• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Meterstand klopt niet.

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Vrienden van mij hebben hun meterstanden doorgegeven maar fluvius rekend hen 2500euro aan voor 75kwh. Op de factuur is ook te zien dat dit niet klopt.
En door contact op te nemen verwijst de leverancier naar de netbeheerder en omgekeerd.
Nu hebben ze weer een aanmaning gekregen. Wat kan men daar tegen doen?
 

Bijlagen

  • received_271492708321388.jpeg
    received_271492708321388.jpeg
    23,7 KB · Weergaven: 96
  • received_465805458075218.jpeg
    received_465805458075218.jpeg
    33 KB · Weergaven: 97

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Vrienden van mij hebben hun meterstanden doorgegeven maar fluvius rekend hen 2500euro aan voor 75kwh. Op de factuur is ook te zien dat dit niet klopt.
En door contact op te nemen verwijst de leverancier naar de netbeheerder en omgekeerd.
Nu hebben ze weer een aanmaning gekregen. Wat kan men daar tegen doen?
Correctie €2300 voor 75kwh dag en 128kwh nacht
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Factuur formeel protesteren?
Dan ligt de bal in de facturerende partij (de leverancier) z'n kamp en moet die het maar gaan uitvechten met de DNB.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Aangetekend schrijven richten naar zowel de netbeheerder als naar de leverancier en in dit schrijven verwijzen naar de beide geadresseerde.
Contact opnemen met de ombudsdienst energie
Zeker niet wachten tot er terug een aanmaning komt want dan begint de rekening op te lopen met extra kosten.
Naar loket gaan met de factuur en deze laten uitpluizen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Uw verhaal raakt kant noch wal.
Fluvius rekent niks aan, dat doet de leverancier.

Afbeelding 1: de verbruiken staan in de linker kolom en zijn onleesbaar.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Lees ik die facturen goed in dat ze eerst van 18/01 tot 26/03 bij engie zaten en daarna (van 27/03 tot 15/05 ) bij een andere leverancier (je zegt fluvius, zitten ze met een budgetmeter misschien)? Heb je al eens gekeken welke meterstanden er op hun vorige eindafrekening staan? Zou het kunnen dat ze nog schulden hebben bij andere leveranciers?
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Aangetekend schrijven richten naar zowel de netbeheerder als naar de leverancier en in dit schrijven verwijzen naar de beide geadresseerde.
Contact opnemen met de ombudsdienst energie
Zeker niet wachten tot er terug een aanmaning komt want dan begint de rekening op te lopen met extra kosten.
Naar loket gaan met de factuur en deze laten uitpluizen.
Goede reactie, met alle respect naar de andere leden maar die foto's zijn idd niet zo duidelijk. Niet gemakkelijk om de situatie zo goed mogelijk te omschrijven.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Lees ik die facturen goed in dat ze eerst van 18/01 tot 26/03 bij engie zaten en daarna (van 27/03 tot 15/05 ) bij een andere leverancier (je zegt fluvius, zitten ze met een budgetmeter misschien)? Heb je al eens gekeken welke meterstanden er op hun vorige eindafrekening staan? Zou het kunnen dat ze nog schulden hebben bij andere leveranciers?
Nu zie ik het ook.
Het is beide een afdruk van Engie, maar het eerste is van 18/01 tot 26/03 en tweede is van 27/03 tot 15/05.

Ze hebben hier geen historiek denk ik? Een nieuwe woning?
Engie gaat dan uit van een jaarverbruik van 6090kWh, en daar worden de voorschotten op berekend?
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Lees ik die facturen goed in dat ze eerst van 18/01 tot 26/03 bij engie zaten en daarna (van 27/03 tot 15/05 ) bij een andere leverancier (je zegt fluvius, zitten ze met een budgetmeter misschien)? Heb je al eens gekeken welke meterstanden er op hun vorige eindafrekening staan? Zou het kunnen dat ze nog schulden hebben bij andere leveranciers?
Denk van niet, want ze hebben dat huis recent gekocht. En vorige facturen waren betaald door de verkoper. Het stond wel leeg en er waren sluipverbruikers. Misschien dat er daar iets niet klopt. Oa een condensator voor de pieken op te vangen.
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Lees ik die facturen goed in dat ze eerst van 18/01 tot 26/03 bij engie zaten en daarna (van 27/03 tot 15/05 ) bij een andere leverancier (je zegt fluvius, zitten ze met een budgetmeter misschien)? Heb je al eens gekeken welke meterstanden er op hun vorige eindafrekening staan? Zou het kunnen dat ze nog schulden hebben bij andere leveranciers?
Nu zie ik het ook.
Het is beide een afdruk van Engie, maar het eerste is van 18/01 tot 26/03 en tweede is van 27/03 tot 15/05.

Ze hebben hier geen historiek denk ik? Een nieuwe woning?
Engie gaat dan uit van een jaarverbruik van 6090kWh, en daar worden de voorschotten op berekend?
Dat zou ook wel kunnen. Het is een huis met werkattelier.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Misschien best eerst eens alle feiten op tafel leggen. Want je begint over een afrekening van 75kwh, maar dat klopt niet. De factuur gaat niet over die 68 dagen , maar over de periode tot en met 15/5.
Zonder meterstanden, wordt er "gegokt".
Maar ondertussen zijn we al bijna november.
Hebben ze dan de meterstanden niet gaan nakijken toen ze de factuur kregen ? Dan hadden ze even de meterstanden kunnen doorgeven met foto als bewijs en kon er herberekend worden. Nu zal dat pas gebeuren bij de volgende meteropname.
Best zelf altijd historiek wat bijhouden. Woning gekocht op die datum met die meterstand. Tussendoor even meterstanden opschrijven . Maandelijks, per kwartaal,....er zijn makkelijke apps voor bv ECAS
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Lees ik die facturen goed in dat ze eerst van 18/01 tot 26/03 bij engie zaten en daarna (van 27/03 tot 15/05 ) bij een andere leverancier (je zegt fluvius, zitten ze met een budgetmeter misschien)? Heb je al eens gekeken welke meterstanden er op hun vorige eindafrekening staan? Zou het kunnen dat ze nog schulden hebben bij andere leveranciers?
Ze zullen vanavond eens meelezen ik weet er ook niet het fijne van.
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Misschien best eerst eens alle feiten op tafel leggen. Want je begint over een afrekening van 75kwh, maar dat klopt niet. De factuur gaat niet over die 68 dagen , maar over de periode tot en met 15/5.
Zonder meterstanden, wordt er "gegokt".
Maar ondertussen zijn we al bijna november.
Hebben ze dan de meterstanden niet gaan nakijken toen ze de factuur kregen ? Dan hadden ze even de meterstanden kunnen doorgeven met foto als bewijs en kon er herberekend worden. Nu zal dat pas gebeuren bij de volgende meteropname.
Best zelf altijd historiek wat bijhouden. Woning gekocht op die datum met die meterstand. Tussendoor even meterstanden opschrijven . Maandelijks, per kwartaal,....er zijn makkelijke apps voor bv ECAS
Ze zullen vanavond eens meelezen en eventueel lid worden want ik heb niet alle info ter beschikking.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Misschien best eerst eens alle feiten op tafel leggen. Want je begint over een afrekening van 75kwh, maar dat klopt niet. De factuur gaat niet over die 68 dagen , maar over de periode tot en met 15/5.
Zonder meterstanden, wordt er "gegokt".
Maar ondertussen zijn we al bijna november.
Hebben ze dan de meterstanden niet gaan nakijken toen ze de factuur kregen ? Dan hadden ze even de meterstanden kunnen doorgeven met foto als bewijs en kon er herberekend worden. Nu zal dat pas gebeuren bij de volgende meteropname.
Best zelf altijd historiek wat bijhouden. Woning gekocht op die datum met die meterstand. Tussendoor even meterstanden opschrijven . Maandelijks, per kwartaal,....er zijn makkelijke apps voor bv ECAS
Ze zullen vanavond eens meelezen en eventueel lid worden want ik heb niet alle info ter beschikking.
Idd, zonder alle en correcte info....je moet wel iets kunnen staven en onderbouwen.
 
Lid geworden
26 okt 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hey allemaal!
Zal eens kort onze situatie schetsen eh:
Wij hebben 16januari de sleutel van ons huis en 24 maart moest ik de meterstanden doorgeven. (Foto1) Iedere maand betalen we €150 ( ik weet dat we wel iets zouden moeten opleggen, maar had toch verschoten van het bedrag)
We zien dus dat ons verbruik van piek van 8349 naar 8424 gaat en toch rekenen ze 2250kwh aan? Bij dal dezelfde fout... we verstaan er ons niet aan hoe ze aan die getallen komen van verbruik terwijl de meterstanden correct doorgegeven zijn. Heb al meerdere keren gebeld naar engie maar zij zeggen dat het fluvius is en omgekeerd... ik zie nu ook dat er een bedrag is aangerekend tot in mei, dat is idd en gok...
 

Bijlagen

  • 16352738039444493480792674410112.jpg
    16352738039444493480792674410112.jpg
    68,4 KB · Weergaven: 34
  • 16352738283809118437107650091531.jpg
    16352738283809118437107650091531.jpg
    71 KB · Weergaven: 35

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Dit snap ik ook echt niet
1635312707199.png
Engie beschikt duidelijk over de juiste cijfers van de meteropname. Ze staan op hun eigen factuur!
De fout kan dan toch niet echt bij Fluvius of de klant liggen.

Het bedrag tot in mei is een inschatting van de voorschotten die ze nog mogen houden. Dat lijkt me normaal.
Het is wel niet normaal dat ze zeggen dat 8424-8249=2250
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Ze hebben iedere keer het verbruik x30 gedaan, al heb ik geen flauw idee waarom ze zoiets zouden doen.

Ik zou een aangetekende brief sturen naar Engie waarin je de factuur protesteert.

Eventueel ook eens contact opnemen met de ombudsman energie, al zal die het momenteel wel druk hebben vrees ik.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Als je het uitrekent is het inderdaad exact het werkelijke verbruik x30, dit zowel op het dagverbruik als op het nachtverbruik.
En gezien de correcte meterstanden op de factuur van Engie vermeldt staan, is de fout er volgens mij niet ingeslopen bij Fluvius maar bij Engie.

Factuur niet betalen en als de bliksem zo snel mogelijk formeel protesteren/betwisten bij Engie. Anders wordt er verondersteld dat je akkoord gaat met de factuur.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Na een verbod op eenzijdig de voorschotten verhogen is dit misschien de nieuwe strategie… door een ‘softwareprobleem’ de liquide middelen aanvullen en dan op een gepast moment de correctie ‘verrekenen’.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Hey allemaal!
Zal eens kort onze situatie schetsen eh:
Wij hebben 16januari de sleutel van ons huis en 24 maart moest ik de meterstanden doorgeven. (Foto1) Iedere maand betalen we €150 ( ik weet dat we wel iets zouden moeten opleggen, maar had toch verschoten van het bedrag)
We zien dus dat ons verbruik van piek van 8349 naar 8424 gaat en toch rekenen ze 2250kwh aan? Bij dal dezelfde fout... we verstaan er ons niet aan hoe ze aan die getallen komen van verbruik terwijl de meterstanden correct doorgegeven zijn. Heb al meerdere keren gebeld naar engie maar zij zeggen dat het fluvius is en omgekeerd... ik zie nu ook dat er een bedrag is aangerekend tot in mei, dat is idd en gok...
Uw factuur gaat niet over "TOT" deze meterstand, maar vanaf.
Ze gokken op een gemiddeld verbruik van zulke woning. Bij volgende meteropname en afrekening gaat dat wss rechtgezet worden
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan