Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Mijn ervaringen met PV/Thuisbatterij/Dynamischtarief/Slimme Batterij aansturing

• Tags elektriciteit energie energiebesparing energieverbruik hernieuwbare energie
  • DIYJan

Nieuw Lid
    Lid geworden
    12 jun 2018
    Waarderingsscore
    13
    Punten
    8
    In deze (veel te lange) post ga ik (trachten) mijn ervaringen te delen en analyseren met mijn electriciteits energie verbruik/management. Hopelijk kunnen jullie mij helpen om mij te duiden op denk fouten, verdere verfijningen toe te voegen, of vergelijkingen te maken met andere contracten (is een dynamisch tarief wel interessant in mijn geval?),...

Goed, mijn situatie:
    • 3fasige 40A aansluiting (3P400v+N)
    • 11200Wpiek PV op dak (Viessman 400Wp): 3200W noordoosten – 8000W zuidwesten
    • 10kW hybrid 3phase omvormer met 15kW thuisbatterij (Huawei)
    • Dynamisch energie contract bij energie.be
    • ‘Slimme’ batterij aansturing Bliq (https://bliq.energy/): deze beheert de batterij (zogezegd?) slim op basis van historisch verbruik, verwachte PV opbrengst, de EPEX spot uurprijzen voor energie. Als een ‘grijze’ dag verwacht wordt voor ‘morgen’ zal bijvoorbeeld de nacht ervoor de batterij geladen worden aan typisch lagere kost, om dan de dag erna bij piekmomenten (ochtend&avond piek) er voor te zorgen dat de batterij ofwel in het verbruik voorziet (peak shaving) of aan hoger tarief energie het net op stuurt. Of bij negatieve netprijzen er voor zorgt dat de batterij leeg is vlak ervoor, om dan voordelig de batterij te kunnen volpompen, etc...Dienst kost 7€/maand of 84€/jaar.
    • Gezin van 4. De 2 kids hevige sporters => dus veel wasjes 😊
    • Een hybride wagen (privé) die we zoveel mogelijk opladen.
    • Een EV (lease via mijn werk) met laadpaal thuis. Laadkosten worden terugbetaald. Maar iedere situatie is anders en om de cijfers niet te veel te beïnvloeden laten ik deze terugbetaling buiten beschouwing in mijn berekening. (Mijn ‘netto’ kost per jaar zou neerkomen op ongeveer 750€ ipv 1637€)

JAARKOST

Ik kan enkel voor 2024 volledige cijfers aanleveren, omdat mijn energie afrekening bij Energie.be vroeger te weinig details gaf (zie onder). 2024 was wel een slecht jaar (later meer) qua PV opbrengst zoals de meesten wel weten (2023: 9370kWh – 2024: 7812kWh). Maar goed...

Mijn jaarkost voor energie is dus 1533.9€, met Bliq service bijgerekend: 1637€.
    Dit om 7238kWh in te kopen en 3407kWh te verkopen.

Laadkost terugbetaling laat ik buiten beschouwing.
    Totale kost: Kost energie inkoop + kost energie verkoop + distributie kosten + overige Kosten (vaste vergoeding + groene stroomcert. + heffingen/toeslagen/btw)

1739574042313.png

Verder zie ik op mijn factuur onder andere:
    • De hoeveelheid kWh ingekocht/verkocht tijdens piek en dal uren
    • een gemiddelde inkoop (en verkoop) prijs per kWh.

INKOOP

Ik kan mijn verbruik voornamelijk verschuiven naar de dal periode merk ik, wanneer de dynamische energie prijs typisch laag is. Dit door (?):
    • Hybride wagen te schedulen om ‘s nachts op te laden
    • EV nu en dan ‘s nachts op te laden.
    • Bliq Service die soms ‘s nachts batterij volpompt.
    Voor ongeveer 7238kWh ingekocht aan 490€ in 2024.

1739574174016.png

VERKOOP

Voor 3407kWh verkocht aan 173€ in 2024. Voornamelijk overdag, toch 1/4de gedurende dal uren (gemiddelde verkoopprijs staat op de factuur).
    Ik doe dus 173€ ‘winst’... zonder distributie kost... later meer...

1739574213919.png

DISTRIBUTIEKOST

Distributie kost maakt uiteraard een heel grote kostenpost uit op de factuur. Ik ga ervan uit dat een kWh uur inkoop en verkoop dezelfde distributie kost vertegenwoordigd.
    Dus tov de ‘Total transferred kWh’ wordt de kost evenredig uitgesmeerd over inkoop en verkoop volumes.

1739574255542.png

OVERIGE KOSTEN

De andere kosten smijt ik op een hoop, eigenlijk omdat ik niet weet hoe ik deze correct kan alloceren. Overige Kosten bestaan uit: vaste vergoedng, groene stroom certificaten, heffingen/toeslagen/btw. Zie ook eerste visual.
    Heb deze kosten bij wijze van oefening ook evenredig uitgesmeerd over de in gekochte en verkochte kWh volumes.
    1739574303824.png

DETAILS VERKOOP

Ik had dus 173€ ‘winst’ door verkoop van energie, echter dit is zonder distributie kost. Als ik deze erbij tel, doe ik in 2024 17.8€ verlies. Als ik de overige kosten evenredig verdeel over inkoop en verkoop, doe ik 174€ verlies in 2024.
    Vraag is natuurlijk of het zonder slimme batterij sturing (maar met dynamisch energie tarief) nog erger was geweest. En dit is moeilijk (onmogelijk?) te berekenen.

1739574351052.png

VOLUME BEREKENINGEN/ANALYSES

Dit komt in feite neer op:
    • inkoop kWh: kan direct verbruik zijn, of om batterij op te laden
    • PV productie: kan direct verbruikt worden, of het net op gaan, of naar batterij gaan
    • Verkocht kWh: kan vanuit batterij (ingekochte energie of opgeslagen PV energie) + rechtstreekse verkochte PV energie (als batterij vol is bv).
    De gegevens rond mijn werkelijk verbruik en mijn PV productie komen uit mijn Bliq app (in groen), de gegevens rond hetgeen ik inkocht/verkocht (in blauw) komt vanop mijn energie factuur (dus slimme meter).
    Eigenlijk zou:
    Controle kWh = inkoop kWh ('echt verbruik'+ 'batterij opladen') + PV productie - Verkocht ('opgeslagen PV energie'+'ingekochte energie')
    gelijk moeten zijn aan Verbruik kWh.

Er zit echter een delta op: ik vermoed door conversie verliezen van AC => DC batterij en omgekeerd. Plus hetgeen in het groen wordt gemeten met stroomklemmen in mijn meterkast en via een modbus device aan mijn Bliq app geleverd, de blauwe waarden zijn gemeten via slimme meter. 2 meet apparaten zullen wel afwijkende waarden geven lijkt mij.

1739574409568.png

Wat ik zou willen berekenen of ik met Dynamisch tarief voordeel doe om op jaarbasis:
    • 7238kWh in te kopen
    • 3407kWh te verkopen
    • Terwijl mijn echt verbruik op 11541kWh ligt (dit is echter inclusief het inkopen van energie richting thuisbatterij voor eventueel zelfverbruik of voor verkoop op het net).
    • En ik 7808kWh via PV geproduceerd heb.
    Voor een totale kost van 1637€ (energiekost + Bliq service).

Of dat een vast tarief voordeel zou bieden. De pure energie kost/distributie kost berekenen lijkt mij vrij eenvoudig, de ‘overige kosten’ dynamisch versus vast contract ben ik eigenlijk nog niet uit. Of de Bliq service voordelig is... geen flauw benul hoe ik dat kan berekenen.

Wat als je:
    • de batterij (zonder Bliq) gewoon vol laat lopen en dan energie het net op stuurt (aan lager tarief) versus dat je de batterij capaciteit profactief beheert en op optimalere tijdstippen op-ontlaadt?
    • No peak shaving vs Peak shaving
    • Actief gebruik maakt van negatieve stroomprijzen
    Haal ik die 84€ eruit...?
    Het zijn allemaal ingrepen die per uur/minuut genomen worden en ook op 1 euro niveau zeg maar impact hebben.

Als je tot hier geraakt bent: proficiat! 😊

Hopelijk kunnen jullie wat feedback leveren...

Je betaalt geen enkele kost op injectie. Alle kosten zijn gerelateerd aan afname.

Heb je al berekend hoeveel elke kWh uit jouw batterij kost? Aankoopprijs gedeeld door aantal laad/ontlaadcycli en dat delen door 80% van de batterijcapaciteit.
    Als je dan kijkt hoeveel er in/uit jouw batterij gegaan is op 1 jaar weet je ook hoeveel jaar jouw batterij zal meegaan (de omvormer wellicht een stuk minder lang) ivglm aantal cycli maal 80% capaciteit.

Om te weten of dynamisch beter is, moet je per uur de dynamische prijzen opzoeken van het voorbije jaar en het gedrag van jouw systeem per uur daarnaast leggen.

Zoals je al wel gemerkt hebt is de prijs van de energie maar een klein deel van de totale kost, dus de impact van dynamisch is niet zo groot. De ‘gratis’ stroom die je uit het net kan halen bij negatieve stroomprijzen kost nog altijd een arm en een been aan allerlei bijkomende kosten. De momenten waarop die stroom goedkoop is zijn de momenten waarop jouw zonnepanelen veel meer produceren dan je kan verbruiken of opslaan, dus geen behoefte om in te kopen. Bovendien is ‘gratis’ inkoopstroom veel duurder dan eigen PV-stroom, vanwege alle bijkomende kosten.

Het belangrijkste inkomstenmodel, dat van de terugbetaalde EV-kosten, verwerk je niet in jouw verhaal: dat is niet jouw energieverbruik, maar dat van jouw werkgever. Door daar op te laden tijdens de PV-productie ipv ‘s nachts kan je wellicht veel meer optimaliseren dan met een batterij of bliq.

Laatst bewerkt:
    Als ik het goed begrijp loopt het op zich prima, enkel het terugleveren naar het net zou je beter kunnen blokkeren ?

Natuurlijk zijn de prijzen van de batterijen niet meer hetzelfde als een jaar geleden, wat weer een ander resultaat zou geven

Heel interessant, maar enkele vragen

- Kan je nu terughalen wat je afname en injectie zou zijn zonder de batterij?
    - Kan je nu terughalen wat BLIQ voor je betekent tov zonder deze service?

Je wil eigenlijk weten wat je verbruik van jezelf is (zonder laden/ontladen batterij via net).

Het is wel duidelijk dat verkopen van energie geen verdienmodel is want voor 3400kwh krijg je 150 euro = 4,4cent/kwh
    Ik krijg bij Ecopower 2cent, maar ik moet BLIQ geen 80 euro per jaar betalen...

Je zit op een PV zelfverbruik van 43,6%, wat eigenlijk heel slecht is: met 15kw batterij verwacht je eigenlijk veel meer...
    Wij zitten al op 35% zonder WP, zonder EV en met een PV opbrengst van 6100kwh in 2024
    Als ik simuleer voor 2024 via mijn-thuisbatterij ga ik met een batterij van
    - 5kw naar 47% zelfverbruik
    - 10kw naar 63%
    - 15kw naar 66%
    Met EV (die er dit jaar komt) hoop ik toch minstens 1500kwh aan energie rechtstreeks van PV in de wagen te steken. (=25% van jaaropbrengst PV)
    Ik zou denken dat je met batterij en 2EV's makkelijk aan 75% moet geraken. Zelfs zonder die BLIQ die je batterij stuurt?

Interessant topic. Ik ga het nog eens allemaal rustig lezen.

Ik heb hier ook een batterij (2x5kWh) met omvormer 3kVA en een PV installatie van 6kW en digitale meter.

Ik ga er tot nu toe vanuit dat:
    1) de TVT van de thuisbatterij veel te lang is om financieel rendabel te zijn, als je deze louter gebruikt om het eigengebruik van de PV-opgewekte energie te maximaliseren.
    2) het bijkomend gebruiken van de batterij om in te spelen op het dynamisch tarief de TVT verwaarloosbaar verbetert. Je betaalt immers nog altijd nettarieven, je krijgt meer (ont)laadcycli op je batterij waardoor die sneller verslijt en dus minder jaren ROI geeft, en je moet extra investeren in hardware/software/abonnement voor de slimmere aansturing van je batterij.

Maar die 2 bevindingen zijn vanuit mijn gevoel en heb ik nog niet nagerekend. Ik ben ook een voorstander van KISS...
    Ik hou dit topic dus zeker in het oog.

oeh, dit topic had ik gemist... Ik kick het toch even in de hoop dat @DIYJan nog eens terugkomt om op de vragen te antwoorden ;)

Ik ben momenteel zelf bezig met het plannen van een slimme sturing voor mijn heel huis. Na samen hebben gezeten met de installateurs.
    - zoveel mogelijk in huis de stroom op gebruiken en dingen over dimentioneren. ( Badkamer warmer maken, warmtepomp warmer maken, stroom sturen naar apparaten die het nodig hebben. Zoals e-bikes, ev, boiler ...
    - 2 batterijen. Een die voornamelijk piekgebruik gaat opvangen en een die voornamelijk voor het huis gaat afgeladen.
    - sturing voor de screens, open en toe op de juiste momenten-> minder stoken ik de winter.
    - slimme sturing van electriciteit naar batterij en WP op momenten in de winter dat de stroom goedkoper is en dan over dimentioneren.
    - Teveel zonnepaneel verdienen we nooit terug want alles wat je verkoopt ben je.... Eigenlijk kwijt.

Ook wel even melden dat de prijzen van de zonnepanelen en batterijen serieus zijn gezakt. Ik neem aan dat je nog altijd niet de batterij terug verdient. Dus de keuze van de batterij is persoonlijk.

Ik ben momenteel zelf bezig met het plannen van een slimme sturing voor mijn heel huis. Na samen hebben gezeten met de installateurs.
    - zoveel mogelijk in huis de stroom op gebruiken en dingen over dimentioneren. ( Badkamer warmer maken, warmtepomp warmer maken, stroom sturen naar apparaten die het nodig hebben. Zoals e-bikes, ev, boiler ...
    - 2 batterijen. Een die voornamelijk piekgebruik gaat opvangen en een die voornamelijk voor het huis gaat afgeladen.
    - sturing voor de screens, open en toe op de juiste momenten-> minder stoken ik de winter.
    - slimme sturing van electriciteit naar batterij en WP op momenten in de winter dat de stroom goedkoper is en dan over dimentioneren.
    - Teveel zonnepaneel verdienen we nooit terug want alles wat je verkoopt ben je.... Eigenlijk kwijt.

Ook wel even melden dat de prijzen van de zonnepanelen en batterijen serieus zijn gezakt. Ik neem aan dat je nog altijd niet de batterij terug verdient. Dus de keuze van de batterij is persoonlijk.
    heb het gevoel dat je het allemaal wat positief ziet. De effecten van de punten welke je aanhaalt gaan allemaal niet zo heel groot zijn.

- Inderdaad stroom gebruiken als de zon schijnt (dus EV-laden, heet water maken en kookwas doen als het kan), dit is de grootste knop waar je aan kan draaien.

-2 batterijen: bedoel je echt 2 aparte batterijen, waarom zou je dat doen? Nog duurder dan 1 grotere veronderstel ik dan. Ik zou wachten met dit en eerst een kijken hoe groot je verbruik is na een half jaar en simuleren hoe groot je winst dan zou zijn.

-Screens: geen effect in de winter (staan dan toch altijd open), helpen uiteraard in de zomer tegen het opwarmen, maar dan heb je ook opbrengst genoeg om te koelen. Dus wederom weinig winst.

- Zou zeker oppassen met het opladen vanuit het net, of nog erger met het handelen met dynamische prijzen. Opbrengst gaat minimaal zijn en je verslijt je batterij nog sneller.

-Overdimensioneren van PV is dan weer iets wat ik zeker zou overwegen, panelen kosten niets meer tegenwoordig. Je PV installatie is de basis van al het bovenstaande, dat is de 'bron' van al je energie-inkomsten.

Inderdaad denk niet dat je de batterij kan terugverdienen, raar dat je alles wil uitpluizen om zo weinig mogelijk elektriciteit te betalen en dan op het einde zeggen, "och ja, batterij is voor de hobby"

Laat je niet te veel aanpraten door de installateurs.
    in mijn nieuwbouw betaal ik een 1100euro aan elektriciteit/jaar (full electric/geen EV). Dus stel dat je 10 of 20% kan winnen (wat veel is), dan is dat 200euro/jaar. Bedenk dan eens wat bijvoorbeeld je batterij zou kosten tov deze winst.

Via mijn-thuisbatterij.be kan je simuleren wat een batterij zou opbrengen adhv gegevens digitale meter.
    Hier brengt een 5kw batterij +-€400/ jaar op. 10kw brengt 600 euro op en 20kw brengt 700 euro op.
    Die eerste 5kw is dus het belangrijkste, als prijzen van batterijen verder zakken krijg ik toch een business case om op 4j de kost terug te verdienen. Dan heb je nog minstens 6 jaar 'winst'.
    En dan ga ik uit van de huidige prijzen. Die gaan volgens mij alleen maar stijgen de komende 10 jaar, tot de next gen kerncentrales er gaan staan.

En dan ga ik uit van de huidige prijzen. Die gaan volgens mij alleen maar stijgen de komende 10 jaar, tot de next gen kerncentrales er gaan staan.
    Ik zou niet uitgaan van dalende stroomprijzen in de toekomst.

Als je de gemiddelde reële stroomprijs van nieuwe grote kerncentrales ziet (o.a. in VK, Frankrijk, Finland en de VS), zullen nieuwe kerncentrales de stroomprijzen eerder doen stijgen dan dalen. De ontwikkelaars van de nog onbewezen 'kleine modulaire reactoren' beloven iets lagere prijzen, maar nog altijd boven die van fossiele en hernieuwbare alternatieven.

Het beste dat je van nieuwe kerncentrales mag verwachten is dat ze de volatiliteit van stroomprijzen wat gaan verminderen, maar zeker niet de gemiddelde prijs. Zeker omdat volatiliteit verminderen vereist dat nieuwe kerncentrales veel meer dan nu aan 'load following' doen, wat hun bouw- en onderhoudskost aanzienlijk verhoogt.

Tien jaar is hoe dan ook optimistisch trouwens. De effectieve bouwtijd van nieuwe kerncentrales ligt in de praktijk tussen 8 jaar (China) en 15 jaar (Europa en de VS). Het studiewerk, politieke besluitvorming en vergunningsperikelen die eraan vooraf gaan voegen daar nog eens tien jaar bij. Met kleine modulaire reactoren zou de bouwtijd (maar niet het voortraject) in theorie korter worden, maar dat moet nog bewezen worden...

Zakenbank Lazard maakt jaarlijks een heel uitgebreide studie van de kost van verschillende stroombronnen. Sinds enkele jaren komen hernieuwbare bronnen, zelfs met batterij back-up, daar systematisch gunstiger uit dan kernenergie en fossiele opties. En dat is in de VS, waar gas- en steenkoolprijzen lager liggen dan hier (prijs van kernenergie is ongeveer identiek).

Eerlijk? Ik zou geen voorspellingen durven maken over stroomprijzen in de toekomst. Er zijn te veel open vragen die je gewoonweg niet kan beantwoorden.

Gaat België eindelijk durven heffingen eerlijk verdelen tussen elektriciteit en gas/stookolie? Hoe gaat de prijs en het marktaandeel van gas in elektriciteitsproductie evolueren? Gaat de uitbouw van het hoogspanningsnet in België en de rest van Europa kunnen volgen? Gaat de stroomvraag vanuti industrie blijven dalen (hopelijk niet...)? Etc.

En daarom dus: de terugverdientijd van een batterij kan je niet berekenen en zelfs niet ruwweg inschatten. De enige goede redenen om een thuisbatterij te kopen zijn ofwel uit milieubewustzijn, ofwel als 'verzekering' tegen onverwachte extreme evoluties op de stroommarkt. Denk aan de oorlogsdreiging die sommigen (menen te) zien bv.

Laatst bewerkt:

heb het gevoel dat je het allemaal wat positief ziet. De effecten van de punten welke je aanhaalt gaan allemaal niet zo heel groot zijn.

- Inderdaad stroom gebruiken als de zon schijnt (dus EV-laden, heet water maken en kookwas doen als het kan), dit is de grootste knop waar je aan kan draaien.

-2 batterijen: bedoel je echt 2 aparte batterijen, waarom zou je dat doen? Nog duurder dan 1 grotere veronderstel ik dan. Ik zou wachten met dit en eerst een kijken hoe groot je verbruik is na een half jaar en simuleren hoe groot je winst dan zou zijn.

-Screens: geen effect in de winter (staan dan toch altijd open), helpen uiteraard in de zomer tegen het opwarmen, maar dan heb je ook opbrengst genoeg om te koelen. Dus wederom weinig winst.

- Zou zeker oppassen met het opladen vanuit het net, of nog erger met het handelen met dynamische prijzen. Opbrengst gaat minimaal zijn en je verslijt je batterij nog sneller.

-Overdimensioneren van PV is dan weer iets wat ik zeker zou overwegen, panelen kosten niets meer tegenwoordig. Je PV installatie is de basis van al het bovenstaande, dat is de 'bron' van al je energie-inkomsten.

Inderdaad denk niet dat je de batterij kan terugverdienen, raar dat je alles wil uitpluizen om zo weinig mogelijk elektriciteit te betalen en dan op het einde zeggen, "och ja, batterij is voor de hobby"

in mijn nieuwbouw betaal ik een 1100euro aan elektriciteit/jaar (full electric/geen EV). Dus stel dat je 10 of 20% kan winnen (wat veel is), dan is dat 200euro/jaar. Bedenk dan eens wat bijvoorbeeld je batterij zou kosten tov deze winst.

Ik zie het niet positief. De maatregelen die ik aanbreng zijn gewoon maar een plakker op de wond.

Het zou goedkoper zijn om al die tralala achterwege te laten .
    Geen domotica
    Geen batterij
    Wel zonnepanelen
    Klein kubus huis met weinig ramen en dikke isolatie

Met deze setup verdien ik het meeste

Maar ik zet dat allemaal omdat ik dit wil. Niet omdat ik me iets laat aanpraten.

Ik zie het niet positief. De maatregelen die ik aanbreng zijn gewoon maar een plakker op de wond.

Het zou goedkoper zijn om al die tralala achterwege te laten .
    Geen domotica
    Geen batterij
    Wel zonnepanelen
    Klein kubus huis met weinig ramen en dikke isolatie

Met deze setup verdien ik het meeste

Maar ik zet dat allemaal omdat ik dit wil. Niet omdat ik me iets laat aanpraten.
    Mijn bericht kwam misschien wat negatief/hard over. Zolang je inderdaad maar beseft dat het een pleister op de wonde is.

Je huis heeft gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig (dag en nacht). Een groot gedeelte daarvan wordt al afgevangen door de PV (daarom zeg ik ook dit overdimensioneren indien mogelijk). De rest is er niet veel te winnen, buiten misschien dan een thuis batterij. Daar ben ik momenteel ook naar aan het kijken.

succes verder met de bouwwerken.

Ik zie hier heel wat experts m.b.t. slimme thuisbatterijen.
    Ik overweeg ook een slimme batterij aangezien er binnen een maand een digitale meter wordt geïnstalleerd.
    Mijn situatie: Zonnepanelen 4680 watt piek, omvormer van 4kw, gemiddeld trek ik zo'n 4000 kw binnen op jaarbasis. 1 elektrische wagen met thuislaadpaal die ik enkel thuis oplaad. Verder nog een jacuzzi met een jaarlijks verbruik van ongeveer 1800 kw. Verbruik op jaarbasis ongeveer 14000 kw (10000 kw + 4000 kw teruggedraaide energie die er straks niet meer is).

Ik heb een offerte met de volgende specificaties:
    * omvormer (Goodwe GW5000S-BP) - 5kw
    * 4 batterijen (PYLONTECH US3000C - 3.55kWh per module) : samen 14,2 kw opslag
    * EVA slimme energiemanager
    * energiemeter
    KOSTPRIJS: 7925 €

Mijn vragen:
    * volgens de verkoper zou ik deze installatie op 5 jaar terugverdienen, wat denken jullie (dus jaarlijks zo'n 1600 € minder dan zonder slimme batterij)
    * als ik de dynamische prijzen bekijk https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx dan veronderstel ik dat hier nog transportkosten, GSC, WKK en nog wat andere rare bijdrages bijkomen)? Of zijn er die wegvallen?
    * Moet ik ook transportkosten betalen als ik injecteer?

Bedankt

Ik overweeg ook een slimme batterij aangezien er binnen een maand een digitale meter wordt geïnstalleerd.
    Mijn situatie: Zonnepanelen 4680 watt piek, omvormer van 4kw, gemiddeld trek ik zo'n 4000 kw binnen op jaarbasis. 1 elektrische wagen met thuislaadpaal die ik enkel thuis oplaad. Verder nog een jacuzzi met een jaarlijks verbruik van ongeveer 1800 kw. Verbruik op jaarbasis ongeveer 14000 kw (10000 kw + 4000 kw teruggedraaide energie die er straks niet meer is).

* energiemeter

Mijn vragen:
    * volgens de verkoper zou ik deze installatie op 5 jaar terugverdienen, wat denken jullie (dus jaarlijks zo'n 1600 € minder dan zonder slimme batterij)
    * als ik de dynamische prijzen bekijk https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx dan veronderstel ik dat hier nog transportkosten, GSC, WKK en nog wat andere rare bijdrages bijkomen)? Of zijn er die wegvallen?

Bedankt
    Maak van die 1600€ eerder iets van 500-600€ besparing per jaar, en dan ken je je terugbetalingstermijn.
    8000€ is gewoon vééél te veel.

Vraag die man zijn gedetailleerde berekening eens hoe hij aan die 1600€ komt...
    Ofwel krijg je een vaag verhaal met 'trust me', en ik heb al x batterijen verkocht aan een pak tevreden klanten (die niet kunnen rekenen),
    Ofwel krijg je een excel tabel met foute cijfers.

* energiemeter

Mijn vragen:

Bedankt
    Maak van die 1600€ eerder iets van 500-600€ besparing per jaar, en dan ken je je terugbetalingstermijn.
    8000€ is gewoon vééél te veel.

Vraag die man zijn gedetailleerde berekening eens hoe hij aan die 1600€ komt...
    Ofwel krijg je een vaag verhaal met 'trust me', en ik heb al x batterijen verkocht aan een pak tevreden klanten (die niet kunnen rekenen),
    Ofwel krijg je een excel tabel met foute cijfers.
    1600 euro is zelfs onmogelijk. Aan 30cent/kwh is dat in totaal 5300kwh, terwijl een accu van 15kwh (waarvan je 13kwh gebruikt) als hij elke dag vol-leeg is maximaal 4800kwh kan verzetten.

Zelfs met 500-600euro/jaar mag je heeeeel blij zijn.
    Ik zou denken dat je misschien 20% van je accu kan gebruiken. Dus 15kwh x 365dagen x 20% x 0.3euro=330 euro.

Denk er aan dat je maar een 4000kwh/jaar van je PV krijgt, je kan je accu enkel opladen met PV elektriciteit welke je op dat moment zelf niet gebruikt.
    In de winter maanden ga je heel weinig PV opbrengst hebben en in de zomer gaat je accu waarschijnlijk veel vol zitten.

Als je echt wil zou ik beginnen met 1x 5kwh accu. Deze kosten 1000euro/stuk en kan je makkelijk zelf bij plaatsen.

volgens de verkoper zou ik deze installatie op 5 jaar terugverdienen, wat denken jullie (dus jaarlijks zo'n 1600 € minder dan zonder slimme batterij)
    Neen, de mijne berekende dat ik jaarlijks maar 20kW zou moeten importeren van 't net... Maak er maar 1800 van, die cijfers zijn zo idyllisch dat ze feitelijk niets meer betekenen

zou ik beginnen met 1x 5kwh accu. Deze kosten 1000euro/stuk en kan je makkelijk zelf bij plaatsen.
    Inderdaad, bij thuisbatterijen is 't momenteel toch echt "less is more", 15kW heb je eigenlijk niet van doen, in de zomer is dat 10 tot 12 die over een nacht blijft zitten, in de winter vult ge er maar 5 op een goeie optimistische dag, in beide gevallen is dat dan 10kW die je eigenlijk n half jaar zo goed als niet gebruikt, die brengen feitelijk niet op.

Pak dan effectief ook beter 1 van 5kW, die kan uw omvormer ook maximaal benutten, bij 4x3,5 kunt ge maar 3,5 van uw batterij halen (geen 5kW die uw omvormer levert) dus als ge uwe kookplaat en oven aansteekt, zal uwen omvormer toch zoiezo maar 3,5 van uw batterij kunnen pakken en de rest van t net, tverschil zit er dan maar in qua tijd, die 4x3,5 kan dat 4 uur volhouden, die 1x5 kan maar 1 uur 5kWh leveren

Echter met dat capaciteitstarief enzo is de "duur" van levering eigenlijk (in mijn ogen) minder belangrijk, koken & zware verbruikers gebruik je meestal samen-ish, als ge dan een thuisbatterij hebt en ge moet dan toch "opletten" omdat dieje 1,5kWh u nog de das kan omdoen... Waarom hebt ge dan n batterij... Tis dan beetje onnozel om nie te opteren voor dezelfde batterij die wat meer pieken kan opvangen

Verbruik op jaarbasis ongeveer 14000 kw (10000 kw + 4000 kw teruggedraaide energie die er straks niet meer is).
    ...
    Dat kan niet he, 14000kWh verbruik kost zo'n 3800€, 10000kWh kost zo'n 2800€
    Dus zelfs als je batterij oneindig groot zou zijn, en je dus alle PV-energie zelf kan gebruiken, kan je max 1000€ besparen.

Ipv 8000€ aan batterijen uit te geven, zou je beter nog paar 1000€ aan panelen plaatsen, dat zal veel sneller renderen gezien je zeer grote verbruik.
    Eventueel gecombineerd met een kleine batterij van 2-5kWh om je nachtverbruik te dekken.

Ben zelf ook wat aan het uitkijken voor een batterij. Momenteel heb ik een 4830 Kw piek aan zonnenpanelen, omvormer is een 5kw. warmtepomp 12kw die ook voor koeling word gebruikt, Plug in hybride met een batterij van 15kw. Ik wou een batterij plaatsen van 15kw omvormer van 5kw. De batterij is zeker in de zomer maanden volledig opgeladen. Tijdens de avond uren kan hij de pieken wat opvangen van het huishouden en na 22u Steek ik alles wat er nog in zit in de auto. Op deze manier moet dat toch rendabel zijn. En is de installatie die +/- 5000€ kost terug betaald op 5 jaar. of dit wat te possitief?

@SK01 van een thuisbatterij zou je in principe pas "het meeste winst" kunnen maken door er zeker van te zijn dat ie:

1: volledig oplaadt als er geproduceerd wordt met uw PV
    2: volledig ontlaadt totdat de PV deze weer kan opladen

Als een "simpel voorbeeld" pakt dat ge 15kWh aan batterij hebt, en deze dan voor 12kWh ontlaadt op nen dag (aan... €0,25/kWh, ale... Pakt dat ge 0,30/kWh betaalt normaal, en 0,05 verliest omdat ge die 12kWh niet terugsteekt op t net) dan ga je daar 3 euro winst/dag op maken. Doe dat voor 300 dagen/jaar (want ge gaat deze in de winter écht nie kunnen vullen) dan is dat €900/jaar

Dan spreken we wel niet over mogelijkse winst door t capaciteitstarief af te toppen enz.

@SK01 van een thuisbatterij zou je in principe pas "het meeste winst" kunnen maken door er zeker van te zijn dat ie:

1: volledig oplaadt als er geproduceerd wordt met uw PV
    2: volledig ontlaadt totdat de PV deze weer kan opladen

Als een "simpel voorbeeld" pakt dat ge 15kWh aan batterij hebt, en deze dan voor 12kWh ontlaadt op nen dag (aan... €0,25/kWh, ale... Pakt dat ge 0,30/kWh betaalt normaal, en 0,05 verliest omdat ge die 12kWh niet terugsteekt op t net) dan ga je daar 3 euro winst/dag op maken. Doe dat voor 300 dagen/jaar (want ge gaat deze in de winter écht nie kunnen vullen) dan is dat €900/jaar

Dan spreken we wel niet over mogelijkse winst door t capaciteitstarief af te toppen enz.
    Euh... 300 dagen per jaar is véél te optimistisch.
    Ook in November en Februari ga je een batterij amper vol krijgen.

Capa tarief vermijden is mooi in theorie, maar als je 100€ per jaar wil besparen daarmee, dan moet die piek ELKE maand 2 kW lager zijn dan wat je nu hebt zonder batterij. Dat ga ik nooit halen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan