Zouden we die auto's met verbrandingsmotors zo stilaan niet beter vergeten ? Daar zit niet veel toekomst meer in !
De oorspronkelijke vraag (uit 2008 reeds) was "met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?"
Ik rijd nu ongeveer 7 jaar elektrisch waarvan de laatste 2 jaar met een Nissan EV 200, een soort van multifunctionele wagen met een elektrische motor.
Ik heb al heel wat auto's versleten in mijn leven maar deze is voor mij de max ! Op mijn lijf geschreven.
Tsjah, allemaal heel mooi op papier, maar voor de gemiddelde vlaming is dat voorlopig toch nog niet haalbaar.
Kan je daar dan ook argumenten naast zetten? Want als "gemiddelde" Vlaming ben ik momenteel wel van mening dat de volgende een elektrische zal zijn! Het hierboven al aangehaalde MG 5 model of de aangekondigde Renault Mégane zijn serieuze opties. Hebben ondertussen al wat testritten gedaan met Kia e-Niro, Peugeot e-2008, Opel e-Mokka, VW id.3/4, Skoda Enjaq, ...
Keuze zat! en voor een budget van 35k excl korting en btw, vind je al snel een deftige wagen met een mooi rijbereik. Verbruik kost een derde, onderhoud is praktisch gratis, zo goed als geen belastingen, ...
Goh, geen harde cijfers, maar hierbij wat quotes uit online artikels:
Van de ondervraagden gaf 25,8% aan voor een hybridemodel te kiezen bij de volgende aankoop. Één op zes gaf aan om zelfs voor een volledig elektrische wagen te kiezen. “Mogelijk speelt de uitrol van lage emissiezones in Vlaanderen daarin een rol”, vertelt Roel. “Opvallend is evenwel dat het beschikbare budget – gemiddeld 25.000 à 26.0000 euro – zeer vaak niet zal volstaan om een nieuwe hybride of elektrische wagen aan te kopen. Zeker als je weet dat de Vlaamse premie voor hybrides vanaf 1 januari vervalt.”
Benzine is wel steeds de meest populaire aandrijving, maar een kwart van de Vlamingen wil ook wel een hybride. Diesel krijgt rake klappen te verduren en weet nog maar 7,9% van de bevraagden te charmeren. Zelfs elektrisch doet het beter met 15,5%, al valt dat voorlopig nog moeilijk te rijmen met een budget van zo’n 25.000 euro.
Lijkt wel uit dezelfde bevraging te komen.
Ik kan bvb enkel maar naar mijn eigen omgeving kijken en ken daar al niemand die 35k excl korting en btw voor een wagen wil/kan geven.
Maar dit is moeilijk om te vergelijken want je zit dan nog ook eens met salariswagens vs privé en ook gewoon het probleem van rijhuizen en geen parking voor de deur.
Volgens Statbel was er in 2020 nog geen kwart van de ingeschreven voertuigen elektrisch en/of hybride. Ik zie dat nog niet snel veranderen zolang het financieel niet makkelijker wordt.
Als ik dan nog eens in onze gemeente kijk zijn er welgeteld vier publieke laadpalen, allemaal meer dan 2.5 km van ons huis. In de buurt ken ik één iemand met een elektrische auto en die legt gewoon een laadkabel over het voetpad, maar officiëel mag dat eigenlijk ook niet hé...
Maar goed, dan ben ik teveel aan het vergelijken met de omgeving en ook al niet meer bezig over de gemiddelde vlaming.