Mijn ervaringen met PV/Thuisbatterij/Dynamischtarief/Slimme Batterij aansturing

• Tags elektriciteit energie energiebesparing energieverbruik hernieuwbare energie
  • DIYJan

Nieuw Lid
    Lid geworden
    12 jun 2018
    Waarderingsscore
    12
    Punten
    8
    In deze (veel te lange) post ga ik (trachten) mijn ervaringen te delen en analyseren met mijn electriciteits energie verbruik/management. Hopelijk kunnen jullie mij helpen om mij te duiden op denk fouten, verdere verfijningen toe te voegen, of vergelijkingen te maken met andere contracten (is een dynamisch tarief wel interessant in mijn geval?),...

Goed, mijn situatie:
    • 3fasige 40A aansluiting (3P400v+N)
    • 11200Wpiek PV op dak (Viessman 400Wp): 3200W noordoosten – 8000W zuidwesten
    • 10kW hybrid 3phase omvormer met 15kW thuisbatterij (Huawei)
    • Dynamisch energie contract bij energie.be
    • ‘Slimme’ batterij aansturing Bliq (https://bliq.energy/): deze beheert de batterij (zogezegd?) slim op basis van historisch verbruik, verwachte PV opbrengst, de EPEX spot uurprijzen voor energie. Als een ‘grijze’ dag verwacht wordt voor ‘morgen’ zal bijvoorbeeld de nacht ervoor de batterij geladen worden aan typisch lagere kost, om dan de dag erna bij piekmomenten (ochtend&avond piek) er voor te zorgen dat de batterij ofwel in het verbruik voorziet (peak shaving) of aan hoger tarief energie het net op stuurt. Of bij negatieve netprijzen er voor zorgt dat de batterij leeg is vlak ervoor, om dan voordelig de batterij te kunnen volpompen, etc...Dienst kost 7€/maand of 84€/jaar.
    • Gezin van 4. De 2 kids hevige sporters => dus veel wasjes 😊
    • Een hybride wagen (privé) die we zoveel mogelijk opladen.
    • Een EV (lease via mijn werk) met laadpaal thuis. Laadkosten worden terugbetaald. Maar iedere situatie is anders en om de cijfers niet te veel te beïnvloeden laten ik deze terugbetaling buiten beschouwing in mijn berekening. (Mijn ‘netto’ kost per jaar zou neerkomen op ongeveer 750€ ipv 1637€)

JAARKOST

Ik kan enkel voor 2024 volledige cijfers aanleveren, omdat mijn energie afrekening bij Energie.be vroeger te weinig details gaf (zie onder). 2024 was wel een slecht jaar (later meer) qua PV opbrengst zoals de meesten wel weten (2023: 9370kWh – 2024: 7812kWh). Maar goed...

Mijn jaarkost voor energie is dus 1533.9€, met Bliq service bijgerekend: 1637€.
    Dit om 7238kWh in te kopen en 3407kWh te verkopen.

Laadkost terugbetaling laat ik buiten beschouwing.
    Totale kost: Kost energie inkoop + kost energie verkoop + distributie kosten + overige Kosten (vaste vergoeding + groene stroomcert. + heffingen/toeslagen/btw)

1739574042313.png

Verder zie ik op mijn factuur onder andere:
    • De hoeveelheid kWh ingekocht/verkocht tijdens piek en dal uren
    • een gemiddelde inkoop (en verkoop) prijs per kWh.

INKOOP

Ik kan mijn verbruik voornamelijk verschuiven naar de dal periode merk ik, wanneer de dynamische energie prijs typisch laag is. Dit door (?):
    • Hybride wagen te schedulen om ‘s nachts op te laden
    • EV nu en dan ‘s nachts op te laden.
    • Bliq Service die soms ‘s nachts batterij volpompt.
    Voor ongeveer 7238kWh ingekocht aan 490€ in 2024.

1739574174016.png

VERKOOP

Voor 3407kWh verkocht aan 173€ in 2024. Voornamelijk overdag, toch 1/4de gedurende dal uren (gemiddelde verkoopprijs staat op de factuur).
    Ik doe dus 173€ ‘winst’... zonder distributie kost... later meer...

1739574213919.png

DISTRIBUTIEKOST

Distributie kost maakt uiteraard een heel grote kostenpost uit op de factuur. Ik ga ervan uit dat een kWh uur inkoop en verkoop dezelfde distributie kost vertegenwoordigd.
    Dus tov de ‘Total transferred kWh’ wordt de kost evenredig uitgesmeerd over inkoop en verkoop volumes.

1739574255542.png

OVERIGE KOSTEN

De andere kosten smijt ik op een hoop, eigenlijk omdat ik niet weet hoe ik deze correct kan alloceren. Overige Kosten bestaan uit: vaste vergoedng, groene stroom certificaten, heffingen/toeslagen/btw. Zie ook eerste visual.
    Heb deze kosten bij wijze van oefening ook evenredig uitgesmeerd over de in gekochte en verkochte kWh volumes.
    1739574303824.png

DETAILS VERKOOP

Ik had dus 173€ ‘winst’ door verkoop van energie, echter dit is zonder distributie kost. Als ik deze erbij tel, doe ik in 2024 17.8€ verlies. Als ik de overige kosten evenredig verdeel over inkoop en verkoop, doe ik 174€ verlies in 2024.
    Vraag is natuurlijk of het zonder slimme batterij sturing (maar met dynamisch energie tarief) nog erger was geweest. En dit is moeilijk (onmogelijk?) te berekenen.

1739574351052.png

VOLUME BEREKENINGEN/ANALYSES

Dit komt in feite neer op:
    • inkoop kWh: kan direct verbruik zijn, of om batterij op te laden
    • PV productie: kan direct verbruikt worden, of het net op gaan, of naar batterij gaan
    • Verkocht kWh: kan vanuit batterij (ingekochte energie of opgeslagen PV energie) + rechtstreekse verkochte PV energie (als batterij vol is bv).
    De gegevens rond mijn werkelijk verbruik en mijn PV productie komen uit mijn Bliq app (in groen), de gegevens rond hetgeen ik inkocht/verkocht (in blauw) komt vanop mijn energie factuur (dus slimme meter).
    Eigenlijk zou:
    Controle kWh = inkoop kWh ('echt verbruik'+ 'batterij opladen') + PV productie - Verkocht ('opgeslagen PV energie'+'ingekochte energie')
    gelijk moeten zijn aan Verbruik kWh.

Er zit echter een delta op: ik vermoed door conversie verliezen van AC => DC batterij en omgekeerd. Plus hetgeen in het groen wordt gemeten met stroomklemmen in mijn meterkast en via een modbus device aan mijn Bliq app geleverd, de blauwe waarden zijn gemeten via slimme meter. 2 meet apparaten zullen wel afwijkende waarden geven lijkt mij.

1739574409568.png

Wat ik zou willen berekenen of ik met Dynamisch tarief voordeel doe om op jaarbasis:
    • 7238kWh in te kopen
    • 3407kWh te verkopen
    • Terwijl mijn echt verbruik op 11541kWh ligt (dit is echter inclusief het inkopen van energie richting thuisbatterij voor eventueel zelfverbruik of voor verkoop op het net).
    • En ik 7808kWh via PV geproduceerd heb.
    Voor een totale kost van 1637€ (energiekost + Bliq service).

Of dat een vast tarief voordeel zou bieden. De pure energie kost/distributie kost berekenen lijkt mij vrij eenvoudig, de ‘overige kosten’ dynamisch versus vast contract ben ik eigenlijk nog niet uit. Of de Bliq service voordelig is... geen flauw benul hoe ik dat kan berekenen.

Wat als je:
    • de batterij (zonder Bliq) gewoon vol laat lopen en dan energie het net op stuurt (aan lager tarief) versus dat je de batterij capaciteit profactief beheert en op optimalere tijdstippen op-ontlaadt?
    • No peak shaving vs Peak shaving
    • Actief gebruik maakt van negatieve stroomprijzen
    Haal ik die 84€ eruit...?
    Het zijn allemaal ingrepen die per uur/minuut genomen worden en ook op 1 euro niveau zeg maar impact hebben.

Als je tot hier geraakt bent: proficiat! 😊

Hopelijk kunnen jullie wat feedback leveren...

Systemen zoals "zonneplan nexus" batterij lijken me interessant.
    De kostprijs valt wel mee en de bestaande omvormers kunnen gebruikt worden.

Mijn situatie, nieuwbouw woning met WP, volledig elektrische wagen die ik alleen thuis oplaad (+- 40 000km/ jaar +- 8000kW).
    Zwemvijver dat verwarmd is met WP.
    16 000Wp zonnepanelen op het zuiden liggen.
    2 x 5 kW omvormer.
    Met de zonnige weken die we al gehad hebben kan ik overdag mijn wagen (+- 100kW batterij) volledig "gratis" opladen.

Dagen wanneer ik niet thuis ben zou het zeer zijn zijn mocht ik mijn nacht verbruik kunnen doen met een batterij.
    Gisteren heb ik +50kW terug gestoken op het net wat zeker geen uitzondering is.
    Als ik hiervan wat kan opslagen en s'avonds gebruiken en de overschot in de wagen steken zou dit zeer nuttig zijn denk ik.

16kwp op het zuiden en maar 10kw omvormer, dat is behoorlijk overgedimensioneerd.

Als ik Nexus zie staat er vanaf 5300euro voor 10kwh accu, dat vind ik niet echt goedkoop.

Als je een 10kwh batterij over een geheel jaar bekend voor 60procent kunt gebruiken mag je blij zijn.
    Dat wil zeggen een 3650kwh x 0.6 x 0.3 cent/kWh = 650 euro. Dus een 8.5 jaar terugverdien tijd...

Misschien dat in u geval met veel PV en veel verbruik, je naar 65 of 70% kan gaan.

Maar dit zijn ongeveer de getallen welke je in het hoofd moet houden.

Euh... 300 dagen per jaar is véél te optimistisch.
    Ook in November en Februari ga je een batterij amper vol krijgen.
    dat denk ik eerlijk gezegd ook.
    Capa tarief vermijden is mooi in theorie, maar als je 100€ per jaar wil besparen daarmee, dan moet die piek ELKE maand 2 kW lager zijn dan wat je nu hebt zonder batterij. Dat ga ik nooit halen.
    Ik heb mijn piek toch redelijk naar beneden gekregen, ik ga niet zeggen elke maand 2kW, maar toch wel wat lager :p.
    1744873708826.png
    Daar zie je vooral in december 2024 een drop naar beneden. Toen heb ik op onze laadpaal ingesteld dat het maximum geïmporteerde vermogen 8kW mocht zijn. Vanaf dat we daar boven gingen, stopte de laadpaal met laden... Dat zie je dus ook terugkomen begin 2025... En dat gaan we dus nu proberen doortrekken, waardoor je direct al wat euro's bespaard :).

Euh... 300 dagen per jaar is véél te optimistisch.
    Ook in November en Februari ga je een batterij amper vol krijgen.
    dat denk ik eerlijk gezegd ook.
    Capa tarief vermijden is mooi in theorie, maar als je 100€ per jaar wil besparen daarmee, dan moet die piek ELKE maand 2 kW lager zijn dan wat je nu hebt zonder batterij. Dat ga ik nooit halen.
    Ik heb mijn piek toch redelijk naar beneden gekregen, ik ga niet zeggen elke maand 2kW, maar toch wel wat lager :p.
    Bekijk bijlage 109718
    Daar zie je vooral in december 2024 een drop naar beneden. Toen heb ik op onze laadpaal ingesteld dat het maximum geïmporteerde vermogen 8kW mocht zijn. Vanaf dat we daar boven gingen, stopte de laadpaal met laden... Dat zie je dus ook terugkomen begin 2025... En dat gaan we dus nu proberen doortrekken, waardoor je direct al wat euro's bespaard :).
    Ik stel het laden van mijn auto gewoon in op 3x5A of 3,6 kW. En dan via Jedlix zorg ik er voor dat piektijden wat vermeden worden. Met mijn 20-25000km per jaar lukt het me perfect om de voldoende stroom in de auto te krijgen voor ons normaal gebruik. Ik zit nu aan gemiddelde piek van 6kW. Daar kan ik geen gemiddelde van 4kW van maken. Morgen heb ik een videocall met een bedrijf dat me een voorstel gaat maken. Ze hebben mijn facturen, kennen mijn belangrijkste verbruikers, en ik heb ze zelfs een download van mijn kwartierverbruiken van het laatste jaar gegeven.
    Aan een gebrek aan info zal het niet liggen, en mijn neus is nogal sterk in het detecteren van bullshit.
    Als ze me willen aan praten dat ik 1000€ per jaar bespaar, dan gaat mijn neus in overdrive…

Ik denk dat bovenstaande manieren momenteel de beste zijn om mee te rekenen:

*Batterij --> dekking van "nacht" verbruik met een max van 100% van je batterijcapaciteit. Dit een 60% van de nachten van het jaar --> als je wat historische gegevens hebt zou je voor elke nacht van het jaar je verbruik kunnen nemen, voor elke dag van het jaar je injectie kunnen nemen en deze naast elkaar zetten (injectie 1 dag naar voor opschuiven). Dan de max tussen dit verbruik, de injectie en je batterij capaciteit nemen maal je kost van elektriciteit (prijs met alle tarieven in - injectieprijs). Alle andere opbrengsten zoals peak shaving en wat verdere optimalisatie zijn eerder klein.

Als je met deze berekening aan een aanvaardbare terugbetaaltijd komt dan is een batterij het waard

*Om grote pieken te vermijden de max import van het net beperken. Meestal zal dit door de EV bepaald worden, dus een beperking van laadsnelheid naar iets wat werkt voor jou situatie is hier het best.

*Verder nog een optimalisatie om te laden wanneer de zon schijnt (direct verbruik maximaliseren).

Met deze 3 stappen ga je al 80% van de optimalisatie doen met 20% van de moeite

Voor dat laatste gebruik ik Jedlix.
    Die app maakt een verbinding met mijn auto, en kan bepalen wanneer er geladen wordt. Wel moet je de app wat bewegingsvrijheid geven.
    Vb. Als ik na een kantoorwerkdag thuis kom met 60% en ik,vraag aan Jedlix de volgende ochtend 80% om 7h… dan kan Jedlix enkel vermijden dat ik laad tussen 18 en 20h wanneer de patatjes gekookt worden en eventueel de oven eens aan gaat.
    Maar als ik een dag extra tijd geef (thuiswerkdag) , dan zal jedlix pas rond 11h beginnen met laden en dan zo veel mogelijk zon mee pikken.

heb je wat meer info over die jedlix, is dat een standalone app of heb je deze als api gebruikt? Werkt die met eender welke auto en laader merk?

Hier ben ik wel benieuwd naar

heb je wat meer info over die jedlix, is dat een standalone app of heb je deze als api gebruikt? Werkt die met eender welke auto en laader merk?

Hier ben ik wel benieuwd naar
    Jedlix is een app die de laadtoestand en laadsnelheid van je je auto idd via een api krijgt.
    Het werkt met veel auto’s, maar ik denk niet met alle auto’s. (tesla wel dus)

Nadat je de app installeert moet je die app toegang geven tot de data van je auto via een extra login.
    Het is gratis, ik zou zeggen: probeer het. Als het niet bevalt gooi je het er gewoon terug af.

zoiets regel ik nu eigenlijk wel op de laadpaal zelf, en ik zou toch van de meeste laadpalen verwachten dat ze dat kunnen... Maar voor de laadpalen die dat niet kunnen is het wel een mooie tool

Mijn laadpaal is geplaatst door de werkgever, en ik ga niet prutsen aan de instellingen. Er is trouwens maar 1 ethernet kabel gelegd, en die gaat naar de P1 voor load balancing. Als ik wil inloggen moet ik het paswoord krijgen en een tweede kabel leggen.
    Heb ik geen zin in, en ik wil het risico niet lopen dat ik iets fout doe en de rekening mag gaan betalen.

De vergoeding is prima, zeker als je kijkt naar het marginaal stroomtarief, en er toch wat geladen wordt van de zon wat een injectie aan 3-8ct gaat vermijden.
    Je moet niet alles willen.

Jedlix is hetzelfde als de "Engie drive" app.

Jammer genoeg staat mijn auto (Audi A6 etron) er niet tussen als compatibel.

Heb een oudere (4 jaar) laadpaal (Newmotion) dit niet echt slim is maar werkt nog perfect.
    Ben aan het denken deze te vervangen door een easee laadpaal deze is een slimme laadpaal.
    Natuurlijk dubbel een nog perfect werkende laadpaal te vervangen ...
    easee laadpaal werkt ook samen met NHC.

Jedlix is hetzelfde als de "Engie drive" app.

Jammer genoeg staat mijn auto (Audi A6 etron) er niet tussen als compatibel.

Heb een oudere (4 jaar) laadpaal (Newmotion) dit niet echt slim is maar werkt nog perfect.
    Ben aan het denken deze te vervangen door een easee laadpaal deze is een slimme laadpaal.
    Natuurlijk dubbel een nog perfect werkende laadpaal te vervangen ...
    easee laadpaal werkt ook samen met NHC.
    Maak maar eerst je business case. Nieuwe paal kost je makkelijk 1000-1500€ en dan nog een keuring….
    Eer je dat terugverdient….

Mijn laadpaal is geplaatst door de werkgever, en ik ga niet prutsen aan de instellingen. Er is trouwens maar 1 ethernet kabel gelegd, en die gaat naar de P1 voor load balancing.
    Hieruit volgende misschien een andere algemene vraag.

Heeft iemand ervaring met een thuisbatterij gecombineerd met een laadpaal die aan load balancing doet?
    Het kan zomaar even zijn dat de omvormer van de thuisbatterij aangestuurd wordt door de P1 poort en dat het load balancing systeem van de laadpaal ook aangestuurd wordt door een P1 poort. Dan moet je al een P1 splitter gaan gebruiken, wat niet onoverkomelijk moet zijn.

Maar je wil ook niet dat de regeling van de thuisbatterij en de regeling van de laadpaal elkaar gaan tegenwerken en er een soort van pendelgedrag ontstaat.
    Beiden gaan tegelijk naar een netto-nul-afname-netto-nul-injectie streven en beide onafhankelijk van elkaar hun omvormervermogen hierop aanpassen. Ik kan me goed inbeelden dat dat niet goed gaat, de regeling cumulatief in overshoot gaat en je een jojo-gedrag krijgt.

Ik vraag me af hoe dat soort dingen opgelost worden.

Mijn laadpaal is geplaatst door de werkgever, en ik ga niet prutsen aan de instellingen. Er is trouwens maar 1 ethernet kabel gelegd, en die gaat naar de P1 voor load balancing.
    Hieruit volgende misschien een andere algemene vraag.

Heeft iemand ervaring met een thuisbatterij gecombineerd met een laadpaal die aan load balancing doet?
    Het kan zomaar even zijn dat de omvormer van de thuisbatterij aangestuurd wordt door de P1 poort en dat het load balancing systeem van de laadpaal ook aangestuurd wordt door een P1 poort. Dan moet je al een P1 splitter gaan gebruiken, wat niet onoverkomelijk moet zijn.

Maar je wil ook niet dat de regeling van de thuisbatterij en de regeling van de laadpaal elkaar gaan tegenwerken en er een soort van pendelgedrag ontstaat.
    Beiden gaan tegelijk naar een netto-nul-afname-netto-nul-injectie streven en beide onafhankelijk van elkaar hun omvormervermogen hierop aanpassen. Ik kan me goed inbeelden dat dat niet goed gaat, de regeling cumulatief in overshoot gaat en je een jojo-gedrag krijgt.

Ik vraag me af hoe dat soort dingen opgelost worden.
    Ik zal het eens vragen.
    Mijn load balancing is zo ingesteld dat er nooit meer dan 11kW van de huisaansluiting kan gebruikt worden…. Pieken vermijden.
    En de laadpaal zelf staat ook op max 11kW, en mijn auto kan ook niet meer dan dat.

Die 11kW heb je nooit nodig als je iets vooruit denkt.

Het is dat ik momenteel een thuisbatterij heb staan die regelt naar netto-nul-afname-netto-nul-injectie en dit met een maximaal omvormervermogen van 3kW.
    Als mijn zonnepanelen op een zonnige dag 5-6kW opleveren dan gebruikt de thuisbatterij daar tot max 3kW van om de accu op te laden (zolang deze niet vol is) en de rest (en na aftrek actueel eigenverbruik)wordt alsnog op het net geïnjecteerd.
    Als er in de (nabije) toekomst een EV komt, wil ik die dynamisch met een load management systeem kunnen laden, waarbij enkel "de rest" gebruikt wordt voor de EV.

Ik kan me inbeelden dat de situatie van PV+thuisbatterij+EV in de niet zo verre toekomst meer en meer gaat voorkomen, naarmate de thuisbatterijen financieel interessanter gaan worden en de terugverdientijden onder een acceptabele kaap zakken.

Ik wil dus eigenlijk dat mijn actueel omvormervermogen van de PV in volgorde van prioriteit wordt gebruikt voor:
    1) eigen verbruik momentaan. Indien overschot:
    2) opladen thuisbatterij. Indien overschot:
    3) opladen EV

Eventuele onnauwkeurigheden op de vermogenregeling of bij snelle transiënten moeten resulteren in liever een kortstondige injectie op het net ipv een kortstondige afname. (*)

en dit zonder tegenwerkend / pendelgedrag van 2 of meerdere omvormers die elk koppig naar een netto-nul-afname-netto-nul-injectie omvormervermogen gaan sturen.

Ik merk de omvormer van mijn huidige thuisbatterij een beetje moeite heeft met snelle transiëten. Neem bv de 1000W microgolf die ik instel op 650W. Concreet betekent dit dat de microgolf cyclisch draait: 6.5sec op 1000W, dan 3.5sec op 0W, dan 6.5sec op 1000W, dan 3.5sec op 0W,...
    Dat kan de regeling van de thuisbatterijomvormer dus niet opvangen en dan geraakt hij het noorden een beetje kwijt.

Een thuisbatterij zal ook wel een bepaalde tijdsconstante hebben in een dynamische regeling, die vermoedelijk nog trager reageert dan de omvormer van de thuisbatterij. Dus elk stuk hardware heeft zijn beperkingen waar rekening mee gehouden moet worden.

Ik heb het gesprek gehad.

Eerst wat algemene info, maar wat ik kritisch beoordeel als ‘bangmakerij’. Dynamische tarieven gaan komen met negatieve injectieprijzen, piekprijzen gaan enorm hoog worden etc. Durfde zelfs alluderen dat afname en injectie per fase zou bekeken en berekend worden, wat ik nooit geloof.

Hij voorspelde dat ik met een 10 kWh batterij ca 200-250 keer zou kunnen laden en ontladen. Als ik dat bereken, kom ik aan 400€ per jaar aan prijzen van vandaag. Over verlaging van piek had hij het niet eens.

En dan een inschatting van prijzen. Omdat mijn omvormers nog werken en niet hybride zijn moet die ook nieuw, en dan stelde hij Fronius voor. Die kunnen ook stoppen met produceren als de prijs negatief is, en werken met dynamische tarieven

Na nog wat gepeuter, kwam het er uit. 10 kWh zou minstens 5000-6000€ kosten, maar de betere merken gaan naar 10.000€.
    Dat is dus een terugverdientermijn van 25 jaar, of 2 keer zo lang als de garantie loopt.
    Zelfs met 5000€ is het 12,5jaar…. Of met andere woorden, een heel slechte investering.

Ik heb het gesprek af gesloten met de woorden: bel me maar terug als de prijs geinstalleer en gekeurd onder de 300€ per kWh gaat.

Nu is het wel zo, als één van mijn omvormers de geest geeft, dan zet ik een hybride (of een tweedehandse), en dan kan de drempel om een batterij er bij te zetten wat sneller bereikt worden.

Straffe is… dit was een voorstel van een samenaankoop, zogezegd met extra lage prijzen.

Ik wil dus eigenlijk dat mijn actueel omvormervermogen van de PV in volgorde van prioriteit wordt gebruikt voor:
    3) opladen EV
    Waarom wil je liever dat je thuisbatterij volzit, dan je EV?
    Ik zou die logica omdraaien.

Als je jouw logica volgt, en 's avonds is de zon weg, maar de auto nog niet opgeladen, mag de auto dan opladen vanuit de batterij?
    Dat is een extra omzettingsverlies die kon vermeden worden door in andere volgorde op te laden...

3) opladen EV
    Waarom wil je liever dat je thuisbatterij volzit, dan je EV?
    Ik zou die logica omdraaien.

Als je jouw logica volgt, en 's avonds is de zon weg, maar de auto nog niet opgeladen, mag de auto dan opladen vanuit de batterij?
    Dat is een extra omzettingsverlies die kon vermeden worden door in andere volgorde op te laden...
    Vind ik ook. Je moet de auto zien als een verbruiker.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan