Stefaan Van Slycken
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 mei 2017
- Waarderingsscore
- 701
- Punten
- 113
tilt! zei:charel zei:als je je huis elektrisch wil verwarmen nijpen ze je de keel toe. Da's nog ne syntax error hier of daar.
Nee hoor. Je zou zeggen: elektrisch stoken (convectorkes of accumulatie) is efficiënt, je zet quasi 100% van je verbruikte energie om in warmte. Correct. Maar met een warmtepomp haal je 3 à 4x de energie uit diezelfde kWh. Dus zou je kunnen zeggen dat verwarmen met klassieke elektrische verwarming maar 1/4e à 1/3e efficiënt is. Zelfs een verbrandingsmotor doet beter.
Van verbrandingsmotor gesproken, ik reed vroeger altijd met Toyota-camionetten, twee stuks tot bijna 300000km gereden en ik vermoed dat die nu nog ergens in de brousse rondtuffen.
Ondertussen: Renault Master, grootste bucht die er is qua stevigheid; als het er niet afvalt uit zichzelf dan rammelt het als zot. Mercedes Vito, met Renaultmotor; al 1600€ kosten gehad om de roetfilter te laten vervangen na 3 jaar... "Maar ge doet daar altijd korte afstanden mee hé" - tja, wat moet ik doen, efkes langs Brussel om van Waasmunster naar Lokeren te rijden? Dus, gevolg voor het milieu, dankzij de roetfilter laat ik ze altijd staan draaien als ik maar 5 minuten iets uit het magazijn moet halen. Vele beter. Als er iemand een merk weet dat camionetten met naftmotoren levert laat je 't maar weten. Voor personenvervoer kan het wel, maar het heeft niet veel zin om een camionette met zetels en zonder tussenschot te kopen om die boel er dan uit te smijten...
Voor de rest wel een stevige camionette, behalve de blikkenhouder die vermoedelijk ontworpen is door de kantoordebiel van dienst die ze dan maar een onnozel werkje gegeven hebben. Als je er een normaal blik (dus nen halve liter Jupiler) in zet dan pikt het haakje waar hij mee "vast" zit los en tottert het spel de grond op. Op zich niet zo erg, ware het niet dat de asbak daar ook bij zit, en uw sigarenpeuken van drie weken dus mee de grond op vallen en ge uw matten weer moet staan uitkloppen. Verder is de lak precies gemaakt om er af te pellen de seconde dat ze afgeschreven is, zo dun. Ze is me ook ruim klein. Mijn Toyota HiAce was eigenlijk exact de juiste maat.
Qua personenvervoer: Hyundai i40, de "executive" uitvoering. Ik wou een nafte automatique, en die was alleen in die uitvoering verkrijgbaar. Super autootje. 2l naft met 170pk, dat is niet overdreven maar hij verbruikt ook maar net geen 9l (als ik er mee rij ;-)). Geen gedoe met opties kiezen, alles zit er op: gekoelde en verwarmde zetels, verwarmd stuur, panoramisch dak dat open kan, zetels met geheugen... voor de prijs van een kale 3-reeks. En: als je er mee bij de klanten komt bekijken ze u niet alsof je een veel te dure stielman bent
Verder nog 2 restauratieprojecten in de garage, Jaguar Mk II en XJ6 serie 1. Jaaaren geleden aan begonnen maar tussendoor een huis in de Ardennen gerenoveerd en nu een nieuwbouw aan het zetten... Maar in de nieuwbouw is wel een smeerput in de buitengarage voorzien. Niks zo schoon als een zes-in-lijn, of 't moet een V12 zijn... Maar 't was al werk genoeg om die XK-motor te restaureren. Al zou ik het wel grappig vinden om puur uit mensenkloterij met zo 'n XJ-S met 6l V12 rond te tuffen... want die had de "high efficency" cilinderkoppen, die zuipt maar 20-30 liter