Met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
11.423
Waarderingsscore
1.521
Punten
113
hier sie mannen: een elentrieke camionette :p
1654240889887.png

中中中中中
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
582
Waarderingsscore
335
Punten
63
Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...


porsche taycan cross turismo... is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?
 

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
808
Waarderingsscore
383
Punten
63
Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...


porsche taycan cross turismo... is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?
60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
582
Waarderingsscore
335
Punten
63
Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...


porsche taycan cross turismo... is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?
60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50
Pfoeh, dat vind ik toch wel stevig. 32% minder in de winter.
Nu ja, ik had het verwacht, alleen niet gehoopt. Zou betekenen dat met de xc40 er 30 kilometer kan gedaan worden in de winter. Veel is dat niet..
Helaas zit in mijn budget niets hoger dan de prijscategorie van een xc40, waar ik altijd uitkom op +-45 kilometer elektrisch rijbereik bij de hybride-modellen.
 

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
808
Waarderingsscore
383
Punten
63
Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...


porsche taycan cross turismo... is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?
60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50
Pfoeh, dat vind ik toch wel stevig. 32% minder in de winter.
Nu ja, ik had het verwacht, alleen niet gehoopt. Zou betekenen dat met de xc40 er 30 kilometer kan gedaan worden in de winter. Veel is dat niet..
Helaas zit in mijn budget niets hoger dan de prijscategorie van een xc40, waar ik altijd uitkom op +-45 kilometer elektrisch rijbereik bij de hybride-modellen.
niet onderschatten hoeveel van je ritten < 30km zijn. en dan is er altijd de naft motor nog :)
collega's van me met de xc40 zijn er in ieder geval ook heel tevreden van.

+ aan niet-snelweg snelheden ga je nog wat verder geraken.

de afstands-koning bij volvo is de v60, die geraakt nog iets verder met dezelfde batterij als de xc60
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
582
Waarderingsscore
335
Punten
63
Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...


porsche taycan cross turismo... is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?
60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50
Pfoeh, dat vind ik toch wel stevig. 32% minder in de winter.
Nu ja, ik had het verwacht, alleen niet gehoopt. Zou betekenen dat met de xc40 er 30 kilometer kan gedaan worden in de winter. Veel is dat niet..
Helaas zit in mijn budget niets hoger dan de prijscategorie van een xc40, waar ik altijd uitkom op +-45 kilometer elektrisch rijbereik bij de hybride-modellen.
niet onderschatten hoeveel van je ritten < 30km zijn. en dan is er altijd de naft motor nog :)
collega's van me met de xc40 zijn er in ieder geval ook heel tevreden van.

+ aan niet-snelweg snelheden ga je nog wat verder geraken.

de afstands-koning bij volvo is de v60, die geraakt nog iets verder met dezelfde batterij als de xc60
Neen, klopt! Normaliter moet mijn woon-werkverkeer wel lukken met de xc40, dus dat is al de grootste kost qua verplaatsing. :)
Ik ga sowieso mijn tour eens doen bij verschillende merken en modellen.

Thx voor de info! ;)
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.528
Waarderingsscore
667
Punten
113
electrische coup矇 : polestar 1, vanaf 158.000
Dat is inderdaad een echte coupe! en ook ne mooie maar de prijs is me toch wel wat te.
Een echte coup矇 wel, maar geen echte EV. In tegenstelling tot de Polestar 2 is de Polestar 1 een pluginhybride.


porsche taycan cross turismo... is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Al een geluk dat smaken verschillen. :sneaky:
 
Laatst bewerkt:

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.845
Waarderingsscore
30
Punten
48
Eigenlijk snap ik die hype rond dat electrisch rijden niet.
Men zegt dat dit 'beter is voor het milieu', maar is dat wel zo ?
- wat is de kost om die batterijen te produceren en nadien te recycleren ?
- zolang electriciteit vooral nog opgewekt wordt via niet hernieuwbare bronnen, zie ik niet hoe dit milieuvriendelijker is. Wat is de uitstoot van die electriciteits-centrales ?
- Autonomie en laadtijden zijn toch een enorm nadeel ?
- Autonomie is niet consistent. Bereik is niet alleen afhankelijk van rijstijl maar ook van omgevingsfactoren (temperatuur)

Enfin, ik blijf zolang ik kan met een verbrandingsmotor rijden. :p
 

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
808
Waarderingsscore
383
Punten
63
Eigenlijk snap ik die hype rond dat electrisch rijden niet.
Men zegt dat dit 'beter is voor het milieu', maar is dat wel zo ?
- wat is de kost om die batterijen te produceren en nadien te recycleren ?
- zolang electriciteit vooral nog opgewekt wordt via niet hernieuwbare bronnen, zie ik niet hoe dit milieuvriendelijker is. Wat is de uitstoot van die electriciteits-centrales ?
- Autonomie en laadtijden zijn toch een enorm nadeel ?
- Autonomie is niet consistent. Bereik is niet alleen afhankelijk van rijstijl maar ook van omgevingsfactoren (temperatuur)

Enfin, ik blijf zolang ik kan met een verbrandingsmotor rijden. :p
-elektrisch is de enige manier dat je KAN energieneutraal rijden. bij verbranding is het altijd fossiel.
-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
- zelfs bij niet hernieuwbare energiecentrales is de effici禱ntie per km veel hoger bij electrisch rijden dan bij verbranding. een EV zet 90+% van de energie om naar beweging, een verbrandingsmotor zit ergens rond de 60-70%.
- autonomie is alleen een probleem voor die uitzonderlijke gevallen dat 400+km rijden elke dag, en natuurlijk voor autovakanties. de rest van het jaar heb je je auto telkens "volgetankt" klaar staan op uw oprit.
-autonomie is niet consistent, rijstijl en andere factoren: dat is bij uw benzinewagen net hetzelfde, das fysica.

en nog een heel belangrijk persoonlijk puntje: elec rijdt veel fijner :) altijd koppel, altijd onmiddelijke response.

ik rij zelf ook met een plugin omdat ik vooral mijn twijfels had over de range en autovakanties (en ik betaal de naft of de elec toch niet zelf) dus voor mij was de keuze nu gemakkelijk, maar ik zie een toekomst met alleen EV's wel zitten.

of belgie zijn infra er voor klaar is dat is iets anders...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
14.114
Waarderingsscore
3.213
Punten
113
Mijn madam zou willen intekenen op een Lucid Air.
Weliswaar de basis versie met 'maar' 500pk en 'slechts' 650km bereik, maar... er is nog geen releasedatum en er is nog geen prijs voor bekend. WTF!

Dat is blijkbaar een start-up van top-ingenieurs die bij Tesla weggelopen zijn.
En van Musk moet ze niets weten, dus automatisch zijn deze gasten helden.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
17.544
Waarderingsscore
4.483
Punten
113
Eigenlijk snap ik die hype rond dat electrisch rijden niet.
Men zegt dat dit 'beter is voor het milieu', maar is dat wel zo ?
- wat is de kost om die batterijen te produceren en nadien te recycleren ?
- zolang electriciteit vooral nog opgewekt wordt via niet hernieuwbare bronnen, zie ik niet hoe dit milieuvriendelijker is. Wat is de uitstoot van die electriciteits-centrales ?
- Autonomie en laadtijden zijn toch een enorm nadeel ?
- Autonomie is niet consistent. Bereik is niet alleen afhankelijk van rijstijl maar ook van omgevingsfactoren (temperatuur)

Enfin, ik blijf zolang ik kan met een verbrandingsmotor rijden. :p
Natuurlijk is er ook vervuiling voor het produceren van zulke wagens en accu, misschien iets meer dan een klassieke wagen.
Maar naar uitstoot is het dan weer een enorm verschil, zeker als de elec van een kerncentrale komt.
Autonomie, hier wordt veel naar verwezen, maar zo goed als iedereen in minn kennissenkring die dat aanhaalt, doet niet meer km dan dat de wagen in 1 keer kan....
Laadtijd... je steekt die in als je thuiskomt en zelfs op laag vermogen is dat voor zeeer veel mensen genoeg om de volgende rit terug volgeladen te vertrekken. Dat het netwerk op bv bedrijven en openbare plaatsen omhoog moet, dat klopt. Eigenlijk is het voor de mensen die geen parkeerplaats op eigen terrein hebben een probleem.
Ook met een verbrandingsmotor is jou rijbereik afhankelijk van bv temp. Opzetten airco/verwarming, bij koud weer verbruikt een dieselwagen ook meer. Maar het verschil zal bij een EV wat hoger liggen.
Maar een EV kan zuiniger zijn in stadsverkeer, iets wat met een verbrandingsmotor anders is

Ik wil gerust overschakelen. Maar met mijn budget ga ik helaas geen wagen direct vinden die me hetzelfde comfort biedt
 

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
5.787
Waarderingsscore
2.158
Punten
113
-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
helaas zijn bij recyclage de batterijen niet opnieuw bruikbaar: slechts 3 procent van het lithium kan gerecycleerd worden wegens vervuiling.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
956
Waarderingsscore
582
Punten
93
Heb je een bron van die batterijen te recycleren?

Probleem is dat veel mensen geen eigen oprit hebben imo. Ben er voor de rest ook wel zeker van dat in 95% van de gevallen de autonomie meer dan genoeg is.

Over de vervuiling van het produceren van die wagens vind ik het eigenlijk wel interessant. Want hadden ze geen lez ingevoerd, dan reed ik nog gewoon rond met mijn euro4 dieselke. En volgens die ene japanse studie is dat net interessanter. Mensen langer met een verbrandingsauto laten rondrijden dan 'verplicht' overschakelen. Natuurlijk is er dan wel een verschil tss firmawagens en priv矇wagens.
 

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
808
Waarderingsscore
383
Punten
63
-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
helaas zijn bij recyclage de batterijen niet opnieuw bruikbaar: slechts 3 procent van het lithium kan gerecycleerd worden wegens vervuiling.
Heb je een bron van die batterijen te recycleren?

Probleem is dat veel mensen geen eigen oprit hebben imo. Ben er voor de rest ook wel zeker van dat in 95% van de gevallen de autonomie meer dan genoeg is.

Over de vervuiling van het produceren van die wagens vind ik het eigenlijk wel interessant. Want hadden ze geen lez ingevoerd, dan reed ik nog gewoon rond met mijn euro4 dieselke. En volgens die ene japanse studie is dat net interessanter. Mensen langer met een verbrandingsauto laten rondrijden dan 'verplicht' overschakelen. Natuurlijk is er dan wel een verschil tss firmawagens en priv矇wagens.

ik kan het niet meer vinden, had het in een of ander filmke gezien. wie weet is het inderdaad niet waar. batterij tech is in ieder geval nog heel sterk aan het evolueren.


ben ik nog een bijkomend voordeel vergeten te vermelden: op dagen zoals afgelopen maand kan ik een heel deel van mijn 18kwh batterij opladen met pv panelen.
 

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
5.787
Waarderingsscore
2.158
Punten
113
Heb je een bron van die batterijen te recycleren?

Probleem is dat veel mensen geen eigen oprit hebben imo. Ben er voor de rest ook wel zeker van dat in 95% van de gevallen de autonomie meer dan genoeg is.

Over de vervuiling van het produceren van die wagens vind ik het eigenlijk wel interessant. Want hadden ze geen lez ingevoerd, dan reed ik nog gewoon rond met mijn euro4 dieselke. En volgens die ene japanse studie is dat net interessanter. Mensen langer met een verbrandingsauto laten rondrijden dan 'verplicht' overschakelen. Natuurlijk is er dan wel een verschil tss firmawagens en priv矇wagens.
neen.
heb het ooit gelezen in de (vak)literatuur.
Dat zal wel verbeteren, maar voor mij is dat een serieus tegenargument.
Want nu dumpt Europa die batterijen ergens in Afrika en mogen de kindertjes ginder die afvalbergen afkrabben op zoek naar een gram koper of andere materialen.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
956
Waarderingsscore
582
Punten
93
Heb je een bron van die batterijen te recycleren?

Probleem is dat veel mensen geen eigen oprit hebben imo. Ben er voor de rest ook wel zeker van dat in 95% van de gevallen de autonomie meer dan genoeg is.

Over de vervuiling van het produceren van die wagens vind ik het eigenlijk wel interessant. Want hadden ze geen lez ingevoerd, dan reed ik nog gewoon rond met mijn euro4 dieselke. En volgens die ene japanse studie is dat net interessanter. Mensen langer met een verbrandingsauto laten rondrijden dan 'verplicht' overschakelen. Natuurlijk is er dan wel een verschil tss firmawagens en priv矇wagens.
neen.
heb het ooit gelezen in de (vak)literatuur.
Dat zal wel verbeteren, maar voor mij is dat een serieus tegenargument.
Want nu dumpt Europa die batterijen ergens in Afrika en mogen de kindertjes ginder die afvalbergen afkrabben op zoek naar een gram koper of andere materialen.
Had het eerder op jm (slecht gequote), want ik dacht ook dat die recyclage 矇矇n grote doofpot is op het moment.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
17.544
Waarderingsscore
4.483
Punten
113
-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
helaas zijn bij recyclage de batterijen niet opnieuw bruikbaar: slechts 3 procent van het lithium kan gerecycleerd worden wegens vervuiling.
Tegenwoordig zitten ze op 80% en op zulke technologien zijn ze momenteel ook sterk aan het inzetten. Nog betere recyclage en nog beter accu's.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.320
Waarderingsscore
322
Punten
83
- zelfs bij niet hernieuwbare energiecentrales is de effici禱ntie per km veel hoger bij electrisch rijden dan bij verbranding. een EV zet 90+% van de energie om naar beweging, een verbrandingsmotor zit ergens rond de 60-70%.
Waar haal je die cijfers?
Bij niet-hernieuwbare en niet-nucleaire energiecentrales is effici禱ntie ongeveer 50% van de centrale * 90% van de wagen; totale effici禱ntie 45%
Bij verbrandingsmotor zit je aan 25-35%

Dus je hebt inderdaad al een CO2 voordeel bij fossiele stroom, en uiteraard nog veel groter voordeel als deel van de stroom hernieuwbaar is.
 
Bovenaan