Meningen gevraagd moderne nieuwbouw

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Beste lezers,

Ik zal ons eerst even voorstellen 
.
Wij zijn een koppeltje, ik ben 27j en mijn vriendin is 30j jong.
Momenteel wonen wij samen in een appartement en onze bouwgrond is 1km hier vandaan.
Er is bij ons beide geen kinderwens, dus 1 hoofdslaapkamer en 1 logeerkamer is voor ons voldoende.
De bouwgrond is 9a14ca en is geschikt voor open bebouwing.
Na enkele architecten bezocht te hebben, zijn we in zee gegaan met Sarah Theeuws uit Oevel.
Ons recentste voorontwerp moet nog verder in detail uitgetekend worden, maar graag had ik toch jullie ongezouten mening/opmerkingen/bevindingen/.. geweten i.v.m dit ontwerp.
We hadden aanvankelijk het idee om de woning volledig te onderkelderen, maar gezien wij geen gezinsuitbreiding gaan doen twijfelen we hier toch aan.

Zou de woning dan niet té groot worden? 
Boven hadden we wel graag een 'ruime' berging gehad, om onze ventilatie-unit en enkele technische dingen weg te steken.
Graag jullie (ongezouten) mening over dit ontwerp 

https://s15.postimg.org/vt5dv7ah7/20170307_211950_1.jpg gelijkvloers
https://s9.postimg.org/liv7qhvm7/20170307_212018_1.jpg verdieping
https://s10.postimg.org/h9lvyawrt/20170307_211926_1.jpg overzicht buitenkant
https://s18.postimg.org/95mbmabp5/20170307_212438.png 3 mogelijke voorgevels

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
459
Punten
83
Plaatjes zijn wel erg klein

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
146
Punten
63
Persoonlijk vind ik de plaatsing van de trappen héél ongelukkig.

Ik verkies die altijd boven elkaar te zetten, dan heb je maar 1 keer plaatsverlies. Beneden kan je de trap van 0 naar 1 perfect boven de keldertrap zetten, maar boven moet je dan wel beginnen schuiven. Maar dat zie ik eerder als pluspunt dan als negatief... Die trap komt daar nu heel ongelukkig uit.  Je creëert daar nu massaal veel 'gang'.

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
 Klopt, maar wij willen graag een zwevende trap.
Dan kan men de 2 trappen niet boven elkaar zetten, anders zie je in het gat van de keldertrap.

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
146
Punten
63
't Is inderdaad heel duidelijk dat heel dit ontwerp meer gemaakt is om mooi te vinden dan logisch.
De ouder-slaapkamer baadt in het licht terwijl er daar zelden gezeten wordt en de kinderkamer moet het stellen met een armtierig klein raampje, nog minder dan in het gemiddelde arbeiders-rijhuisje. 
Dat je toegevingen doet ten voordele van ontwerp kan ik volgen, maar hier ga je toch wel (te) ver vind ik personlijk.

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
27
Punten
48
Tja, ik denk ook dat het een ontwerp is dat heel erg persoonlijk is.

Als verkoopwaarde je niet interesseert, dan is dat op zich prima. Maar jullie zijn nog betrekkelijk jong, dus het is niet ondenkbaar dat je ooit nog eens iets anders wilt.
Voor iets van dit formaat zou ik hopen op 3 slaapkamers.
Over de buitenkant moet je m'n mening niet te serieus nemen, dat is heel persoonlijk, maar ik vind het verschrikkelijk, zo'n doodskist.
Ik vind een dergelijk ontwerp enkel goed werken bij woningen van een groter formaat, met mooi architectonisch lijnenspel, in het juiste landschap.
Maar zo als ontwerp krijg ik er rillingen van.

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
164
Punten
63
Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar ik zie geen oriëntatieroos.

En over kinderen: pas op met te zeggen je geen kinderen wilt, want het kan heel snel omslaan en zelfs radicaal; van de ene moment nog 'kinderen ? Beikes. Nooit !' tot het volgende moment 'Kinderen en wel NU'. Nooit onderschatten.

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
@Woubeir, 

De noordkant is aan de linkergevel.

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
164
Punten
63
Dan heeft de zuidkant/rechtergevel wel weinig zonnewinsten.

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
@woubeir,

De zuidkant is aan de straatkant en als ik daar veel ramen ga voorzien dan is de kans op oververhitting wel groot, denk ik?

@Julien,

Bedankt voor de mening, ik had er nog niet op gelet.
De kinderkamer wordt geen échte kinderkamer, deze dient enkel voor onze pete-/metekindjes als die komen logeren.

@Aartwessels,

Klopt, de buitenafmetingen zijn naar mijn mening ook groot genoeg om 3 slaapkamers te voorzien, maar als ik dan de binnen-indeling zie, blijft het me een raadsel waar we deze extra ruimte gaan halen?

Hoe meer we naar het plan kijken, hoe meer we vinden dat het van binnen en van buiten veel te groot is voor 2 personen.
De buitenkant word volledig aangepakt, maar ik wil graag eerst de binnen-indeling op punt alvorens de buitenkant aan te pakken.

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
27
Punten
48
Een deel van de optimalisatie is al aangegeven. Door de trappen boven elkaar te plaatsen win je ruimte.

De plaats van de trap op de bovenverdieping kost vrij veel ruimte, zonder dat het echt veel toevoegt. 

Het maakt ook dat je snel in een vreemde indeling terecht komt. Jullie slaapkamer/en-suite/dressing is bij elkaar grofweg 40m2, dat is behoorlijk groot. Wij komen aan zo'n 32m2 totaal, en dat vinden we al behoorlijk groot. Maar dat is natuurlijk een kwestie van wat je wil. 

Als je de trap boven de keldertrap plaatst, dan kan je boven een heel andere indeling maken, met twee slaapkamers aan de linkerzijde van het verdiep, en jullie vertrekken aan de rechterzijde. Maar dat vraagt allemaal wel om het volledig opnieuw intekenen.

Beneden is gewoon erg ruim. Zou ook allemaal net wat kleiner kunnen. Zeker ook als je een kelder hebt.

Lid geworden
22 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou op zijn minst deels onderkeldering aanraden. Er is wel een gastenslaapkamer, en een ruim waskot op hetgelijkvloers, maar er is geen zolder. Dan is een kelder wel zeer handig, zo kan de gastenslaapkamer een slaapkamer blijven en kan de berging overzichtelijk gehouden worden met vaak gebruikte producten. Wij hebben een zeer kleine berging (2 op 2 ofzo) en geen kelder, die berging is complete chaos en een deel van de producten staan zelfs verstopt in kasten in de keuken en de inkomhal. Nog een voordeel van de kelder is dat het daar koeler is, dus handig voor de reserves van drank bijvoorbeeld. Zonder enige kelder lijkt me jullie woning een gebrek aan ruimte en mogelijkheden hebben. Maar het is nog steeds jullie woning dus jullie kiezen

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
 @ Brecht S,

Ik was op het 1e gedacht van plan om volledig te onderkelderen, om dezelfde redenen die je hierboven aanhaalt.
Maar we gaan de offertes afwachten en bekijken hoeveel we 'besparen' als we deels onderkelderen i.p.v volledig.
Het grondwater zit heel hoog, 60 cm onder de grond, dus mogen we niet met T-stukken werken ter ontluchting.
De ontluchting moet aangesloten worden op de riolering, zodat het teveel aan regenwater niet terug de grond ingaat maar rechtstreeks naar de riolering.
Dit systeem hebben we echter nog niet te goei bestudeerd, maar de architecte raadde ons dit aan.

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
27
Punten
48
Wat je ook kan doen met de kelderverluchtig is in plaats van T-stukken gewoon 90 graden bochten pakken, en boven de grond een paddestoel op de buis. Dan krijg je geen water binnen, en heb je toch verluchting. Wel even goed zoeken naar een manier op de paddestoelen aan het zicht te onttrekken.

aartwessels

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
27
Punten
48
Al beter. Maar, nog steeds suboptimaal met de trappen. Ik vind de bovenverdieping wel leuker nu, maar als ik het nu zo zie, zou ik het eigenlijk zo aanpassen dat beide slaapkamers eenzelfde dressing en badkamer hebben. Mooi gespiegeld. 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.476
Punten
113
Zelfde opmerkingen als aartwessels.
Daarom niet spiegelen, maar toch bv een douchekamer aan de 'master'.
Beneden zou ik toch die haard weglaten en zithoek anders opstellen.

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een extra badkamer en/of dressing is voor ons niet van toepassing, gezien wij geen kinderen nemen.

De muur tussen keuken en zithoek mét haard is iets wat we allebei absoluut willen.

We twijfelen echter nog over enkele dingen:

- de slaapkamer en logeerkamer zijn met hun 18m2 nogal gigantisch denk ik?
- is de deur tussen de badkamer en de nachthal nodig? Hier kunnen we eventueel een kast voorzien voor handdoeken.

- de vide in de inkomhal is maar 90cm, dit is verwaarloosbaar vinden we. Als we daar een plafond voorzien, is de nachthal weer uiterst groot.

Bovenaan