• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Meterpas - bestaande dorpels behouden

civcoup

Nieuw Lid
Lid geworden
22 nov 2020
Berichten
45
Waarderingsscore
5
Punten
8
Beste, ik ben bezig met een renovatie en wil mijn meterpas bepalen voor de opbouw van mijn vloer.
Ik gebruik een pasdarm. Het probleem is dat in principe mijn deurdorpels behouden blijven, maar deze aan de voordeur ligt 1cm hoger dan deze aan de keukendeur.

Is dit een verschil dat een chapper kan wegwerken? 1cm verschil op +/- 9 meter.

Alvast bedankt voor uw antwoord
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.079
Waarderingsscore
6.647
Punten
113
1,1 mm per meter ga je niet echt merken.
Als er dan nog ergens een bv een overgang van verschillende ondervloeren is, kan je daar ook al heel wat opvangen.
 

civcoup

Nieuw Lid
Lid geworden
22 nov 2020
Berichten
45
Waarderingsscore
5
Punten
8
Een overgang gaat er niet zijn. Ik baseer mijn meterpas dan op de hoogste dorpel om te starten. Ik weet niet of het verschil misschien al kan opgevangen worden met de gespoten pur? Of toch pas wanneer de chapper komt?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.079
Waarderingsscore
6.647
Punten
113
Een overgang gaat er niet zijn. Ik baseer mijn meterpas dan op de hoogste dorpel om te starten. Ik weet niet of het verschil misschien al kan opgevangen worden met de gespoten pur? Of toch pas wanneer de chapper komt?
Dat wordt met de chape opgelost.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.640
Waarderingsscore
1.811
Punten
113
Ik laat dat toch liever pas leggen en zou een dorpel aanpassen. Komen er nieuwe ramen/deuren? 1cm verhogen van de dorpel lijkt me toch een betere optie. Eventueel een lip op de dorpel laten plaatsen of laten verhogen dan moet die dorpel er zelfs niet uit.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.886
Waarderingsscore
6.536
Punten
113
Ik heb nogal veel te maken met het waterpassen van vloeren, terrassenopritten en bouwplaten en er is maar 1 geval waar je het kan zien dat er een centimeter verschil zit op de lengte van 10 meter en dat is bij vijvers en zwembaden.
Voor de rest 1 mm op 1 meter ... dat is al de meetfout die zit op waterpasdarmen.
 

civcoup

Nieuw Lid
Lid geworden
22 nov 2020
Berichten
45
Waarderingsscore
5
Punten
8
Ik laat dat toch liever pas leggen en zou een dorpel aanpassen. Komen er nieuwe ramen/deuren? 1cm verhogen van de dorpel lijkt me toch een betere optie. Eventueel een lip op de dorpel laten plaatsen of laten verhogen dan moet die dorpel er zelfs niet uit.
Ja, er komen nieuwe ramen en deuren. Ik zal eens kijken voor zo'n lip! Maar ben toch ook al wel tevreden te horen dat het eigenlijk niet zo'n hele grote afwijking is.
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
594
Waarderingsscore
239
Punten
43
Hier ligt de dorpel aan de voordeur ook 1cm lager dan die van de achterdeur. Waarschijnlijk een meetfoutje van de aannemer door de 1ne op de lip (opkant) te meten en de andere op het vlak.
De chapper heeft hiermee rekening gehouden en heeft de laatste 3 a 4 meter naar de lager gelegen dorpel toegewerkt. Ik moet zeggen ik merk hier niets van.
Je moet wel opletten met deuren als ze dat verschil eruit halen op een paar meter.
Of idd zoals al aangehaald kan je een lip aan de dorpel plakken, als deze al reeds een lip heeft zou ik wel geen 2de bijkleven.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan