• Update forum

Op 31-01-2023 is er een update uitgevoerd op het forum. Mocht er na deze update iets niet werken, of indien er iets grafisch niet correct wordt weergegeven, gelieve dit dan te melden in het topic functionele verbeteringen voor het forum . Dan bekijken we en passen we het zo snel mogelijk aan.

Metalstuds hellend dak, connecteren op balk nok

Lid geworden
13 nov 2018
Waarderingsscore
11
Punten
18
Hallo

Ik heb het "probleem" in bijlage geschetst. Ik heb al 8 cm tussen de kepers en wil tussen de gordingen nog 18cm isoleren. Ik zou tussen de balken, ze zijn 63x175mm, metal studs aanbrengen om te kunnen isoleren (glaswol 18cm) en een dampscherm aan te brengen (dubbelzijdige kleefband op metal studs). Er zijn 3 stukken in de zolder, van 3m80, 2m15 en 4m30, de breedte op de vloer is 7m40. Later zou daar dan nog gyproc tegenkomen.
Het probleem is in de nok en aan de voet, waar ik mijn metal studs op een hoek zou moeten vijzen op de bestaande balken.

Ik dacht om de rode balken bij te plaatsen. Ik zou de balken een stukje afschuinen zodat ik ze in de bestaande nokbalk kan vastvijzen en met een kreg een schuine vijs in de kepers. Dan dacht ik hoekankers met ril aan te brengen op de uiteinden en midden van de balken in de kepers om ze goed te bevestigen, een 3 tal per balk.

Nu twijfel ik over een paar zaken:
- ik zou de balken bovenaan, naast de nok, ook kunnen verankeren in de muur maar dan moet ik afstand houden van de nokbalk om aan de vijzen te kunnen, heeft dit een meerwaarde? Het zou mijn nokbalk wat ontlasten maar de nok wordt lager.
- nu ik toch bezig ben zou ik ook de twee bestaande balken in het midden kunnen verdubbelen. Er zit nu 1m70 tussen de balken. Ik vraag me namelijk af of de gyproc niet teveel gewicht zal brengen op men dak. Is wel een dak dat er al lang staat, van 1969 en nog altijd kaarsrecht. Hellingsgraad is 47°, zie berekening in bijlage.

Bedankt!

20221126_140515.jpgScreenshot_20221126_140150.jpgScreenshot_20221126-134725_Sketchbook.jpg

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
538
Punten
113
Geen probleem. Je zet je metalstuds van 100 op die horizontale balken op een dusdanige manier dat je isolatie van 8 cm achter de metalstud kan steken en isolatie van 10 cm in de metalstud. = samen 18 cm.

Bovenaan