Metalen tuinhuis op houten fundering

  • Tags bouwmaterialen fundering tuin vocht vochtprobleem
  • geiregjo

    Nieuw Lid
    Lid geworden
    20 feb 2017
    Berichten
    81
    Waarderingsscore
    10
    Punten
    8
    Een metalen tuinhuis van 270 x 200cm moet 5 jaar onderdak bieden aan tuinmateriaal.
    Na wat zoeken lijkt hout de goedkoopste tijdelijke fundering te zijn. Ik denk een houten kader te bouwen waar de rand van het tuinhuis op komt te staan.
    Ik vermeld de prijs omdat ik wil vermijden dat er fundering voorstellen worden gedaan duur zijn ten opzichte van de prijs van het tuinhuis.
    Ik zoek vooral naar feedback over mijn voorstel. En of ik technische fouten maakt i.v.m. vocht?

    Zo zie ik het:
    • Oppervlakte van het tuinhuis 10cm diep uitgraven
    • Kader maken met houten balken van 59 x 144mm
    • Kader behandelen met lijnzaadolie om het rottingsprocess te vertragen
    • Kader in uitgegraven holte plaatsen
    • Dikke landbouwfolie of dergelijke over het kader plaatsen
    • Ruimte binnen het kader opvullen met grind
    • Ruimte buiten het kader opvullen met grind om ophopen water tegen te gaan
    • Tuinhuis op de folie op het kader installeren
    • Overtollige folie afsnijden

    Is het een goed idee om het tuinhuis op de folie op het kader te installeren?
    Zijn er nog manieren waardoor ik het rottingsprocess kan vertragen? Een beter alternatief voor lijnolie, dat misschien de grond niet vervuild?
    Hoe veranker ik best het kader in de grond zodat het tuinhuis tegen rukwinden bestand is?
    Ik dacht eraan dikke betonijzers in de grond te slaan en deze te fixeren aan het kader?

    metalen_tuinhuis_archer_c_277_x_191_x_202_cm.png
     

    Bijlagen

    • metalen_tuinhuis_archer_c_277_x_191_x_202_cm.png
      metalen_tuinhuis_archer_c_277_x_191_x_202_cm.png
      123,9 KB · Weergaven: 0
    In de uitgegraven bak zal zich alleen maar water verzamelen.
    Waarom niet gewoon dals plaatsen en daar je tuinhuis opzetten?
    Wel iets voorzien dat je tuinhuis niet wegwaait.
     
    euh, noem je dit een eenvoudige tijdelijke goedkope  oplossing ?

    Dan wil ik graag jouw ingewikkelde permanente kwalitatieve oplossingen graag zien 
    rofl.gif


    Je maakt het veel te ingewikkeld, de omslachtig en veel te veel kosten en inspanning voor iets wat eigenlijk een keislecht idee is. 

    Balken ( zelfs de houtsectie is overroepen) gaan ingraven met enkel een lijnzaadolie is nefast. Ik veronderstel dat je enkele balken in den bricogammahubo ga halen, zo goedkoop mogelijk en dan liefst van al green ? Rot weg . Zeker als je deze balken dan nog eens onder het maaiveld steekt en dan nog eens inpakt met folie en grind. Je maakt er een broeinest van.

    Neem dan minstens kwaliteitsvol hout zoals tropisch hardhout of geimpregneerdzachthout.

    Of zoals janus al zei: zet dit op enkele betondals . 
     
    Ik zou ook het advies van Janus volgen. Graaf een 10 tal cm van de bovenlaag weg, breng hier zavel of bestratingszand in , wat aandrillen en betonnen stoeptegels er op. Dat zal langer dan 5 jaar netjes blijven.

     
     
    @Janus
    Ik dacht dat het maken van waterdichte bak net vochtophoping ging voorkomen? Kan je me uitleggen hoe hier water in gaat verzamelen?

    Betondallen zijn zeker een optie. Zou je dan enkel de rand van het tuinhuis hierop plaatsen?

    @lukanar
    Met eenvoudig bedoel ik ook snel. Een kader in elkaar vijzen en ingraven gaat snel. De oplossing met stabilisee en betondallen minder. Dan kijk je ook best voor een trilplaats te huren om alles mooi aan te dammen. Dat is een dag werk voor mij. 

    Daar ik een tijdelijke oplossing wil ik vermijden om enkele honderden euro's aan dure balken te kopen om die dan in de grond te stoppen.

    Een finale oplossing is een betonplaat maar dit is nu niet mogelijk. 
     
    Ik dacht dat het maken van waterdichte bak net vochtophoping ging voorkomen? Kan je me uitleggen hoe hier water in gaat verzamelen?

     

    In de uitgegraven bak zal altijd water komen, ofwel van onder, ofwel van boven of van de zijkanten, hoe wou jij die waterdicht maken?
     
    Met eenvoudig bedoel ik ook snel. Een kader in elkaar vijzen en ingraven gaat snel. De oplossing met stabilisee en betondallen minder. Dan kijk je ook best voor een trilplaats te huren om alles mooi aan te dammen. Dat is een dag werk voor mij. 

    Ik denk toch dat je je schromelijk vergist in de snelheid en de complexiteit van werken op de ene manier ten opzichte van de andere.

    De bovenlaag afgraven moet je bij te twee systemen, dat is dus al hetzelfde

    Bij het ene systeem zou je grind aanvoeren, bij het andere zand, ook daar geen verschil.

    Bij het ene systeem moet je hout aankopen, ineen  timmeren,  een bescherming tegen houtrot voorzien ... en bij het andere moet je de grond wat aandammen, je hoeft voor die paar m² helemaal niets te huren, een plankje waar je met een stamper of zwaar stuk hout op drilt is voldoende, zelfs gewoon egaliseren, let de voeten aanstampen en terug egaliseren kan al voldoende zijn. Dat hoef ook helemaal geen stabilisé te zijn, liefst niet zelfs ivm recuperatie na die 5 jaar.

    En dan moet je bij het ene systeem nog houten vloerplaten leggen terwijl je bij het andere de stoeptegels op het gelijkgetrokken zand legt. Dat werkje lijkt ook niet te verschillen in tijd, kosten en moeite.

    En daarbij: een houten constuctie ondergronds ? Ik las hierboven "keislecht idee" en dat is ook mijn gedacht hierover.

     
     
    geiregjo zei:
     

    @lukanar
    Met eenvoudig bedoel ik ook snel. Een kader in elkaar vijzen en ingraven gaat snel. De oplossing met stabilisee en betondallen minder. Dan kijk je ook best voor een trilplaats te huren om alles mooi aan te dammen. Dat is een dag werk voor mij. 

    Daar ik een tijdelijke oplossing wil ik vermijden om enkele honderden euro's aan dure balken te kopen om die dan in de grond te stoppen.

    Een finale oplossing is een betonplaat maar dit is nu niet mogelijk. 

     

    shok.gif


    Ge moet geen heel plaat in stabilisé en dals steken !!

    Je plaats al op elke hoek vna het tuinhuis , 1 dal = 4 dals 

    Aan die poort zou ik er 1 of 2 steken, afhankelijk met welk gewicht je binnen gaat rijden. Achterkant 1 maar om gemakkelijk uit te passen ook dan maar 2 

    dus totaal 6 of 8 dals.

    is dus ongeveer 8 ( 0.3x0.3x0.1 ) oftewel 0.072m³ , dat zijn dus 6 zakskes zand en een 10 kg cement .

    Uitgraven van de bedding stabilisé er in. Waarom aandrillen ??? Voor niks nodig . Dal er op en deze vastkloppen in de stabilisé. Waterpas erop dat die in de 2 richtingen mooi pas staan, volgende dal leggen met enigse bijkomstigheid. Deze moet even hoog liggen als de eerste. Dus lange waterpas gebruiken.

    Denk dat dit heel wat simpeler, goedkoper, gemakkelijker en efficienter is dan jouw werkwijze.

     
     
    OK, het plaatsen van dallen op de hoekpunten + extra om de druk te verdelen lijkt inderdaad niet veel werk. En zal goedkoper zijn dan hout. Maar dan is de binnenkant aarde. Ik dacht dat een folie een must was om condensatie te vermijden. Maar als dit ook niet werkt kan ik het evengoed weglaten.

    Bedankt voor de tips mannen!
     
    geiregjo zei:
     Maar dan is de binnenkant aarde.

    Dan leg je toch die stoeptegels of klinkers over de ganse vloeroppervlakte in een laag zand, het gaat tenslotte maar om 5 m² !

    Je kan zulk klein partijtje gemakkelijk tweedehands vinden voor een prijske of zelfs om gratis af te halen.
     
    Misschien had je die informatie ff beter van het begin gezegd ?

    Tuinhuis is zonder vloer .

    Dan hadden  we onze tijd niet verloren met voor jouw oplossingen uit te dokkeren voor een tuinhuis met vloerplaat.
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan