Wijgaan(ver)bouwen
Zeer Actief lid
- Reaction score
- 198
Iemand die me hier adequaat op kan antwoorden ?
wij gaan een poolhouse zetten achter het huis en blijven 1m van de perceelsgrens. net iets minder dan 40m2 groot, de nokhoogte blijft onder de 3,5m
Volgens omgevingsloket Vlaanderen is dit vrijgesteld van melding / vergunning.
Maar degene waarmee we dat bouwen zegt dat er wel meldingsplicht is en wil dat we dit eerst doen alvorens ze verder gaan.
Iemand die nu weet wie gelijk heeft ? Ik heb echt de volleidge site doorgenomen en staat volgens mij echt wel duidelijk dat het vrijgesteld is.....
De vrijstelling van vergunningsplicht geldt enkel als aan een aantal voorwaarden voldaan is:
wij gaan een poolhouse zetten achter het huis en blijven 1m van de perceelsgrens. net iets minder dan 40m2 groot, de nokhoogte blijft onder de 3,5m
Volgens omgevingsloket Vlaanderen is dit vrijgesteld van melding / vergunning.
Maar degene waarmee we dat bouwen zegt dat er wel meldingsplicht is en wil dat we dit eerst doen alvorens ze verder gaan.
Iemand die nu weet wie gelijk heeft ? Ik heb echt de volleidge site doorgenomen en staat volgens mij echt wel duidelijk dat het vrijgesteld is.....
De vrijstelling van vergunningsplicht geldt enkel als aan een aantal voorwaarden voldaan is:
- Er geldt een maximum van 40 vierkante meter oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen per woning. Let op: ook reeds bestaande losstaande bijgebouwen worden hierbij meegerekend.
De vrijstelling geldt enkel voor bijgebouwen die in functie staan van bijvoorbeeld tuinonderhoud, tuinontspanning (vb tuinberging, poolhouse, …) of opslag (garage, carport, fietsenstalling, …).- De vrijstelling geldt enkel als de losstaande bijgebouwen:
- een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw)
- volledig binnen een straal van 30 meter van de woning opgetrokken worden
- in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven
- in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder de bestaande scheidingsmuur te wijzigen
Melding
Binnen deze categorie zijn er geen meldingsplichtige werken.