• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
er was wat discussie ontstaan rond autos kiezen, ben eens curieus wie allemaal met wat voor wagentje rijdt en vooral waarom; het kan mensen maar vooruit helpen bij hun keuze.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.596
Waarderingsscore
0
Punten
0
MR;1969570 wrote:
25j geleden gingen mijn ouders in een audi80(1,6L diesel, 70pk?) met drie kinderen achteraan voor een maand naar Portugal. Twee dagen rijden.



Tegenwoordig zouden ze daarvoor een blog beginnen en een Facebookpagina aanmaken...



Ik ben ook nog met een Golf IV SDI met 68 PK naar de Vogezen getrokken, en we zijn ook bovengeraakt...
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tommie1;1971052 wrote:
jeter;1971005 wrote:
Tommie1;1970969 wrote:
Bij leaseauto's is de BIV nog altijd volgens het vermogen.

Het verschil tussen een 163pk en 170pk met dezelfde C02 uitstoot is direct 1000€.

Als je auto dan op 48 maand geleased is, dan is dat ca 20€ per maand.

Kan je anders al een mooie optie voor nemen...



Oeps, ja, je hebt gelijk. Daar was ik te snel. Eens je naar die 170pk gaat maakt het niet meer uit dan weer of je nog hoger gaat...



Maar het klopt dat de BIV voor lease nog steeds anders wordt berekend dan die voor particulier of zaak.

Toch wel, boven de 210 pk komt er nog eens 2500€ BIV bij....



Jaja, maar dat vind je (nog) niet in een 2.0 he...
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
dim;1971053 wrote:
jeter;1971043 wrote:
Heel simpel gezegd:

Dat komt omdat de pk's het maximum aangeven van wat die motor kan... dus maximum 136pk, of maximum 163pk.



En de CO2 is uiteraard een meting van het minimum dat ze ermee kunnen halen hebben in de testcyclus.



Het is uiteindelijk dezelfde motor en of die nu getuned is op 136 of op 163pk, in beide gevallen kunnen ze er op dezelfde manier mee rijden om er telkens 119gr CO2 mee neer te zetten. Lager geraken ze niet...



Dat is super eco rijden... planché duwen tot 1800rpm waarschijnlijk en dan al opschakelen enz enz... dus die motor blijft in beide gevallen zeer ver onder zijn maximale mogelijkheden in zo'n CO2 test. (ik ken de exacte testcyclus niet om CO2 waarde te bepalen, maar zal zoiets wel zijn)



Vandaar dus dat pk's en CO2 niet zo duidelijk in verband staan met elkaar.



Die uitleg rammelt toch langs alle kanten zenne Jeter...nekeer uitvissen :twisted:



Jaja, zoals ik zei... heel simpel voorgesteld. De pk's zijn het maximum cijfer en de CO2 is het minimum cijfer. Om die minimum CO2 af te klokken heb je absoluut die maximum pk's niet nodig. (zal wel correcter uit te leggen zijn met de koppel-toeren karakteristieken van die motoren en het gedeelte van de grafiek dat in zo'n CO2 test gebruikt wordt enz enz)



Dat is uiteraard kort door de bocht, maar je ziet de cijfers van de constructeurs en die liegen er niet om he.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
charles;1971103 wrote:
MR;1969570 wrote:
25j geleden gingen mijn ouders in een audi80(1,6L diesel, 70pk?) met drie kinderen achteraan voor een maand naar Portugal. Twee dagen rijden.



Tegenwoordig zouden ze daarvoor een blog beginnen en een Facebookpagina aanmaken...



Ik ben ook nog met een Golf IV SDI met 68 PK naar de Vogezen getrokken, en we zijn ook bovengeraakt...



Ik zie ze soms in de bergen op trektocht met een ezeltje... is dat zelfs 1 pk?? ;)
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
jeter;1971117 wrote:
Tommie1;1971052 wrote:
jeter;1971005 wrote:
Tommie1;1970969 wrote:
Bij leaseauto's is de BIV nog altijd volgens het vermogen.

Het verschil tussen een 163pk en 170pk met dezelfde C02 uitstoot is direct 1000€.

Als je auto dan op 48 maand geleased is, dan is dat ca 20€ per maand.

Kan je anders al een mooie optie voor nemen...



Oeps, ja, je hebt gelijk. Daar was ik te snel. Eens je naar die 170pk gaat maakt het niet meer uit dan weer of je nog hoger gaat...



Maar het klopt dat de BIV voor lease nog steeds anders wordt berekend dan die voor particulier of zaak.

Toch wel, boven de 210 pk komt er nog eens 2500€ BIV bij....



Jaja, maar dat vind je (nog) niet in een 2.0 he...



de nieuwe Passat heeft een 2.0 TDI met 240 pk, en er was al de Audi TTS met 270pk uit een 2.0 TFSI.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tommie1;1971135 wrote:
jeter;1971117 wrote:
Tommie1;1971052 wrote:
jeter;1971005 wrote:
Tommie1;1970969 wrote:
Bij leaseauto's is de BIV nog altijd volgens het vermogen.

Het verschil tussen een 163pk en 170pk met dezelfde C02 uitstoot is direct 1000€.

Als je auto dan op 48 maand geleased is, dan is dat ca 20€ per maand.

Kan je anders al een mooie optie voor nemen...



Oeps, ja, je hebt gelijk. Daar was ik te snel. Eens je naar die 170pk gaat maakt het niet meer uit dan weer of je nog hoger gaat...



Maar het klopt dat de BIV voor lease nog steeds anders wordt berekend dan die voor particulier of zaak.

Toch wel, boven de 210 pk komt er nog eens 2500€ BIV bij....



Jaja, maar dat vind je (nog) niet in een 2.0 he...



de nieuwe Passat heeft een 2.0 TDI met 240 pk, en er was al de Audi TTS met 270pk uit een 2.0 TFSI.



Die passat had ik nog niet gezien... was te verwachten dat dat niet zover meer weg was.



En bevestigt nog maar eens waar ik al enkele keren op wees.
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
charles;1971103 wrote:
MR;1969570 wrote:
25j geleden gingen mijn ouders in een audi80(1,6L diesel, 70pk?) met drie kinderen achteraan voor een maand naar Portugal. Twee dagen rijden.



Tegenwoordig zouden ze daarvoor een blog beginnen en een Facebookpagina aanmaken...



Ik ben ook nog met een Golf IV SDI met 68 PK naar de Vogezen getrokken, en we zijn ook bovengeraakt...





Slecht voorbeeld! Die diesels die hier worden vermeld uit deze periode hadden evenveel koppel als een benzine variant uit die periode met 140 PK !

Een kleine benzinemotor uit die periode kon toch al eens oververhit geraken bij overbelasting.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
stonebiker;1971298 wrote:
Een 1600 benzine uit die periode kon toch al eens oververhit geraken bij overbelasting.

Zeker weten! Jaar 1978, Mini 1100cc geladen met twee man en bagage voor een maand incl. grote strandstoelen (vraag me niet hoe we die daar ooit in en uit hebben gekregen), in full speed naar Zuid-Frankrijk. Onderweg dikwijls de chauffage moeten opzetten omdat de temperatuurmeter in 't rood ging. Niet zo prettig als 't buiten 35 graden is, maar wel de enige manier om te blijven rijden. Aan de andere kant ... wat een geweldige, zorgeloze tijd was dat!
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
MyriamC;1971302 wrote:
stonebiker;1971298 wrote:
Een 1600 benzine uit die periode kon toch al eens oververhit geraken bij overbelasting.

Zeker weten! Jaar 1978, Mini 1100cc geladen met twee man en bagage voor een maand incl. grote strandstoelen (vraag me niet hoe we die daar ooit in en uit hebben gekregen), in full speed naar Zuid-Frankrijk. Onderweg dikwijls de chauffage moeten opzetten omdat de temperatuurmeter in 't rood ging. Niet zo prettig als 't buiten 35 graden is, maar wel de enige manier om te blijven rijden. Aan de andere kant ... wat een geweldige, zorgeloze tijd was dat!





Oh Yes! Met de Simca op reis naar Italië, Spanje en Frankrijk.

Af en toe eens met stomende radiator aan de kant (motor overbelast wegens te zware caravan) dat hoorde er toen gewoon bij!



ps. Ik was toen wel nog een peuter op de achterbank! ;)
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Yep, inclusief de kapotte join de culasse uiteraard...
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
jeter;1971340 wrote:
Yep, inclusief de kapotte join de culasse uiteraard...

Nee hoor. Wij hebben met onze Mini nooit broks gehad. Was een super karretje.
 

Michel

Lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
786
Waarderingsscore
0
Punten
16
Jaarlijks met een gezin van 6 in een lada 'break' naar Oostenrijk :)



Avontuurlijk wel, snelheid niet zo hoog als tegenwoordig maar of dat het veilig was :confused:
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
de bedjes op de hoedenplank zijn legendarisch in onze en de generaties voor ons... als je dat nu zou overwegen, worden je kinderen afgepakt door pleegzorg:)



Met welke auto's rijden wij? Straks met eentje minder se, bye bye audi.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
En komt er iets in de plaats?



Gaat die cabrio weg, of de snelwegvreter?
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
Voorlopig zullen we het met 2 doen, mijn jeep en de cabrio, die trouwens een bmw is, geen audi;-) Job weg dus auto weg... kan rap veranderen in het leven eh.



We krijgen wel de vergoeding voor de audi nog een hele tijd, man heeft dat onderhandeld ipv de auto te houden. En wat er zich daarna aandient, qua job en auto's, hoor je dan wel! :)
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Bart G;1970554 wrote:
Binnenkort mag wederhelft nieuwe bedrijfswagen kiezen. Momenteel Saab 9.3 break, zeer tevreden van, maar ja ...

Iemand tips in dezelfde klasse? Geen BMW (mag niet) of Volvo (vorige wagen was een Volvo is was zowat de slechtste wagen waarmee we ooit gereden hebben).

Saab garage doet nu Mazda, lijkt ons ook wel iets? Of toch passat of aan a4 of ....



Als ge tevreden zijt over die garage zou ik zeker een Mazda 6 overwegen. :D
 

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
jeter;1971118 wrote:
dim;1971053 wrote:
jeter;1971043 wrote:
Heel simpel gezegd:

Dat komt omdat de pk's het maximum aangeven van wat die motor kan... dus maximum 136pk, of maximum 163pk.



En de CO2 is uiteraard een meting van het minimum dat ze ermee kunnen halen hebben in de testcyclus.



Het is uiteindelijk dezelfde motor en of die nu getuned is op 136 of op 163pk, in beide gevallen kunnen ze er op dezelfde manier mee rijden om er telkens 119gr CO2 mee neer te zetten. Lager geraken ze niet...



Dat is super eco rijden... planché duwen tot 1800rpm waarschijnlijk en dan al opschakelen enz enz... dus die motor blijft in beide gevallen zeer ver onder zijn maximale mogelijkheden in zo'n CO2 test. (ik ken de exacte testcyclus niet om CO2 waarde te bepalen, maar zal zoiets wel zijn)



Vandaar dus dat pk's en CO2 niet zo duidelijk in verband staan met elkaar.



Die uitleg rammelt toch langs alle kanten zenne Jeter...nekeer uitvissen :twisted:



Jaja, zoals ik zei... heel simpel voorgesteld. De pk's zijn het maximum cijfer en de CO2 is het minimum cijfer. Om die minimum CO2 af te klokken heb je absoluut die maximum pk's niet nodig. (zal wel correcter uit te leggen zijn met de koppel-toeren karakteristieken van die motoren en het gedeelte van de grafiek dat in zo'n CO2 test gebruikt wordt enz enz)



Dat is uiteraard kort door de bocht, maar je ziet de cijfers van de constructeurs en die liegen er niet om he.





Awel ja ik denk dat ik het nu snap hoe ze er toe komen :D Maar feit blijft dan wel dat in het volvo voorbeeld de wagen met gereduceerd vermogen evenveel uitstoot als de wagen met volledig vermogen, terwijl bij andere merken een gereduceerd vermogen ook gelijk staat met minder uitstoot (op uw inschrijvingsbewijs he). 'k vond dat weird, daarmee...
 

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
Joske_;1971585 wrote:
Bart G;1970554 wrote:
Binnenkort mag wederhelft nieuwe bedrijfswagen kiezen. Momenteel Saab 9.3 break, zeer tevreden van, maar ja ...

Iemand tips in dezelfde klasse? Geen BMW (mag niet) of Volvo (vorige wagen was een Volvo is was zowat de slechtste wagen waarmee we ooit gereden hebben).

Saab garage doet nu Mazda, lijkt ons ook wel iets? Of toch passat of aan a4 of ....



Als ge tevreden zijt over die garage zou ik zeker een Mazda 6 overwegen. :D



Schone wagen, maar veel plastiekerige afwerkingskes in de Mazda 6 he - als je dan van Saab/Volvo komt...(denk ik,nee?) Eventueel skoda superb met alles derop en deraan is dan ook een alternatief :cool: (limo achteraan, betaalbare luxe - maar qua afwerking toch geen vergelijk met audi). Misschien wachten op de nieuwe ford mondeo tegen eindejaar/nieuw - ziet er ook vet uit?

Testrijden en je weet direct wat goed zit wellicht.
 

kv nr12

Lid
Lid geworden
12 apr 2010
Berichten
699
Waarderingsscore
3
Punten
18
dim;1971595 wrote:
Joske_;1971585 wrote:
Bart G;1970554 wrote:
Binnenkort mag wederhelft nieuwe bedrijfswagen kiezen. Momenteel Saab 9.3 break, zeer tevreden van, maar ja ...

Iemand tips in dezelfde klasse? Geen BMW (mag niet) of Volvo (vorige wagen was een Volvo is was zowat de slechtste wagen waarmee we ooit gereden hebben).

Saab garage doet nu Mazda, lijkt ons ook wel iets? Of toch passat of aan a4 of ....



Als ge tevreden zijt over die garage zou ik zeker een Mazda 6 overwegen. :D



Schone wagen, maar veel plastiekerige afwerkingskes in de Mazda 6 he - als je dan van Saab/Volvo komt...(denk ik,nee?) Eventueel skoda superb met alles derop en deraan is dan ook een alternatief :cool: (limo achteraan, betaalbare luxe - maar qua afwerking toch geen vergelijk met audi). Misschien wachten op de nieuwe ford mondeo tegen eindejaar/nieuw - ziet er ook vet uit?

Testrijden en je weet direct wat goed zit wellicht.



Ik had zeer graag de nieuwe mazda6 gehad als leasewagen. Schitterende looks, vooral buitenkant inderdaad, maar de binnenkant mag er toch ook wezen. En vrij ruim.

Maar in leasing was dit voor mij niet haalbaar, dus werd het uiteindelijk de superb met alles erop en eraan.

Qua ruimte natuurlijk niet te evenaren en met al die opties is het wel een zeer luxueus interieur (naar mijn normen).

Het uiterlijk van de mazda6 en de superb zijn natuurlijk niet te vergelijken, in het voordeel van de mazda, maar de facelift van de superb geeft hem toch al een veel fraaier uitzicht dan de pre-facelift.

Uiteindelijk ben ik wel tevreden van mijn keuze nu. Je moet je niet meer afvragen "nemen we dit ook mee op reis?"
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Babelutte;1971582 wrote:
Voorlopig zullen we het met 2 doen, mijn jeep en de cabrio, die trouwens een bmw is, geen audi;-) Job weg dus auto weg... kan rap veranderen in het leven eh.



We krijgen wel de vergoeding voor de audi nog een hele tijd, man heeft dat onderhandeld ipv de auto te houden. En wat er zich daarna aandient, qua job en auto's, hoor je dan wel! :)





Oei, dat is minder leuk...

Veel succes met de zoektocht.



Ondertussen kan manlief elke dag de auto wassen en de eend poetsen :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan