Mening budget

• Tags architect budget nieuwbouw ruwbouw woningbouw
  • Lid geworden
    14 feb 2021
    Waarderingsscore
    9
    Punten
    3
    Hallo allemaal,

Wij zijn van vorige week de gelukkige eigenaar van een bouwgrond. Via een kennis zijn we terecht gekomen bij een architect waar we volgende week een kennismakingsgesprek hebben.

Nu wil ik hier al eens informeren of ons budget wel realistisch is,
    zodat we niet door de mand vallen bij de architect en met een slecht gevoel terug naar huis moeten.

Je leest vaak 1.800m² maar wat krijg je daarvoor? Is dat een simpele afwerking of toch al ruime keuze in materiaal?

Onze situatie is als volgt:
    - Budget 600.000 euro.
    - Bouwgrond 6,7 are gekocht voor 160.000 euro inclusief kosten.
    - 400.000 euro voor de woning inclusief btw en architect.
    - 40.000 euro houden we achter de hand om onze woning die we gaan verkopen mss moeten zakken in prijs. Je weet maar nooit. Woning is geschat maar je moet het bedrag natuurlijk nog krijgen. En aanleg terras en oprit als er nog geld overblijft.

Onze wensen:
    - Moderne woning met plat dak
    - 200m² bewoonbare oppervlakte, gelijksvloer +-130m² met garage in woning
    - 1ste +-70m² en kelder
    - Voorkeur is beton (buitenzijde bekleed met steenstrips) maar als de prijs te hoog is staan we zeker open voor traditionele bouw
    - Afwerking van hoge kwaliteit. Parket 1e verdieping.
    - Betonvloer gelijksvloer
    - Mooie keuken
    - Overal ingemaakte kasten.
    - Vloerverwarming
    - Warmtepomp
    - Zonnepanelen
    - Grote ramen

De ruwbouw en technieken laten we over aan vakmensen, elektriciteit kunnen we eventueel zelf doen.
    De afwerking zoals keuken, parket, deuren, ingemaakte kasten, eventueel muren op 1ste verdiep doe ikzelf.
    Ik ben meubelmaker en daar kan ik mijn vakkennis weer kwijt.
    Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Laatst bewerkt door een moderator:
    De prijs per vierkante meter is altijd aan de hoge kant bij kleine woningen...

Ik zou zeggen, vraag eens prijs voor uw wensen...

Als 130 m² te klein is, moet je wat modules bij bestellen, eenvoudiger kan toch niet ;-)

De prijs per vierkante meter is altijd aan de hoge kant bij kleine woningen...

Ik zou zeggen, vraag eens prijs voor uw wensen...

Als 130 m² te klein is, moet je wat modules bij bestellen, eenvoudiger kan toch niet ;-)
    Is niet mogelijk blijkbaar.

Wat is niet mogelijk? Casco afwerking of grotere woning (ze gaan toch ook in de hoogte)?

Er wordt enkel gebouwd volgens hun bestaande plannen. Maar ondertussen is deze manier door de vr des huizes al van tafel geveegd.

Er wordt enkel gebouwd volgens hun bestaande plannen. Maar ondertussen is deze manier door de vr des huizes al van tafel geveegd.
    Waarom is dan de eerste afbeelding op hun website een foto van een dergelijke woning op een volwaardige (halve) kelderverdieping? Dat lijkt me al 'niet-standaard' alvast. Maar dat zal je probleem ook niet oplossen vermoedelijk, tenzij je perceel dit type bouw net vraagt.

Dat is de woning van de baas... dan heb je recht op privileges ;-)

Maar elders op de website staan nog woningen met een half verdiep... dat snap ik dan weer niet...

Correctie op mezelf... die woning met een halve verdieping blijkt net de "#130" te zijn (= 90 + 40).

Valt me toch wat tegen...

Lijkt wel of jullie over ons verhaal spreken :). Huidige woning komt volgende maand te koop, en we hebben een budget van 400.000 euro incl btw en architect ( excl. grond) voor het plaatsen van een OB rond de 200m2 + kelder...( goede afwerking, technieken zelf, gyproc zelf) Onze voorkeur gaat ook uit naar Betonbouw ( CH, Enjoy Concrete,...) omwille van de voordelen die je zelf eerder aanhaalde. We willen een mix vinden tussen modern en gezellig en zijn niet meteen fan van een 'te' strakke kubuswoning, maar dat kan mits gebruik van warmere materialen geen probleem zijn.

Vorige week ook een bezoekje gebracht aan de kijkwoning te Herent. Niet geheel onze stijl qua inrichting/opstelling etc, maar was toch wel onder de indruk van de bouwmethode. De verkoopster an sich had me niet veel meer te vertellen dan de info terug te vinden op het forum. ( Check zeker het overzichtstopic mbt CH/betonbouw.

Voor wat het waard is ; We hebben een aantal gesprekken gepland met mogelijke architecten ( rond het Antwerpse). De eerste partij zei dat het verschil in kost tussen klassieke en betonbouw op ongeveer 10% uitkomt. ( niet in het voordeel van prefab). De gem. winddicht prijs kwam volgens eerdere projecten rond de 1000-1100 euro, afhankelijk van ontwerp/kelder/schrijnwerk/opp/...

Hieruit genomen kregen we het gevoel dat ons budget wel ok is, maar additioneel kwam ook wel de opmerking dat het puzzelen zou worden...
    We hebben vrijdag een gesprek bij STAM architecten, dus als ik extra nuttige info kan verzamelen zal ik ze hier zeker achterlaten ;).

Een architect zei ons (reeds in 2018) dat CH de laatste jaren serieus is gestegen in ruwbouw prijs/m^2, en dat het minder en minder attractief daarom. STAM hebben we ook geraadpleegd maar geen succes. Momenteel hebben we een project in de steiger met staalbouw.

• Leuk
    Waarderingen: Keon
    Momenteel hebben we een project in de steiger met staalbouw.
    Hoe gaan jullie de buitenwanden uitvoeren? (Industriële) sandwichpanelen, prefab betonnen panelen of een vorm van houtskeletbouw?

Idem met de vloeren... Steeldeck of betonnen welfsels?

Een architect zei ons (reeds in 2018) dat CH de laatste jaren serieus is gestegen in ruwbouw prijs/m^2, en dat het minder en minder attractief daarom. STAM hebben we ook geraadpleegd maar geen succes. Momenteel hebben we een project in de steiger met staalbouw.
    Mindere ervaring met STAM, of wat wil ' geen succes' betekenen?

Onze voorkeur gaat ook uit naar Betonbouw ( CH, Enjoy Concrete,...)
    Hebben jullie een prijsofferte laten maken bij Enjoy/Modulo/Dune?
    ... als ik extra nuttige info kan verzamelen zal ik ze hier zeker achterlaten ;).
    Goed plan! ;-)
    We hebben nog geen prijsofferte laten maken, we zitten nog in de architect/aanloopfase. De richtprijzen die ik doorgaf komen van een architecte. Ik mis inderdaad een competitieve markt op het vlak van betonbouw, wat de prijs zeker niet ten goede komt. Zal dus zeker het vergelijk maken tussen de verschillende betonboeren ( CH, Enjoy,Concrete, Modulo) enerzijds, en een klassieke ruwbouw anderzijds en dat op het forum delen.

Momenteel hebben we een project in de steiger met staalbouw.
    Hoe gaan jullie de buitenwanden uitvoeren? (Industriële) sandwichpanelen, prefab betonnen panelen of een vorm van houtskeletbouw?

Idem met de vloeren... Steeldeck of betonnen welfsels?

De buitenkant wordt dus idd bekleed met prefab beton panelen, en betonnen welfsels tussen de verdiepingen.

Met in de steiger bedoelde ik in ontwerp en planning :), er is nog geen spade in de grond gekomen
    Ook lang en moeilijk verhaal met verkaveling (bijna rond), vandaar dat de fase van verder uitwerken qua materialen etc volgt in de komende maanden.

Maar de voorkant zou er zo uitzien.

Bijlagen

• Voorkantklein.PNG
      Voorkantklein.PNG
      353,3 KB · Weergaven: 66
    Mindere ervaring met STAM, of wat wil ' geen succes' betekenen?
    Ja dus niet verder meegegaan in gesprekken, omdat de klik er toch niet helemaal was (beetje onbeleefd zelfs in gesprek met zaakvoerster maar wss een moment situatie, zij werkt er ook niet meer zie ik net), en ook vonden we hun voorstel niet het beste. Het was wel HSB, maar we zouden 170m^2 kunnen bouwen terwijl andere architecten aangaven iets van 200 (CH) en 220 (traditioneel) met zelfde budget. (appelen met peren mss en ontwerp doet veel, maar we geven dan toch liever voorkeur aan ruimte) Beetje combinatie van alle elementen heeft ons wat afgeremd om er mee door te gaan, maar er zullen ook wel genoeg succesverhalen zijn met hen.

Ze moeten wel eens wat helmen kopen voor hun personeel als ze onder de kraan werken
    Klopt, maar dan gaan ze u zeker antwoorden "denkt ge dat die helm gaat helpen als die betonplaat op mijn kop valt ?"
    (waarop we antwoorden : "ja dan hebben we tenminste een gekleurd markeringspunt om u terug te zoeken")

Lijkt wel of jullie over ons verhaal spreken :). Huidige woning komt volgende maand te koop, en we hebben een budget van 400.000 euro incl btw en architect ( excl. grond) voor het plaatsen van een OB rond de 200m2 + kelder...( goede afwerking, technieken zelf, gyproc zelf) Onze voorkeur gaat ook uit naar Betonbouw ( CH, Enjoy Concrete,...) omwille van de voordelen die je zelf eerder aanhaalde. We willen een mix vinden tussen modern en gezellig en zijn niet meteen fan van een 'te' strakke kubuswoning, maar dat kan mits gebruik van warmere materialen geen probleem zijn.

Vorige week ook een bezoekje gebracht aan de kijkwoning te Herent. Niet geheel onze stijl qua inrichting/opstelling etc, maar was toch wel onder de indruk van de bouwmethode. De verkoopster an sich had me niet veel meer te vertellen dan de info terug te vinden op het forum. ( Check zeker het overzichtstopic mbt CH/betonbouw.

Voor wat het waard is ; We hebben een aantal gesprekken gepland met mogelijke architecten ( rond het Antwerpse). De eerste partij zei dat het verschil in kost tussen klassieke en betonbouw op ongeveer 10% uitkomt. ( niet in het voordeel van prefab). De gem. winddicht prijs kwam volgens eerdere projecten rond de 1000-1100 euro, afhankelijk van ontwerp/kelder/schrijnwerk/opp/...

Hieruit genomen kregen we het gevoel dat ons budget wel ok is, maar additioneel kwam ook wel de opmerking dat het puzzelen zou worden...
    We hebben vrijdag een gesprek bij STAM architecten, dus als ik extra nuttige info kan verzamelen zal ik ze hier zeker achterlaten ;).
    Dit lijkt idd net ons verhaal!

Ik was al bang dat we bij de modelwoning niet veel wijzer gingen worden! We zijn ooit is naar een openwervendag geweest van CH, daar hebben we wel gezien wat de mogelijkheden zijn! Maar daar werdt ook niet gepraat over de prijs. Ik was ok wel onder de indruk van beton!

Via via (zus van ex-collega)ben ik een prijs van CH te weten gekomen voor een ruwbouw. +-270K voor 260m2 bewoonbare oppervlakte met geïsoleerde kelder. Simpelste uitvoering (alles recht op elkaar) en allemaal beton in het zicht. Dus die prijs van 1000-1100 lijkt mij wel juist.

Of de meerprijs van beton opweegt tegen het overbruggingskrediet gaan we eens berekenen. Anders gaan wij voor traditioneel. Een half jaar langer overbruggingskrediet komt volgens mij wel wat voordeliger uit.

Wij hopen te starten in 2022 met de bouw, dus we hebben nog wat tijd om alles te bekijken. Voor traditioneel gaan we bij west architectuur is luisteren. Architect in het dorp waar vrienden mee gebouwd hebben. Voor beton gaan we ons licht bij studio Segers in Limburg is opsteken. Benieuwd wat er uit de bus komt...

Laat zeker weten wat jullie nog meer te weten komen! Wij zijn benieuwd...

Ik heb geen feedback op je oorspronkelijke vraag, maar wel contact gehad met STAM. Hoewel een vriendelijk eerste gesprek hebben we er toch een minder gevoel aan over gehouden bij het vervolg. Zo kwam er een intern mailtje bij ons terecht als antwoord op een mail waarbij we het gevoel kregen dat het niet al te positief bedoeld was en hebben we na een coronagevoelige wachtperiode te horen gekregen dat ons project toch niet kon worden aangenomen vanwege veranderingen in hun organisatie en de schaal. Geen probleem an sich, maar we ontdekten dit dus ook alleen maar omdat ik navroeg of we ondertussen al terug een nieuwe datum konden inplannen voor een bezoek. (Het ging in deze gesprekken over een nieuwbouw).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan