Mengverdeler met meerdere collectoren VVW

• Tags centrale verwarming verwarmingsinstallatie vloeren vloeropbouw vloerverwarming
  • Lid geworden
    22 mei 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Wij zijn onze gehele vloeropbouw aan het renoveren, het is nu tijd om om de vloerverwarming te gaan bestellen.
    Deze is volledig uitgetekend en we hebben een legplan. Dit vraagt een aanvoer temp van 35graden.
    Gezien de oppervlakte (240 m²) en de niet centrale plaatsing van de technische ruimte zijn we genoodzaakt met 2 collectors te werken.
    -> 1 grote in de technische ruimte, vlak aan de CV ketel
    -> 1 kleinere, 15m verder voor de verste kamers.

Gezien we momenteel nog met een traditionele CV ketel werken denk ik dat het slim is om een mengverdeler te plaatsen, om de vloer te beschermen tegen hogere (opstart) temperaturen, correct?

Hoe kan dit practisch? Want ik zie meestal de mengverdeler rechtstreeks op de collector aangesloten, maar kan ik ook "gewoon" een T-stuk aansluiten op de uitgangen van de mengverdeler, en van hieruit naar mijn 2 collectors gaan?
    Of, sluit ik de mengverdeler aan op de grote collector, en sluit ik de 2e, kleine collector 15m verder aan op het uiteinde van deze eerste collector?
    (Daar waar meestal een stop geplaatst wordt dus)

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Dit gebeurt bij voorkeur met een hydraulische module. Die heeft een evenwichtsfles, een circulatiepomp en een mengventiel (en enkele temperatuursensoren) en wordt gestuurd door de ketel en de kamerthermostaat of weersafhankelijke regeling.

Die regelt de temperatuur dan terug volgens behoefte.
    De 35° heb je enkel nodig als het buiten -10° vriest. 90% van het stookseizoen zal je onder 25° nodig hebben.
    Als de temperatuur van het mengwater onder die minimumtemperatuur duikt, vraagt de module aan de ketel om wat water bij te verwarmen. De evenwichtsfles zorgt dat de pomp in de ketel en die voor de vvw elkaar niet tegenwerken.

Je kan natuurlijk ook gewoon de ketel vervangen door een ketel die laag genoeg kan stoken… dan heb je die hydraulische module niet nodig (als de pomp in de ketel krachtig genoeg is).

Je kan ook kiezen voor een hydraulische module met twee pompen en 2 mengventielen. Dan kan je de twee delen vvw een aparte temperatuur geven als de warmtebehoefte op die twee delen niet gelijklopend is.

Mengverdeler is altijd de mindere keuze. Goedkoper, maar minder zuinig. Maar met 2 mengverdelers is goedkoper al niet meer zo zeker.
    De mengverdeler regelt de temperatuur ook niet terug volgens de buitentemp.
    Een mengverdeler is eigenlijk ook een pomp en mengventiel, maar dan thermostatisch geregeld op een vaste temperatuur en zonder evenwichtsfles.

Laatst bewerkt:
    Dit gebeurt bij voorkeur met een hydraulische module. Die heeft een evenwichtsfles, een circulatiepomp en een mengventiel (en enkele temperatuursensoren) en wordt gestuurd door de ketel en de kamerthermostaat of weersafhankelijke regeling.

Die regelt de temperatuur dan terug volgens behoefte.
    De 35° heb je enkel nodig als het buiten -10° vriest. 90% van het stookseizoen zal je onder 25° nodig hebben.
    Als de temperatuur van het mengwater onder die minimumtemperatuur duikt, vraagt de module aan de ketel om wat water bij te verwarmen. De evenwichtsfles zorgt dat de pomp in de ketel en die voor de vvw elkaar niet tegenwerken.

Je kan natuurlijk ook gewoon de ketel vervangen door een ketel die laag genoeg kan stoken… dan heb je die hydraulische module niet nodig (als de pomp in de ketel krachtig genoeg is).

Je kan ook kiezen voor een hydraulische module met twee pompen en 2 mengventielen. Dan kan je de twee delen vvw een aparte temperatuur geven als de warmtebehoefte op die twee delen niet gelijklopend is.

Mengverdeler is altijd de mindere keuze. Goedkoper, maar minder zuinig. Maar met 2 mengverdelers is goedkoper al niet meer zo zeker.
    De mengverdeler regelt de temperatuur ook niet terug volgens de buitentemp.
    Een mengverdeler is eigenlijk ook een pomp en mengventiel, maar dan thermostatisch geregeld op een vaste temperatuur en zonder evenwichtsfles.
    Oef, dat is dan toch net wat anders dan in gedachten.
    Een mengverdeler met pomp splitten naar 2 collectors is dus niet echt mogelijk?
    We hebben op zich geen behoefte aan 2 verschillende temperatuurzones.

Hoe verschilt een hydraulische module dan tegenover een mengverdeler? Het "enige" verschil is dan die evenwichtsfles, is dit onderdeel dan zo essentieel?

In mijn idee staat de vvw toch op een constante temperatuur, dus lijkt me sturing door kamerthermostaat overbodig? De tijd dat de vvw nodig heeft om bij te stellen zitten we bij wijze van spreken bijna in het volgende seizoen...

Op zich kan onze ketel (junkers top 42-3 zwb) in laagste stand op 35° stoken. Maar dit is dan weer te warm?
    De manual geeft 50° aan als vvw, maar dit lijkt me wel in combinatie met een mengverdeler/hydraulische unit?
    1750332030748.png

Misschien even heel dom, maar is mijn gedachte dan zo mis met volgende veronderstellingen?
    - VVW draait constant op dezelfde aanvoer temperatuur, daar het door de warmtemassa van de chape haast niet mogelijk is snel op te warmen of af te koelen.
    - Om de temperatuur per kring aan te passen is het een kwestie van het debiet te verhogen/verlagen.

Als bovenstaande kloppen, dan is het toch maar een kwestie van constante aanvoertemp te laten stromen door een pomp, zijnde die van de CV ketel of apart, door alle VVW collectors?
    -> een klassieke mengverdeler zal dan met de pomp voor de circulatie zorgen, en enkel wat warm water aan de CV ketel vragen indien nodig?

Eigenlijk dus de vraag of ik met dit:
    Kan doen wat ik wil, namelijk mijn 2 collectors van 25-35 graden water voorzien?
    Of is het een gekke gedachte om 1 pomp voor 2 collectors op +-15m van elkaar te voorzien?
    Er gaat 32mm PEX voorzien worden tussen beide collectors.

Laatst bewerkt:
    VVW draait constant op dezelfde aanvoer temperatuur,
    Dit is fout. De watertemperatuur past zich aan de buitentemperatuur aan.
    Indien je wil werken met constante temperatuur dan hebbje een kamerthermostaat nodig die de ketel af zet als de ruimte warm genoeg is. Dat is een povere regeling en werkt niet voor meerdere ruimtes want je meet maar 1 ruimte. Dat is dan veel investering voor weinig comfort.

Je hebt veel meer warmtetoevoer nodig als het buiten vriest dan als het 10° is bvb. Als je dan in beide gevallen 35° blijft pompen, wordt de woning in het tweede geval misschien 25° warm en 30 als het buiten 15 is.

De ketel lijkt bijzonder veel te zwaar voor vvw. Die zal continue pendelen. Junkers/bosch/nefit/buderus heeft wel een bijpassende modulaire gemengde pompgroep (enkelvoudig of dubbelvoudig). In de enkelvoudige plaatsen ze zelf geen evenwichtsfles, terwijl me dat alsnog aangewezen lijkt, of anders pomp uit ketel verwijderen.

VVW draait constant op dezelfde aanvoer temperatuur,
    Dit is fout. De watertemperatuur past zich aan de buitentemperatuur aan.
    Indien je wil werken met constante temperatuur dan hebbje een kamerthermostaat nodig die de ketel af zet als de ruimte warm genoeg is. Dat is een povere regeling en werkt niet voor meerdere ruimtes want je meet maar 1 ruimte. Dat is dan veel investering voor weinig comfort.

Je hebt veel meer warmtetoevoer nodig als het buiten vriest dan als het 10° is bvb. Als je dan in beide gevallen 35° blijft pompen, wordt de woning in het tweede geval misschien 25° warm en 30 als het buiten 15 is.

De ketel lijkt bijzonder veel te zwaar voor vvw. Die zal continue pendelen. Junkers/bosch/nefit/buderus heeft wel een bijpassende modulaire gemengde pompgroep (enkelvoudig of dubbelvoudig). In de enkelvoudige plaatsen ze zelf geen evenwichtsfles, terwijl me dat alsnog aangewezen lijkt, of anders pomp uit ketel verwijderen.
    Evenwichtsfles wordt altijd geplaatst bij pompgroep hoor , ook als dit er maar eentje is … kan anders nooit werken

Uiteindelijk voor de pompgroep gegaan, op aanraden van Solyd: (waar ik ook de rest van het materiaal gekocht heb)
    Deze bedoel je ook denk ik, DIY?

Vandaag zijn ook alle buizen toegekomen, enkel zijn wel 5 van de 8 rollen beschadigd... kan dit enig kwaad? Of maak ik me zorgen om niks?
    IMG_8698.JPEGIMG_8697.JPEG
    Verder nog wat oppervlakkige sneetjes van inpakplastic te verwijderen...
    Zo aangetroffen toen ik thuis kwam.

Zijn daar nu gaten in de buis gesleten?

Is dat alupex of volledig kunststof?

Zijn daar nu gaten in de buis gesleten?

Is dat alupex of volledig kunststof?
    Daar zijn inderdaad gaten in gesleten, van transport lijkt me...
    AluPEX buizen.

Heb alvast mailtje naar de leverancier gestuurd.

Gisteren nog even gebeld, als het goed is komen ze deze week gewoon omruilen. Oef!
    Nog een klein vraagje terug over de mengpomp... @D I Y

Hoe deze hydraulisch aangesloten wordt ben ik gelukkig helemaal uit, dat is niet ingewikkeld.
    Ik twijfel alleen nog over de electrische aansluiting.
    Gelukkig zit de mm100 module reeds voorbekabeld aan de temp sensor, 3-wegkraan en circulatiepomp.
    Maar hoe wordt dit geheel gestuurd?
    Is het via de bus naar de CV ketel? En dan de thermostaat naar de CV ketel ook? Moet er verder nog iets op de mm100 aangesloten worden?
    Maakt het verder uit welke thermostaat?

Alles via de bus. Van mm100 naar ketel en van ketel naar thermostaat.
    De buitenvoeler apart naar ketel (met bvb 2x0.75).

Denk wel dat je nog een evenwichtsfles nodig hebt, anders moet de pomp uit de ketel.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan