Met welke auto rijden we momenteel en waarom die keuze ?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
701
Punten
113
tilt! zei:
charel zei:
als je je huis elektrisch wil verwarmen nijpen ze je de keel toe. Da's nog ne syntax error hier of daar.

Nee hoor. Je zou zeggen: elektrisch stoken (convectorkes of accumulatie) is efficiënt, je zet quasi 100% van je verbruikte energie om in warmte. Correct. Maar met een warmtepomp haal je 3 à 4x de energie uit diezelfde kWh. Dus zou je kunnen zeggen dat verwarmen met klassieke elektrische verwarming maar 1/4e à 1/3e efficiënt is. Zelfs een verbrandingsmotor doet beter.

Van verbrandingsmotor gesproken, ik reed vroeger altijd met Toyota-camionetten, twee stuks tot bijna 300000km gereden en ik vermoed dat die nu nog ergens in de brousse rondtuffen.

Ondertussen: Renault Master, grootste bucht die er is qua stevigheid; als het er niet afvalt uit zichzelf dan rammelt het als zot. Mercedes Vito, met Renaultmotor; al 1600€ kosten gehad om de roetfilter te laten vervangen na 3 jaar... "Maar ge doet daar altijd korte afstanden mee hé" - tja, wat moet ik doen, efkes langs Brussel om van Waasmunster naar Lokeren te rijden? Dus, gevolg voor het milieu, dankzij de roetfilter laat ik ze altijd staan draaien als ik maar 5 minuten iets uit het magazijn moet halen. Vele beter. Als er iemand een merk weet dat camionetten met naftmotoren levert laat je 't maar weten. Voor personenvervoer kan het wel, maar het heeft niet veel zin om een camionette met zetels en zonder tussenschot te kopen om die boel er dan uit te smijten...

Voor de rest wel een stevige camionette, behalve de blikkenhouder die vermoedelijk ontworpen is door de kantoordebiel van dienst die ze dan maar een onnozel werkje gegeven hebben. Als je er een normaal blik (dus nen halve liter Jupiler) in zet dan pikt het haakje waar hij mee "vast" zit los en tottert het spel de grond op. Op zich niet zo erg, ware het niet dat de asbak daar ook bij zit, en uw sigarenpeuken van drie weken dus mee de grond op vallen en ge uw matten weer moet staan uitkloppen. Verder is de lak precies gemaakt om er af te pellen de seconde dat ze afgeschreven is, zo dun. Ze is me ook ruim klein. Mijn Toyota HiAce was eigenlijk exact de juiste maat.

Qua personenvervoer: Hyundai i40, de "executive" uitvoering. Ik wou een nafte automatique, en die was alleen in die uitvoering verkrijgbaar. Super autootje. 2l naft met 170pk, dat is niet overdreven maar hij verbruikt ook maar net geen 9l (als ik er mee rij ;-)). Geen gedoe met opties kiezen, alles zit er op: gekoelde en verwarmde zetels, verwarmd stuur, panoramisch dak dat open kan, zetels met geheugen... voor de prijs van een kale 3-reeks. En: als je er mee bij de klanten komt bekijken ze u niet alsof je een veel te dure stielman bent :) 

Verder nog 2 restauratieprojecten in de garage, Jaguar Mk II en XJ6 serie 1. Jaaaren geleden aan begonnen maar tussendoor een huis in de Ardennen gerenoveerd en nu een nieuwbouw aan het zetten... Maar in de nieuwbouw is wel een smeerput in de buitengarage voorzien. Niks zo schoon als een zes-in-lijn, of 't moet een V12 zijn... Maar 't was al werk genoeg om die XK-motor te restaureren. Al zou ik het wel grappig vinden om puur uit mensenkloterij met zo 'n XJ-S met 6l V12 rond te tuffen... want die had de "high efficency" cilinderkoppen, die zuipt maar 20-30 liter :p

Tom DV

Gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
117
Punten
63
BauwensT schreef:

Puur voor de smaak. Van Franse auto’ s toch altijd het gevoel dat het krotjes worden na verloop van tijd. 

Jaguar / Land Rover weinig positief over gehoord, al vind ik het wel mooie wagens. 

Ford van bepaalde gebruikers horrorverhalen gehoord, evenals Opel. Fiat en Alfa eveneens. 

Een kameraad van mij heeft een garage voor onderhoud en herstelling alle merken. Ik kan je verzekeren dat er bij elk merk horrorverhalen te vinden zijn. Ook Audi, Bmw, mercedes,...

Langs de andere kant weet ik ook audi's rijden met +200.000km waar geen sleutel aan te pas geweest is en die voelen nog steeds als nieuw aan wanneer je er mee rijdt, geen gepiep of gekraak.

Mijn Zus heeft wegens omstandigheden onlangs een 20 jaar oude Citroën gekocht, 1.4 benzine met 'slechts' 130.000km. Wagen bolt perfect en voelt goed aan.

Grtz

Uiteraard zijn er persoonlijke smaken die verschillen anders zou het maar een saaie boel worden op de weg.

Gromker

Lid
Lid geworden
3 jun 2018
Waarderingsscore
7
Punten
18
De vrouw rijdt met een citroen gran c4 picasso (de gezinswagen dus). Geen slechte auto, op zich content van, ruim, comfortabel en een grote koffer (met nog 2 opklapbare zitten, geschikt voor kinderen niet echt volwassenen) maar ik vind dat die niet fijn rijdt,die stuurbedieningen staan erg onpraktrisch en de HUD is een ramp imo.

Zelf rij ik nu met een 2dehands Opel Meriva omdat ik nogal plots eigen vervoer nodig had en deze voldeed nu eenmaal aan alle vereisten. Nog een redelijk ruime koffer, zeker met de achterbank plat maar die is zo nog en traag (1400 benzine) maar dat kan ook gewoon zo lijken omdat ik van een 2l Skoda octavo combi (diesel) kom.

Daarvoor Opel Vivaro Combi (dubbel cabine, lengte 2) en dat blijft toch mijn favoriet tot nu toe. Ik sluit niet uit dat er terug zo ene komt.

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Waarderingsscore
4
Punten
38
Gromker zei:

Zelf rij ik nu met een 2dehands Opel Meriva omdat ik nogal plots eigen vervoer nodig had en deze voldeed nu eenmaal aan alle vereisten. Nog een redelijk ruime koffer, zeker met de achterbank plat maar die is zo nog en traag (1400 benzine) maar dat kan ook gewoon zo lijken omdat ik van een 2l Skoda octavo combi (diesel) kom.

Daarvoor Opel Vivaro Combi (dubbel cabine, lengte 2) en dat blijft toch mijn favoriet tot nu toe. Ik sluit niet uit dat er terug zo ene komt.

Niet dat ik een bestelwagen nodig heb, maar voor dezelfde prijs van een Opel camionette Vivaro  heb je een Mercedes-Benz VITO!

Tom DV

Gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
117
Punten
63
stonebiker schreef:

Niet dat ik een bestelwagen nodig heb, maar voor dezelfde prijs van een Opel camionette Vivaro  heb je een Mercedes-Benz VITO!

Dat is zal dan wel een kale versie zijn zonder enige opties,  en de 1.6 is dezelfde motor als in de opel/renault.

Gromker

Lid
Lid geworden
3 jun 2018
Waarderingsscore
7
Punten
18
Tom DV zei:
stonebiker schreef:

Dat is zal dan wel een kale versie zijn zonder enige opties,  en de 1.6 is dezelfde motor als in de opel/renault.

Lijkt mij ook want bij mercedes ben ik toen ook gaan horen en dat scheelde vlotjes 10-15k voor dezelfde uitrusting (en die opel was ook nog stockmodel, daar zat toch een 25-30% op tov cataloogprijs) 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
3.909
Punten
113
BauwensT zei:

... Land Rover weinig positief over gehoord, al vind ik het wel mooie wagens. 

Dan hedde gij nog nooit met nen landrover defender 130 gereden, waar iedereen stopt moest ik beginnen met wat op te letten

Zalige bakken.

Beter dan die cayennekes , mercedes jeepkes en ... en na schop ik menne maat tegen zen schenen , die toyota 's.  Waar zij niet meer vooruit kunnen , schakel ik pas in LOW  

Toemme echt spijt dat ik hem verkocht hem. Moa ik hem nog den 109 hier staan , ff opknappen, wat bomen er uit snoeien en wat banden herstellen.

Mijn vrouwe gaat me wurgen  !!!

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
446
Punten
83
Sinds Januari rij ik met een Volvo V90 D4 Inscription. Bij Audi wouden ze niet echt korting geven, en kreeg ik een kale A6 in mijn budget, bij Volvo heb ik bijna alles behalve luchtvering en open dak. Het is zo gek dat er nu massage en ventilatie zetels in zitten, en een standverwarming. 

Ben echt gevallen voor dat interieur met hout en witte zetels, en dan een tweekleurig stuur. Looks like a million dollars. 

Die auto rijdt echt zo comfortabel, en ik vind dat hij zelfs beter stuurt en stabieler is aan hoge snelheid dan een A6 of BMW5. Ook achterin is er meer plaats dan in die 2, 

Minpuntje vind ik de Sensus Navi. Software heeft nukken, en gebruiksvriendelijkheid is niet zo top als de rest. 

Ben er heel tevreden mee. 

AlexP

Nieuw Lid
Lid geworden
23 dec 2015
Waarderingsscore
2
Punten
8
tilt! zei:
charel zei:
Raar ! Als we het over de energievoorziening in woningen hebben dan zijn de meesten die enigzins mee zijn het er over eens dat fossiel tot het verleden behoort.

Maar als we het dan over het luxeprodukt "auto" hebben dan is dat hele transitieverhaal plots niet meer van tel ?

Al eens overwogen om over te schakelen naar een elektrisch voertuig ?

Raar hé?

Bij een auto MOET je persé elektrisch rijden of je vermoordt de aarde, en als je je huis elektrisch wil verwarmen nijpen ze je de keel toe. Da's nog ne syntax error hier of daar.

Hier tegenwoordig 3 stuks:

1. net een nieuwe T6 gekocht, diesel vanzelfsprekend, want zo ne naft kan je op tijd niet bijtanken.

2. schoonzus haar 996 4S stak me zo de ogen uit dat ik er ook eentje gekocht heb (na reeds een zwarte 996 4S gehad te hebben).

3. een jongensdroom werd vervuld met de 964 Turbo, ook een zwarte, krak dezelfde dan die van de film "Bad Boys".

Hey Tilt,

Als je de 964 Turbo gekocht bij RNR dan is ie nog van familie van mij geweest ;-)

Mooi wagenpark wel!

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
Vorig jaar afscheid genomen van mijn Toyota Corolla Verso 2.2 D4D, na 280.000km gereden te hebben nog probleemloos een kleine roadtrip ermee gedaan in zwitserland o.a. Klausen pas naar Andermatt, Furka pass genomen richting St-Moritz gereden, dan aanrader de tunnel Munt la schera naar overnachting in Livigno (prachtig gelegen) dan de topgear route van Bormio naar Davos (o.a. Stelvio pass en Fluela pass). in zo gebied zou je kunnen blijven rijden en genieten.

Nu 2 wagens hier:

Gezinswagen ondertussen al 5jaar geworden: Ford Tourneo Custom 2.2 diesel, 8 zitplaatsen, lange versie.  zeer ruim en comfortabel bij lange trippen of kampeer vakanties.   o.a. 2j geleden 5000km trip gemaakt: Ardeche, Pyreneeën, Spanje doorkruist naar Malaga en terug via Madrid naar de Pyreneeën en terug...

Recente bedrijfswagen: nieuw model Mercedes C Berline 220d - AMG line - 9traps aut.  Ik vind deze subliem rijden wel. Zeer tevreden van, ook erg mooi interieur vind ik.

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
81
Punten
48
Hier nog altijd een Mercedes E250 cabrio, blijft m’n favoriet eerlijk gezegd. 

Daarnaast net een nieuwe Ram 1500 Laramie besteld. Eindeloos veel trekkracht met een vrijwel onverwoestbare 5.7 V8 Hemi. 

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Heb er weer eentje bij, een Twingo 1.2 8v kuifje uit 2002, het verschil met de Saab 9-5 is groot, de Twingo is zo super dat ik de Saab haast zou wegdoen.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
446
Punten
83
lukanar zei:
BauwensT zei:

... Land Rover weinig positief over gehoord, al vind ik het wel mooie wagens. 

Dan hedde gij nog nooit met nen landrover defender 130 gereden, waar iedereen stopt moest ik beginnen met wat op te letten

Zalige bakken.

Beter dan die cayennekes , mercedes jeepkes en ... en na schop ik menne maat tegen zen schenen , die toyota 's.  Waar zij niet meer vooruit kunnen , schakel ik pas in LOW  

Toemme echt spijt dat ik hem verkocht hem. Moa ik hem nog den 109 hier staan , ff opknappen, wat bomen er uit snoeien en wat banden herstellen.

Mijn vrouwe gaat me wurgen  !!!

Pas op, ik ben leek op gebied van 4x4, maar ik snap de principes wel.

Vastzitten of niet hangt volgens mij vooral af van de banden, en of je alle diffs kan sperren. (Gesteld dat je chassis niet op de grond hangt) 

Als je alle differentielen vast zet, en die Toyota kan de wielen nog rond krijgen, dan snap ik niet waarom een Defender wel nog door geraakt en een Toyota niet. 

(Ik spreek uiteraard niet over de stads Suvs ala X5, ML, Q7). 

Als tuinman snap ik dat je met een terreinwagen rijdt, ik zal het nooit kopen omdat ik den asfalt normaal niet verlaat, en dan is dit type auto gewoon overkill. 

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
81
Punten
48
Een Toyota Landcruiser doet in het terrein niet onder voor een Land Rover. Is zelfs een iets betrouwbaardere wagen, waardoor je die iets meer in noord en midden Afrika terugziet,Allebei prima terreinwagens, wij reden er vroeger met de Land Rover 110 in de Sahara, Mali, Niger, ... Maar daar hebben we ook kunnen zien dat ze niet onderdoen voor elkaar. Wij hebben wel eens een Landcruiser uit de brand geholpen, maar andersom ook.

Nog een om niet te onderschatten is de Lada Niva. Super 4x4. Kost niets, doet nauwelijks onder voor de twee hierboven.

Als je een beest zoekt dat zeker zo lang leeft als jij zelf, dan ben je goed af met een Mercedes G-klasse. Die is zeker zo goed als de Toyota en de Land Rover. Kost wel het dubbele natuurlijk, en niet enkel in aankoop.

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0

Pas op, ik ben leek op gebied van 4x4, maar ik snap de principes wel.

Vastzitten of niet hangt volgens mij vooral af van de banden, en of je alle diffs kan sperren. (Gesteld dat je chassis niet op de grond hangt) 

Als je alle differentielen vast zet, en die Toyota kan de wielen nog rond krijgen, dan snap ik niet waarom een Defender wel nog door geraakt en een Toyota niet. 

(Ik spreek uiteraard niet over de stads Suvs ala X5, ML, Q7). 

Als tuinman snap ik dat je met een terreinwagen rijdt, ik zal het nooit kopen omdat ik den asfalt normaal niet verlaat, en dan is dit type auto gewoon overkill. 

Tja dat ligt aan de bouw, hoe de assen eraan zitten, hoe de verschillende bakken op elkaar afgesteld staan, hoe en waar ze zitten. Stijfheid van het chassis, gewicht, breedte banden, koppel. Toyota heeft als grootste nadeel zijn vering, die is een compromis om nog comfort te leveren, daar doet een DEF niet aan mee. Maar inderdaad een NIva met spers en goede banden komt die DEF eruit trekken als die toch vast zit.

Tom DV

Gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
117
Punten
63
paso zei:

Toyota heeft als grootste nadeel zijn vering, die is een compromis om nog comfort te leveren, daar doet een DEF niet aan mee. Maar inderdaad een NIva met spers en goede banden komt die DEF eruit trekken als die toch vast zit.

Ik heb met een discovery 2 gereden.

Die was zeer comfortabel op de weg en had in het terrein een grotere veerweg dan een defender. (enkel oprij en afrijhoeken waren een groot nadeel) 

Dit dankzij een actieve stabilisatorstang hydraulisch bediend. (ACE)(kortweg, in het terreinrijden was er geen storende stabiliastorstang, op de weg kwam er druk op die stang en bleef die volledig vlak in de bochten). 

Ook de tractiecontrole was perfect afgeregeld voor het terreinrijden. Bij bv audi gaat/ging de werking van de tractiecontrole samen met het inhouden van vermogen met als gevolg verlies van snelheid.

Bij mijn discovery bleef de motor gewoon reageren op het gaspedaal, wel sletig voor de remblokken.

Alleen jammer van de luchtvering die snel stuk gaat, de versnellingsbak heeft het ook niet lang volgehouden en de bekende Td5 ziekte van het loskomende oliepompboutje in de motor is de spreekwoordelijke druppel geweest. (motor naar de eeuwige jachtvelden) 

Bovenstaande gebreken (behalve het olieboutje) kunnen ook wel te maken hebben met het toch wel redelijk intensieve terreingebruik.

Al krijg ik bij het opnieuw bekijken van de foto's toch een beetje heimwee.

Bijlagen

• disco5.jpg
    disco5.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 0
  • img_2477.jpg
    img_2477.jpg
    651 KB · Weergaven: 0
  • img_2495.jpg
    img_2495.jpg
    645,2 KB · Weergaven: 0
  • imgp2109.jpg
    imgp2109.jpg
    642,2 KB · Weergaven: 0
  • img_2507.jpg
    img_2507.jpg
    880,1 KB · Weergaven: 0

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Waarderingsscore
8
Punten
18
Ikzelf moet het doen met een simpele Fiat Doblo van een dikke 10 jaar oud met zo'n 140+++ km. Maar ach, koste me geen fluit in aankoop en als dhz moet ik toch vaak veel laden in de auto en laadruimte is zeker dik in orde bij deze auto.

Mijn trots is op 2 wielen 
 Een Honda cb600 Hornet 

Qacino

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
178
Punten
43
Volkswagen: E-Golf.
Reden: Bedrijfswagen. Kon kiezen tussen de Skoda Octavia of de Egolf en wou eens elektrisch proberen :p 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
2.394
Punten
113
Le0n zei:
 Fiat Doblo
laadruimte

Ik heb ook nog een Opel Combo'tje. oud (12j & 130.000km) maar nog niet versleten. bagagerek erop en trekhaak eraan, om te dhz'en. En om de zoon en dochter in te leren rijden...

Maar heb vorige week ontdekt dat ik helemaal niet meer met mijn aanhangertje mag rijden, want er hangt geen identificatieplaatje aan. Vraag me af of ik dat zelf zou mogen maken?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
3.584
Punten
113
D I Y zei:
Le0n zei:
 Fiat Doblo
laadruimte

Ik heb ook nog een Opel Combo'tje. oud (12j & 130.000km) maar nog niet versleten. bagagerek erop en trekhaak eraan, om te dhz'en. En om de zoon en dochter in te leren rijden...

Maar heb vorige week ontdekt dat ik helemaal niet meer met mijn aanhangertje mag rijden, want er hangt geen identificatieplaatje aan. Vraag me af of ik dat zelf zou mogen maken?

Identificatie, aangezien je vroeger (<2012) zelf je aanhanger mocht maken , zal je dat ook zelf mogen maken. MTM en bouwjaar zal belangrijk zijn.

Bovenaan