• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Metsersprofielen kopen of huren?

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Hallo beste forumleden,

Ik ga binnenkort een poolhouse zelf (proberen :) ) metselen.
Ik zou eens graag informeren hoe ik best aan metserprofielen geraak.
Deze kopen zal misschien wat duur zijn voor éénmalig gebruik.
Gewoon houten balken kopen zal niet 100% gegarandeerd recht zijn?
Is er ergens een optie om ze te huren? Of heeft iemand nog andere tips?

Bedankt alvast,

Mvg,
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Daarom moet je deze altijd met minstens 2 kopen.
Zet alle vlakken van de balk tegen alle vlakken van de andere balk.
Je zal wel zien dewelke banaan staan.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Hoeveel heb je er nodig? Ze kosten 50 euro per stuk? 2de hands verkoop verlies je er 20% op als ze in nieuwstaat zijn.
 

jevc

Lid
Lid geworden
18 feb 2013
Berichten
516
Waarderingsscore
11
Punten
18
Voor mijn alleenstaande garage heb ik gewoon twee metserslatten van 3m gekocht tweedehands voor €20.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik heb nieuw 36 EUR/stuk betaald (excl BTW). Op tweedehands vind je genoeg profielen die nog een rondje meekunnen hoor.
Bovendien heb je er niet zo veel nodig ook ...
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
599
Waarderingsscore
234
Punten
43
Bovendien heb je er niet zo veel nodig ook ...

Volgend jaar beginnen we ook met (zelf) bouwen dus sta binnenkort voor dezelfde aankoop. Hoeveel profielen heb je ongeveer nodig om handig te werken?
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
OK bedankt voor de hulp. Ik kijk eens rond. Goedkope "geschaafde latten" vanuit de houthandel zijn niet te overwegen voor dit éénmalig gebruik? :)
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
@Pinguu Je kan natuurlijk op elke gevel en elke hoek een metsersprofiel voorzien. Maar als niet-professioneel is dat een beetje overkill vind ik.
Het is ook enorm afhankelijk qua ontwerp van je gebouw.

Ik had voor mijn vorige bouw zo'n 4 stuks van lengte 3m gekocht. Maar dat was dan ook een vrij eenvoudige vorm: één grote rechthoekige blok met de aangebouwde garage in L-vorm (waarvan de achtergevel garage dus in hetzelfde vlak als de zijgevel huis).

Ik heb voor mijn lopende bouw nog eens 4 stuks bijgekocht (maar dan lengte 4m). Het is dan ook een iets complexer ontwerp. Met uitsprongen van de gevels en een binnenhoek en zo. De lengte 4m werkt wel iets handiger dan lengte 3m. Dus ik snap wel dat lengte 4m ondertussen standaard geworden is bij bouwmaterialenleveranciers (althans voor huizen te metselen). Mijn plafondhoogte (afgewerkte vloer tot afgewerkt plafond) is 2m70, dus niet de meest standaard hoogte. En met metsersprofielen van lengte 4m kan je bovendien door je verdieping doormetselen aan de gevelsteen. Dan is 3m niet zo handig ...
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
599
Waarderingsscore
234
Punten
43
@Pinguu Je kan natuurlijk op elke gevel en elke hoek een metsersprofiel voorzien. Maar als niet-professioneel is dat een beetje overkill vind ik.
Het is ook enorm afhankelijk qua ontwerp van je gebouw.

Ik had voor mijn vorige bouw zo'n 4 stuks van lengte 3m gekocht. Maar dat was dan ook een vrij eenvoudige vorm: één grote rechthoekige blok met de aangebouwde garage in L-vorm (waarvan de achtergevel garage dus in hetzelfde vlak als de zijgevel huis).

Ik heb voor mijn lopende bouw nog eens 4 stuks bijgekocht (maar dan lengte 4m). Het is dan ook een iets complexer ontwerp. Met uitsprongen van de gevels en een binnenhoek en zo. De lengte 4m werkt wel iets handiger dan lengte 3m. Dus ik snap wel dat lengte 4m ondertussen standaard geworden is bij bouwmaterialenleveranciers (althans voor huizen te metselen). Mijn plafondhoogte (afgewerkte vloer tot afgewerkt plafond) is 2m70, dus niet de meest standaard hoogte. En met metsersprofielen van lengte 4m kan je bovendien door je verdieping doormetselen aan de gevelsteen. Dan is 3m niet zo handig ...

Bedankt voor de tips! Dan kijk ik ook uit naar profielen van 4m want hoge(re) plafonds staan ook op het wenslijstje (we zitten nog in de ontwerpfase).
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Bovendien heb je er niet zo veel nodig ook ...

Hoeveel profielen heb je ongeveer nodig om handig te werken?
Minstens 2 :)
Persoonlijk vind ik 4 meter uit 1 stuk overkill..............je neemt veel makkelijker 3 meter mee in de auto zonder problemen maar 4 meter.....
Tegen dat je meer dan 2 meter hoog zit is het een kleintje om dat profiel te verstellen denk ik dan.
Tenzij je ze dus makkelijk kan transporteren....
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
4m profielen kunnen handiger zijn dat je denkt hoor ...
Vloerplaat die 20cm hoger dan maaiveld zit, daar 22cm vloeropbouw boven, en dan nog eens 2,70 hoogte binnen ...
dan zit je al snel aan 3,12m. Als er dan nog een verdieping op moet, is het handig dat je tot 4m door kan metselen zonder telkens je metsersprofielen te moeten ophogen. Ik merk het toch ... de helft van m'n profielen zijn "slechts" 3m en het is soms vloeken ... "waren ze maar 4m".

Als je zelf ruwbouw uitvoert, dan denk ik dat je wel een remorque hebt om o.a. die 4m profielen te vervoeren. En eenmaal op de werf moet je die ook niet constant gaan transporteren ...
 
Laatst bewerkt:

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
TS geeft zelf aan dat het om éénmalig gebruik gaat , dan zal 1 keertje verstellen nog net kunnen , maar idd 4 m is zeker makkelijker om door te gaan . Ik heb dat deze week nog kunnen vaststellen bij .....mezelf.
Ooit een keer uit lange reststukken multiplex 12 mm 4 ribben gezaagd/profiel en die bleven ook wel recht....maar dan zat je ook maar met een lengte van 2.5 meter en dat was binnen in huis meer dan voldoende. Voordeel was wel dat ze niet konden natregenen :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan