• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?

Kris77

Zeer Actief lid
Joined
15 Jun 2008
Messages
9.316
Reaction score
7
Points
38
er was wat discussie ontstaan rond autos kiezen, ben eens curieus wie allemaal met wat voor wagentje rijdt en vooral waarom; het kan mensen maar vooruit helpen bij hun keuze.
 
hier sie mannen: een elentrieke camionette :p
1654240889887.png

?????
 
Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...


porsche taycan cross turismo... ?? is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?
 
Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...


porsche taycan cross turismo... ?? is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?
60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50
 
Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...


porsche taycan cross turismo... ?? is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?
60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50
Pfoeh, dat vind ik toch wel stevig. 32% minder in de winter.
Nu ja, ik had het verwacht, alleen niet gehoopt. Zou betekenen dat met de xc40 er 30 kilometer kan gedaan worden in de winter. Veel is dat niet..
Helaas zit in mijn budget niets hoger dan de prijscategorie van een xc40, waar ik altijd uitkom op +-45 kilometer elektrisch rijbereik bij de hybride-modellen.
 
Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...


porsche taycan cross turismo... ?? is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?
60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50
Pfoeh, dat vind ik toch wel stevig. 32% minder in de winter.
Nu ja, ik had het verwacht, alleen niet gehoopt. Zou betekenen dat met de xc40 er 30 kilometer kan gedaan worden in de winter. Veel is dat niet..
Helaas zit in mijn budget niets hoger dan de prijscategorie van een xc40, waar ik altijd uitkom op +-45 kilometer elektrisch rijbereik bij de hybride-modellen.
niet onderschatten hoeveel van je ritten < 30km zijn. en dan is er altijd de naft motor nog :)
collega's van me met de xc40 zijn er in ieder geval ook heel tevreden van.

+ aan niet-snelweg snelheden ga je nog wat verder geraken.

de afstands-koning bij volvo is de v60, die geraakt nog iets verder met dezelfde batterij als de xc60
 
Volvo XC40 hybride ... heb nog teveel twijfels over de EV's.
xc60 hybride hier, ik kon nog kiezen van mijn werkgever, nog geen seconde spijt van gehad...


porsche taycan cross turismo... ?? is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Hoeveel kilometer doe jij elektrisch? Volgens Volvo 73 kilometer. Ik twijfel zelf over de xc40 die 45 kilometer zou kunnen, maar in werkelijkheid zal dat wel minder zijn vermoed ik?
60 snelwegkm bij huidige temperaturen. In de winter eerder 50
Pfoeh, dat vind ik toch wel stevig. 32% minder in de winter.
Nu ja, ik had het verwacht, alleen niet gehoopt. Zou betekenen dat met de xc40 er 30 kilometer kan gedaan worden in de winter. Veel is dat niet..
Helaas zit in mijn budget niets hoger dan de prijscategorie van een xc40, waar ik altijd uitkom op +-45 kilometer elektrisch rijbereik bij de hybride-modellen.
niet onderschatten hoeveel van je ritten < 30km zijn. en dan is er altijd de naft motor nog :)
collega's van me met de xc40 zijn er in ieder geval ook heel tevreden van.

+ aan niet-snelweg snelheden ga je nog wat verder geraken.

de afstands-koning bij volvo is de v60, die geraakt nog iets verder met dezelfde batterij als de xc60
Neen, klopt! Normaliter moet mijn woon-werkverkeer wel lukken met de xc40, dus dat is al de grootste kost qua verplaatsing. :)
Ik ga sowieso mijn tour eens doen bij verschillende merken en modellen.

Thx voor de info! ;)
 
electrische coupé : polestar 1, vanaf 158.000 €
Dat is inderdaad een echte coupe! en ook ne mooie maar de prijs is me toch wel wat te.
Een echte coupé wel, maar geen echte EV. In tegenstelling tot de Polestar 2 is de Polestar 1 een pluginhybride.


porsche taycan cross turismo... ?? is zowat de mooiste wagen dat er momenteel rond rijdt vind ik.
Al een geluk dat smaken verschillen. :sneaky:
 
Last edited:
Eigenlijk snap ik die hype rond dat electrisch rijden niet.
Men zegt dat dit 'beter is voor het milieu', maar is dat wel zo ?
- wat is de kost om die batterijen te produceren en nadien te recycleren ?
- zolang electriciteit vooral nog opgewekt wordt via niet hernieuwbare bronnen, zie ik niet hoe dit milieuvriendelijker is. Wat is de uitstoot van die electriciteits-centrales ?
- Autonomie en laadtijden zijn toch een enorm nadeel ?
- Autonomie is niet consistent. Bereik is niet alleen afhankelijk van rijstijl maar ook van omgevingsfactoren (temperatuur)

Enfin, ik blijf zolang ik kan met een verbrandingsmotor rijden. :p
 
Eigenlijk snap ik die hype rond dat electrisch rijden niet.
Men zegt dat dit 'beter is voor het milieu', maar is dat wel zo ?
- wat is de kost om die batterijen te produceren en nadien te recycleren ?
- zolang electriciteit vooral nog opgewekt wordt via niet hernieuwbare bronnen, zie ik niet hoe dit milieuvriendelijker is. Wat is de uitstoot van die electriciteits-centrales ?
- Autonomie en laadtijden zijn toch een enorm nadeel ?
- Autonomie is niet consistent. Bereik is niet alleen afhankelijk van rijstijl maar ook van omgevingsfactoren (temperatuur)

Enfin, ik blijf zolang ik kan met een verbrandingsmotor rijden. :p
-elektrisch is de enige manier dat je KAN energieneutraal rijden. bij verbranding is het altijd fossiel.
-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
- zelfs bij niet hernieuwbare energiecentrales is de efficiëntie per km veel hoger bij electrisch rijden dan bij verbranding. een EV zet 90+% van de energie om naar beweging, een verbrandingsmotor zit ergens rond de 60-70%.
- autonomie is alleen een probleem voor die uitzonderlijke gevallen dat 400+km rijden elke dag, en natuurlijk voor autovakanties. de rest van het jaar heb je je auto telkens "volgetankt" klaar staan op uw oprit.
-autonomie is niet consistent, rijstijl en andere factoren: dat is bij uw benzinewagen net hetzelfde, das fysica.

en nog een heel belangrijk persoonlijk puntje: elec rijdt veel fijner :) altijd koppel, altijd onmiddelijke response.

ik rij zelf ook met een plugin omdat ik vooral mijn twijfels had over de range en autovakanties (en ik betaal de naft of de elec toch niet zelf) dus voor mij was de keuze nu gemakkelijk, maar ik zie een toekomst met alleen EV's wel zitten.

of belgie zijn infra er voor klaar is dat is iets anders...
 
Mijn madam zou willen intekenen op een Lucid Air.
Weliswaar de basis versie met 'maar' 500pk en 'slechts' 650km bereik, maar... er is nog geen releasedatum en er is nog geen prijs voor bekend. WTF!

Dat is blijkbaar een start-up van top-ingenieurs die bij Tesla weggelopen zijn.
En van Musk moet ze niets weten, dus automatisch zijn deze gasten helden.
 
Eigenlijk snap ik die hype rond dat electrisch rijden niet.
Men zegt dat dit 'beter is voor het milieu', maar is dat wel zo ?
- wat is de kost om die batterijen te produceren en nadien te recycleren ?
- zolang electriciteit vooral nog opgewekt wordt via niet hernieuwbare bronnen, zie ik niet hoe dit milieuvriendelijker is. Wat is de uitstoot van die electriciteits-centrales ?
- Autonomie en laadtijden zijn toch een enorm nadeel ?
- Autonomie is niet consistent. Bereik is niet alleen afhankelijk van rijstijl maar ook van omgevingsfactoren (temperatuur)

Enfin, ik blijf zolang ik kan met een verbrandingsmotor rijden. :p
Natuurlijk is er ook vervuiling voor het produceren van zulke wagens en accu, misschien iets meer dan een klassieke wagen.
Maar naar uitstoot is het dan weer een enorm verschil, zeker als de elec van een kerncentrale komt.
Autonomie, hier wordt veel naar verwezen, maar zo goed als iedereen in minn kennissenkring die dat aanhaalt, doet niet meer km dan dat de wagen in 1 keer kan....
Laadtijd... je steekt die in als je thuiskomt en zelfs op laag vermogen is dat voor zeeer veel mensen genoeg om de volgende rit terug volgeladen te vertrekken. Dat het netwerk op bv bedrijven en openbare plaatsen omhoog moet, dat klopt. Eigenlijk is het voor de mensen die geen parkeerplaats op eigen terrein hebben een probleem.
Ook met een verbrandingsmotor is jou rijbereik afhankelijk van bv temp. Opzetten airco/verwarming, bij koud weer verbruikt een dieselwagen ook meer. Maar het verschil zal bij een EV wat hoger liggen.
Maar een EV kan zuiniger zijn in stadsverkeer, iets wat met een verbrandingsmotor anders is

Ik wil gerust overschakelen. Maar met mijn budget ga ik helaas geen wagen direct vinden die me hetzelfde comfort biedt
 
-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
helaas zijn bij recyclage de batterijen niet opnieuw bruikbaar: slechts 3 procent van het lithium kan gerecycleerd worden wegens vervuiling.
 
Heb je een bron van die batterijen te recycleren?

Probleem is dat veel mensen geen eigen oprit hebben imo. Ben er voor de rest ook wel zeker van dat in 95% van de gevallen de autonomie meer dan genoeg is.

Over de vervuiling van het produceren van die wagens vind ik het eigenlijk wel interessant. Want hadden ze geen lez ingevoerd, dan reed ik nog gewoon rond met mijn euro4 dieselke. En volgens die ene japanse studie is dat net interessanter. Mensen langer met een verbrandingsauto laten rondrijden dan 'verplicht' overschakelen. Natuurlijk is er dan wel een verschil tss firmawagens en privéwagens.
 
-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
helaas zijn bij recyclage de batterijen niet opnieuw bruikbaar: slechts 3 procent van het lithium kan gerecycleerd worden wegens vervuiling.
Heb je een bron van die batterijen te recycleren?

Probleem is dat veel mensen geen eigen oprit hebben imo. Ben er voor de rest ook wel zeker van dat in 95% van de gevallen de autonomie meer dan genoeg is.

Over de vervuiling van het produceren van die wagens vind ik het eigenlijk wel interessant. Want hadden ze geen lez ingevoerd, dan reed ik nog gewoon rond met mijn euro4 dieselke. En volgens die ene japanse studie is dat net interessanter. Mensen langer met een verbrandingsauto laten rondrijden dan 'verplicht' overschakelen. Natuurlijk is er dan wel een verschil tss firmawagens en privéwagens.

ik kan het niet meer vinden, had het in een of ander filmke gezien. wie weet is het inderdaad niet waar. batterij tech is in ieder geval nog heel sterk aan het evolueren.


ben ik nog een bijkomend voordeel vergeten te vermelden: op dagen zoals afgelopen maand kan ik een heel deel van mijn 18kwh batterij opladen met pv panelen.
 
Heb je een bron van die batterijen te recycleren?

Probleem is dat veel mensen geen eigen oprit hebben imo. Ben er voor de rest ook wel zeker van dat in 95% van de gevallen de autonomie meer dan genoeg is.

Over de vervuiling van het produceren van die wagens vind ik het eigenlijk wel interessant. Want hadden ze geen lez ingevoerd, dan reed ik nog gewoon rond met mijn euro4 dieselke. En volgens die ene japanse studie is dat net interessanter. Mensen langer met een verbrandingsauto laten rondrijden dan 'verplicht' overschakelen. Natuurlijk is er dan wel een verschil tss firmawagens en privéwagens.
neen.
heb het ooit gelezen in de (vak)literatuur.
Dat zal wel verbeteren, maar voor mij is dat een serieus tegenargument.
Want nu dumpt Europa die batterijen ergens in Afrika en mogen de kindertjes ginder die afvalbergen afkrabben op zoek naar een gram koper of andere materialen.
 
Heb je een bron van die batterijen te recycleren?

Probleem is dat veel mensen geen eigen oprit hebben imo. Ben er voor de rest ook wel zeker van dat in 95% van de gevallen de autonomie meer dan genoeg is.

Over de vervuiling van het produceren van die wagens vind ik het eigenlijk wel interessant. Want hadden ze geen lez ingevoerd, dan reed ik nog gewoon rond met mijn euro4 dieselke. En volgens die ene japanse studie is dat net interessanter. Mensen langer met een verbrandingsauto laten rondrijden dan 'verplicht' overschakelen. Natuurlijk is er dan wel een verschil tss firmawagens en privéwagens.
neen.
heb het ooit gelezen in de (vak)literatuur.
Dat zal wel verbeteren, maar voor mij is dat een serieus tegenargument.
Want nu dumpt Europa die batterijen ergens in Afrika en mogen de kindertjes ginder die afvalbergen afkrabben op zoek naar een gram koper of andere materialen.
Had het eerder op jm (slecht gequote), want ik dacht ook dat die recyclage één grote doofpot is op het moment.
 
-de batterijen zijn te recycleren, en door de kost om deze nieuw te bouwen is het ook interessant om hier onderzoek naar te doen en naar verwachting zullen de batterijen van Evs meer en meer gerecycleerd worden.
helaas zijn bij recyclage de batterijen niet opnieuw bruikbaar: slechts 3 procent van het lithium kan gerecycleerd worden wegens vervuiling.
Tegenwoordig zitten ze op 80% en op zulke technologien zijn ze momenteel ook sterk aan het inzetten. Nog betere recyclage en nog beter accu's.
 
- zelfs bij niet hernieuwbare energiecentrales is de efficiëntie per km veel hoger bij electrisch rijden dan bij verbranding. een EV zet 90+% van de energie om naar beweging, een verbrandingsmotor zit ergens rond de 60-70%.
Waar haal je die cijfers?
Bij niet-hernieuwbare en niet-nucleaire energiecentrales is efficiëntie ongeveer 50% van de centrale * 90% van de wagen; totale efficiëntie 45%
Bij verbrandingsmotor zit je aan 25-35%

Dus je hebt inderdaad al een CO2 voordeel bij fossiele stroom, en uiteraard nog veel groter voordeel als deel van de stroom hernieuwbaar is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top