Met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
535
Punten
113
Die van mn schoonpa is een privé aankoop. Hij had graag een full EV gehad, gezien de massa panelen dat hij liggen heeft, en het naderende pensioen. Helaas was de prijs gewoon véél te hoog om het haalbaar te houden.
Schoonbroer is een auto van't werk. Verplicht een plug-in te nemen gezien het fiscale voordeel.

Inderdaad willen maar niet kunnen, den ene door budget, den andere door verplichting uit.
Of wegens niet beschikbaar in bepaalde categorieën. Zoek maar eens een volledig elektrische grote stationwagon (V90, Mondeo, Passat, E-klasse, 5-serie, Suberb, A6, Talisman, Insignia,...), zowat alle als (plug-in)hybride te krijgen, maar geen enkele "full EV".
Je hebt de BMW iX (groot, en behoorlijk duur), maar ook de Tesla Model Y. Kwa binnenruimte kan die perfect vergeleken worden met de auto's uit jouw lijstje, en dan zit je aan prijzen van ca 60-65k voor een versie met de grote batterij.
Leuk *, maar als het enkel om binnenruimte te doen zou zijn, heb je veel praktischere en goedkopere alternatieven, de e-Berlingo bijvoorbeeld, om er maar een te noemen.

(*) naar mijn persoonlijke mening is die retedure iX hondslelijk en dan excuseer ik me maar meteen bij de honden.

Laatst bewerkt:
Lid geworden
29 apr 2007
Waarderingsscore
4
Punten
18
in Wallonië komt er een hervorming, waarbij ook het gewicht van de auto in de formule zit. Dus alle elektrische auto's van een maatje meer, wegen een maatje meer en zullen dus ook een maatje meer aan taksen kosten....
Volgens een artikel dat ik gelezen heb:
"Voor elektrische auto’s, plug-in hybrides, auto’s met een brandstofcel op waterstof en auto’s op CNG zou een lager tarief gelden. Wat de exacte bedragen zullen zijn zal pas bekend worden nadat eind dit jaar een gefinaliseerd voorstel wordt voorgelegd."
Bron: https://autonieuws.be/nieuws/6782-wallonie-wil-verkeersbelasting-vanaf-2023-hervormen

Maar eigenlijk is er toch maar één goede oplossing en dat is op termijn richting een kilometerheffing gaan.
Dat lijkt me de enige juiste en eerlijke optie om te volgen.

M1ke

Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
27
Punten
18
Die kilometerheffing bestaat toch al: accijnzen/taksen op brandstof (diesel/benzine/elektriciteit....)? Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Alleen kan je dat niet "slim" maken wat net goed is als je niemand wil discrimineren.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
3.342
Punten
113
Die kilometerheffing bestaat toch al: accijnzen/taksen op brandstof (diesel/benzine/elektriciteit....)? Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Alleen kan je dat niet "slim" maken wat net goed is als je niemand wil discrimineren.
Nee, want iemand die 2000km rijdt per jaar betaalt evenveel "heffing" (verkeersbelasting) als iemand die er 30000 doet.
En wat bedoel je met "slim" maken ?
Want voor vrachtwagens bestaat er wel degelijk het systeem van KM-heffing
En met electrische wagens is het zeer makkelijk om een systeem op te zetten met signalen. men kan perfect berekenen hoeveel km iemand gereden heeft op welke wegen

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
142
Punten
63
Het gaat niet alleen om het aantal kilometers, maar ook waar en wanneer die gereden worden. Een drukke ringweg op een spitsmoment zou bv duurder kunnen gemaakt worden.

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
135
Punten
43
Die van mn schoonpa is een privé aankoop. Hij had graag een full EV gehad, gezien de massa panelen dat hij liggen heeft, en het naderende pensioen. Helaas was de prijs gewoon véél te hoog om het haalbaar te houden.
Schoonbroer is een auto van't werk. Verplicht een plug-in te nemen gezien het fiscale voordeel.

Inderdaad willen maar niet kunnen, den ene door budget, den andere door verplichting uit.
Of wegens niet beschikbaar in bepaalde categorieën. Zoek maar eens een volledig elektrische grote stationwagon (V90, Mondeo, Passat, E-klasse, 5-serie, Suberb, A6, Talisman, Insignia,...), zowat alle als (plug-in)hybride te krijgen, maar geen enkele "full EV".
Je hebt de BMW iX (groot, en behoorlijk duur), maar ook de Tesla Model Y. Kwa binnenruimte kan die perfect vergeleken worden met de auto's uit jouw lijstje, en dan zit je aan prijzen van ca 60-65k voor een versie met de grote batterij.
Je vergelijkt wagens van een totaal andere klasse.
BMW iX is luxe, Tesla Model Y is een plastic auto. (alle Tesla's over het algemeen)

M1ke

Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
27
Punten
18
Het gaat niet alleen om het aantal kilometers, maar ook waar en wanneer die gereden worden. Een drukke ringweg op een spitsmoment zou bv duurder kunnen gemaakt worden.
Daarom dat het huidige systeem niet slim is. Wil ik persoonlijk ook niet. Veel mensen hebben niet de keuze wanneer ze de baan op moeten.

Wat de verkeersbelasting betreft, die is inderdaad "niet eerlijk" omdat die geen rekening houdt met hoeveel je rijdt, mogen ze van mij direct afschaffen.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
325
Punten
83

BMW iX is luxe, Tesla Model Y is een plastic auto. (alle Tesla's over het algemeen)
Ik denk dat je nog nooit met een Tesla gereden hebt.
Ik ken trouwens ook een paar mensen die vroeger met BMW en Merc reden uit de hogere prijsklasses, en nu niet meer kunnen voorstellen om hun Tesla af te geven. …

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Waarderingsscore
135
Punten
43

Ik denk dat je nog nooit met een Tesla gereden hebt.
Ik ken trouwens ook een paar mensen die vroeger met BMW en Merc reden uit de hogere prijsklasses, en nu niet meer kunnen voorstellen om hun Tesla af te geven. …
Het rijden spreek ik me niet over uit. De Clio van mijn madam rijdt ook goed, maar klinkt tegen mijn Benz helemaal anders.
Van het moment je de deur nog maar dichtslaat.
Ikzelf heb testritten gedaan met EQA en EQC van Mercedes, maar ook met de model 3 performance en de model Y ‘standaard’. De EQA en EQC zijn vanbinnen quasi gelijk, maar wel VEEL degelijker afgewerkt dan de Tesla’s.
Mijn vader is in de markt voor een EV, wegens de gigantische fiscale voordelen. Ook hij zal niet voor Tesla kiezen, nu er zoveel meer keuze op de markt komt. Als je meer dan 50K voor een auto neertelt, verwacht je geen zetels waar je de metalen steunen kan voelen onder uw kont.
Ikzelf heb trouwens gewoon terug voor een dikke turbodiesel gekozen.

Bovenaan