• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Metal stud profielen combineren met plagyp S

thomas.snoeck

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
48
Waarderingsscore
1
Punten
8
IMG_3028.jpegHallo,
In de living komt er een nieuw plafond (4,5m x 4m). Ik wil graag de opbouwhoogte beperkt houden door met 50mm Metal stud te werken. Volgens de handleiding zou 125mm beter zijn maar dan verlies ik te veel hoogte.
Ik zou de 50mm profiel dan om de 30cm plaatsen en om de 1 meter een plagyp S beugel plaatsen om de opstelling te verstevigen. Lijkt dit goed?

We zitten met een houten vloer erboven. Zowel voor het geluid als het bewegen ervan, zou ik deze dus zo min mogelijk in contact willen laten komen met de plafond. Vandaar dat ik niet enkel plagyp S zou gebruiken.
 
Je werkt dus in verschillende niveaus voor de drie plaatsen?

Plagyp s = enkel
Plagyp d = dubbel
 
Ik ging rondom rond randprofielen leggen. Met plagyp S een eerste laag profielen plaatsen. Met kruisverbinders dan haaks op die eerste laag een 2e laag aan brengen om zo minder trillingen van de houten vloer over te brengen.
Zou één laag met plagyp S dan voldoende zijn ipv twee?
 
Ik ben niet meer helemaal mee @thomas.snoeck .
Je wil zo hoog mogelijk werken, dus ik begrijp in verschillende niveau's. 2 keer vlak onder de balken en 1 keer onder de poutrels?
Nu lees ik randprofielen rondomrond. Dus overal even hoog? En onder de poutrels door?

Persoonlijk zou ik voor een Plagyp-D gaan. Zo gaan eventuele bewegingen niet rechtstreeks naar je plaatdragende profielen en schroeven, maar naar de primaire profielen en ruiters. Is ook stijver in z'n totaliteit. Meer stabiel.

Als je een dubbel latwerk zet: eerst randprofielen. Dan je primaire profielen (die je verankert naar boven toe met één of andere plafondhanger) die boven op je randprofielen komen. Daarna pas je plaatdragende profielen die in de randpofielen gaan en die je met een ruiter vasthangt aan de primaire profielen.
Je kan niet zoals je beschrijft eerst een plagyp-S hangen en dan dwars een profiel met ruiters er boven op. Die dwarse krijg je er nooit bovenop.
 
Bedankt albarius. Mijn plan was om dubbel regelwerk te maken met de ankerhangers (rechts op foto) omdat me dit steviger lijkt en er zo minder trillingen over zouden komen van het houten verdiep op de gyproc plafond. Gaat dit met die ankerhangers of enkel met de linkse op de foto?
IMG_3839.pngDe hoogte van het plafond wil ik in de living overal even hoog hebben. Dus net onder de HEA 100 poutrellen. Als ik telkens tussen die poutrellen moet werken, gaat dit er niet mooi uit zien vrees ik. Die poutrel van 270 zal een verval geven tussen keuken en living. De hoogte in de keuken mag wat lager zijn dan in de living (voldoende inbouwhoogte voor afvoerbuis dampkap).

ik hoop dat dit wat duidelijker is? Alvast bedankt voor de hulp!
 
Hangers kunnen allebei. Met die veerklemplafondhangers kan je lager afhangen. Voor deze hanger heb je ook ophangdraden nodig, ,best met een oog om de vijs door te draaien anders moet je dat oog er zelf aan trekken. Hou daar rekening mee bij aankoop. Die gewone hangertjes PH60/200 zijn ook verkrijgbaar in 30cm lengte > PH60/300. Veerklemplafondhangers kan je ook nog juist afregelen eens ze hangen, knip die draad dus niet van de eerste keer te kort af.

Als het keukenplafond lager mag en er moet een afvoerbuis boven, dan is Plagyp-D inderdaad een goede optie. Stuk van de living tussen de poutrels ook. Zie wel hoe je die 2 scheurvrij aan elkaar krijgt. Voor het andere stuk van de living (dat even hoog moet komen), kan je eventueel dan de metalstud nemen: veel snellere ne makkelijkere montage én volledig ontkoppeld van bovenliggende roostering. Zie dat je met een plaat de overlap tussen de 2 latwerken maakt. Een plaat gaat niet doorscheuren. Als je daar juist een naad maakt, heb je wel kans op bewegen tussen beide en barsten.
 
Ok top! Ik zou eerder met de PH 60 (living en keuken) werken aangezien ik deze ook makkelijk op de bestaande balken kan bevestigen. Maar hiermee kan ik dus ook dubbel regelwerk maken om toch een stevigere basis te maken voor het gyproc plafond.
Voor de Metal studs ga ik te veel hoogte moeten afgeven vrees ik (100-125mm zonder gyproc). Dus overal met PH60 en dubbel regelwerk.
Alle PH60 profielen zou ik 80x80cm van elkaar plaatsen (zijkanten en ‘voorkanten’) voor de eerste plafondprofielen.
 
Dag albarius, dus voor de eerste laag profielen is om de 80cm in de lengte een ankerhanger goed en de profielen naast elkaar ook om de 80cm? De voorschriften geven meer op als ik me niet vergis dus vandaar dat ik denk dat het goed is. Alvast bedankt voor alle hulp.
 
voor de eerste laag profielen is om de 80cm in de lengte een ankerhanger goed en de profielen naast elkaar ook om de 80cm?
Normaalgezien mag je maximaal 125 x 125 nemen voor de hangers van de primaire profielen. Als jij 80 x 80 neemt zit je zeker goed.

Eventueel kan je plaatselijk -waar je dampkap komt- een paar meer hangen. Komt die dampkap mee in het plafond of op een aparte draagstoel op de originele roostering? Voor je begint; kijk goed de plaatsingsvoorschriften van je dampkap na. Afhankelijk van het merk en model wordt door de dampkapconstructeur een andere opbouw voorgeschreven. Dat moet je dan ineens mee voorzien. Bij sommigen heb ik ooit multiplex mee moeten inwerken in de plafondconstructie voor bevestiging dampkap of de bijgeleverde draagstoel moeten monteren op de roostering en daar dan rond werken met de plagyp & gyproc. Soms past dat maar heel juist allemaal en heb je niet veel speling. Ook met die afvoerbuizen/flexibels daarboven, snij die niet van de eerste keer té juist af.
 
Laatst bewerkt:
Nu een volgende vraag. De eerste laag profielen is zichtbaar op de foto. Hierop komt haaks de 2e laag profielen. Om de kans op zichtbare naden in de gyproc te verminderen, plaats ik de gyproc mee in de lnagsrichting van de 1e of 2e laag profielen?
Is dit dan hart op hart 40cm (volgens site gyproc)?
 

Bijlagen

  • IMG_4428.jpeg
    IMG_4428.jpeg
    230,9 KB · Weergaven: 16
De gipsplaat leg je in de richting van de 2e laag profielen.
De gipskartonplaat wordt best om de 200mm in de randen en op 300mm in het midden van de plaat geschroefd.
2e rij Metal Stud profielen plaats je H.O.H. op 300mm.

De zichtbare naad ga je maar krijgen als je onvoldoende de naad tussen 2 platen vult/afwerkt.
Zeker en min. afwerken zoals omschreven "afwerkingsgraad F2b of Q3".
Ben je pietje precies dan werk je af zoals omschreven "afwerkingsgraad F3 of Q4".
 
Beide kunnen. Plaatsen in de langsrichting of in de dwarsrichting.
Ze hebben allebei hun voor- en nadelen.
Persoonlijk doe ik dwarsplaatsing; plaat haaks op de profielen.
Wordt eigenlijk ook wel zo geadviseerd in het Gyproc doe-boek.

Zichtbare naden zijn een gevolg van slecht afsmeren. Barsten veelal een gevolg van te licht gedimentioneerd latwerk.
Profielen h.o.h. 40 cm is ok. Gyproc schrijft voor maximaal om de 50cm.
 
Laatst bewerkt:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan