Mening kwaliteit aangelegde chape - vloer

Lid geworden
21 okt 2021
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ik liet chape aanleggen op de vloer. Ik zou graag de mening weten van mensen die hier ervaring mee hebben. Is het normaal dat mijn vloer er zo uit ziet? Het voelt oneffen, er zijn hier en daar gaten in, en aan de overgang tussen vloer en muur zitten gaten.

Bijlagen

• 20211021_181758.jpg
    20211021_181758.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 113
  • 20211021_181734.jpg
    20211021_181734.jpg
    124,5 KB · Weergaven: 113
  • 20211021_181741.jpg
    20211021_181741.jpg
    132,7 KB · Weergaven: 110
  • 20211021_181749.jpg
    20211021_181749.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 108
  • 20211021_181814.jpg
    20211021_181814.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 106

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.010
Punten
113
Is die chape in 1 of 2 dagen gelegd? Er zit zo een grote 'scheur' of 'overgang' in die mij dat laat vermoeden en die er slecht afgewerkt uitziet.
Dat ene driehoekige stuk dat bijgewerkt is is dan precies nog eens op een andere dag gedaan met cement ipv chappe?
Wat zit dat metaal profieltje in die chape te doen?

Het ziet er inderdaad niet zo net uit tegenover de chappe die ik al gezien heb. Vooral die barsten en putten en de algemene lelijke staat vallen mij ook tegen. Dat er aan de rand van de muur al eens wat holle stukjes zitten komt wel eens vaker voor, ook al lijkt het bij jou wel meer dan normaal.
Ook al lijkt het allemaal niet erg deftig afgewerkt, ik weet niet of het echt kwaad kan. Het ergste wat je kan hebben , maar wat niet zichtbaar is op foto, is als er grote verschillen zijn in de vlakheid, bergjes of dalen.

Welke afwerking ga je plaatsen?

Lid geworden
21 okt 2021
Waarderingsscore
2
Punten
3
Bedankt voor je reactie , Caroto. De chape is in meerdere dagen gelegd en daarna nog hier en daar bijgewerkt. Er moet parket op komen. Ik wil vermijden dat ik de parket beschadig door de slechte staat van de ondervloer. Dus de belangrijkste vraag is eigenlijk of het kwaad kan op deze manier.

De overgang tussen muur en vloer zijn gaten waar meerdere vingers in passen. Zoiets los je niet op door er plinten tegen te zetten lijkt mij.

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
323
Punten
63
over de chape kan ik niets zeggen, maar die gaten tussen muur en vloer zijn geen drama denk ik. In een nieuwbouw zit daar ook zo'n uitzettingsband enzo. Je parket laat je wat doorschieten over de opening, die hou je dan nog een kleine cm weg van de muur zodat de parket kan uitzetten. En daarboven komt de plint.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Die uitzettingsvoeg is wat slordig afgewerkt maar je wil echt niet dat je chape barst omdat die stotend tegen de muren komt . En dat euvel wordt weggewerkt door je eindafwerking.

Die bijgewerkte stukken is normaal want bij chape die je over meerdere dagen ga leggen heb je steeds van die overgangen tussen de chape van de dag ervoor en de chape van vandaag. Dat verschil is te wijten aan het droogproces en eigen aan het materiaal. Vandaar ook dat kleurverschil. Om die rede is het handig om al je chape werken op 1 dag uit te voeren en niet in meerder dagen om zo weinig mogelijk spanningen te hebben in de verschillende stortlagen.

De gaten die je ziet zitten zijn waarschijnlijk 'korstjes' die in de chape zaten, bij het afstrijken er uit gehaald en dan bijgevuld of zo minimaal dat ze zijn blijven zitten en erover gewerkt met de spaan. Korstjes in chape ( peins dat weer zo lukiaans vakjorgon is ) zijn eigenlijk schilferkes van wat grotere zanddeeltjes die samengekoekt zijn. Bv bij oude gelegen chape ga je dit rapper voorhebben dan bij verse chape. Maar kan ook resten zijn van uit de chapewagen of bij zelfgemaakte resten van uit de kruiwagen.
Buiten is dit een ramp, binnen ?? Ik denk niet dat er vocht kan opgetrokken worden of dat het binnen gaat regenen.

Dus bovenstaand is normaal, beetje slordig maar zeker geen aanleiding tot ingebrekestelling en valt binnen de normen. Niet vergeten er komt nog een eindafwerking op.

De vlakheid is wel van belang maar .... Het voelt oneffen.... daar ben je niets mee.
Neem een lange rechte reilat van minstens 2 meter en leg die in verschillende richtingen over de chape.
Meet hoeveel centimeters of millimeter opening je merkt tussen reilat en chape. Ja je moet op je buik gaan liggen .
Pas dan kan je beweren dat er een golf of zonken in de chape aanwezig zijn van xx mm op de lengte van de reilat.
Opgelet er zijn daar normen voor afhankelijk van de eindafwerking van de vloer.
Als je daar een boergondische zandsteen tegel op ga leggen in de mortel dan heb je een groter tolerantie dan bij een keramische tegel van 120x15 cm en 7 mm dik .

De vraag is dus :
wat geeft de meting ?
Wat is de opbouw van je parket ? Met of zonder feuter ? Met of zonder onderplaat ? Enkel dubbel tris gelijmd ?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.825
Punten
113
Het zicht is niet zo mooi, maar doet niets af aan de functie van de chape.
Aan de muren zie ik ook niets dat een probleem kan vormen.
Zoals Lukanar aanhaalt, je zal moeten meten hoe vlak de chape is.

Lid geworden
21 okt 2021
Waarderingsscore
2
Punten
3
Bedankt voor de reacties, na overleg met degene die de vloer zal leggen hebben we besloten om een extra dikke ondervloer te leggen die speciaal geschikt is voor oneffen chape. Komt wel wat duurder uit maar op die manier zou het moeten lukken.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Bedankt voor je reactie , Caroto. De chape is in meerdere dagen gelegd en daarna nog hier en daar bijgewerkt. Er moet parket op komen. Ik wil vermijden dat ik de parket beschadig door de slechte staat van de ondervloer. Dus de belangrijkste vraag is eigenlijk of het kwaad kan op deze manier.

De overgang tussen muur en vloer zijn gaten waar meerdere vingers in passen. Zoiets los je niet op door er plinten tegen te zetten lijkt mij.
Overgang vloer muur moet je niet naar zien
enige dat telt is chape vlak of niet?

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Ik ben nu ook wel curieus naar de vlakheid van die chape .. heb je die ondertussen al eens gemeten met een lange (rechte) lat ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113

Pinguu

Actief Lid
Lid geworden
4 jun 2010
Waarderingsscore
65
Punten
28
Als diegene die de parket legt het kan oplossen met een dikkere ondervloer zal het waarschijnlijk nog wel meevallen met de vlakheid.

Bovenaan