• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Meldingsplicht bijgebouw

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Waarderingsscore
197
Punten
43
Iemand die me hier adequaat op kan antwoorden ?

wij gaan een poolhouse zetten achter het huis en blijven 1m van de perceelsgrens. net iets minder dan 40m2 groot, de nokhoogte blijft onder de 3,5m

Volgens omgevingsloket Vlaanderen is dit vrijgesteld van melding / vergunning.

Maar degene waarmee we dat bouwen zegt dat er wel meldingsplicht is en wil dat we dit eerst doen alvorens ze verder gaan.

Iemand die nu weet wie gelijk heeft ? Ik heb echt de volleidge site doorgenomen en staat volgens mij echt wel duidelijk dat het vrijgesteld is.....

De vrijstelling van vergunningsplicht geldt enkel als aan een aantal voorwaarden voldaan is:

• Er geldt een maximum van 40 vierkante meter oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen per woning. Let op: ook reeds bestaande losstaande bijgebouwen worden hierbij meegerekend.

• De vrijstelling geldt enkel voor bijgebouwen die in functie staan van bijvoorbeeld tuinonderhoud, tuinontspanning (vb tuinberging, poolhouse, …) of opslag (garage, carport, fietsenstalling, …).
    • De vrijstelling geldt enkel als de losstaande bijgebouwen:
      • een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw)
      • volledig binnen een straal van 30 meter van de woning opgetrokken worden
      • in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven
      • in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder de bestaande scheidingsmuur te wijzigen
  • Melding​

Binnen deze categorie zijn er geen meldingsplichtige werken.
Alvast bedankt !

HEGO.

Lid
Lid geworden
25 dec 2020
Waarderingsscore
34
Punten
18
Het is niet omdat je een vrijstelling van vergunningsplicht hebt dat je geen meldingsplicht hebt. Door te melden kan je snel beginnen en hoef je geen vergunning aan te vragen en deze termijn af te wachten.

Ook nog eens bekijken of er verkavelingsvoorschriften/RUP/... gelden. En de verharding die aanwezig is telt ook mee dacht ik?

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
670
Punten
113
ik heb het hier ook moeten melden.
anders kunnen ze u KI niet omhoog zetten :rolleyes:

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Waarderingsscore
197
Punten
43
Het is niet omdat je een vrijstelling van vergunningsplicht hebt dat je geen meldingsplicht hebt.

Ook nog eens bekijken of er verkavelingsvoorschriften/RUP/... gelden. En de verharding die aanwezig is telt ook mee dacht ik?
goed maar er staat duidelijk : binnen deze categorie geen meldingsplicht toch ?

Alles wat verharding is : tot 80m2 toegelaten zonder melding.

Ik bel maandag even naar de gemeente om zeker te zijn ivm dat poolhouse

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.112
Punten
113
het is en en
Je moet ALLES optellen van oppervlakte
Dus als je een tuinhuis hebt en een hondekot of duiventil en dn nog eens een losstaande garage en een carport erbij dan mag je alles optellen en zien dan je NIET boven die 40 m² uitkomt....

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Waarderingsscore
197
Punten
43
het is en en
Je moet ALLES optellen van oppervlakte
Dus als je een tuinhuis hebt en een hondekot of duiventil en dn nog eens een losstaande garage en een carport erbij dan mag je alles optellen en zien dan je NIET boven die 40 m² uitkomt....
We hebben echt alleen dat 40m2 bijgebouw, geen serre, hondenhok, garage, duiventil of wat dan ook.
Dus alles wat overdekt is, blijft beperkt tot 40mZ

Maar daarnaast mag je volgens wat ik lees nog altijd 80m niet-overdekt verharden in zij&achtertuin zonder de oprit naar je huis mee te tellen ??

"maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin. Alle reeds bestaande niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin zoals opritten, tuinpaden, terrassen, of zonnepanelen moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte. Ook zwembaden, siervijvers en zwemvijvers moeten meegeteld worden.

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
521
Punten
93
Je zwembad/zwemvijver (ik neem aan dat er één is aangezien het over een poolhouse gaat :p) moet je inderdaad ook meetellen. Idem terassen enzo. Enige wat vrijgesteld is (dacht ik) is oprit naar garage + pad naar voordeur.

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
763
Punten
113
Hangt af van je gemeente. Informeer eerst daar.

Je blijft toch in je zijtuin 3 meter van de perceelsgrens?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.112
Punten
113
tuinhuis ?

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
112
Punten
43
Je moet sowieso navraag doen bij je gemeente, want wat jij hebt zijn de Vlaamse regels die gemeenten mogen verstrengen. Dat is bijvoorbeeld het geval in Antwerpen waardoor de informatie op de Vlaamse website niet klopt voor Antwerpen.

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Waarderingsscore
197
Punten
43
Je zwembad/zwemvijver (ik neem aan dat er één is aangezien het over een poolhouse gaat :p) moet je inderdaad ook meetellen. Idem terassen enzo. Enige wat vrijgesteld is (dacht ik) is oprit naar garage + pad naar voordeur.
awel , nee, bizar genoeg niet, het is een poolhouse maar zonder de pool.
Laat ons het een tuinkamer noemen :)

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Waarderingsscore
197
Punten
43
Je moet sowieso navraag doen bij je gemeente, want wat jij hebt zijn de Vlaamse regels die gemeenten mogen verstrengen. Dat is bijvoorbeeld het geval in Antwerpen waardoor de informatie op de Vlaamse website niet klopt voor Antwerpen.
ik bel morgenochtend meteen met de gemeente, zal idd veiligste zijn !

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.112
Punten
113
staat die zeer grote garage los van de woning of is die inpandig?

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Waarderingsscore
197
Punten
43
Hangt af van je gemeente. Informeer eerst daar.

Je blijft toch in je zijtuin 3 meter van de perceelsgrens?
het staat achter het huis

Achter het huis kan toch ook een zijtuin zijn?
euh .... ?

Een zijtuin is volgens mijn interpretatie het gedeelte dat naast ons huis ligt.
De achtertuin is wat mij betreft over de gehele breedte van het perceel het gedeelte dat duideijl voorbij het huis ligt.
En vooraan beschouw ik het gedeelte tussen de rooilijn en ons huis over de gehele perceelbreedte als voortuin.

toch ?

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
336
Punten
83

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen​

Artikel 1.1. (01/01/2023- ...)

In dit besluit wordt verstaan onder :
...
2° achtertuin : tuingedeelte van het goed dat geen voortuin of zijtuin is;
.
13° voortuin : gedeelte van het goed dat voor de voorgevellijn van het hoofdgebouw ligt;
.
16° zijtuin : gedeelte van het goed dat ter hoogte van een zijgevel ligt.

Bron: https://codex.vlaanderen.be/portals/codex/documenten/1019375.html
Daar staat ook de volledige vrijstellingsregeling in.....

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Waarderingsscore
100
Punten
43
Ho, je gaat te snel.

stap 1: navragen bij de gemeente wat de geldende voorschriften zijn (maw wat mag ik zetten). Dat is afhankelijk van perceel tot perceel, en van de daar geldende voorschriften (rup, bpa, verkavelingsplan, gemeentelijke verordeningen...)

stap 2: heb ik daar een vergunning voor nodig?

de info die je quote in jouw eerste bericht is dus stap 2...

(de term melding is trouwens een beetje zever, ofwel mag het en mag het zonder vergunning ofwel mag het maar heb je een vergunning nodig en daar bestaand dan verschillende vormen van (met of zonder architect, met of zonder openbaar onderzoek...)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan