• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
er was wat discussie ontstaan rond autos kiezen, ben eens curieus wie allemaal met wat voor wagentje rijdt en vooral waarom; het kan mensen maar vooruit helpen bij hun keuze.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik onthoud van die Japanse studie vooral dit:
De conclusie is duidelijk: als de auto’s gemiddeld 10% langer dan gemiddeld in gebruik zouden blijven, zou de CO2-uitstoot in Japan met 30,7 miljoen ton verminderen. De uitstoot van het oudere wagenpark weegt er volgens de resultaten immers niet op tegen de CO2 die vrijkomt bij de productie van nieuwe auto’s.

Meer nieuwe auto’s bouwen = hogere uitstoot dan blijven rijden met oude
Dat gaat niet over vervanging van plofautos door ev's maar over een te snelle vervanging van nog bruikbare auto's door gelijk welk soort nieuw te produceren auto.
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
Voorlopig nog met een Nissan Navara 130pk met een verbruik van: 1 volle tank 65l 600-680km.
Deze ga ik oprijden, of toch zeker nog 4jaar als mn autolening afbetaald is. Voor mn bijberoep had ik graag een camionette gehad die 2,5 ton mag trekken.
Voor het moment lijkt me dat onmogelijk om dat elektrisch te nemen als ik zo eens die prijzen zie.
Dan zou ik wel nog mn dak van 12x5 of 6m vol leggen met zonnepanelen.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Maar waar en hoe gaan al die mensen in stedelijke gebieden en/of kleine woonwijken en/of appartementsgebouwen hun auto dan opladen?
Die kunnen hem wss ook niet als thuisbatterij gebruiken.
Aan een snellader aan 0,79€/kWh? Want "goedkoop" thuis laden is al moeilijker.

Voor de meer gegoede Vlaming met een huis en zonnepanelen en een oprit zal dat allemaal nog wel overkomelijk worden. Maar er is nog veel werk om er te geraken.
Ik denk dat in de stedelijke gebieden minder en minder mensen een eigen auto zullen hebben. Het is ook niet logisch dat je een stad vol zet met auto's die het merendeel van de tijd stil staan. Voor mij persoonlijk was het gisteren de eerste keer dat mijn auto in centrum Mechelen is weggetakeld omdat ik in de week dat hij geparkeerd stond niet had gezien dat ze een parkeerverbod hadden gezet. In dezelfde trend al enkele keren gehad dat de politie aan de deur stond om de auto te verplaatsen en dat was dan al na dat ik eens met een lege batterij stond omdat ik voor langere tijd de auto niet had gebruikt (of enkel voor korte stukken), waardoor ik nu standaard de batterij afkoppel als ik de auto parkeer.

Met andere woorden, ik doe niet heel veel kilometers meer sinds ik woon + werk in mijn woonplaats. En ik gok dat dat voor wel meer mensen opgaat / zal opgaan in de toekomst met meer thuiswerk.

Financieel kan ik er nog niet aan uit om over te stappen naar een Poppy / Cambio / ..., vooral omdat deze erg duur zijn voor een langdurige verplaatsing (familie in NL) en mijn lichte vracht in verhouding goedkoop is (gratis parkeren met bewonerskaart, 130 euro wegentaks, dan nog wat verzekering en beperkte onderhoudskost). Maar ik zie hier al verschillende mensen in de buurt die 'gretig' gebruik maken van deelauto's :)

Edit: net nog eens door de websites van de verschillende aanbieders geweest en wat eigenlijk nog een groter probleem is: geen huisdieren toegelaten. Onze huis-Rottweiler van 60kg kan moeilijk altijd mee op de fiets ?
 
Laatst bewerkt:

Joeri19851

Nieuw Lid
Lid geworden
28 jul 2020
Berichten
72
Waarderingsscore
19
Punten
8
Vandaag garages bezocht Vw en Peugeot.
Tiguan en 3008.
Peugeot kwam met scherpste aanbieding en op gt na full option.
Vw zoals bekend net binnen het budget met de meest courante opties, doch consencies.

hierbij nogmaals de vraag omdat voorkeur werkgever Peugeot uitgaat.

morgen testrit ingepland om eigen mening te hebben als privé grote vag man.

wat denken jullie van Peugeot lease?
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Maar ik zie hier al verschillende mensen in de buurt die 'gretig' gebruik maken van deelauto's :)
Da's inderdaad het probleem; voor mensen in de stad zie ik die deelauto's superb werken.

Maar mensen buiten de stad, totaal niet.
Bij ons in de buurt zijn "geen" bedrijven, dus werken hier ook "quasi geen" mensen bij de deur. (let op de quotes)

Merendeel werkt hier een KM of 20 van huis, niet haalbaar dus.
M'n schoonpa heeft zo een Mégane hybrid gekocht dit jaar, met de bedoeling om 100% van z'n woon-werkverkeer electrisch te kunnen doen. Helaas komt die er net niet.
Schoonbroer die bij Colruyt werkt (enkel traject van om en bij de 30KM) geraakt er met z'n Volvo nét niet heen-en-terug. Opladen opt werk mag niet, de "echte" EV's hebben daar voorrang. Thuis laden ziet hij ook niet zitten, gezien na de terugbetaling uit je negatief eindigt.

Ikzelf heb een GLB200d besteld die hopelijk binnen een maand of 2 zal aankomen. Geef mij nog maar een paar jaar het comfort en zorgeloosheid van een goeie 2.0 diesel.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Maar ik zie hier al verschillende mensen in de buurt die 'gretig' gebruik maken van deelauto's :)
Da's inderdaad het probleem; voor mensen in de stad zie ik die deelauto's superb werken.

Maar mensen buiten de stad, totaal niet.
Bij ons in de buurt zijn "geen" bedrijven, dus werken hier ook "quasi geen" mensen bij de deur. (let op de quotes)

Merendeel werkt hier een KM of 20 van huis, niet haalbaar dus.
M'n schoonpa heeft zo een Mégane hybrid gekocht dit jaar, met de bedoeling om 100% van z'n woon-werkverkeer electrisch te kunnen doen. Helaas komt die er net niet.
Schoonbroer die bij Colruyt werkt (enkel traject van om en bij de 30KM) geraakt er met z'n Volvo nét niet heen-en-terug. Opladen opt werk mag niet, de "echte" EV's hebben daar voorrang. Thuis laden ziet hij ook niet zitten, gezien na de terugbetaling uit je negatief eindigt.

Ikzelf heb een GLB200d besteld die hopelijk binnen een maand of 2 zal aankomen. Geef mij nog maar een paar jaar het comfort en zorgeloosheid van een goeie 2.0 diesel.
(Plug-in) hybrid is ook 'willen maar niet kunnen'. Zowel 40km als 60km zijn mogelijk met zelfs de kleinste EV voertuigen, maar ze zijn nog altijd een stuk duurder in aanschaf :)
 
Lid geworden
29 apr 2007
Berichten
205
Waarderingsscore
8
Punten
18
Zouden we die auto's met verbrandingsmotors zo stilaan niet beter vergeten ? Daar zit niet veel toekomst meer in !
De oorspronkelijke vraag (uit 2008 reeds) was "met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?"
Ik rijd nu ongeveer 7 jaar elektrisch waarvan de laatste 2 jaar met een Nissan EV 200, een soort van multifunctionele wagen met een elektrische motor.
Ik heb al heel wat auto's versleten in mijn leven maar deze is voor mij de max ! Op mijn lijf geschreven.


Tsjah, allemaal heel mooi op papier, maar voor de gemiddelde vlaming is dat voorlopig toch nog niet haalbaar.
Kan je daar dan ook argumenten naast zetten? Want als "gemiddelde" Vlaming ben ik momenteel wel van mening dat de volgende een elektrische zal zijn! Het hierboven al aangehaalde MG 5 model of de aangekondigde Renault Mégane zijn serieuze opties. Hebben ondertussen al wat testritten gedaan met Kia e-Niro, Peugeot e-2008, Opel e-Mokka, VW id.3/4, Skoda Enjaq, ...

Keuze zat! en voor een budget van 35k excl korting en btw, vind je al snel een deftige wagen met een mooi rijbereik. Verbruik kost een derde, onderhoud is praktisch gratis, zo goed als geen belastingen, ...
Goh, geen harde cijfers, maar hierbij wat quotes uit online artikels:

Van de ondervraagden gaf 25,8% aan voor een hybridemodel te kiezen bij de volgende aankoop. Één op zes gaf aan om zelfs voor een volledig elektrische wagen te kiezen. “Mogelijk speelt de uitrol van lage emissiezones in Vlaanderen daarin een rol”, vertelt Roel. “Opvallend is evenwel dat het beschikbare budget – gemiddeld 25.000 à 26.0000 euro – zeer vaak niet zal volstaan om een nieuwe hybride of elektrische wagen aan te kopen. Zeker als je weet dat de Vlaamse premie voor hybrides vanaf 1 januari vervalt.”

Benzine is wel steeds de meest populaire aandrijving, maar een kwart van de Vlamingen wil ook wel een hybride. Diesel krijgt rake klappen te verduren en weet nog maar 7,9% van de bevraagden te charmeren. Zelfs elektrisch doet het beter met 15,5%, al valt dat voorlopig nog moeilijk te rijmen met een budget van zo’n 25.000 euro.

Lijkt wel uit dezelfde bevraging te komen.

Ik kan bvb enkel maar naar mijn eigen omgeving kijken en ken daar al niemand die 35k excl korting en btw voor een wagen wil/kan geven.

Maar dit is moeilijk om te vergelijken want je zit dan nog ook eens met salariswagens vs privé en ook gewoon het probleem van rijhuizen en geen parking voor de deur.

Volgens Statbel was er in 2020 nog geen kwart van de ingeschreven voertuigen elektrisch en/of hybride. Ik zie dat nog niet snel veranderen zolang het financieel niet makkelijker wordt.

Als ik dan nog eens in onze gemeente kijk zijn er welgeteld vier publieke laadpalen, allemaal meer dan 2.5 km van ons huis. In de buurt ken ik één iemand met een elektrische auto en die legt gewoon een laadkabel over het voetpad, maar officiëel mag dat eigenlijk ook niet hé...

Maar goed, dan ben ik teveel aan het vergelijken met de omgeving en ook al niet meer bezig over de gemiddelde vlaming.
Je vergelijkt vooral ook met de huidige situatie en niet met de toekomstige situatie. Over enkele jaren gaan de tankstation sluiten, want de meerderheid rijdt dan elektrisch. Je gaat 3-4€ per liter betalen voor brandstof en onderdelen zullen niet meer nieuw te verkrijgen zijn.

De prijzen van elektrische wagens moeten wel dalen. Maar bijvoorbeeld Dacia verkoopt al een elektrische wagen voor 16k (akkoord, klein en niet de mooiste).

Kijk vooruit en je zal zien dat de toekomst met elektrische wagens mooi is! Minder geluidsoverlast, minder vervuiling, gebruik als thuisbatterij, opladen via PV, ...
Dat er tankstations gaan sluiten, of omgebouwd worden naar (snel)laadstations voor elektrische auto's is niet meer dan normaal. Maar er zijn nu zoveel tankstations dat bij een sterke daling er nog altijd meer dan voldoende over blijven voor de brandstofwagens die toch nog blijven rondrijden. (op veel plaatsen zijn er meerdere tankstations op een paar kilometer van elkaar, als er daar de helft of meer van verdwijnt blijven er nog voldoende over).
De brandstofprijzen draaien momenteel echter op een systeem van vraag en aanbod, dus wanneer de vraag daalt zal de prijs ook dalen, ze zullen dan dus op een kunstmatige manier moeten ingrijpen om de prijs omhoog te laten gaan. Mijn vermoeden is dat ze de prijs eerder op een hoger stabiel niveau gaan willen houden 2 tot 2,5 euro, misschien richting de 3 euro op termijn, maar hoger??

Elektrische wagens moeten goedkoper worden dan brandstofwagens, de kans dat dit gaat gebeuren door effectief lagere prijzen voor de EV's is heel klein, het zijn gewoon de brandstofwagens die duurder gaan worden. op enkele uitzonderingen zoals de Dacia Spring na dan.

De toekomst kan mooi zijn, maar zoals het er nu naar uit ziet zal het toekomst worden die enkel voor de mensen met voldoende geld zal zijn, de gewone man gaat zich geen eigen voertuig meer kunnen permitteren.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Als er minder brandstof gaat gebruikt worden, gaan er gegarandeerd ( verhoogde )accijnzen komen op den electriciteit.
Je kunt ervan op aan dat de staat hun bron van inkomsten zomaar niet gaan opgeven.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Maar ik zie hier al verschillende mensen in de buurt die 'gretig' gebruik maken van deelauto's :)
Da's inderdaad het probleem; voor mensen in de stad zie ik die deelauto's superb werken.

Maar mensen buiten de stad, totaal niet.
Bij ons in de buurt zijn "geen" bedrijven, dus werken hier ook "quasi geen" mensen bij de deur. (let op de quotes)

Merendeel werkt hier een KM of 20 van huis, niet haalbaar dus.
M'n schoonpa heeft zo een Mégane hybrid gekocht dit jaar, met de bedoeling om 100% van z'n woon-werkverkeer electrisch te kunnen doen. Helaas komt die er net niet.
Schoonbroer die bij Colruyt werkt (enkel traject van om en bij de 30KM) geraakt er met z'n Volvo nét niet heen-en-terug. Opladen opt werk mag niet, de "echte" EV's hebben daar voorrang. Thuis laden ziet hij ook niet zitten, gezien na de terugbetaling uit je negatief eindigt.

Ikzelf heb een GLB200d besteld die hopelijk binnen een maand of 2 zal aankomen. Geef mij nog maar een paar jaar het comfort en zorgeloosheid van een goeie 2.0 diesel.
(Plug-in) hybrid is ook 'willen maar niet kunnen'. Zowel 40km als 60km zijn mogelijk met zelfs de kleinste EV voertuigen, maar ze zijn nog altijd een stuk duurder in aanschaf :)
Die van mn schoonpa is een privé aankoop. Hij had graag een full EV gehad, gezien de massa panelen dat hij liggen heeft, en het naderende pensioen. Helaas was de prijs gewoon véél te hoog om het haalbaar te houden.
Schoonbroer is een auto van't werk. Verplicht een plug-in te nemen gezien het fiscale voordeel.

Inderdaad willen maar niet kunnen, den ene door budget, den andere door verplichting uit.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Als er minder brandstof gaat gebruikt worden, gaan er gegarandeerd ( verhoogde )accijnzen komen op den electriciteit.
Je kunt ervan op aan dat de staat hun bron van inkomsten zomaar niet gaan opgeven.
Zoals +/- 30 jaar geleden. Waarom zou je toen CV met "water" (radiator of vloerverwarming) gezet hebben?!
Accumulatoren en convectoren! Den elentrik kost toch twee keer niks!

Maar inderdaad, "wij het volk" moeten met EV's gaan rijden, want das goed.
De truckers mogen/kunnen/zullen wel nog met hun dikke Scania V8's blijven rijden aan 30-35l diesel per 100KM.

De stielmannen die hun zware remorque moeten trekken zie ik ook nog niet direct met een EV'ke rondzoeven.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Die van mn schoonpa is een privé aankoop. Hij had graag een full EV gehad, gezien de massa panelen dat hij liggen heeft, en het naderende pensioen. Helaas was de prijs gewoon véél te hoog om het haalbaar te houden.
Schoonbroer is een auto van't werk. Verplicht een plug-in te nemen gezien het fiscale voordeel.

Inderdaad willen maar niet kunnen, den ene door budget, den andere door verplichting uit.
Of wegens niet beschikbaar in bepaalde categorieën. Zoek maar eens een volledig elektrische grote stationwagon (V90, Mondeo, Passat, E-klasse, 5-serie, Suberb, A6, Talisman, Insignia,...), zowat alle als (plug-in)hybride te krijgen, maar geen enkele "full EV".
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Als er minder brandstof gaat gebruikt worden, gaan er gegarandeerd ( verhoogde )accijnzen komen op den electriciteit.
Je kunt ervan op aan dat de staat hun bron van inkomsten zomaar niet gaan opgeven.
Dat is een argument dat je zo vaak hoort, maar als je eens wat basis opzoekwerk doet kom je toch iets anders tegen.

Dat de auto een melkkoe is van de overheid is algemeen geweten, via de auto komt er meer dan 20 miljard euro in de schatkist, waarvan 6,1 miljard via accijnzen op de brandstof binnenkomt (bron: De standaard)

Echter België geeft ook de meeste subsidies per inwoner aan de fossiele brandstoffen industrie, 6,8 miljard euro in het totaal (Bron: Het nieuwsblad)

Kort gezegd, als alle accijnzen op benzine/diesel samen met de subsidies voor de fossiele brandstofsector zouden wegvallen (want we zetten toch maximaal in op elektriciteit) hebben we bijna 700 miljoen aan belastingen die voor iets anders kunnen gebruikt worden.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Als er minder brandstof gaat gebruikt worden, gaan er gegarandeerd ( verhoogde )accijnzen komen op den electriciteit.
Je kunt ervan op aan dat de staat hun bron van inkomsten zomaar niet gaan opgeven.
Dat is een argument dat je zo vaak hoort, maar als je eens wat basis opzoekwerk doet kom je toch iets anders tegen.

Dat de auto een melkkoe is van de overheid is algemeen geweten, via de auto komt er meer dan 20 miljard euro in de schatkist, waarvan 6,1 miljard via accijnzen op de brandstof binnenkomt (bron: De standaard)

Echter België geeft ook de meeste subsidies per inwoner aan de fossiele brandstoffen industrie, 6,8 miljard euro in het totaal (Bron: Het nieuwsblad)

Kort gezegd, als alle accijnzen op benzine/diesel samen met de subsidies voor de fossiele brandstofsector zouden wegvallen (want we zetten toch maximaal in op elektriciteit) hebben we bijna 700 miljoen aan belastingen die voor iets anders kunnen gebruikt worden.
Je haalt volgens mij wel een aantal zaken door elkaar.
Fossiele brandstofsubsidies zijn niet enkel voor wagen, maar ook alles wat met energie-opwekking temaken heeft. (ik heb nog nooit een auto op bruinkool weten rijden). Naar mijn mening zal bij een volledig EV-rijdend België net de fossiele brandstofsubsidie net nog hoger worden (CFR de hele heisa rond de gesubsidieërde gascentrales), terwijl de accijnzen zo goed als zullen wegvallen voor de personenwagens.

Ik denk/vermoed dat Luk ook eerder doelde op, als de overheid nu 20 miljard euro inkomsten heeft uit accijnzen, wat zal hun tegenhouden om daar 25 miljard van te maken? Of 30?
 

AlexanderDe

Nieuw Lid
Lid geworden
7 dec 2020
Berichten
32
Waarderingsscore
11
Punten
8
Niet iedereen kan elektrisch rijden betalen.. wie heeft er nu 35000 euro of meer over voor een auto? Niet iedereen heeft een auto van het werk... dus transitie zal nog heel eind duren volgens mij.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Ik geloof nooit dat de overheid sinterklaas zal worden.
Subsidie voor A wordt via B wel bij ons gehaald.
Altijd.
Overheid MAAKT niks he. Ze krijgen geld binnen via belastingen, btw en nog van die onaangename zaken. En dat geld geven ze uit
en een deel ervan 'vloeit ' terug als bijdrages, subsidies.
Accijns op sigaretten, miljarden opbrengst voor de staat maar de balans is nog altijd zo dat de ziekenkost voor rokers ( zelf zware exroker) nog altijd LAGER is dan de opbrengst van deze belasting.
Corona steun voor zelfstandigen die het in deze tijd lastig heeft. cafe- restaurant, toneel, ... maar ze worden al teruggevorderd door coronamaatregelen- belastingen.

Subsidies is het grootste kwaad van onze maatschappij.
Eerste waar we aan denken, kunnen we subsidie krijgen -- lees : kan ik andere laten betalen wat ik zelf wil maar eigenlijk niet kan --
Kijk naar de landbouw, fruitteelt, groenteteelt , veeteelt ... in ons land zwaar gesubsidieerd maar voor wat ?

Soit,
ik ga verder werken, moet nog wat verdoken subsidies gaan betalen.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Voor m'n lief en de hond heb ik onlangs een Corsa-e gekocht. Dat is eigenlijk best een leuke wagen. Bekant zo ruim als de Astea GTC die ik 15 jaar geleden reed, en met zo'n 300km bereik eigenlijk heel bruikbaar. Opladen doen we gewoon s nachts in het normale stopcontact, de wagen is voor de ochtend en avondwandeling met de hond goed voorverwarmd, het ding is compleet met intelligente ledverlichting en alles minder dan 30.000€. Echt een leuk ding.

Ik rij wel zelf liever in m'n 5.7 V8 Hemi RAM 1500 ??
 
Lid geworden
29 apr 2007
Berichten
205
Waarderingsscore
8
Punten
18
Als er minder brandstof gaat gebruikt worden, gaan er gegarandeerd ( verhoogde )accijnzen komen op den electriciteit.
Je kunt ervan op aan dat de staat hun bron van inkomsten zomaar niet gaan opgeven.
Ik denk niet dat ze de accijnzen op elektriciteit gaan verhogen, maar een kilometerheffing zal er volgens mij wel van gaan komen wanneer we met zijn allen op elektriciteit gaan rijden.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Als er minder brandstof gaat gebruikt worden, gaan er gegarandeerd ( verhoogde )accijnzen komen op den electriciteit.
Je kunt ervan op aan dat de staat hun bron van inkomsten zomaar niet gaan opgeven.
Ik denk niet dat ze de accijnzen op elektriciteit gaan verhogen
Dat kan ook niet, want je kan geen onderscheid maken tussen elektriciteit voor transport en andere doeleinden.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Die van mn schoonpa is een privé aankoop. Hij had graag een full EV gehad, gezien de massa panelen dat hij liggen heeft, en het naderende pensioen. Helaas was de prijs gewoon véél te hoog om het haalbaar te houden.
Schoonbroer is een auto van't werk. Verplicht een plug-in te nemen gezien het fiscale voordeel.

Inderdaad willen maar niet kunnen, den ene door budget, den andere door verplichting uit.
Of wegens niet beschikbaar in bepaalde categorieën. Zoek maar eens een volledig elektrische grote stationwagon (V90, Mondeo, Passat, E-klasse, 5-serie, Suberb, A6, Talisman, Insignia,...), zowat alle als (plug-in)hybride te krijgen, maar geen enkele "full EV".
Je hebt de BMW iX (groot, en behoorlijk duur), maar ook de Tesla Model Y. Kwa binnenruimte kan die perfect vergeleken worden met de auto's uit jouw lijstje, en dan zit je aan prijzen van ca 60-65k voor een versie met de grote batterij.
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
in Wallonië komt er een hervorming, waarbij ook het gewicht van de auto in de formule zit. Dus alle elektrische auto's van een maatje meer, wegen een maatje meer en zullen dus ook een maatje meer aan taksen kosten....
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan