• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Meterstand klopt niet.

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Vrienden van mij hebben hun meterstanden doorgegeven maar fluvius rekend hen 2500euro aan voor 75kwh. Op de factuur is ook te zien dat dit niet klopt.
En door contact op te nemen verwijst de leverancier naar de netbeheerder en omgekeerd.
Nu hebben ze weer een aanmaning gekregen. Wat kan men daar tegen doen?
 

Bijlagen

  • received_271492708321388.jpeg
    received_271492708321388.jpeg
    23,7 KB · Weergaven: 96
  • received_465805458075218.jpeg
    received_465805458075218.jpeg
    33 KB · Weergaven: 97

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
De factuur gaat toch duidelijk over de 68 dagen periode van 18/01/2021 tot 26/03/2021 waarbij ze in deze periode 6090kWh rekenen???
Zie 2e foto in post #15 (nog altijd geen geweldig duidelijke foto, maar toch voldoende leesbaar om deze info er uit te halen.)

En dat is -niet toevallig- exact 30x het gemeten verbruik...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
De factuur gaat toch duidelijk over de 68 dagen periode van 18/01/2021 tot 26/03/2021 waarbij ze in deze periode 6090kWh rekenen???
Zie 2e foto in post #15 (nog altijd geen geweldig duidelijke foto, maar toch voldoende leesbaar om deze info er uit te halen.)

En dat is -niet toevallig- exact 30x het gemeten verbruik...
Factuur gaat tot 15/5, staat er toch duidelijk bij ..
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ja, het onderste gedeelte van de factuur gaat over de 2e periode tot 15/05 waarbij ze een geschat (=gegokt) verbruik hanteren. Maar daar staat toch ook een ander verbruik bij: 3760kWh (als ik het juist lees).
En deze schatting/gok is dus waarschijnlijk ook beïnvloed door het (verkeerdeklijke) 30x hogere verbruik van de periode daarvoor.

Neemt niet weg dat de 6090kWh in die periode van 68 dagen om te starten al verkeerd is, toch?
Moet m.i. dus volledig rechtgezet worden: zowel de periode van 68 dagen (18/01 - 26/03) als de periode daarna tot 15/05 waarvoor ze dan een nieuwe en realistischere schatting mogen doen.

Of lees ik het verkeerd?
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
@Mario_ ,

de fout zit duidelijk in het eerste deel van de factuur, waar verscheidene malen staat 18/1/2021 TOT 26/3/2021. Daar rekenen ze een verbruik voor van 6090 kWh, wat duidelijk verkeerd is.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Zoals ik het zie, wordt er effectief verkeerd gerekend. Heb je ze al eens gebeld om te informeren?
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Topicstarter heeft aangegeven dat er al meermaals gebeld is naar zowel Engie als Fluvius, maar van het kastje naar de muur gestuurd wordt...
En ondertussen is er al aan aanmaning binnen voor de factuur (dus betalingstermijn overschreden).

Ik zie 1 (ondertussen heel dringende) actie: factuur formeel betwisten/protesteren met de nodige uitleg erin wat verkeerd is en de vraag naar rechtzetting. En dit zo spoedig mogelijk zodat je rechten gevrijwaard blijven. En dan ligt de bal in het kamp van Engie (momenteel ligt de bal bij je zelf).
 
Lid geworden
26 okt 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hey!
Heb nog maar eens gebeld naar engie en iemand van de facturatie aan de lijn gehad na 20 minuten wacht en 3 keer doorgeschakeld ??‍♀. Ze zeggen dat we met een speciale type meter zitten omdat we huis hebben met bijgebouw en dat ze dan het verschil van de meterstanden × een constante (30) moeten doen. Had er nog nooit van gehoord. Ze beweren dat er geen fout is.
Enigste wa we kunnen doen is fluvius bellen om te vragen of ze eens kunnen komen kijken, maar de meterstanden waren juist dusja zie ik er het nut nie van in...
Het 2de deel ( maart tot mei) van de factuur wordt wel verrekend in onze volgende afbetaling.
Toch bedankt voor de vele reacties! Grtjs Jessie
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
en wil dat nu zeggen dat jullie je er gewoon gaan bij neerleggen ?
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Dat is een uitleg die toch helemaal niets uitlegt of verklaart?
Waarom zou je een factor 30 te veel moeten betalen omdat je een bijgebouw hebt?

En als ze die redenering consequent toepassen dan gaan alle toekomstige facturen een factor 30 te hoog zijn en gaat het dus niet bij deze ene factuur blijven... (of ga ja ja bijgebouw en je speciale teller ondertussen platgooien).

Enigste wa we kunnen doen is fluvius bellen
Het enige wat je moet doen (en ik hoop dat je dat al gedaan hebt ondertussen), is de factuur formeel protesteren. Dan gaat de bal in hun kamp liggen, dan accepteer je tenminste niet stilzwijgend de factuur, en wordt je betalingsverplichting van het discutabele gedeelte van de factuur ten minste voorlopig opgeschort. Het is maar een aangetekende brief sturen, template-jes genoeg op het www.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
dat en de ombudsdienst inroepen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Zij moeten idd voortgaan op een schatting. Enige wat je dus kan doen is dat weerleggen met de effectieve meterstand te laten noteren.
Maar we zijn ondertussen weer 6 maand verder
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
@Mario_ Voor de periode van 18/01 tot 26/03 hebben ze toch de exacte meterstanden en is het dan toch niet nodig om te schatten. Het blijft me een raadsel waarom ze op die periode het gemeten verbruik nog eens x30 doen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
@Mario_ Voor de periode van 18/01 tot 26/03 hebben ze toch de exacte meterstanden en is het dan toch niet nodig om te schatten. Het blijft me een raadsel waarom ze op die periode het gemeten verbruik nog eens x30 doen.
Factuur gaat niet enkel over die periode....
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Nee, dat is duidelijk, er zijn 2 periodes:
- periode 1 van 68 dagen met exact gemeten meterstanden, maar het gefactureerde aantal kWh voor deze periode is exact een factor 30x te hoog als je het verschil telt tussen begin en eindmeterstand. De reden van die 30x is mij een raadsel. Deze periode alleen al zou voor mij toch de moeite zijn om de factuur te protesteren, op z'n minst voor deze periode 1.
- periode 2 (volgend op periode 1) van 49 dagen waarin er een geschat/berekend energieverbruik wordt gefactureerd. Dat ze hier moeten schatten en het dus niet exact is: akkoord. Dat ze hier wat conservatief tellen: akkoord. Maar het gaat hier over 3760kWh op een periode van 49 dagen. Dat vind ik er toch ook een beetje over. Ik weet niet hoe die schatting gemaakt wordt, maar dan krijg ik de indruk dat die factor 30x voor periode 1 mee gewicht in de schaal gooit voor de schatting van periode 2.
Dus als je periode 1 al protesteert, kan je je toch op z'n minst ook vragen gaan stellen over de schatting van die periode 2...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Er is maar 1 manier om rechtsgeldig en correct je rechten te vrijwaren en dat is een aangetekende brief sturen met je protest over deze factuur.

Al de rest van telefoontje en iemand zei dit en die zei dat ...
Kun je op geen enkele wijze aantonen.

Maar ik vrees dat je dik te laat bent om nog iets te kunnen doen.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Dat vrees ik ook wel. Waarom is er zo lang gewacht ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan