• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

metselen glasdalmuurtje

Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik zou een glasdalmuurtje van ca 1 m hoog en 80 cm breed willen metselen in de badkamer om het toilet wat af te scheiden van de rest. Deze komt langs één zijde dus tegen een betegelde muur te staan, en ook de vloer is betegeld. Kan ik zo'n muurtje gewoon op en tegen de tegels maken of hoe gaat dit dan in zijn werk? Iemand nog tips? Ik heb er totaal geen ervaring mee. Alvast bedankt!
 
Lid geworden
12 dec 2010
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik zou in ieder geval de zijkant van je glasdal muurtje verankeren in de tegels d.m.v spouwhaakjes met draad en pluggen.

Ook niet ineens optrekken want zakt in onder gewicht van glasdallen.

Beter is een paar keer doen en met stijve mortel speciaal voor glasdallen.
 

gunlau

Lid
Lid geworden
27 feb 2009
Berichten
266
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij hebben een glasdalmuur opgetrokken voor onze inloopdouche.

De muur is in een L gemesteld.

De muur is ong 160cm lang en 200cm hoog, korte gedeelte is 100cm lang en 200cm hoog.



Wij hebben speciale hoekstenen gebruikt en afgeronde stenen aan de buitenzijde. Bovenop ligt een geanodiseerde alu lat.

Ze hebben de muur verankert met pluggen en haakjes in de tegelmuur.

De gkasdalmuur staat boven op de tegelvloer en is opgetrokken met silicone en plastiek strips horizontaal en vertikaal.

De stevigeheid komt pas wanneer de muur is ingevoegd.

Al bij al toch een dure muur geworden.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Alvast bedankt voor de reacties! Conclusie tot nu toe: gewoon laag voor laag metselen boven en tegen de tegels en vastzetten met behulp van spouwhaken of iets dergelijks.
 
Lid geworden
18 jul 2007
Berichten
35
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als je nog nooit glasdallen hebt gezet, mag ik dan aanraden om met installatieprofielen te werken

ipv gewoon 'uit de hand' met kruisjes te gaan metsen?



Basically schroef (of kleef) je een U-profiel tegen de muur, en één op de vloer, deze zorgen er al voor dat de hoek juist is.



Tussen elke rij glasdallen moet je dan een horizontaal scheidingsprofiel leggen (verborgen in 'voeg'),

deze zorgt ervoor dat je dallen niet gaan verzakken na x rijen.



Trust me, ge gaat me nog dankbaar zijn ^_^
 
Lid geworden
18 jul 2007
Berichten
35
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een voorbeeldje:



http://www.blocklock.be/



Kijk maar eens naar het demo-filmpje onder 'installation - straight walls'.

De verticale korte tussenprofielen zijn feitelijk niet nodig, kan je zelf 'schatten',

maar de horizontale zijn bere-handig..



niet goedkoop, maar een vriendin die U 10 jaar de oren van het lijf zaagt omdat glasdal nummer 14 scheef staat, da's ook niet tof..
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Interessant! Maar het is dus wel geen mortel, dus hoe zit het qua stevigheid ed? Er zou bv ook een wc rol houdertje in vastgeboord moeten kunnen worden...

Als ik het zou metselen, zou ik precies ook geneigd zijn om er wapeningsvezels in te draaien voor de zekerheid. Ik zie dat er ook bouwfolie of vijverfolie onder geplaatst wordt in de karwei kluswijzer? Wat is daar het nut van? Zou dat nodig zijn op tegels?
 
Lid geworden
26 mrt 2008
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
ge kunt het ook prefab laten maken , veel steviger , waarschijnlijk veel mooier en rechter en ge kunt er uw verankeringen

voor uw wc rolletje ineens in laten steken , hoor eens bij http://www.verhaert.be

en zo groot is dat niet dus zelf installeren zal ook wel lukken
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan