Met welke trein rijden we?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
8
Punten
38
ondertussen weten we met welke auto iedereen rijdt, maar voor de trein-reizigers, met welke trein rijden jullie dagelijks ?

ikzelf : diene van De Panne naar Landen, in Gent Sint-Pieters overstappen dan diene naar Brussel Luchthaven en in Merelbeke eraf ...

ik baseer me op het gezaag & geklaag via de media, dus ik kan hier eigenlijk zelf niet over meespreken... 🙈

ikzelf rij héél graag met de auto, maar ik probeer alle files te vermijden... Héél vroeg de baan op, laat de baan af... Maar dat wil zeggen dat je tussen 7u30 's ochtends & 19u 's avonds niet op 'mijn traject' mag rijden.
Zolang dat gij met uw stalen ros maar niet op mijn traject rijdt... want dan is het de wet van de sterkste (en ik heb een appelbruinlichtgroenwitblauw vermoeden wie er dan zal willen): "Moven b*tch" 🤪

sinds ik elektrisch rij, ga ik voor iedereen opzij... en als de trein passeert, dan lach ik eens :p

maar de treinen gaan er nie stipter door rijden zenne
Zelf ook enkele jaren met de trein gependeld. Ik vind dat dat echt goed meevalt. Wij zijn wel bij de huiskeuze op zoek gegaan naar een locatie met een goeie treinverbinding, dat scheelt wel serieus veel (en helaas in de portemonnee ook).

Nu al een jaar met de auto, en nu vloek ik daar op…
Ik heb net de tegenovergestelde ervaring. Ook een paar jaar gependeld met de trein, voornamelijk als student zijnde en ik heb de trein toch altijd te onbetrouwbaar gevonden. Wat mij is bijgebleven is
"met de trein zal je te laat op je examen zijn"

Nu kies ik voor verdere verpaatsingen (woon-werk pendelen niet meer relevant) doorheen het land voor het werk altijd de auto, ook al is er een -in theorie- valabel trein-alternatief.
Ja de files zijn niet leuk, maar ik vind ze wel voorspelbaarder en probeer de spitsmomenten ook maximaal te mijden.

Jammer eigenlijk, want op zich ben ik wel voor de voordelen van het OV voor maatschappij en milieu.

Vertraging is niet leuk, akkoord.

Maar aan de anti-treinfanaten:
als jij bijvoorbeeld om 7u00 met wagen vertrekt in bijvoorbeeld Genk durf ik te wedden dat jij op een doordeweekse dag ook niet exact (op dat moment) kan zeggen wanneer jij aan de kust arriveert... Of met een nauwkeurigheid van 5 minuten.

Vroeger waren de personen die realtime beslisten over het verloop van een treinrit (en dan bedoel ik oa de leidinggevenden op een oa seinhuis of central dispatch) mensen met jaren ervaring in het realtime treinbeheer/ treinverkeer. Vandaag de dag zitten daar veel contractuelen op die posten, mensen die extern zijn aangeworven en voorheen geen notie hadden van realtime treinverkeer. En laat dat nu ook iets zijn wat je niet op 1, 2, 3 leert of onder de knie krijgt.
Het loopt inderdaad niet op wieltjes maar er zijn zoveel externe factoren die vertraging veroorzaken en laat de bestuurder daarvan de minst beslissende factor zijn.
Neem nu spoorlopers, die kom je bijna wekelijks tegen. De lente komt eraan: hoogseizoen voor de (kandidaten) zelfmoorden. Een trein die in panne valt, wij krijgen 15 minuten op het probleem op te lossen, soms is het onmiddellijk gedaan met rijden of beslissen de mensen van het realtime treinbeheer om onmiddellijk af te schaffen. En een trein zet je niet zomaar even op de "pechstrook" of aan de kant. Ja, dikwijls blokkeert dat het achterliggende verkeer. En je wil niet weten wat voor papierwerk (ja, ook in dit digitale tijdperk) er aan te pas komt. Het is niet simpelweg de trein in achteruit zetten, keren en de volgende afrit eraf...
Als alles normaal verloopt, is het vrij simpel om een trein te besturen maar vanaf het ogenblik dat er iets misloopt... Dan ben je ne bijbel aan regeltjes aan het afhandelen (soms in een fractie van een seconde).

Soit, ik kan daar nog uren over uitwijden maar neem gerust van mij aan dat een bestuurder van zo nen trein steeds zijn uiterste best doet om tijdig te arriveren maar dat andere factoren dat in meer dan ruim 90% en meer van de voorvallen verhinderen.

Het is mooi beroep, ik zou er zo terug aan beginnen maar...

Vertraging is niet leuk, akkoord.

Maar aan de anti-treinfanaten:
als jij bijvoorbeeld om 7u00 met wagen vertrekt in bijvoorbeeld Genk durf ik te wedden dat jij op een doordeweekse dag ook niet exact (op dat moment) kan zeggen wanneer jij aan de kust arriveert... Of met een nauwkeurigheid van 5 minuten.
Ik voel mezelf geen anti-treinfanaat hoor. Zoals gezegd, eigenlijk ben ik pro het principe van trein.
Een verschil is wel dat je met de auto vertrekt wanneer je wil, en met de trein niet. Als het een verbinding is waar je maar 1 trein elk uur hebt, telt dat ook al op. Als je dan ook nog eens een aansluiting mist omwille van vertraging op de eerste van de twee...

Genk-Gent doe ik met de wagen op een vroege ochtend in gemiddeld 2u15min. Van deur tot deur.
Met de trein is dat 2u14min. Welgeteld 1min sneller. Maar van station tot station.
Vroeger waren de personen die realtime beslisten over het verloop van een treinrit (en dan bedoel ik oa de leidinggevenden op een oa seinhuis of central dispatch) mensen met jaren ervaring in het realtime treinbeheer/ treinverkeer. Vandaag de dag zitten daar veel contractuelen op die posten, mensen die extern zijn aangeworven en voorheen geen notie hadden van realtime treinverkeer. En laat dat nu ook iets zijn wat je niet op 1, 2, 3 leert of onder de knie krijgt.
Het loopt inderdaad niet op wieltjes maar er zijn zoveel externe factoren die vertraging veroorzaken en laat de bestuurder daarvan de minst beslissende factor zijn.
Neem nu spoorlopers, die kom je bijna wekelijks tegen. De lente komt eraan: hoogseizoen voor de (kandidaten) zelfmoorden. Een trein die in panne valt, wij krijgen 15 minuten op het probleem op te lossen, soms is het onmiddellijk gedaan met rijden of beslissen de mensen van het realtime treinbeheer om onmiddellijk af te schaffen. En een trein zet je niet zomaar even op de "pechstrook" of aan de kant. Ja, dikwijls blokkeert dat het achterliggende verkeer. En je wil niet weten wat voor papierwerk (ja, ook in dit digitale tijdperk) er aan te pas komt. Het is niet simpelweg de trein in achteruit zetten, keren en de volgende afrit eraf...
Als alles normaal verloopt, is het vrij simpel om een trein te besturen maar vanaf het ogenblik dat er iets misloopt... Dan ben je ne bijbel aan regeltjes aan het afhandelen (soms in een fractie van een seconde).
Alle begrip daarvoor. Ik ga er ook vanuit dat er veel externe factoren zijn waar niemand iets aan kan doen. Maar dat verandert helaas niet aan mijn ervaring.
Soit, ik kan daar nog uren over uitwijden maar neem gerust van mij aan dat een bestuurder van zo nen trein steeds zijn uiterste best doet om tijdig te arriveren maar dat andere factoren dat in meer dan ruim 90% en meer van de voorvallen verhinderen.

Het is mooi beroep, ik zou er zo terug aan beginnen maar...
Mijn ervaring is ondertussen al van jaren geleden, dus misschien moet ik het gewoon nog eens een paar keer proberen en het treinen weer een kans geven. Als dat dan op een lijn is waar Nico net aan het rijden is en hij er voor zorgt dat ik mee in de bestuurderscabine mag, ben ik helemaal overtuigd ;)

maar de treinen gaan er nie stipter door rijden zenne
Zelf ook enkele jaren met de trein gependeld. Ik vind dat dat echt goed meevalt. Wij zijn wel bij de huiskeuze op zoek gegaan naar een locatie met een goeie treinverbinding, dat scheelt wel serieus veel (en helaas in de portemonnee ook).

Nu al een jaar met de auto, en nu vloek ik daar op…
Ik heb net de tegenovergestelde ervaring. Ook een paar jaar gependeld met de trein, voornamelijk als student zijnde en ik heb de trein toch altijd te onbetrouwbaar gevonden. Wat mij is bijgebleven is
"met de trein zal je te laat op je examen zijn"

Nu kies ik voor verdere verpaatsingen (woon-werk pendelen niet meer relevant) doorheen het land voor het werk altijd de auto, ook al is er een -in theorie- valabel trein-alternatief.
Ja de files zijn niet leuk, maar ik vind ze wel voorspelbaarder en probeer de spitsmomenten ook maximaal te mijden.

Jammer eigenlijk, want op zich ben ik wel voor de voordelen van het OV voor maatschappij en milieu.
Zal waarschijnlijk afhangen van de lijn zeker? Ik zat er als student maar 15/20 min op en had er 4 per uur dus eentje afgeschaft of niet, ik had er toch genoeg. Met 1 trein per uur zou ik er ook niet aan beginnen. Mijn werk ligt/lag ook dicht bij het eindstation dus bij een afgeschafte trein kon ik gewoon terug richting bureau.

Voor een examen maakte ik trouwens altijd dat ik er een uur op voorhand was, of het nu met de trein of met de auto was :p

Auto is soms ontspannender maar dat is ook enkel als je de files kan ontwijken.

Het mooiste blijft de fiets :love:

Een probleem met de trein is dat je er eerst moet bij geraken.
Een trein stopt namelijk enkel in een station
Met de bussen van de lijn van tegenwoordig is dat niet meer zo makkelijk (de meeste die ik tegenkom hebben het opschrift ; GEEN DIENST op MIJN COLLEGA PIKT JE OP) :love::love:

Een probleem met de trein is dat je er eerst moet bij geraken.
Een trein stopt namelijk enkel in een station
Met de bussen van de lijn van tegenwoordig is dat niet meer zo makkelijk (de meeste die ik tegenkom hebben het opschrift ; GEEN DIENST op MIJN COLLEGA PIKT JE OP) :love::love:
Bussen heb ik altijd een hekel aan gehad, ik kan dat echt niet verklaren .. tis een mooi principe maar ik zal er alles aan doen om er gene te moeten pakken.

De prijs is ook nog een dingetje
Traject van 50km enkel met de auto kwam uit op nmbs+lijn 34 euro per persoon. 3 personen, dan is die auto toch al snel goedkoper en in tijd scheelde het in dit geval niks.

Traject van 50km enkel met de auto kwam uit op nmbs+lijn 34 euro per persoon. 3 personen, dan is die auto toch al snel goedkoper en in tijd scheelde het in dit geval niks.
Daar geef ik je geen 100% maar 200% gelijk in: het is duur.

Daar geef ik je geen 100% maar 200% gelijk in: het is duur.
Da zal door de hoge loonkosten zijn zeker ? :love::love::love:

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan