet weet hoe ik deze correct kan alloceren. Overige Kosten bestaan uit: vaste vergoedng, groene stroom certificaten, heffingen/toeslagen/btw. Zie ook eerste visual.
Heb deze kosten bij wijze van oefening ook evenredig uitgesmeerd over de in gekochte en verkochte kWh volumes.

DETAILS VERKOOP
Ik had dus 173€ ‘winst’ door verkoop van energie, echter dit is zonder distributie kost. Als ik deze erbij tel, doe ik in 2024 17.8€ verlies. Als ik de overige kosten evenredig verdeel over inkoop en verkoop, doe ik 174€ verlies in 2024.
Vraag is natuurlijk of het zonder slimme batterij sturing (maar met dynamisch energie tarief) nog erger was geweest. En dit is moeilijk (onmogelijk?) te berekenen.

VOLUME BEREKENINGEN/ANALYSES
Dit komt in feite neer op:
- inkoop kWh: kan direct verbruik zijn, of om batterij op te laden
- PV productie: kan direct verbruikt worden, of het net op gaan, of naar batterij gaan
- Verkocht kWh: kan vanuit batterij (ingekochte energie of opgeslagen PV energie) + rechtstreekse verkochte PV energie (als batterij vol is bv).
Eigenlijk zou:
Controle kWh = inkoop kWh ('echt verbruik'+ 'batterij opladen') + PV productie - Verkocht ('opgeslagen PV energie'+'ingekochte energie')
gelijk moeten zijn aan Verbruik kWh.
Er zit echter een delta op: ik vermoed door conversie verliezen van AC => DC batterij en omgekeerd. Plus hetgeen in het groen wordt gemeten met stroomklemmen in mijn meterkast en via een modbus device aan mijn Bliq app geleverd, de blauwe waarden zijn gemeten via slimme meter. 2 meet apparaten zullen wel afwijkende waarden geven lijkt mij.

Wat ik zou willen berekenen of ik met Dynamisch tarief voordeel doe om op jaarbasis:
- 7238kWh in te kopen
- 3407kWh te verkopen
- Terwijl mijn echt verbruik op 11541kWh ligt (dit is echter inclusief het inkopen van energie richting thuisbatterij voor eventueel zelfverbruik of voor verkoop op het net).
- En ik 7808kWh via PV geproduceerd heb.
Of dat een vast tarief voordeel zou bieden. De pure energie kost/distributie kost berekenen lijkt mij vrij eenvoudig, de ‘overige kosten’ dynamisch versus vast contract ben ik eigenlijk nog niet uit. Of de Bliq service voordelig is... geen flauw benul hoe ik dat kan berekenen.
Wat als je:
- de batterij (zonder Bliq) gewoon vol laat lopen en dan energie het net op stuurt (aan lager tarief) versus dat je de batterij capaciteit profactief beheert en op optimalere tijdstippen op-ontlaadt?
- No peak shaving vs Peak shaving
- Actief gebruik maakt van negatieve stroomprijzen
Het zijn allemaal ingrepen die per uur/minuut genomen worden en ook op 1 euro niveau zeg maar impact hebben.
Als je tot hier geraakt bent: proficiat!

Hopelijk kunnen jullie wat feedback leveren...