Microgolf weglaten

Borgersbaas

Actief Lid
Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
37
Punten
28
Ik vraag me af of we in onze nieuwe keuken de microgolf nog veel zullen gebruiken. We hebben een fornuis (kookplaat + oven) van 90cm. En daarnaast wil ik nog een combi stoomoven van 60x60 omdat ik graag kook en bak en dus over alle mogelijkheden wil beschikken. Momenteel staat er ook een combi microgolf van 45cm in het ontwerp. Maar ik vraag me dus af of we de combi microgolf niet kunnen weglaten.

Ik kook iedere dag vers, dus geen kant en klare maaltijden. De combi stoomoven heeft ook de optie om te regenereren. Hier heb ik zelf nog geen ervaring mee en vraag me dus af of dit effectief maar 10 a 15min opwarmen is dan.

Welk merk van combistoomoven is momenteel aan te raden Atag (magma) of Siemens Studioline? Miele is gewoon te duur tov de rest.

Gebruik je nu veel een microgolf?

Ik heb er geen en mis dat ook totaal niet. Was nieuwe leuken destijds in 2014 met enkel klassieke oven. In de nieuwe keuken komt ook geen microgolf.

Voor sommige recepturen kan een microgolfoven wel handig zijn, bv om boter en/of chocolade te smelten (en ja, je kan dat met een pannetje op laag kookvuur ook).
Ja klopt, maar heb op mijn vuur een speciale stand om chocolade en boter te smelten op lage temperatuur. Voor die paar keer per jaar dat ik dat doe lijkt me pannetje op vuur ook te werken dan.
Gebruik je nu veel een microgolf?

Ik heb er geen en mis dat ook totaal niet. Was nieuwe leuken destijds in 2014 met enkel klassieke oven. In de nieuwe keuken komt ook geen microgolf.
Goh de kids 's morgens af en toe voor hun boterham met gesmolten kaas. Maar om daar nu een microgolf voor aan te schaffen... en af en toe restje maaltijd op te warmen van dag ervoor. Maar dat kan blijkbaar ook in stoomoven. Zelf gebruik ik de microgolf eigenlijk niet.

Electrolux combi steamer, of van convotherm. Alleen de prijs valt tegen 7500 voor de kleinste versie 🫣. Maar dat kan alles van een perfecte Rosbief tot kip aan spit, ribbetjes, frietjes, opwarmen, worstjes drogen....

Laatst bewerkt:
Hier ook geen meer, als je dat nu niet veel gebruikt, zou ik het ook niet doen.

Kan desnoods nog altijd later ergens in een berging ofzo?

Of je voorziet een stopcontact voor een losse?

microgolf wordt hier dagelijks gebruikt...
  • opwarmen eten van de dag er voor
  • ontdooien als we te laat iets uit de diepvries gehaald hebben
  • opwarmen kersepitkussen. (sporters in huis, stijfheid, blessures, gewoon omdat er eentje nogal snel koud heeft, ...)
  • smelten boter / chocolade / ...
  • opwarmen pannekoeken
  • ...
Ik vergeet waarschijnlijk dingen, maar bij ons wordt dat dus echt veel gebruikt 🙈

Hier al 10 jaar geen microgolf meer. Enkel een stoomoven. Ik wil nooit meer een microgolf.
Stoomoven op regenereren duur 15-20min om iets op te warmen van voedsel, een portie of overschotje in een glazen potje. Ja dat is langer dan een microgolf, maar de kwaliteit is beter.
Verder hebben wij enkele kleine kookpotjes gekocht: demeyere heeft 12cm diameter kookpotjes die we gebruiken voor het opwarmen van soep of melk van de kinderen. Of smelten chocolade/boter,...

Ontdooien doen we op voorhand, of als het te laat was in koud-lauw water leggen. Want hier is alles vacuum verpakt in de diepvries. Dat kan je veilig in water leggen. Zeker vlees ontdooien in een microgolf trekt eigenlijk echt op niks.
Kersenpit? Hier warm waterkruik: Quooker kokend water erin, dat geeft 3u lang warmte.

Het is even wennen, maar ik wil niet meer terug.
Ik zou nog eerder 2 stoomovens plaatsen dan een microgolf en stoomoven.

En zorg dat je stoomoven een sous-vide functie heeft. Het beste/makkelijkste vlees komt uit de sous vide.

Wij gebruiken de microgolf nog regelmatig, maar het is een ding dat in de voedingsberging staat die nog van op kot is, die toen gekregen was van grootmoeder enz. :LOL: Wij hebben een combi oven-microgolf in de keuken in 60x60 formaat (speciaal gekozen om geen 45cm ding te moeten plaatsen) maar gebruiken de microgolf functie nooit. Liever dat oud krel gebruiken dan die combioven. :)

Wij gebruiken onze microgolfoven dagelijks. Een puur gemak voor ons. En het is zoals met alle toestellen: je moet ze leren gebruiken, oo zo'n ding. Dat is iets dat er sowieso opnieuw komt mocht het ooit de geest geven.Maar zo heeft ieder allicht zijn gewoontes ?

Met de verbouwing van onze nieuwe keuken was de micro oven ook geschrapt.
Was ook kapot omdat dien oudste het gepresteerd heeft om zijn meerval en andere visachtige daar in te drogen en te mummificeren .
Ding was effe overbelast geraakt .

Tot die zonen begonnen met snachts frietten en curryworsten te bakken en een eitje met spek en ander fastfooddinges.
Ze hadden honger .
micro terug aangekocht en werd door hen veel gebruikt voor hun nachtpizza en hun noedels.
Bij het verlaten van het nest, was het eerste wat ze vroegen, mag ik de micro mee ?
Nee dus want ik zie ook wel practische toepassingen, onder andere die van c00kie leunen wel dicht aan.
Behalve ontdooien, doe ik in ijskoud water.

Hier ook quasi elke dag in gebruik. Zo'n combi-oven of stomer is OK, tot je bvb bezoek krijgt die een flesje wil warmen terwijl je ovenschotel aan het pruttelen is.
We gebruiken de microgolf ook effectief om te koken; rijstpap, pudding, etc is supereenvoudig en nooit aangebrand.

Hier wel een los toestel, niet ingebouwd.

...

Ontdooien doen we op voorhand, of als het te laat was in koud-lauw water leggen. Want hier is alles vacuum verpakt in de diepvries. Dat kan je veilig in water leggen. Zeker vlees ontdooien in een microgolf trekt eigenlijk echt op niks.
...
Vlees uit den diepvries trekt in de verste verte niet meer op vers vlees... eens ingevroren is dat vlees totaal anders qua smaak en textuur. Diepvries wordt hier in huis hoofdzakelijk gebruikt voor roomijs, ijsblokjes, fond (kip - rund), spaghettisaus maar ne lap vlees zal je daar niet in terug vinden. Vlees moet vers (of gerijpt) zijn.

De meningen zijn dus verdeeld. Zo heb ik nooit flesjes opgewarmd in de microgolf. Ik gaf borstvoeding, maar als ik dan toch eens moest opwarmen was dat in flessenwarmer of keteltje op vuur. Iets ontdooien kan ook met stoomoven. Noedels klaarmaken zal met de quooker gebeuren, dat doen ze nu met de waterkoker. Voor de nachtelijke snacks zoals pizza of hapjes, dat kan in de combi stoomoven ook.

Ik ga er deze week eens extra op letten hoe vaak de microgolffunctie zelf gebruikt wordt. Sinds het weekend nog maar 2 keer voor boterham met gesmolten kaas en opwarmen maaltijd van dag ervoor.

Is inderdaad zeer afhankelijk van je eigen gewoonten.
Chocolade wordt hier steeds gesmolten au bain marie. Flesjes melk werden met een flessenverwarmer warm gemaakt, veel minder verraderlijk. Restjes opwarmen doe ik met oven. Ik hou echt niet van de smaak van microgolfoven. Dr Oetker pizza’s kunnen misschien wel in microgolf, die smaken sowieso brak. Water koken voor thee met steelpannetje,

Diepvries is hier een zwart gat. Behalve ijscreme in zomer en zak kroketten komt daar niet meer uit.

Hier de combi quooker (indd voor de tieners hun noedels :)), combi stoomoven/gewone oven met waterreservoir van Miele (super content van), met daarboven een combi microgolf/oven. Ook heel lang over getwijfeld, maar de microgolfoven functie wordt toch vaak gebruikt. Als ik maar 1 oven nodig heb zal ik niet de combi pakken. De echte bakt toch nog net iets beter.

Hier dagelijks voor een tas soep op te warmen, te ontdooien, restje van gisteren op te warmen, …
Petekind dat bij alles warme appelmoes wil

Wij zitten een beetje met hetzelfde in dubio :D
Gaan we nog plaats voorzien voor een microgolf-oven in een nieuwe keuken ? Wij kijken ook naar een oven met steam-functie en zouden die dan ook gebruiken bij het (sporadisch) opwaren van een maaltijd. Het enige waar we momenteel een microgolf voor gebruiken, is voor het opwarmen van soep. Echter, zoals je zelf ook aangeeft: dat kan ook in een kommetje op het (inductie)vuur.

Ik heb me echter wel laten vertellen dat de meeste combi oven/steamers geen grill-functie hebben. Als dat zo is, dan kijken we toch uit naar 2 toestellen: stoomoven/oven met daarnaast een combi oven/microgolf (die dan wel een grill functie zou moetne hebben)

Wij zouden de microgolfoven niet kunnen missen, die wordt hier quasi dagelijks gebruikt:
- havermoutpap
- warme melk voor koffiebereidingen
- chocolademelk
- mug cakes
- kersenpitjes opwarmen

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan