Metal stud profielen combineren met plagyp S

  • Tags binnenafwerking geluidsisolatie plafondafwerking plafonds vals plafond
  • thomas.snoeck

    Nieuw Lid
    Lid geworden
    7 okt 2019
    Berichten
    56
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    8
    IMG_3028.jpegHallo,
    In de living komt er een nieuw plafond (4,5m x 4m). Ik wil graag de opbouwhoogte beperkt houden door met 50mm Metal stud te werken. Volgens de handleiding zou 125mm beter zijn maar dan verlies ik te veel hoogte.
    Ik zou de 50mm profiel dan om de 30cm plaatsen en om de 1 meter een plagyp S beugel plaatsen om de opstelling te verstevigen. Lijkt dit goed?

    We zitten met een houten vloer erboven. Zowel voor het geluid als het bewegen ervan, zou ik deze dus zo min mogelijk in contact willen laten komen met de plafond. Vandaar dat ik niet enkel plagyp S zou gebruiken.
     
    Aan de leden meegeven wat de huidige tussenafstand (HOH) is tussen de balken.
    Aan de leden meegeven welke afmeting de roosteringbalken hebben.

    Toch eerst de huidige schoten/ketting ervan tussen halen en een herverdeling toe te passen met 1 of 2 extra ketting/schoten tussen de balken, dit ter versteviging van het plafond en de verdeling over gans het plafond van de nieuwe extra last aan de roostering.
    Kijken of het toepassen van en met PlaGyp PU60/125 dB en soundbloc profielen niet beter is, gezien u bezorgdheid (overbrengen van geluid).

    Het isoleren tussen de balken met glaswol/steenwol zal ook iets bijbrengen aan de akoestiek.
     
    Laatst bewerkt:
    Ik zou in deze situatie kiezen voor de Plagyp-D. Op die oppervlakte van 4,5 x 4 heb je dan 12 ophangpunten. =12 beugeltjes PH60/200. Dat brengt veel minder geluid over dan het contactgeluid dat via de balken komt wanneer er bovenop gelopen wordt. Akoestische onderbreking gebeurt best langs de bovenkant. Maar komt ook met z'n issues omdat je de vloer een paar cm gaat ophogen daar. Eventueel kan isolatie langs onder, maar steek dan best ook isolatie onder de balken in plaats van enkel er tussen.
    Ik lees in je openingspost niks over isolatie? Dan zal er niet echt veel merkbaar verschil zijn tussen Metalstud en Plagyp in deze opstelling.
    Desgevallend kan je nog die beugels PlaGyp PU60/125 dB gebruiken.
     
    Bedankt voor de snelle antwoorden!
    Balken zijn intussen verstevigd door deze op te schoren en dan planken van 225x35mm tegen te schroeven zodat het doorbuigen vermindert (originele balken 160 hoog). Klossen worden ook opnieuw gestoken. Voor het plafond wordt gehangen komt er 150mm accoustifit tussen.

    H.O.H. gaat van 40-50cm over heel het gelijkvloers maar de grootste overspanning is in de living.

    Heeft plagyp D geen opbouwhoogte van een kleine 10cm inclusief 12,5mm gyproc? Rond de 6-7cm zou ideaal zijn.
    De eerste zorgen is het barsten van de gyproc door de houten vloer, de 2e zorg is het geluid.
     
    Bedankt voor de snelle antwoorden!
    Balken zijn intussen verstevigd door deze op te schoren en dan planken van 225x35mm tegen te schroeven zodat het doorbuigen vermindert (originele balken 160 hoog). Klossen worden ook opnieuw gestoken. Voor het plafond wordt gehangen komt er 150mm accoustifit tussen.

    H.O.H. gaat van 40-50cm over heel het gelijkvloers maar de grootste overspanning is in de living. Nieuwe plafond komt enkel in de leefruimte + keuken (hal en veranda bovenaan niet)
     

    Bijlagen

    • IMG_3795.jpeg
      IMG_3795.jpeg
      158,8 KB · Weergaven: 8
    Heeft plagyp D geen opbouwhoogte van een kleine 10cm inclusief 12,5mm gyproc? Rond de 6-7cm zou ideaal zijn.
    Plagyp is 27mm hoog. Voor Plagyp-D is dit 2x27mm = 54mm. +12,5mm gyproc = 66,5 = 67mm afgewerkt.
    Nieuwe plafond komt enkel in de leefruimte + keuken
    Lijkt me samen groter dan de 4 x 4,5m uit je openingspost? Dan zou ik zeker voor plagyp-D gaan. Moet daar ook nog een dampkap in komen?
     
    In de leefruimte zijn er in de breedte 3 poutrellen, tussen de keuken en leefruimte 1 poutrel. Er komt inderdaad nog een ingebouwde dampkap dus zal het plafond daar sowieso wat lager zijn hierdoor.

    Dus de eerste profielen 27mm worden via de ankerhanger tegen het plafond geschroefd, haaks op die profielen dan het 2e niveau profielen van 27mm en daarop nog eens haaks of in de lengte de gipsplaten?

    Een volledig vrijstaande structuur van het 1e verdiep is dus niet mogelijk door de overspaningen?
     

    Bijlagen

    • IMG_3796.png
      IMG_3796.png
      323,5 KB · Weergaven: 4
    Eigenlijk krak hetzelfde dus zoals dit filmpje:

    De ophangdraden zo hoog mogelijk proberen ophangen tegen de bestaande houten balken met een schroef en rondel neem ik aan? Of zijn die ogen van de draden niet zo groot dat er een rondel nodig is?
     
    Een volledig vrijstaande structuur van het 1e verdiep is dus niet mogelijk door de overspaningen?
    Nee. Niet als je maar zo weinig kan zakken. Je zit met een grote L-vorm.

    Als je dat ophangsysteem met PV60/120 veerklemplafondhangers wil gebruiken van in dat filmpje, ga je veel meer plaats nodig hebben. Reken op 13 cm extra dat je gaat zakken. Dus samen ongeveer 20 cm afgewerkt. Je mag je plafond ook niet in je vloerplanken van daarboven hangen. Met die eenvoudige PH60/200 hangers kan je vlak onder je roostering monteren. Zie wel dat je de verbindingsruiters over die primaire profielen krijgt, hang die profielen niet té hoog.
     
    Dus toch best een dubbele ophanging maken met als basis de PH60/200 en geen enkele ophanging? Niet te veel risico dan op barsten in de gipsplaten moest de houten vloer toch ‘bewegen’?
    Al bedankt voor de hulp!
     
    Ik zou het in deze situatie op die manier doen ja. Anderen misschien anders. Het is geen exacte wetenschap. Voor een enkele ophanging zijn er waarschijnlijk ook argumenten pro.
    Kwestie van barsten: ik werk wel altijd en overal met papieren voegbanden op de overgang van platen en de aanzet aan de muren. Dat scheelt ook al een hoop in risico op barsten..
     
    Ok bedankt albarius. Dus nog een laatste keer voor de duidelijkheid.
    1) rondom rond randprofielen PU27/48 + akoestische tape
    2) plafondhangers PH60/200 plaatsen op de bestaande balken (blauwe lijnen) (correcte afstanden hanteren van de manuals)
    3) PC60/27 eerste laag profielen op de plafondhangers plaatsen (groene lijnen)
    4) 2e laag PC60/27 aan de 1e laag bevestigen (gelijklopend met de blauwe lijnen)
    5) gipsplaten gelijklopend met de blauwe lijnen plaatsen

    Dus dan steunt alles zowel op de randen als de plafondhangers?
     

    Bijlagen

    • grondplan.jpg
      grondplan.jpg
      176,8 KB · Weergaven: 9
    De keuze voor de 150mm isolatie toch ook wat meer op zijn plaats te houden, best een damp-open folie aangezien de ruimtes erboven gewone kamers zijn?
     
    ...
    2) plafondhangers PH60/200 plaatsen op de bestaande balken (blauwe lijnen) (correcte afstanden hanteren van de manuals)
    Neen, uw plafondhanger schroef je op de nieuwe constructie, de brede planken van 225 x 35mm.

    Misschien uw isolatie van Knauf (150mm) vervangen door een ander merk bv. ISOVER Isoconfort 35, die wel verkrijgbaar is in een dikte van 160mm zoals de oude balken.
    Een nieuw tweede laag (60mm) kan u spannen tussen de planken, wat u een extra akoestische en thermische isolatie geeft
    Het op zijn plaats houden van het isolatiemateriaal doe je best door deze steeds goed te meten, met 10 à 20mm breder te snijden, even samendrukken en het materiaal klemt zichzelf.

    Moest en als, over de houtenvloer, zijn vragen die hier niet probleemloos kan beantwoord worden, gezien uzelf niet wilt afwijken van het te gebruiken profiel (PlaGyp PC60/27), de plafondhoogte, enz ...
     
    In uw bijlage, zien ik rode arcering wat poutrels zouden voorstellen.
    In feite zou het beter zijn dat de leden een overzicht krijgen van alle plafondconstructies.

    Het plafond in de voorkamer wordt gescheiden van de volgende kamer (keuken), dus in feite zijn al uw plafond aparte delen.
     
    Op deze foto zie je deels de plafondstructuur
    IMG_3781.jpeg
     
    In feite had ik gehoopt met mijn laatste vraag, dat er meer foto's zouden gepost worden dan nu. Niet schuin maar recht op recht.

    Als ik houtinfo, balkenschuif raadpleeg dan zijn de reeds aangebrachte planken (225 x 35mm) voor de overspanning van 5m niet geadviseerd of bekijk ik het verkeerd?
    Welke afmeting heeft/hebben de verschillende HEB balken?
    Met uw andere topic geeft u mee dat er kamers en één badkamer reeds zijn of gaan komen op de verdieping.
    Qua belasting, waar komt/bestaat de badkamer? Waar komt er eventueel een dressing/kasten?
     
    In de post van zaterdag 12.46 zijn de poutrellen fout getekend door mij. In bijlage een foto van de correcte opstellen en waar je hopelijk voldoende de oude balkenstructuur ziet (+-160x60mm). Die zijn dus verstevigd met 225x35 planken aangezien de grootste overspanning maar 420 cm is in slpk1 en 400cm in de living door de onderbreking van de poutrel.
     

    Bijlagen

    • Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-18 om 08.58.22_5a0a5940.jpg
      Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-18 om 08.58.22_5a0a5940.jpg
      154,1 KB · Weergaven: 18
    • Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-18 om 08.18.08_3b320baf.jpg
      Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-18 om 08.18.08_3b320baf.jpg
      158,5 KB · Weergaven: 20
    Op deze foto zie je deels de plafondstructuur
    Bekijk bijlage 99077
    Ja, in deze opstelling met die poutrellen kan je in de plaatsen zonder poutrellen wel met metalstud werken natuurlijk. Metalstuds 125mm kan je tot 5 meter overspanning gaan. in de plaats met poutrellen hang je dan een Plagyp-S zodanig dat je platen net onder de poutrellen doorlopen.
     
    Ik zou sowieso met plagyp s (dubbel regelwerk) werken aangezien ik dan minder opbouwhoogte kwijt ben ivm 125mm Metal studs.
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan