• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Micro WKK / Bulex Ecotherm 3.0 4.7

Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
145
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen,



Ik ben momenteel bezig met het besturderen van een micro-wkk systeem. Waarom, omdat ondanks een K34 woning, spaarlamptoestanden, een warmtepomp Water-Water het electriciteitsverbruik nog gigantisch is en het gewoon een feit is dat de electriciteitsproducenten hun electriciteit veel te duur verkopen, daarom beter zelf produceren.



Ik heb even gedacht aan PV-panelen maar blijf ze spuuglelijk vinden op een dak plus het rendement (zonder de subsidies) trekt op niks.



Heeft iemand ervaring met de Bulex Ecotherm of een andere WKK ?



Thnx,
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
grote probleem is de zomer, ik hoop dat je in je K34 zo een 6 - 7 maanden zonder CV kunt

wat doe je dan als je eli nodig hebt in het midden van de zomer? je cv laten draaien en je ramen openzetten????
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
stefan wrote:
grote probleem is de zomer, ik hoop dat je in je K34 zo een 6 - 7 maanden zonder CV kunt

wat doe je dan als je eli nodig hebt in het midden van de zomer? je cv laten draaien en je ramen openzetten????



restproduct van een WKK is elentriek...
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1
Punten
0
stefan wrote:
wat doe je dan als je eli nodig hebt in het midden van de zomer?

Sanitair warm water maken, zwembad verwarmen en absorptiekoelmachine aandrijven :mrgreen:
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Joro wrote:
stefan wrote:
wat doe je dan als je eli nodig hebt in het midden van de zomer?

Sanitair warm water maken, zwembad verwarmen en absorptiekoelmachine aandrijven :mrgreen:





en is dat dan zuiniger dan ... gewone WP waar TS nu mee werkt?

+ de hoge installatie en onderhoudskost



@jan, je gaat dus die heel dure WKK uitzetten gedurende verschillende maanden par jaar, is dat zuinig?
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
stefan wrote:
Joro wrote:
stefan wrote:
wat doe je dan als je eli nodig hebt in het midden van de zomer?

Sanitair warm water maken, zwembad verwarmen en absorptiekoelmachine aandrijven :mrgreen:





en is dat dan zuiniger dan ... gewone WP waar TS nu mee werkt?

+ de hoge installatie en onderhoudskost



@jan, je gaat dus die heel dure WKK uitzetten gedurende verschillende maanden par jaar, is dat zuinig?



Naar energie toe wel, naar investering toe is dat al iets anders. Langs de andere kant is er voor WKK nog ruimte om te innoveren ende boel rendabeler te krijgen. Ik verwacht veel van de combinatie PV panelen met WKK. PV in de zomer, WKK in de winter. Maar dan moet de boel wel deftig gedimensioneerd zijn.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Hoe zit het met het rendement van die dingen? En de installatiekost? (intressse!)



Elektriciteit is ongeveer 2,6x duurder dan gas geloof ik maar hoeveel kWh elektriciteit kan je opwekken met 1000kWh gas in je WKK?



En ben je niet beter af met PV-panelen (door de belastingaftrek en GSC's)?
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Nevermore wrote:
Hoe zit het met het rendement van die dingen? En de installatiekost? (intressse!)



Elektriciteit is ongeveer 2,6x duurder dan gas geloof ik maar hoeveel kWh elektriciteit kan je opwekken met 1000kWh gas in je WKK?



En ben je niet beter af met PV-panelen (door de belastingaftrek en GSC's)?



Zo werkt een WKK niet. Een WKK genereert vooral warmte en ergens 10% elektriciteit. Als je rekent dat voor 1 eenheid elentrik je 2.5 eenheden gas nodig hebt is een WKK wel interessant. Voor een WKK krijg je ook GSC's maar die zijn veel realistischer van waarde dan die van PV.



Combinatie PV met WKK lijkt me wel zeer interessant omdat een WKK vooral in de winter zal draaien en PV vooral in de zomer.



Prijsgewijze dacht ik dat een WKK iets orde 10.000 a 15.000 eur kost.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Akkoord, maar voor die 10% dat de WKK elektriciteit opwekt (en geen warmte), wat is daar de verhouding tussen verbruikte kWh gas en opgewekte kWh elektriciteit.



1 op 1 zou héél mooi zijn maar uiteraard ook héél onrealistisch

2 op 1 zou al een tegenvaller zijn

2,5 op 1 zou absurd zijn om een WKK te installeren
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Nevermore wrote:
Akkoord, maar voor die 10% dat de WKK elektriciteit opwekt (en geen warmte), wat is daar de verhouding tussen verbruikte kWh gas en opgewekte kWh elektriciteit.



1 op 1 zou héél mooi zijn maar uiteraard ook héél onrealistisch

2 op 1 zou al een tegenvaller zijn

2,5 op 1 zou absurd zijn om een WKK te installeren



eli = "afval" uit een WKK



dus in principe 1 op 2 (of 3)

dus wel mooi meegenomen



maar daar staan NU nog een hoge kostprijs tegenover en vooral dat je geen volledig jaar kan laten werken (zie opmerking boven)

dus in zomer PV ? maar dan krijg je nog een hogere installatiekost

TVT = ... een eeuw ?
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1
Punten
0
stefan wrote:
dus in principe 1 op 2 (of 3)

@stefan: je zit volgens mij met een mini-WKK te vergelijken (gasmotor). Hier bedoelt men een micro-WKK waarvoor men de Sterling-motor weer onder het stof heeft gehaald. Ooit afgevoerd wegens veel te laag rendement voor elektriciteitsproductie, maar nu exergie wat belangrijker wordt, krijgt deze Sterling met zijn slecht elektrisch rendement ineens toch weer een plaats. Ze zouden de investeringskost nog wat lager moeten krijgen alvorens dit een succes kan worden.
 
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
789
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is een fantastisch machientje voor de enrgieleverancier. (ze worden niet voor niets zeer aangeprezen door hen)



1: Je neemt extra gas van hun af tegen een hoger tarief dan een energieproducent zelf betaalt voor zijn gas.

2: door masaal opwekken kunnen de zelfde leveranciers grote kosten besparen door het uitstellen van nieuwe centrales door de groei aan elektra.



Uit een goede condensatieketel valt weinig winst meer te halen, de rookgassen zijn dermate afgekoelt dat ee stirlingmotor extra energie vraagt voor de opwekking van stroom.

Ook in de zomer produceer je elektra. Enkel om de generator aan de gang te houden.



Voor die meerprijs kun je beter zonnenpanelen wegzetten ook al levert dit wat minder op. De wkk. blijft met het opwekken geld kosten. Pure zonnepanelen leveren geheel gratis stroom op.
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
WKK's zijn naar mijn mening nog lang niet geschikt voor woningen.

Niet omdat de beschikbare toestellen niet geschikt zijn, maar gewoon omdat het aantal werkuren veel te laag is. Voor WKK's in de industrie wordt er toch nog vaak naar zo'n 5.000 draaiuren gestreeft (voedingsindustrie met 3 schiften, grote wasserijen, ziekenhuizen, ...).

In een goed geïsoleerde woning ga je maar een paar maanden stoken en gaat je keteltje maar een dikke 1.000 draaiuren hebben. Dan is je terugverdientijd al automatisch 5 keer zo lang.

Goede toepassingen voor micro-WKK zijn momenteel vooral te vinden in openbare zwembaden en plaatsen die veel sanitair warm water nodig hebben (grote hotels, rusthuizen, ...). Voor de zuivere woningverwarming gaat WKK nog een lange tijd niet rendabel zijn.
 
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
789
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gaat het alsnog weinig opleveren.

Als je een 20 kw ketel hebt en daaraan vast een goed ontworpen installatie heeft je ketel een rendement van 98%.

2% van 20 kw is 400 watt. Daarnaast draait zo`n ketel zelden op vol vermogen en verliest de generator ook nog een deel.



100% rendement warmte omzetten in nuttige producten betekend voor een gasketel dat als je buitenlucht van zeg 0 graden naar binnen haalt dat er lucht van 0 graden uit de schoorsteen verdwijnt.



Ga er van uit dat je voor het opwekken van elektra het grootste deel opwekt door extra gasverbruik.

Terug verdienen doe je dat nooit, en als dat niet erg mocht zijn houd je je zelf voor de gek om te denken dat je bv. 1 kw aan het opwekken bent door puur restwarmte terug te winnen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Joro wrote:
stefan wrote:
dus in principe 1 op 2 (of 3)

@stefan: je zit volgens mij met een mini-WKK te vergelijken (gasmotor). Hier bedoelt men een micro-WKK waarvoor men de Sterling-motor weer onder het stof heeft gehaald. Ooit afgevoerd wegens veel te laag rendement voor elektriciteitsproductie, maar nu exergie wat belangrijker wordt, krijgt deze Sterling met zijn slecht elektrisch rendement ineens toch weer een plaats. Ze zouden de investeringskost nog wat lager moeten krijgen alvorens dit een succes kan worden.



toch niet, ik weet over wat het gaat



en ja investering is hoog (begin vorig jaar richtprijs van 25.000 € van gekend merk in B en vooral NL)



enkel 50 proefpersonen konden toen instappen in dit project, tegen 100% van de kostprijs en daarom deed ik het niet
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
chathanky wrote:
Het is een fantastisch machientje voor de enrgieleverancier. (ze worden niet voor niets zeer aangeprezen door hen)



1: Je neemt extra gas van hun af tegen een hoger tarief dan een energieproducent zelf betaalt voor zijn gas.

2: door masaal opwekken kunnen de zelfde leveranciers grote kosten besparen door het uitstellen van nieuwe centrales door de groei aan elektra.



Uit een goede condensatieketel valt weinig winst meer te halen, de rookgassen zijn dermate afgekoelt dat ee stirlingmotor extra energie vraagt voor de opwekking van stroom.

Ook in de zomer produceer je elektra. Enkel om de generator aan de gang te houden.



Voor die meerprijs kun je beter zonnenpanelen wegzetten ook al levert dit wat minder op. De wkk. blijft met het opwekken geld kosten. Pure zonnepanelen leveren geheel gratis stroom op.



dat is zo, ik ken een paar projecten van WKK en er is geen enkele die rendabel werkt momenteel (2 in ziekenhuizen !!!! en 1 in een industrieel gebouw)



groot voordeel is dat eli-net minder belast is, zo kan netbeheerder HEEEL dure kosten nog even uitstellen
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
bert2 wrote:
WKK's zijn naar mijn mening nog lang niet geschikt voor woningen.

Niet omdat de beschikbare toestellen niet geschikt zijn, maar gewoon omdat het aantal werkuren veel te laag is. Voor WKK's in de industrie wordt er toch nog vaak naar zo'n 5.000 draaiuren gestreeft (voedingsindustrie met 3 schiften, grote wasserijen, ziekenhuizen, ...).

In een goed geïsoleerde woning ga je maar een paar maanden stoken en gaat je keteltje maar een dikke 1.000 draaiuren hebben. Dan is je terugverdientijd al automatisch 5 keer zo lang.

Goede toepassingen voor micro-WKK zijn momenteel vooral te vinden in openbare zwembaden en plaatsen die veel sanitair warm water nodig hebben (grote hotels, rusthuizen, ...). Voor de zuivere woningverwarming gaat WKK nog een lange tijd niet rendabel zijn.



klopt, maar lees ook mijn bericht over WKK in 2 ziekenhuizen die momenteel nog niet rendabel werken



dergelijke toestellen enkel inschakelen als je ook in de zomer weet waar mee je warmte naar toe (en zo zijn we weer bij mijn eerste bericht) !!!! dus niet in een deftige woning
 
Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
145
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zit met een zwembad van 9x4 meter dat vanaf eind april tot oktober verwarmd wordt. Bovendien begrijp ik de interesse voor PV-panelen maar er is ook een esthetisch aspect aan een woning en dat gaat gewoon naar de filistijnen met die lelijke PV-panelen op je dak.



De Bulex Ecotherm 4.7 levert een 12 kw thermisch dus denk wel dat hij (zij ?) aan de nodige draaiuren gaat geraken.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Odessa wrote:
Ik zit met een zwembad van 9x4 meter dat vanaf eind april tot oktober verwarmd wordt. Bovendien begrijp ik de interesse voor PV-panelen maar er is ook een esthetisch aspect aan een woning en dat gaat gewoon naar de filistijnen met die lelijke PV-panelen op je dak.



De Bulex Ecotherm 4.7 levert een 12 kw thermisch dus denk wel dat hij (zij ?) aan de nodige draaiuren gaat geraken.



zwembad is inderdaad ander verhaal, investering ligt in andere orde



maar zeg je nu dat je in zomer ook extra energie in je bad gaat steken?



en 13KW voor een beetje ZWEMbad in tussenseizoen = 24/24 warmte buitengooien of hebben we het hier over een binnenbad?
 
Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
145
Waarderingsscore
0
Punten
0
Verhaal is dat ik hier zit met een autistisch zoontje die niet in een openbaar zwembad kan gaan zwemmen en wij natuurlijk hier hem dit willen aanbieden en niet aan een temperatuur van 16° maar aan 30°. Ecologisch waarschijnlijk niet , vind trouwens heel die heisa overdreven (eco-cars zijn weer het typische bewijs). Maar kijk wel naar een rendabele / kostprijsbewuste oplossing.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan