-
Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden! -
Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag
Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
porsche taycan cross turismo... ?? is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
- Lid geworden
- 21 jan 2019
- Waarderingsscore
- 1.043
- Punten
- 113
> 60.000 euro en in de basisuitvoering zit niet eens een automatische airco
60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
porsche taycan cross turismo... ?? is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Pfoeh, dat vind ik toch wel stevig. 32% minder in de winter.60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
Nu ja, ik had het verwacht, alleen niet gehoopt. Zou betekenen dat met de xc40 er 30 kilometer kan gedaan worden in de winter. Veel is dat niet..
Helaas zit in mijn budget niets hoger dan de prijscategorie van een xc40, waar ik altijd uitkom op +-45 kilometer elektrisch rijbereik bij de hybride-modellen.
niet onderschatten hoeveel van je ritten < 30km zijn. en dan is er altijd de naft motor nogPfoeh, dat vind ik toch wel stevig. 32% minder in de winter.60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
Nu ja, ik had het verwacht, alleen niet gehoopt. Zou betekenen dat met de xc40 er 30 kilometer kan gedaan worden in de winter. Veel is dat niet..
Helaas zit in mijn budget niets hoger dan de prijscategorie van een xc40, waar ik altijd uitkom op +-45 kilometer elektrisch rijbereik bij de hybride-modellen.
collega's van me met de xc40 zijn er in ieder geval ook heel tevreden van.
+ aan niet-snelweg snelheden ga je nog wat verder geraken.
de afstands-koning bij volvo is de v60, die geraakt nog iets verder met dezelfde batterij als de xc60
Neen, klopt! Normaliter moet mijn woon-werkverkeer wel lukken met de xc40, dus dat is al de grootste kost qua verplaatsing.niet onderschatten hoeveel van je ritten < 30km zijn. en dan is er altijd de naft motor nogPfoeh, dat vind ik toch wel stevig. 32% minder in de winter.60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
collega's van me met de xc40 zijn er in ieder geval ook heel tevreden van.
+ aan niet-snelweg snelheden ga je nog wat verder geraken.
de afstands-koning bij volvo is de v60, die geraakt nog iets verder met dezelfde batterij als de xc60
Ik ga sowieso mijn tour eens doen bij verschillende merken en modellen.
Thx voor de info!
leiepisser
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 20 feb 2016
- Waarderingsscore
- 685
- Punten
- 113
Een echte coupé wel, maar geen echte EV. In tegenstelling tot de Polestar 2 is de Polestar 1 een pluginhybride.Dat is inderdaad een echte coupe! en ook ne mooie maar de prijs is me toch wel wat te.electrische coupé : polestar 1, vanaf 158.000 €
Al een geluk dat smaken verschillen.
Laatst bewerkt:
leiepisser
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 20 feb 2016
- Waarderingsscore
- 685
- Punten
- 113
Er is wel al meer keuze in elektrische bestelwagens:hier sie mannen: een elentrieke camionette
?????
- Fiat Scudo
- Citroën E-Jumper
- Citroën E-Jumpy
- Mercedes eVito
- Maxus eDeliver3
- Renault Master Z.E.
- Nissan e-NV200
- Peugeot e-Expert
om maar een paar voorbeelden te geven.
Eigenlijk snap ik die hype rond dat electrisch rijden niet.
Men zegt dat dit 'beter is voor het milieu', maar is dat wel zo ?
- wat is de kost om die batterijen te produceren en nadien te recycleren ?
- zolang electriciteit vooral nog opgewekt wordt via niet hernieuwbare bronnen, zie ik niet hoe dit milieuvriendelijker is. Wat is de uitstoot van die electriciteits-centrales ?
- Autonomie en laadtijden zijn toch een enorm nadeel ?
- Autonomie is niet consistent. Bereik is niet alleen afhankelijk van rijstijl maar ook van omgevingsfactoren (temperatuur)
Enfin, ik blijf zolang ik kan met een verbrandingsmotor rijden.
- zolang electriciteit vooral nog opgewekt wordt via niet hernieuwbare bronnen, zie ik niet hoe dit milieuvriendelijker is. Wat is de uitstoot van die electriciteits-centrales ?
- Autonomie is niet consistent. Bereik is niet alleen afhankelijk van rijstijl maar ook van omgevingsfactoren (temperatuur)
Enfin, ik blijf zolang ik kan met een verbrandingsmotor rijden.
-elektrisch is de enige manier dat je KAN energieneutraal rijden. bij verbranding is het altijd fossiel.Eigenlijk snap ik die hype rond dat electrisch rijden niet.
Enfin, ik blijf zolang ik kan met een verbrandingsmotor rijden.![]()
-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
- zelfs bij niet hernieuwbare energiecentrales is de efficiëntie per km veel hoger bij electrisch rijden dan bij verbranding. een EV zet 90+% van de energie om naar beweging, een verbrandingsmotor zit ergens rond de 60-70%.
- autonomie is alleen een probleem voor die uitzonderlijke gevallen dat 400+km rijden elke dag, en natuurlijk voor autovakanties. de rest van het jaar heb je je auto telkens "volgetankt" klaar staan op uw oprit.
-autonomie is niet consistent, rijstijl en andere factoren: dat is bij uw benzinewagen net hetzelfde, das fysica.
en nog een heel belangrijk persoonlijk puntje: elec rijdt veel fijner
ik rij zelf ook met een plugin omdat ik vooral mijn twijfels had over de range en autovakanties (en ik betaal de naft of de elec toch niet zelf) dus voor mij was de keuze nu gemakkelijk, maar ik zie een toekomst met alleen EV's wel zitten.
of belgie zijn infra er voor klaar is dat is iets anders...
D I Y
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 12 aug 2013
- Waarderingsscore
- 4.080
- Punten
- 113
Mijn madam zou willen intekenen op een Lucid Air.
Weliswaar de basis versie met 'maar' 500pk en 'slechts' 650km bereik, maar... er is nog geen releasedatum en er is nog geen prijs voor bekend. WTF!
Dat is blijkbaar een start-up van top-ingenieurs die bij Tesla weggelopen zijn.
En van Musk moet ze niets weten, dus automatisch zijn deze gasten helden.
Weliswaar de basis versie met 'maar' 500pk en 'slechts' 650km bereik, maar... er is nog geen releasedatum en er is nog geen prijs voor bekend. WTF!
Dat is blijkbaar een start-up van top-ingenieurs die bij Tesla weggelopen zijn.
En van Musk moet ze niets weten, dus automatisch zijn deze gasten helden.
Mario_
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 19 dec 2014
- Waarderingsscore
- 5.655
- Punten
- 113
Natuurlijk is er ook vervuiling voor het produceren van zulke wagens en accu, misschien iets meer dan een klassieke wagen.Eigenlijk snap ik die hype rond dat electrisch rijden niet.
Enfin, ik blijf zolang ik kan met een verbrandingsmotor rijden.![]()
Maar naar uitstoot is het dan weer een enorm verschil, zeker als de elec van een kerncentrale komt.
Autonomie, hier wordt veel naar verwezen, maar zo goed als iedereen in minn kennissenkring die dat aanhaalt, doet niet meer km dan dat de wagen in 1 keer kan....
Laadtijd... je steekt die in als je thuiskomt en zelfs op laag vermogen is dat voor zeeer veel mensen genoeg om de volgende rit terug volgeladen te vertrekken. Dat het netwerk op bv bedrijven en openbare plaatsen omhoog moet, dat klopt. Eigenlijk is het voor de mensen die geen parkeerplaats op eigen terrein hebben een probleem.
Ook met een verbrandingsmotor is jou rijbereik afhankelijk van bv temp. Opzetten airco/verwarming, bij koud weer verbruikt een dieselwagen ook meer. Maar het verschil zal bij een EV wat hoger liggen.
Maar een EV kan zuiniger zijn in stadsverkeer, iets wat met een verbrandingsmotor anders is
Ik wil gerust overschakelen. Maar met mijn budget ga ik helaas geen wagen direct vinden die me hetzelfde comfort biedt
art
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 mei 2009
- Waarderingsscore
- 3.236
- Punten
- 113
helaas zijn bij recyclage de batterijen niet opnieuw bruikbaar: slechts 3 procent van het lithium kan gerecycleerd worden wegens vervuiling.-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
Kaffe
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 12 jun 2013
- Waarderingsscore
- 762
- Punten
- 113
Heb je een bron van die batterijen te recycleren?
Probleem is dat veel mensen geen eigen oprit hebben imo. Ben er voor de rest ook wel zeker van dat in 95% van de gevallen de autonomie meer dan genoeg is.
Over de vervuiling van het produceren van die wagens vind ik het eigenlijk wel interessant. Want hadden ze geen lez ingevoerd, dan reed ik nog gewoon rond met mijn euro4 dieselke. En volgens die ene japanse studie is dat net interessanter. Mensen langer met een verbrandingsauto laten rondrijden dan 'verplicht' overschakelen. Natuurlijk is er dan wel een verschil tss firmawagens en privéwagens.
Probleem is dat veel mensen geen eigen oprit hebben imo. Ben er voor de rest ook wel zeker van dat in 95% van de gevallen de autonomie meer dan genoeg is.
Over de vervuiling van het produceren van die wagens vind ik het eigenlijk wel interessant. Want hadden ze geen lez ingevoerd, dan reed ik nog gewoon rond met mijn euro4 dieselke. En volgens die ene japanse studie is dat net interessanter. Mensen langer met een verbrandingsauto laten rondrijden dan 'verplicht' overschakelen. Natuurlijk is er dan wel een verschil tss firmawagens en privéwagens.
helaas zijn bij recyclage de batterijen niet opnieuw bruikbaar: slechts 3 procent van het lithium kan gerecycleerd worden wegens vervuiling.-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
Heb je een bron van die batterijen te recycleren?
ik kan het niet meer vinden, had het in een of ander filmke gezien. wie weet is het inderdaad niet waar. batterij tech is in ieder geval nog heel sterk aan het evolueren.

Tesla Researcher Demonstrates 100-Year, 4-Million-Mile Battery
One of the biggest concerns about EVs is that the batteries will need replacing after a few years, at great expense. But a Tesla researcher has demonstrated batteries that could potentially outlive most human beings.

ben ik nog een bijkomend voordeel vergeten te vermelden: op dagen zoals afgelopen maand kan ik een heel deel van mijn 18kwh batterij opladen met pv panelen.
art
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 mei 2009
- Waarderingsscore
- 3.236
- Punten
- 113
neen.Heb je een bron van die batterijen te recycleren?
heb het ooit gelezen in de (vak)literatuur.
Dat zal wel verbeteren, maar voor mij is dat een serieus tegenargument.
Want nu dumpt Europa die batterijen ergens in Afrika en mogen de kindertjes ginder die afvalbergen afkrabben op zoek naar een gram koper of andere materialen.
Kaffe
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 12 jun 2013
- Waarderingsscore
- 762
- Punten
- 113
Had het eerder op jm (slecht gequote), want ik dacht ook dat die recyclage één grote doofpot is op het moment.neen.Heb je een bron van die batterijen te recycleren?
heb het ooit gelezen in de (vak)literatuur.
Dat zal wel verbeteren, maar voor mij is dat een serieus tegenargument.
Want nu dumpt Europa die batterijen ergens in Afrika en mogen de kindertjes ginder die afvalbergen afkrabben op zoek naar een gram koper of andere materialen.
Mario_
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 19 dec 2014
- Waarderingsscore
- 5.655
- Punten
- 113
Tegenwoordig zitten ze op 80% en op zulke technologien zijn ze momenteel ook sterk aan het inzetten. Nog betere recyclage en nog beter accu's.helaas zijn bij recyclage de batterijen niet opnieuw bruikbaar: slechts 3 procent van het lithium kan gerecycleerd worden wegens vervuiling.-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
turboke
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 11 jul 2012
- Waarderingsscore
- 424
- Punten
- 83
Waar haal je die cijfers?- zelfs bij niet hernieuwbare energiecentrales is de efficiëntie per km veel hoger bij electrisch rijden dan bij verbranding. een EV zet 90+% van de energie om naar beweging, een verbrandingsmotor zit ergens rond de 60-70%.
Bij niet-hernieuwbare en niet-nucleaire energiecentrales is efficiëntie ongeveer 50% van de centrale * 90% van de wagen; totale efficiëntie 45%
Bij verbrandingsmotor zit je aan 25-35%
Dus je hebt inderdaad al een CO2 voordeel bij fossiele stroom, en uiteraard nog veel groter voordeel als deel van de stroom hernieuwbaar is.
Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.
Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties