• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

mijn berekening: muurverwarming alternatief voor radiatoren?

tmt

Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
272
Waarderingsscore
0
Punten
0
effe mijn probleem schetsen:



voor onze nog te bouwen nieuwbouw zal beneden zowizo VV komen, buizen zullen in de muren klaarliggen moest de VV plotse koudemomenten alleen niet kunnen opvangen, zodat we nog radiatoren kunnen plaatsen.



Zoals bij de meeste installaties was er voor het verdiep radiatoren voorzien.

Maar ik heb hier ooit eens gelezen dat een ketel waar VV en radiatoren aanhangen ALTIJD op hoge temperatuur gaat werken, ook als er geeneen radiator opstaat.

Klopt dit, en is dit waar voor elk merk van ketel? (en Buderus in het bijzonder)

Want dan zou het bijna nutteloos zijn om een VV systeem te steken om energie te besparen, als de ketel toch op hoge temperatuur gaat draaien.



VV op het verdiep lijkt me geen ideale oplossing omdat 90% van de tijd er geen verwarming zal nodig zijn, tenzij voor korte momenten zoals studeren op een slaapkamer en gebruik van badkamer.





Ik ben dan ook aan muurverwarming beginnen denken. Deze kan je ook per kamer zelf af-en aanzetten via een thermostaat die aan de muur hangt. Het werkt redelijk snel en werkt op lage temperatuur. Dit lijkt dus de perfecte oplossing!



Ik heb me eens bezig gehouden met zelf al een warmtevliesberekening te maken, aan de hand van het befaamde Steven Van Lier-document.

Deze zijn de resultaten:

een totaal warmteverlies van heel het huis van 9.265W. lijkt me bijzonder weinig, want we zitten toch met een totale vloeroppervlakte van 350m² :? ) Ik hoop dat ik nergens een belachelijk grote fout heb gemaakt...



dit zijn de kamers op het verdiep met de totale warmteverlies:

badkamer: 663W

Slaapkamer 1: 432W

Dressing: 215W

Slaapkamer 2: 276W

Slaapkamer 3: 640W

Slaapkamer 4: 664W

Waskot: 456W

Douchecel: 338W





Ik had vroeger al aan 1 installateur gevraagd of muurverwarming een alternatief is voor radiators, en hij kwam met een "lossepolsberekening" van 1500W warmtevraag per kamer voor een normaal huis. Gerekend aan 100W per m² voor muurverwarming moet je dus 15m² muurverwarming hebben per kamer, dat is 2 van de 4 muuren!



Als ik mijn berekening ernaast leg, kom ik in het slechtste geval met 7m² al toe. Dat is dus eigelijk 1 muur. Maar het nadeel is dus dat je er geen kasten mag tegenzetten (mag een bed wel?) en geen nagels in de muur kan rammen :p



ter info:

K-waarde is 33, E-peil 62 volgens het EPB programma, maar dat is ook een eigen berekening, dus met een korrel zout te nemen.

compactheid is 1.62 volgens dezelfde Stevenvanlierberekening

muurisolatie: 8cm eurowall

vloerisolatie: 6cm gespoten PUR

dakisolatie: 18cm minerale wol of iets dergelijks



Zouden mijn berekeningen kunnen kloppen? Zijn er hier mensen die ook een berekening hebben per kame? Bekomen ze ook zulke cijfers?



Zijn er mensen die muurverwarming successvol gebruiken, als echt alternatief voor radiatoren?



PS: voor de zolder is muurverwarming ook geen optie, dus als we die later willen gebruiken zit ik daar dan ook weer vast met radiatoren? :cry:
 

Pigjes

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 apr 2007
Berichten
3.170
Waarderingsscore
21
Punten
38
Hmm interssant!! Wil ik ook meer over weten! Als je zoekt op muurverwarming kom je op verscheidene artikels uit.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
Quote:
PS: voor de zolder is muurverwarming ook geen optie, dus als we die later willen gebruiken zit ik daar dan ook weer vast met radiatoren?



waarom is dat geen optie,

omdat je geen bakstenen muur hebt?

dat hoeft geen bakstenen muur te zijn daarvoor hoor

je kan dat in eender welke wand verwerken (als je het op de juiste manier doet



ik ga ook voor muurverwarming boven

wnt ik ga geen chappelaag boven hebben omwille van houten ribben constructie

over de getallen kan ik weinig zeggen, maar ze lijken mij normaal, zeker in verhouding met je K-waarde



vorzie in je badkamer wel een hogere temperatuur, dus wss ook iets grotere muuroppervlakte voor de muurverwarming



door de wandverwarming dichtbij elkaar te plaatsen hoef je niet altijd grote oppervlakten te gebruiken



grtz

Olaf
 
Lid geworden
10 feb 2007
Berichten
518
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben onder VV en boven alles muurverwarming maar ik heb geen idee van de kw's. Let wel als je WarmWater op CV neemt deze installatie toch nog (soms) op hoge temperatuur zal werken.



In de badkamer (boven) hebben we VV en WV (rondomrond). In de winter is dus de faience niet ijskoud maar voelt de kamer altijd aangenaam warm aan.



Je kunt je ook de vraag stellen of je op slaapkamers verwarming moet plaatsen (tenzij je er kinderen wil laten studeren) in de andere kamers lijkt het mij voldoende om de koude te kunnen breken.



Op de slaapkamers is hier steeds 1 buitenwand voorzien met WV zodat je op de andere wanden kasten etc kan zetten (behalve in de badkamer).



Ik zou gewoon op de zolder nog een kleine collector voorzien om later eventueel lage temperatuur radiatoren of WV te voorzien.



Ik heb foto's getrokken van alle wanden (waar je ook de snelbouwstenen op ziet) zodat ik kan uitrekenen waar er geen buizen zitten (stel dat je handdoekrekken etc wil ophangen)....
 

Pigjes

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 apr 2007
Berichten
3.170
Waarderingsscore
21
Punten
38
Ik heb gezocht naar een vergelijk in prijs tussen vloerverwarming - muurverwarming en simpele radiatoren. Zijn er mensen die dat ooit als prijsofferte gekregen hebben om te vergelijken?
 

tmt

Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
272
Waarderingsscore
0
Punten
0
XXL66, is de WV apart te regelen per kamer, of is die meegeregeld met de VV? Heb je al ooit een test gedaan hoe snel het opwarmt in een kamer met WV?

Inderdaad, voor warm water moet de ketel nog op hoge temperatuur werken als die de boiler opwarmt. Maar de reden dat ik WV wil bekijken is omdat ik gehoord had dat met radiators (en dus met een mengcircuit) je ketel ALTIJD op hoge temperatuur gaat werken. (maar is dat wel zo? :? )

Een ander voordeel van alles op lage temp te laten werken is dat je op termijn nog altijd een warmtepomp kan steken of iets dergeijks. Ik vraag me dan alleen af hoe je warm water daarmee opwarmt.





Nog een algemene vraag: stel dat we overal VV en WV steken, dan hebben we dus geen mengcircuits nodig. Stel dat we later toch ergens een radiator steken, kunnen we dan een mengcircuit bij aansluiten?

Misschien is dit meer een vraag voor een chaufagist...
 

patjer1

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
1.028
Waarderingsscore
0
Punten
36
Je kan normalerwijze toch ieder circuit apart regelen qua stooklijn en tijd en dan alleen indien nodig de radiatoren aansturen.

Als je voldoende overdimensioneert kan je je radiatoren toch ook op een laag regime laten werken.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
patjer1 wrote:
Je kan normalerwijze toch ieder circuit apart regelen qua stooklijn en tijd en dan alleen indien nodig de radiatoren aansturen.

Als je voldoende overdimensioneert kan je je radiatoren toch ook op een laag regime laten werken.



stooklijn is eigenschap van ketel, ik veronderstel dat je één ketel hebt, dus één stooklijn
 
Lid geworden
27 aug 2006
Berichten
1.254
Waarderingsscore
0
Punten
0
tmt wrote:
XXL66, is de WV apart te regelen per kamer, of is die meegeregeld met de VV? Heb je al ooit een test gedaan hoe snel het opwarmt in een kamer met WV?

Inderdaad, voor warm water moet de ketel nog op hoge temperatuur werken als die de boiler opwarmt. Maar de reden dat ik WV wil bekijken is omdat ik gehoord had dat met radiators (en dus met een mengcircuit) je ketel ALTIJD op hoge temperatuur gaat werken. (maar is dat wel zo? :? )

Een ander voordeel van alles op lage temp te laten werken is dat je op termijn nog altijd een warmtepomp kan steken of iets dergeijks. Ik vraag me dan alleen af hoe je warm water daarmee opwarmt.





Nog een algemene vraag: stel dat we overal VV en WV steken, dan hebben we dus geen mengcircuits nodig. Stel dat we later toch ergens een radiator steken, kunnen we dan een mengcircuit bij aansluiten?

Misschien is dit meer een vraag voor een chaufagist...



Je kan zelfs vloerverwarming per kamer regelen, met een elektronische afsluitklep en een thermostaatje (on/off, niet modulerend) per kamer. Zo gaan wij het doen voor de kinderslaapkamers. Mogelijks WV ipv VV.
 
Lid geworden
27 aug 2006
Berichten
1.254
Waarderingsscore
0
Punten
0
tmt wrote:
... warmtepomp ... . Ik vraag me dan alleen af hoe je warm water daarmee opwarmt.



Je kan met een WP best water tot op 60° krijgen, alleen verlies je dan rendement, de pomp gaat veel meer stroom nodig hebben voor het rondpompen van het water. Alternatief is een lucht-water WP Boiler. Maar dat rendement is ook niet fantastisch.



www.dimplex.be - hier staan dergelijke warmtepompboilers.
 
Lid geworden
5 jul 2006
Berichten
93
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
patjer1 wrote:
Je kan normalerwijze toch ieder circuit apart regelen qua stooklijn en tijd en dan alleen indien nodig de radiatoren aansturen.

Als je voldoende overdimensioneert kan je je radiatoren toch ook op een laag regime laten werken.



stooklijn is eigenschap van ketel, ik veronderstel dat je één ketel hebt, dus één stooklijn



Ik kan twee stooklijnen instellen, één voor de VV beneden, en één voor de radiatoren boven. Maar de VV werkt slechts indien ook het radiatoencircuit op dagtemperatuur werkt. Steeds hoge temperatuur dus en mengen... Vind ik raar en jammer, maar het is zo. Tenzij iemand raad weet?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
patjer1 wrote:
Je kan normalerwijze toch ieder circuit apart regelen qua stooklijn en tijd en dan alleen indien nodig de radiatoren aansturen.

Als je voldoende overdimensioneert kan je je radiatoren toch ook op een laag regime laten werken.



stooklijn is eigenschap van ketel, ik veronderstel dat je één ketel hebt, dus één stooklijn



Kan me vergissen maar heeft een viessmann vitodens 300 geen stook lijn voor vv en voor radiatoren appart? Heb momenteel enkel vv ingesteld, dus weet 't niet zeker..
 
Lid geworden
5 jul 2006
Berichten
93
Waarderingsscore
0
Punten
0
Argyle wrote:
stefan wrote:
patjer1 wrote:
Je kan normalerwijze toch ieder circuit apart regelen qua stooklijn en tijd en dan alleen indien nodig de radiatoren aansturen.

Als je voldoende overdimensioneert kan je je radiatoren toch ook op een laag regime laten werken.



stooklijn is eigenschap van ketel, ik veronderstel dat je één ketel hebt, dus één stooklijn



Kan me vergissen maar heeft een viessmann vitodens 300 geen stook lijn voor vv en voor radiatoren appart? Heb momenteel enkel vv ingesteld, dus weet 't niet zeker..



Bij mij is het een Vaillant
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan