• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Mensen met domotica/smart homes en 'geschakelde' stopcontacten: Gebruiken jullie dit ook echt?

Reaction score
2
Een van de dingen die ik wel eens zie in voorbeeld domotica/smarthome installs is een stopcontact dat vanop afstand kan geschakeld worden; zij het met een relais in de domotica/zekeringenkast en een aparte kabel, of met een 'slim' stopcontact met relais in.

Sommige voorbeelden waar mensen het voor zouden (kunnen) gebruiken is toestellen met enkel standby (computermonitoren, TVs, etc) 'echt' uit schakelen, laders af te schakelen wanneer ze niet gebruikt worden, etc...

Mijn vraag is: voor mensen die zulke stopcontacten hebben: waarvoor gebruiken jullie ze? Gebruiken jullie ze effectief, of is dat zo iets dat leuk is voor de eerste maand en daarna gebruik je dat niet?
Ik ben sceptisch voor toepassingen waar je het doet om te besparen, ik denk dat een degelijke GSM/laptop lader een zodanig laag energieverbruik heeft dat je het effectief jaren gaat duren voor je relais van 20 euro en de extra kabel hebt terugverdient. En voor alle toepassingen waar je lampen zit te schakelen verwacht ik dat bij mijn smart-home dat al gebeurt binnen de slimme verlichting, niet via stopcontacten...

Zijn er usecases die ik hier over het hoofd zie?

Ik gebruik er verschillende.
1 voor een staande lamp te schakelen
2 Het checken of de vaatwasser aan staat (d.m.v. verbruik)
3 Een ventilator aansturen als de pelletkachel warm is.
4 Gasten de mogelijkheid geven een vuurtje aan te zetten in hun gastenverblijf zonder dat ze naar beneden moeten gaan.
5 De geiser uit te schakelen als de zonneboiler genoeg warm water levert.

Of jij er een usecase voor hebt moet je natuurlijk zelf zien.

We hebben er voorzien waar de kerstboom en een staande lamp komt. Je zou een buitenstopcontact eventueel ook kunnen schakelen.

Hier zijn er voorzien voor het TV-blok, maar ook in het bureau voor dingen zoals printer etc., allemaal spul met sluipverbruik dat niet permanent aan hoeft te staan.

Hier een buitenstopcontact aan de carport, die de voorverwarming van mijn 18 jaar oude diesel verzorgt.
Dat is een elektrische verwarming op het oliecarter, zodat de olie en cilinders/zuigers warmer zijn bij de start en vermindert aanzienlijk de koudstartslijtage.

Bedienbaar met een appje op mijn gsm.
Dus als ik vergeten ben de timer in te schakelen voor een rit de volgende ochtend, kan ik dit desnoods nog van in mijn bed :)

Die WiFi-schakelaar meet ook het vermogen dat er door gaat, te zien in het appje.
Superhandig, want zo kan ik:

- checken dat ik niet vergeten ben buiten de stekker in te steken

- aan het uitgelezen vermogen kan ik zien dat zowel de voorverwarming werkt (250 watt), dat de batterijlader werkt (5 tot 60 watt - ik top die af omdat ik die wagen weinig gebruik = minder sulfateren accu = langere levensduur) en of in de winter ook de interieurverwarming werkt (1000 watt = een elektrisch vuurtje)

Hier ook enkele verbruikers (handdoekradiator, sanitair warm water, staande lamp, buitenstopcontact, kerstverlichting, …) die effectief via geschakeld stopcontact werken.

Worden dagelijks gebruikt.

Heeft op voorhand wel wat tekenwerk vereist om te weten waar we die dan plaatsen en waar ze effectief gebruikt zouden worden.

Voor lader gsm vind ik het onzin. Voor digicorder+modem+tv+.. loopt het verbruik wel op, dus daar zou dat zinvol kunnen zijn. Maar wij hebben geen digitale tv. Dus niet nodig

Het sluipverbruik van ‘slimme’ stopcontacten is meestal hoger dan dat van de toestellen die ze moeten afschakelen, en bovendien komt er extra verbruik van het relais bij wanneer ze inschakelen.
Daarvoor is het dus alvast niet zo slim.

Ook domotica heeft een hoog sluipverbruik, maar dat is eerder permanent.

Ikzelf gebruik ze enkel voor sfeerlampjes (lampedaires, vloerstaand of op een kast) die mee aan gaan in een sfeer.
Omdat de inschakelstromen van leds nogal hoog kunnen zijn gebruik ik steeds externe contactoren voor geschakelde stopcontacten, maar dat verbruikt op zichzelf ook relatief veel.
Ook de e-boiler is geschakeld, ofwel op nachttarief ofwel op zon-overschot

Heeft op voorhand wel wat tekenwerk vereist om te weten waar we die dan plaatsen en waar ze effectief gebruikt zouden worden.
Ik heb al mijn stopcontact-kringen in 5G2.5 gelegd. Zo heb ik achteraf de mogelijkheid om 2 geschakelde stopcontacten te maken waar dit niet voorzien was.

Ik heb al mijn stopcontact-kringen in 5G2.5 gelegd. Zo heb ik achteraf de mogelijkheid om 2 geschakelde stopcontacten te maken waar dit niet voorzien was.
Maar dat is een meerkost van 50-60% op de kabel? 😱 bouwen is al duur genoeg 😅

Het is inderdaad een meerkost. Ik heb dat enkel gedaan voor kringen waar er een grote kans is voor geschakelde stopcontacten, en uiteraard ook niet voor individueel bekabelde stopcontacten. Geschakelde stopcontacten individueel leggen naar de kast in 3G2.5 is ook een (kleinere?) meerkost in lengte.

Bij mij was dat één rol van 100m 5G2.5 (ipv 3G3.5) voor een volledig huis, dus die meerkost viel goed mee tov totale bedrag. Dit is natuurlijk een afweging die iedereen zelf moet maken. Ik geef het maar mee als alternatief, als je ze niet op voorhand kunt bepalen.

Maar dat is een meerkost van 50-60% op de kabel? 😱 bouwen is al duur genoeg 😅
Kabel kost minder dan 1% van totaalbudget
Dus dat is relatief

Hier worden die vooral gebruikt voor verlichting en kerstverlichting (binnen en buiten)
Handdoekradiator was voorzien, maar na 4j nog niet gemist dus dat blijft ongebruikt.
Verder enkele shelly's voor verbruik te meten en daarop meldingen te krijgen.

Ik heb er redelijk wat, bijna uitsluitend voor lampen.
- In de inkomhal is er een tafellampje dat mee gaat met de bewegingssensor. (Super leuk eigenlijk.)
- Leeslamp bij apart zeteltje
- Kerstboom/sfeerlampje
- Buiten slinger met lampjes aan terras
- Thematische verlichting in de voortuin (nog te voorzien, want voortuin is nog niet aangelegd)
- Heb een buislamp (2700K) in het stopcontact zitten onder het bed die we schakelen als stapverlichting, voor als er eentje moet pissen.

Verlichting is zo veel meer dan ingebouwde, vaste verlichting en spots. Staande lampen en tafellampen enzovoort kan je gemakkelijk eens verwisselen als je ze beu bent en kan uw interieur doen vernieuwen.

Ik heb ook nog onze ventilatieunit met een NC relais geschakeld. Idee daarvan is om een CO2 sensor te gebruiken om hem automatisch uit te zetten als de buren beginnen stoken, maar dat projectje heb ik nog niet gedaan. Ik zet hem nu manueel uit via de app als we rook in huis ruiken.

Ik gebruik het niet voor sluimerverbruik.

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik zeker de tip ga gebruiken om (toch op zijn minst hier en daar) 5g2.5 te gebruiken. Voor verlichting ga ik dan mischien ook wat schakelbare stopcontacten voorzien.

Zijn er wetgevingen rond 'dimbare' stopcontacten? Ik gok dat dat niet mag, maar hoe zou je dat dan best implementeren als je bijvoorbeeld een staanlamp wilt integreren in je verlichtingsprofielen?

Wij hebben ook wat geschakelde stopcontacten maar gebruiken deze zeer weinig.
Enkel voor de kerstboom verlichting gebruiken we deze eens.
Moet er wel bij zeggen dat we gaan staanlampen enzo hebben.
Hebben zeer veel aparte lichtkringen die allemaal dimbaar zijn wat zeer fijn is voor verschillende sferen te creëren.

Zijn er wetgevingen rond 'dimbare' stopcontacten? Ik gok dat dat niet mag, maar hoe zou je dat dan best implementeren als je bijvoorbeeld een staanlamp wilt integreren in je verlichtingsprofielen?
Stopcontact dimmen doe je niet. In een staanlamp zit normaal een losse lamp, je kiest de sterkte in functie van je beoogd gebruik.

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik zeker de tip ga gebruiken om (toch op zijn minst hier en daar) 5g2.5 te gebruiken. Voor verlichting ga ik dan mischien ook wat schakelbare stopcontacten voorzien.

smart-lampen gebruiken. Dan heb je ook geen geschakeld stopcontact nodig. Kan je volledig instellen met de bediening.

smart-lampen gebruiken. Dan heb je ook geen geschakeld stopcontact nodig. Kan je volledig instellen met de bediening.
Dan heb je in jouw domotica wel een brug nodig om die te laten meeschakelen met sferen en zo, anders zit je te klooien in die app én in de domotica. Is ook alweer iets meer gevorderd qua programmering (meestal dhz) en afhankelijk van alweer een extra partij.

Ik word daar niet wild van.

Dat wil ik niet, want dan kan ik die niet (makkelijk) aansturen in mijn volledig loxone-smart-home systeem.

Dan heb je in jouw domotica wel een brug nodig om die te laten meeschakelen met sferen en zo, anders zit je te klooien in die app én in de domotica. Is ook alweer iets meer gevorderd qua programmering (meestal dhz) en afhankelijk van alweer een extra partij.

Ik word daar niet wild van.
is eerder zonder domotica en als je op enkele plekken zo een lamp wil. Te bedienen natuurlijk vanop je smarthphone.
Als je toch a domotica neemt, idd minder aangewezen.

Maar andere een goed alternatief dat weinig kost.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief