Met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
8
Punten
38
er was wat discussie ontstaan rond autos kiezen, ben eens curieus wie allemaal met wat voor wagentje rijdt en vooral waarom; het kan mensen maar vooruit helpen bij hun keuze.
 
electrische coupé : polestar 1, vanaf 158.000 €
Dat is inderdaad een echte coupe! en ook ne mooie maar de prijs is me toch wel wat te. Te bedenken dat ze die eigenlijk als vervanger voor de C70 gingen gebruiken. Maar ja iedereen moet tegenwoordig "nen SUV" of zo een ontiegelijke lelijke schildpad.


Als petrolhead Ik vind maar twee elektrische wagens naar mijn goesting
De Audi e-tron GT quattro en de Porsche Taycan.
Maar als trouwe bmw -rijder wil ik mijn merk (nog) niet in de steek laten, dus blijf ik maar verder dieselen

Audi e-tron gt is mooi maar geen echte coupe en te duur. Taycan idem maar iets minder aantrekkelijk.

Tja BMW die kunnen geen zetels bouwen...
Daar zijn oplossingen voor :https://nl.recaro-automotive.com/
Ge koopt toch gene nieuwe auto (met nota bene de beste stoelen die ze in hun gamma hadden) om dan de zetels te vervangen. Het is allemaal de schuld van mijn vrouw. Ik wil mijne Mercedes terug ? Ik rij begot liever met mijne Vito en daar kloeg ik in begin ook van tegen de garage, das begot nu grote lux.
Je kunt ook een modelleke kiezen waar de recaro's al in zitten hé, dan krijg je er gelijk een straf moteurke bij ook :love:
 
Zouden er veel laadpalen staan in de middle of nowhere in noorwegen? :-p Hier ook camper eigenaars, en liefhebbers van eenvoudige/kleinschalen plaatsen/dorpjes. Maar electrisch zie ik dat nog niet direct werken.

Grootste drempel lijkt mij het gewicht van de batterijen. Dan mogen ze camper op rijbewijs B afschaffen en een C vereisen denk ik...
PV op camper.
Lightyear maakt wagens met PV in de carrosserie. Eens we op kleine opp veel opbrengst kunnen hebben, zelfs met diffuus daglicht. Dan kan dat een mooie optie zijn.
 
Oppervlakte is veel te klein om met Pv iets te kunnen doen.
je haalt hooguit 5-10 kWh op een dag binnen, en dat is goed voor 20-30 km met een zware camper.
 
Oppervlakte is veel te klein om met Pv iets te kunnen doen.
je haalt hooguit 5-10 kWh op een dag binnen, en dat is goed voor 20-30 km met een zware camper.
idd oppervlakte + gewicht. De meeste campers "flirten" met wat wettelijk toegelaten is op een rijbewijs B. Heel veel campers zitten rond de 3T leeg, en dan nog een volle mazouttank, watertank, wat levensmiddelen, 2 electrische fietsen en voor je het weet zit je knal over de toegelaten 3.5 T
 
Oppervlakte is veel te klein om met Pv iets te kunnen doen.
je haalt hooguit 5-10 kWh op een dag binnen, en dat is goed voor 20-30 km met een zware camper.
idd oppervlakte + gewicht. De meeste campers "flirten" met wat wettelijk toegelaten is op een rijbewijs B. Heel veel campers zitten rond de 3T leeg, en dan nog een volle mazouttank, watertank, wat levensmiddelen, 2 electrische fietsen en voor je het weet zit je knal over de toegelaten 3.5 T
Maar ik spreek over toekomstige ontwikkelingen.
Er gaan wss vele dingen veranderen.
Volgende week zullen hopelijk een hoop test en reviews zien.
Lightyear kondigd een wagen aan die minder dan 10kwh per 100km gaat verbruiken. Wat een enorme stap zou zijn in energieverbruik van een EV.
Als er dan nog ontwikkelingen komen naar gewicht van de batterijen en wagens.....
Op welke tijdspanne het dan betaalbaar gaat worden voor de modale man,... Zal niet meer voor mij zijn.
 
Oppervlakte is veel te klein om met Pv iets te kunnen doen.
je haalt hooguit 5-10 kWh op een dag binnen, en dat is goed voor 20-30 km met een zware camper.
idd oppervlakte + gewicht. De meeste campers "flirten" met wat wettelijk toegelaten is op een rijbewijs B. Heel veel campers zitten rond de 3T leeg, en dan nog een volle mazouttank, watertank, wat levensmiddelen, 2 electrische fietsen en voor je het weet zit je knal over de toegelaten 3.5 T
Maar ik spreek over toekomstige ontwikkelingen.
Er gaan wss vele dingen veranderen.
Volgende week zullen hopelijk een hoop test en reviews zien.
Lightyear kondigd een wagen aan die minder dan 10kwh per 100km gaat verbruiken. Wat een enorme stap zou zijn in energieverbruik van een EV.
Als er dan nog ontwikkelingen komen naar gewicht van de batterijen en wagens.....
Op welke tijdspanne het dan betaalbaar gaat worden voor de modale man,... Zal niet meer voor mij zijn.
Wat niet verandert is je dakoppervlakte, en het rendement van betaalbare zonnepanelen dat rond de 20% zit. Mogelijk gaan we nog naar 0%, maar dan is het zonde om die niet continu aan het net te hangen.
Wat ook niet verandert is het enorme oppervlak van het front, en dus slechte aerodynamische eigenschappen.
 
Oppervlakte is veel te klein om met Pv iets te kunnen doen.
je haalt hooguit 5-10 kWh op een dag binnen, en dat is goed voor 20-30 km met een zware camper.
idd oppervlakte + gewicht. De meeste campers "flirten" met wat wettelijk toegelaten is op een rijbewijs B. Heel veel campers zitten rond de 3T leeg, en dan nog een volle mazouttank, watertank, wat levensmiddelen, 2 electrische fietsen en voor je het weet zit je knal over de toegelaten 3.5 T
Maar ik spreek over toekomstige ontwikkelingen.
Er gaan wss vele dingen veranderen.
Volgende week zullen hopelijk een hoop test en reviews zien.
Lightyear kondigd een wagen aan die minder dan 10kwh per 100km gaat verbruiken. Wat een enorme stap zou zijn in energieverbruik van een EV.
Als er dan nog ontwikkelingen komen naar gewicht van de batterijen en wagens.....
Op welke tijdspanne het dan betaalbaar gaat worden voor de modale man,... Zal niet meer voor mij zijn.
Wat niet verandert is je dakoppervlakte, en het rendement van betaalbare zonnepanelen dat rond de 20% zit. Mogelijk gaan we nog naar 0%, maar dan is het zonde om die niet continu aan het net te hangen.
Wat ook niet verandert is het enorme oppervlak van het front, en dus slechte aerodynamische eigenschappen.
Inderdaad, bij deftige auto heeft PV op dak ook geen meerwaarde
 
Je kunt ook een modelleke kiezen waar de recaro's al in zitten hé, dan krijg je er gelijk een straf moteurke bij ook :love:
Ken ik niks van. Het zijn de M sportstoelen wat de beste, meest instelbare stoel zou zijn, volgens de verkoper toch.

Nog zwaardere motor hoeft ook niet meer, dat is niet goed voor mijn rijbewijs. Een coupe (een echte coupe heeft maar 2 deuren, al de rest is marketing gezwets) is dan wel een absolute vereiste.
 
Oppervlakte is veel te klein om met Pv iets te kunnen doen.
je haalt hooguit 5-10 kWh op een dag binnen, en dat is goed voor 20-30 km met een zware camper.
idd oppervlakte + gewicht. De meeste campers "flirten" met wat wettelijk toegelaten is op een rijbewijs B. Heel veel campers zitten rond de 3T leeg, en dan nog een volle mazouttank, watertank, wat levensmiddelen, 2 electrische fietsen en voor je het weet zit je knal over de toegelaten 3.5 T
Maar ik spreek over toekomstige ontwikkelingen.
Er gaan wss vele dingen veranderen.
Volgende week zullen hopelijk een hoop test en reviews zien.
Lightyear kondigd een wagen aan die minder dan 10kwh per 100km gaat verbruiken. Wat een enorme stap zou zijn in energieverbruik van een EV.
Als er dan nog ontwikkelingen komen naar gewicht van de batterijen en wagens.....
Op welke tijdspanne het dan betaalbaar gaat worden voor de modale man,... Zal niet meer voor mij zijn.
Wat niet verandert is je dakoppervlakte, en het rendement van betaalbare zonnepanelen dat rond de 20% zit. Mogelijk gaan we nog naar 0%, maar dan is het zonde om die niet continu aan het net te hangen.
Wat ook niet verandert is het enorme oppervlak van het front, en dus slechte aerodynamische eigenschappen.
Dat zijn geen panelen op een dak bevestigd he ... Het is een carrosserie bestaande uit PV cellen.
Volgende week is de release dus ik hoop dat er snel correcte test gebeuren door onafhankelijke bureaus
 
Oppervlakte is veel te klein om met Pv iets te kunnen doen.
je haalt hooguit 5-10 kWh op een dag binnen, en dat is goed voor 20-30 km met een zware camper.
idd oppervlakte + gewicht. De meeste campers "flirten" met wat wettelijk toegelaten is op een rijbewijs B. Heel veel campers zitten rond de 3T leeg, en dan nog een volle mazouttank, watertank, wat levensmiddelen, 2 electrische fietsen en voor je het weet zit je knal over de toegelaten 3.5 T
Maar ik spreek over toekomstige ontwikkelingen.
Er gaan wss vele dingen veranderen.
Volgende week zullen hopelijk een hoop test en reviews zien.
Lightyear kondigd een wagen aan die minder dan 10kwh per 100km gaat verbruiken. Wat een enorme stap zou zijn in energieverbruik van een EV.
Als er dan nog ontwikkelingen komen naar gewicht van de batterijen en wagens.....
Op welke tijdspanne het dan betaalbaar gaat worden voor de modale man,... Zal niet meer voor mij zijn.
Wat niet verandert is je dakoppervlakte, en het rendement van betaalbare zonnepanelen dat rond de 20% zit. Mogelijk gaan we nog naar 0%, maar dan is het zonde om die niet continu aan het net te hangen.
Wat ook niet verandert is het enorme oppervlak van het front, en dus slechte aerodynamische eigenschappen.
Dat zijn geen panelen op een dak bevestigd he ... Het is een carrosserie bestaande uit PV cellen.
Volgende week is de release dus ik hoop dat er snel correcte test gebeuren door onafhankelijke bureaus
De oppervlakte is beperkt…, en de orientatie is ook niet optimaal. Ik verwacht daar niet veel van.
 
En altijd proberen om in de zon geparkeerd te staan… dus veel airco nodig. Maar een dak en een motorklep (al zit de motor bij EV daar niet altijd) zijn toch al verrassend veel m2 (ergens rond de 6 a 7) dus daar kunnen al boven 1kW uit komen. Over een hele dag genomen is dat al de moeite. Of de meerprijs ook de moeite zal zijn…
 
En altijd proberen om in de zon geparkeerd te staan… dus veel airco nodig. Maar een dak en een motorklep (al zit de motor bij EV daar niet altijd) zijn toch al verrassend veel m2 (ergens rond de 6 a 7) dus daar kunnen al boven 1kW uit komen. Over een hele dag genomen is dat al de moeite. Of de meerprijs ook de moeite zal zijn…
De one zou idd boven de 150k gaan. Opvolger zou al meer naar de massa toe zijn.
 
PV in carrosserie: Sono Sion ;) iets betaalbaarder (want damn! Jullie hebben veel geld! 150k voor een blikken doos met 4 wielen… )
 
PV in carrosserie: Sono Sion ;) iets betaalbaarder (want damn! Jullie hebben veel geld! 150k voor een blikken doos met 4 wielen… )
Zelfde concept, ook slim om deze in Zweden te gaan maken, geeft steeds meer vertrouwen aan potentiële kopers. Want dat is een moeilijke stap. Lightyear probeert met een exclusief eerste model de markt op te gaan om naamsbekendheid te creëren.
Maar qua verbruik zit deze boven het dubbele van de Lightyear one. Naar de effectiviteit van dat verbruik ben ik benieuwd.
 
En altijd proberen om in de zon geparkeerd te staan… dus veel airco nodig. Maar een dak en een motorklep (al zit de motor bij EV daar niet altijd) zijn toch al verrassend veel m2 (ergens rond de 6 a 7) dus daar kunnen al boven 1kW uit komen. Over een hele dag genomen is dat al de moeite. Of de meerprijs ook de moeite zal zijn…
6 à 7 m² dak en motorkap? Dat moet al een serieus grote wagen zijn... Bij een Skoda Superb Combi komt ik ruw gerekend aan 3,5 à 4 m².

PV in carrosserie: Sono Sion ;) iets betaalbaarder (want damn! Jullie hebben veel geld! 150k voor een blikken doos met 4 wielen… )
En handiger: past in een gewone garage/parkeerplaats, je kan er als volwassene achteraan normaal in zitten, en heeft een praktische koffer.
 
Eind augustus is onze Mazda 3 na lang wachten geleverd met de nieuwe Skyactiv X motor. Waarom Mazda? 't Is nu onze derde Mazda in 20 jaar. Op het jaarlijkse onderhoud ziet de garage ons nooit. Daarom Mazda
 
Vroeger kocht ik alle 4 jaar een andere wagen. het was iets om naar uit te kijken. Nu rijd ik echter al 9 jaar met dezelfde, bovendien niet eens de meest praktische wagen (2 deurs).

6 jaar geleden bouwgrond gekocht ipv nieuwe wagen. En laatste 4 jaar dan volledig in spaarmodus om te kunnen bouwen. Deze maand ga ik eindelijk van start met "de bouw"...wagen is een benzine maar zal dus nog even niet kunnen vervangen worden.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan