• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
er was wat discussie ontstaan rond autos kiezen, ben eens curieus wie allemaal met wat voor wagentje rijdt en vooral waarom; het kan mensen maar vooruit helpen bij hun keuze.
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
D I Y zei:
Le0n zei:
 Fiat Doblo
laadruimte

Ik heb ook nog een Opel Combo'tje. oud (12j & 130.000km) maar nog niet versleten. bagagerek erop en trekhaak eraan, om te dhz'en. En om de zoon en dochter in te leren rijden...

Maar heb vorige week ontdekt dat ik helemaal niet meer met mijn aanhangertje mag rijden, want er hangt geen identificatieplaatje aan. Vraag me af of ik dat zelf zou mogen maken?

 

Dat doen die bakken goed inderdaad. Een dakrek zou ik ook nog wel willen vinden...

Heb inderdaad ook iets gelezen/gehoord ivm die identificatieplaatjes. Gewoon zelf maken ! Klein plaatje voorzien en lettertjes inslaan hehe
 

laserq

Lid
Lid geworden
23 feb 2014
Berichten
583
Waarderingsscore
3
Punten
18
Vorige maand een BMW 430i coupe gekocht uit 2018.  Overgestapt uit een 1.8 diesel, dat is toch wel een verschil. 
teeth_smile.png


Waarom? Vind het een van de mooiste auto's die op dit moment te krijgen zijn ( en die ik kan betalen).
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Mijn saxo heeft het begeven en is vervangen door een Up!.

De auto mocht niet langer zijn dan de saxo om in de garage te kunnen en we hadden deze al eens als vervangwagen gehad. Leuk autootje dat rijdt als ne grote.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
de motivatie is blijkbaar toch niet erg vaak 'milieu'

- diesel omdat het moet van het werk
- een korte want de garage staat al vol
- de leukste die ik me kan veroorloven
- iets om mee te DHZ'en
- ploeteren door de modder
- enorme trekkracht
- collectie 
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Tsja, het stop ergens hé...

Onze caddy is op benzine (milieu en geldbeugel) en de up! is op benzine omdat de elektrische variant zo'n €15.000 (VIJFTIENDUIZEND EURO) duurder is.
 

tijl1979

Lid
Lid geworden
8 jun 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
0
Punten
16
2014 Skoda Octavia RS combi (benzine)

+betrouwbaar (nu op 113000km en nog geen kosten buiten onderhoud)

+praktisch (grote koffer, veel bergruimte, veel ruimte voor passagiers)

+zuinig (voor 220 benzine-pk's)

+goedkoop (voor dat formaat auto, full option en die prestaties)

- niet vanuit alle hoeken mooi

- besturing niet aangenaam op de snelweg (veel correcties nodig, ondanks correcte uitlijning)

- onaangenaam motorgeluid en weinig "gretigheid"

Conclusie: rationeel gezien een goede aankoop, maar 'k heb er mijn hart niet echt aan verloren.
  •  

 
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
ondertussen 7 defenders gehad, en nog nooit eentje met verlies verkocht na al dan niet intensief gebruik. Ook nog nooit dure onderdelen moeten vervangen.

Twee niet te onderschatten voordelen. Naast het feit dat ze uiteraard 1000x mooier zijn dan een landcruiser.

De laatste generatie defenders heeft trouwens ook ongelooflijk goeie zetels. Daar stap ik na een paar uur zonder rugpijn uit, in tegenstelling tot de (sport)zetels in mijn vrouw haar bmw 3
 

bull 26

Lid
Lid geworden
6 jul 2014
Berichten
218
Waarderingsscore
11
Punten
18
Al gans mijn leven met toyota gereden. Sedert een jaar landcruiser en zeker geen spijt van.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
In 2017 heb ik een speed pedelec aangeschaft om eindelijk eens wat aan lichaamsbeweging te doen. Een Stromer ST2s, het toenmalige topmodel van Stromer... De plaatselijke dealer bleek goed te boeren en kon een veel groter winkelpand bemachtigen op slechts 50 meter afstand. Als buurtbewoner en gewaardeerde klant werd ik geconfronteerd met de nogal zware offerte voor de nieuwe winkelinrichting. Ik heb daarop aangeboden om een deel van het interieur voor hen te maken. Naast archiklusser ben ik namelijk ook meubelmaker (hobby). Aanvankelijk zou ik alleen enkele losse meubels maken maar gaandeweg zijn daar complete kantoor-, keuken-en werkplaatsinrichting bijgekomen, een grote verkooptafel, ingebouwde koffiecorner en diverse houten vlonders.

Ter compensatie van de gewerkte uren ben ik overeengekomen de ST2s in te ruilen voor het nieuwste Stromer 2018-model, de ST5.  Momenteel rij ik nog steeds op deze geweldige fiets, zo'n 12.000 km per jaar...
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
archiklusser zei:
In 2017 heb ik een speed pedelec aangeschaft om eindelijk eens wat aan lichaamsbeweging te doen. Een Stromer ST2s, het toenmalige topmodel van Stromer... De plaatselijke dealer bleek goed te boeren en kon een veel groter winkelpand bemachtigen op slechts 50 meter afstand. Als buurtbewoner en gewaardeerde klant werd ik geconfronteerd met de nogal zware offerte voor de nieuwe winkelinrichting. Ik heb daarop aangeboden om een deel van het interieur voor hen te maken. Naast archiklusser ben ik namelijk ook meubelmaker (hobby). Aanvankelijk zou ik alleen enkele losse meubels maken maar gaandeweg zijn daar complete kantoor-, keuken-en werkplaatsinrichting bijgekomen, een grote verkooptafel, ingebouwde koffiecorner en diverse houten vlonders.

Ter compensatie van de gewerkte uren ben ik overeengekomen de ST2s in te ruilen voor het nieuwste Stromer 2018-model, de ST5.  Momenteel rij ik nog steeds op deze geweldige fiets, zo'n 12.000 km per jaar...

Proficiat!

Die ST5 is een fantastische machine. In feite is het een elektrische moto van 1000W die u tot 180km ver kan brengen en elektronisch gelimiteerd is op 45 km/h.

Die fiets die door de mazen van het coronareglement glipt en kan dienen om te sporten maar je moet er wel kleine 10.000 euro voor over hebben.

Ps. Persoonlijk blijf ik zweren bij een racefiets (zonder elektrische hulp) en dat vooral omdat ik alle hulp kan gebruiken om die kilootjes er af te krijgen (het gevolg van het vele telewerk en bijkomende coronastress).

Hopelijk breng je de Crembo niet op nieuwe ideeën en kun je maar hopen dat hij de ST5 niet kent of dit forum bezoekt!

bike.gif
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
stonebiker zei:
Proficiat!

Die ST5 is een fantastische machine. In feite is het een elektrische moto van 1000W die u tot 180km ver kan brengen en elektronisch gelimiteerd is op 45 km/h.

Die fiets die door de mazen van het coronareglement glipt en kan dienen om te sporten maar je moet er wel kleine 10.000 euro voor over hebben.

Als ondernemer hoef ik geen 10K neer te leggen voor een ST5. Eerst gaat de BTW er af en vervolgens een milieuinvesteringsaftrek waardoor er nog een slordige 4K overblijft. En in mijn geval hoefde ik helemaal niets toe te leggen op de de inruil van de anderhalfjarige ST2s naar de nieuwe ST5. 

Je hebt uiteraard gelijk dat de overtollige kilo's veel sneller verdwijnen met een racefiets... voor een verstokte automobilist is de overstap naar de speed pedelec al een hele verbetering, die kilo's gaan gezellig mee op de speed pedelec, maar ik voel me wel een stuk fitter, heb meer energie en heb geen last meer van files. Veel belangrijker is dat het fietsen op een speed pedelec zó geweldig is dat ik echt elke gelegenheid aangrijp om te fietsen... zodoende werd onze tweede auto ook niet langer gebruikt en is die verkocht. 

Voor mij was de besparing op autokosten geen aankoopargument maar is natuurlijk wel mooi meegenomen... net zoals ik ons huis geïsoleerd heb voor een comfortabeler binnenklimaat en op de koop toe een forse daling in stookkosten heb gerealiseerd. Mijn vrouw is overigens ook gaan fietsen naar haar werk waardoor de overgebleven auto nog heel weinig gebruikt wordt.

Met zo'n ST5 valt wel degelijk te "sporten", op ritten náár mijn fietsbestemming rij ik doorgaans op een hogere ondersteuningsstand om snel en onbezweet aan te komen. Op de weg terug zet ik de ondersteuning 1-2 standen lager zodat de terugrit best een work-out is.

Er is trouwens nog een reden waarom de klio's er niet van af vliegen... de snelle fiets wordt opvallend vaak ingezet om uit te gaan met (Stromer)vrienden in de stad om een terrasje te pakken of uitgebreid te lunchen/dineren. Alweer een bewijs voor het bestaan van de wet van behoud van ellende.
 

Joeri19851

Nieuw Lid
Lid geworden
28 jul 2020
Berichten
72
Waarderingsscore
19
Punten
8
Om het topic terug wat leven in te blazen en misschien niet helemaal juist in dit forum;

ben op zoek voor operationele lease naar een plug in hybride om mijn loon niet te laten kelderen me een 150 gr co2 benzine/diesel.

budget ex korting en btw 35k.

wat zijn jullie ervaringen over
Peugeot 3008
Peugeot 508 sw
Vw Tiguan
Vw Passat gte

Allen plug in wel te verstaan.
Ben persoonlijk met golfje, paar A4’s en 2 A6’en grote vag fan, tegelijk binnen budget heb ik een degelijke lege Duits of een voldoende geoptioneerde niet vag merk.

Jullie mening?
 

Arneb26

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2020
Berichten
30
Waarderingsscore
7
Punten
8
VW e-Tiguan met R-line dan rol je een zeer mooie wagen die VAA- en budgetvriendelijk is
 

Joeri19851

Nieuw Lid
Lid geworden
28 jul 2020
Berichten
72
Waarderingsscore
19
Punten
8
VW e-Tiguan met R-line dan rol je een zeer mooie wagen die VAA- en budgetvriendelijk is
Catalogus makkelijk 50k 55k zonder opties.
Met fleetkorting van 10 a 18% wat tegenwoordig onhaalbaar is, ver buiten budget helaas
 

Arneb26

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2020
Berichten
30
Waarderingsscore
7
Punten
8
Er zijn nu deze aanbiedingen. Hybride is wel geen all space… maar wss wist je dat al. Excl. btw en korting geraak je er net - mogelijks enkel de r line laten vallen. 54672DC4-24F1-45B5-97BB-41541F659130.jpeg0D1CA62B-8DD5-4DB6-891F-3138424965E1.jpeg
 

Joeri19851

Nieuw Lid
Lid geworden
28 jul 2020
Berichten
72
Waarderingsscore
19
Punten
8
Thanks, ik had in de configuratie een e tiguan elegance aan 48k btw in, dus net geen 40k.
Verschil is niet zo groot met budget, enkel hoor ik van vele dat korting op een plug in niet veel voorkomt met de opkomende richtlijnen vaa en co enkel nog realistisch is met plug in of volledig elek.
laatste is wel geen optie met 30dkm.
Helaas met Corona zijn showroom bezoeken nu ook gesloten of digitaal wat neerkomt op een configurator.
 
Lid geworden
29 apr 2007
Berichten
205
Waarderingsscore
8
Punten
18
2014 Skoda Octavia RS combi (benzine)

+betrouwbaar (nu op 113000km en nog geen kosten buiten onderhoud)

+praktisch (grote koffer, veel bergruimte, veel ruimte voor passagiers)

+zuinig (voor 220 benzine-pk's)

+goedkoop (voor dat formaat auto, full option en die prestaties)

- niet vanuit alle hoeken mooi

- besturing niet aangenaam op de snelweg (veel correcties nodig, ondanks correcte uitlijning)

- onaangenaam motorgeluid en weinig "gretigheid"

Conclusie: rationeel gezien een goede aankoop, maar 'k heb er mijn hart niet echt aan verloren.
Het is een late reactie, maar ik zie dit topic nu pas.
Wat is "zuinig"?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Zouden we die auto's met verbrandingsmotors zo stilaan niet beter vergeten ? Daar zit niet veel toekomst meer in !
De oorspronkelijke vraag (uit 2008 reeds) was "met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?"
Ik rijd nu ongeveer 7 jaar elektrisch waarvan de laatste 2 jaar met een Nissan EV 200, een soort van multifunctionele wagen met een elektrische motor.
Ik heb al heel wat auto's versleten in mijn leven maar deze is voor mij de max ! Op mijn lijf geschreven.


 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Zouden we die auto's met verbrandingsmotors zo stilaan niet beter vergeten ? Daar zit niet veel toekomst meer in !
Eens!
Maar bedrijf (lease) of budget (privé) moeten kunnen volgen. Modellen komen er gelukkig meer en meer.
 

Joeri19851

Nieuw Lid
Lid geworden
28 jul 2020
Berichten
72
Waarderingsscore
19
Punten
8
Zouden we die auto's met verbrandingsmotors zo stilaan niet beter vergeten ? Daar zit niet veel toekomst meer in !
Eens!
Maar bedrijf (lease) of budget (privé) moeten kunnen volgen. Modellen komen er gelukkig meer en meer.
Volledig elek is nog niet aan de orde, tegelijk is plug in al de middenweg.
Doch welk merk steekt hier dan bovenuit in middensegment break/suv?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan