• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

mega wil geen nieuwe klanten meer...

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113

Damn, iedereen met zonnepanelen wordt dus nog wat harder tegen gewerkt...
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
Alles wat hierboven staat klopt, maar dan nog... het is toch gewoon een drastische verhoging van de kosten voor de klant??? En ja, het is te nemen of te laten, maar hoeveel klanten verlengen niet zonder ook maar de kleine lettertjes te lezen? Ja dat is dom, en ja je moet dat doen, maar ik zou ze niet allemaal een maaltijd willen geven die stilzwijgend alles verlengen wat ze hebben...
Volgende vraag is dan of je ook die vergoeding moet geven als je energiedelen doet. (Op het gedeelte dat je effectief deelt)
Want dan hou je persoonlijk het evenwicht in orde voor 2 klanten.
met energiedelen help je enkel aan het evenwicht tijdens overproductie door zon, net op het moment dat je dit ook gemakkelijk kan doen door andere centrales te moduleren. Energieleveranciers zijn geen vragende partij van energiedelen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Het verhaal bij ecopower is een van puur winstbejag… zou het hoger management bonussen krijgen ifv de winst? En zijn de coöperanten geen aandeelhouders?
Winstbejag lijkt me wel zeer sterke verwoording. Of eigenlijk compleet foute verwoording.
Zoals je zelf zegt zijn alle klanten aandeelhouder, dus als Ecopower inderdaad opeens megawinsten zou gaan maken, krijgen alle aandeelhouders dividend uitgekeerd en of wordt cash reserve van Ecopower aangevuld om meer investeringen te kunnen doen.

Er verdwijnt geen geld uit die Coöperatieve richting 1 of andere grootaandeelhouder.
En ik ken de verloning van het management en raad van bestuur niet, maar ik ben er behoorlijk gerust in dat er geen winst gerelateerde bonussen uitgekeerd worden aangezien dit volledig tegen de filosofie van Ecopower ingaat.

Ik denk trouwens niet dat er veel over "hoger" en "lager" management gesproken wordt in een onderneming met 50-tal werknemers.
+ het feit dat ook zij moeten aankopen. Ze hebben niet altijd "eigen" gratis groene stroom...
Hier is hun uitleg waarom ze verhogen...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Alles wat hierboven staat klopt, maar dan nog... het is toch gewoon een drastische verhoging van de kosten voor de klant??? En ja, het is te nemen of te laten, maar hoeveel klanten verlengen niet zonder ook maar de kleine lettertjes te lezen? Ja dat is dom, en ja je moet dat doen, maar ik zou ze niet allemaal een maaltijd willen geven die stilzwijgend alles verlengen wat ze hebben...
Volgende vraag is dan of je ook die vergoeding moet geven als je energiedelen doet. (Op het gedeelte dat je effectief deelt)
Want dan hou je persoonlijk het evenwicht in orde voor 2 klanten.
met energiedelen help je enkel aan het evenwicht tijdens overproductie door zon, net op het moment dat je dit ook gemakkelijk kan doen door andere centrales te moduleren. Energieleveranciers zijn geen vragende partij van energiedelen.
Net wel, want dan hebben ze een goede mix van injectie en afname op moment dat er veel injectie is. Ze moeten die energie niet aankopen, geen kosten voor evenwicht van het net.
Bovendien moeten ze allmaal klant blijven en in de winter zijn het allemaal klanten die de energie van hun afnemen
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Het komt wel wat over als bandieten... Ze profiteren nu nog van injectie tarieven van 6 cent en gaan op het moment dat er geen injectie meer is volle pot vragen en ohja de injectie gaat mee omhoog maar daar heb je vanaf november dus niks meer aan tot maart...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Het komt wel wat over als bandieten... Ze profiteren nu nog van injectie tarieven van 6 cent en gaan op het moment dat er geen injectie meer is volle pot vragen en ohja de injectie gaat mee omhoog maar daar heb je vanaf november dus niks meer aan tot maart...
Daar gaat het hier niet over.
Het gaat enkel over de PV installaties met terugdraaiende teller.
Die hebben geen injectietarief
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Persoonlijk denk ik toch dat mega hier serieus in zijn eigen voet aan het schieten is, ongeacht hoe gerechtvaardigd dat forfait is.

Het enige dat je tegenwoordig in de kranten leest is hoe absurd hoog de energieprijzen zijn. Om dan als leverancier doodleuk met een extra forfait af te komen dan vraag je gewoon om problemen. In de publieke opinie krijg je dat nooit verdedigd. Het lijkt bijna alsof mega er een sport van maakt om zoveel mogelijk op een negatieve manier in de belangstelling te komen staan.

Vooreerst even zeggen dat ik , als klant van MEGA met een terugdraaiende teller en zonnepanelen op het dak tot de geviseerde groep behoor (omvormer 3.3 kw)
Verder ben ik hier vroeger toch vrij aktief geweest en heb ik wel wat kennis van "energie" ...

De achterliggende oorzaak is dat alles op de energiemarkt wordt verrekend tussen de producenten en de aanbieders aan de hand van "verbruiksprofielen" . En de energieleveranciers worden bestraft als hun afnameprofiel niet overeenkomst met de sommatie van al hun individuele verbruiksprofielen . En nu is het zo dat de geviseerde groep er toch buitenuit steekt omdat hun werkelijke consumptieverbruik zeer sterk afwijkt van de rekenmodellen.

Verder heeft de gevisseerde groep het nadeel dat de elektriciteitsleverancier er amper iets aan verdient , het is enkel op het netto verbruik dat hij marge heeft ...

Ik verwacht dan ook dat op termijn nagenoeg alle leveranciers een dergelijke kost zullen opnemen in hun prijsopbouw ... vermoedelijk beginnend met diegenen die de laagste vergoedingen aanrekenen voor de huur van het telwerk ( en ja bij MEGA was dit 0 euro in mijn geval)

Eigenlijk hebben alle aanbieders deze problematiek en de opbrengsten van deze "bestraffing" komt ten goede aan de elektriciteitsproducenten die het net stabiel houden door de inzet van flexibele productie en productiemethodes.
Dus mogelijks blijven er op langere termijn een handvol kontrakten over waar deze kost niet gaat inzitten ... dit bvb bij leveranciers die ook producent zijn via flexibele inzetbare productieeenheden , of door hun omvang

Volgens mijn aanvoelen zijn deze "flexibel inzetbare productieeenheden" vandaag de dag ...
- de grote batterijen die men momenteel aan het bouwen en/of engineeren is...
- generatoren aangedreven door verbrandingsmotoren ( op gas of olie)
- de waterkrachteenheid van Coo

k.b.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
ik zie daarnet dat ook bij ecopower het feestje voorbij is.
tot nu toe niet veel gemerkt van de energiecrisis met prijzen rond de 24 cent/kwh.

maar vanaf november gaan ze naar een 50/50 vast tarief en variabel tarief, en de geprojecteerde prijs voor november is... 70cent/ kwh!!!

Bekijk bijlage 89781



ik verbruik met mijn warmtepomp natuurlijk het meeste in de winter... het zal een dure winter worden.
als tegenprestatie gaat het injectie tarief wel van 6 cent naar 20 cent.
Die prijs is uiteraard een schatting en maar voor 50% afhankelijk van de effectieve markt. Mensen met een 100% variabel tarief gaan richting een euro per kWh :eek:

Beste ,

Ik denk dat je dit verkeerd ziet hoor ...
- de prijs is 50 % vast maar dit dan wel aan de marktprijs van november ... (en dat gedeelte blijft dan die prijs hebben van november tot november)
- de andere 50 % is variabel en volgt de markt van vraag en aanbod ...

Naarmate de tijd vordert gaat er niemand nog goedkope energie kunnen aanbieden , de leveranciers verkopen wat ze ingedekt hebben via hun aankoopkontrakten ... en als hun aankoopkontrakt zijn einde nadert gaan ze voor de bijl en moeten ze de markt op ...

k.b.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
De andere Energieleveranciers zullen wel rap volgen met extra kosten aan te rekenen. Enkel bij luminus en engie kan het mss langer duren omdat zij ook zelf veel energie opwekken en zelf kunnen spelen met vraag en aanbod.
Ik veronderstel dat binnen Engie en luminus de energieproductie van de centrales en de energieverkoop aan particulieren redelijk strikt gescheiden is. Dat zou toch financieel zeer logisch zijn.

Als centrale van Engie 1MW wil op het net zetten, en klant 1 betaalt daar 1000 euro voor, en klant 2 1100€. Zou het dan zoveel helpen dat klant 1 toevallig ook Engie noemt? of moet die centrale zijn eigen winst maximaliseren en verkopen aan klant 2 die dan toevallig DATS noemt?

Uiteraard allemaal wat kort door de bocht geschreven, maar gewoon veronderstellen dat Engie zijn prijzen voor particulieren lager gaat houden omdat zij centrales hebben staan is niet hoe de normale businesslogica werkt.

Deze redenering volg ik volledig ...

Er lijkt mij inderdaad een scheiding te zijn tussen productie en eindconsumentenverkoop ...

Maar benevens deze 2 grote spelers die deze "fluctuaties" kunnen opvangen met hun productiecapaciteit zijn er natuurlijk nog vele andere mogelijkheden ...

Er zijn grootverbruikers in onze industrie die hun processen kunnen gebruiken om het net te stabileseren ...
bovendien lopen er bij sommige van deze grootverbruikers projecten voor massale energieopslag op batterijen ... Een middenmoot leverancier zou dus kunnen samenwerken met zo iemend om het probleem te ondervangen.

k.b.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Persoonlijk denk ik toch dat mega hier serieus in zijn eigen voet aan het schieten is, ongeacht hoe gerechtvaardigd dat forfait is.

Het enige dat je tegenwoordig in de kranten leest is hoe absurd hoog de energieprijzen zijn. Om dan als leverancier doodleuk met een extra forfait af te komen dan vraag je gewoon om problemen. In de publieke opinie krijg je dat nooit verdedigd. Het lijkt bijna alsof mega er een sport van maakt om zoveel mogelijk op een negatieve manier in de belangstelling te komen staan.

Vooreerst even zeggen dat ik , als klant van MEGA met een terugdraaiende teller en zonnepanelen op het dak tot de geviseerde groep behoor (omvormer 3.3 kw)
Verder ben ik hier vroeger toch vrij aktief geweest en heb ik wel wat kennis van "energie" ...

De achterliggende oorzaak is dat alles op de energiemarkt wordt verrekend tussen de producenten en de aanbieders aan de hand van "verbruiksprofielen" . En de energieleveranciers worden bestraft als hun afnameprofiel niet overeenkomst met de sommatie van al hun individuele verbruiksprofielen . En nu is het zo dat de geviseerde groep er toch buitenuit steekt omdat hun werkelijke consumptieverbruik zeer sterk afwijkt van de rekenmodellen.

Verder heeft de gevisseerde groep het nadeel dat de elektriciteitsleverancier er amper iets aan verdient , het is enkel op het netto verbruik dat hij marge heeft ...

Ik verwacht dan ook dat op termijn nagenoeg alle leveranciers een dergelijke kost zullen opnemen in hun prijsopbouw ... vermoedelijk beginnend met diegenen die de laagste vergoedingen aanrekenen voor de huur van het telwerk ( en ja bij MEGA was dit 0 euro in mijn geval)

Eigenlijk hebben alle aanbieders deze problematiek en de opbrengsten van deze "bestraffing" komt ten goede aan de elektriciteitsproducenten die het net stabiel houden door de inzet van flexibele productie en productiemethodes.
Dus mogelijks blijven er op langere termijn een handvol kontrakten over waar deze kost niet gaat inzitten ... dit bvb bij leveranciers die ook producent zijn via flexibele inzetbare productieeenheden , of door hun omvang

Volgens mijn aanvoelen zijn deze "flexibel inzetbare productieeenheden" vandaag de dag ...
- de grote batterijen die men momenteel aan het bouwen en/of engineeren is...
- generatoren aangedreven door verbrandingsmotoren ( op gas of olie)
- de waterkrachteenheid van Coo

k.b.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap waarom MEGA met dit forfait afkomt en het is zeker te rechtvaardigen.

Hetgeen ik bedoel met mijn post is dat ze qua imagoschade zich hier wellicht aan mispakt hebben. Ik ken minstens één persoon die klant is bij MEGA en die geen last heeft van dat forfait, maar die gaat nu wel van leverancier veranderen want, om het met haar woorden te zeggen: "Wie weet met wat voor foefkes ze in de toekomst afkomen om mijn geld af te troggelen."

Enerzijds gaan er denk ik niet veel mensen die dat forfait moeten betalen bij MEGA blijven, en anderzijds gaan ze ongetwijfeld ook andere klanten verliezen omdat ze hun vertrouwen verliezen. Daarom dat ik zeg dat ze in hun eigen voet schieten.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Ze hebben er inderdaad de nationale nieuwsberichten mee gehaald ...

En of ik blijf of vertrek bij hen zal afhangen van wat de toekomst brengt .


K.b.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Het een gaat over Mega, het ander over Ecopower :)
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
ik zie daarnet dat ook bij ecopower het feestje voorbij is.
tot nu toe niet veel gemerkt van de energiecrisis met prijzen rond de 24 cent/kwh.

maar vanaf november gaan ze naar een 50/50 vast tarief en variabel tarief, en de geprojecteerde prijs voor november is... 70cent/ kwh!!!

Bekijk bijlage 89781



ik verbruik met mijn warmtepomp natuurlijk het meeste in de winter... het zal een dure winter worden.
als tegenprestatie gaat het injectie tarief wel van 6 cent naar 20 cent.
Die prijs is uiteraard een schatting en maar voor 50% afhankelijk van de effectieve markt. Mensen met een 100% variabel tarief gaan richting een euro per kWh :eek:

Beste ,

Ik denk dat je dit verkeerd ziet hoor ...
- de prijs is 50 % vast maar dit dan wel aan de marktprijs van november ... (en dat gedeelte blijft dan die prijs hebben van november tot november)
- de andere 50 % is variabel en volgt de markt van vraag en aanbod ...

Naarmate de tijd vordert gaat er niemand nog goedkope energie kunnen aanbieden , de leveranciers verkopen wat ze ingedekt hebben via hun aankoopkontrakten ... en als hun aankoopkontrakt zijn einde nadert gaan ze voor de bijl en moeten ze de markt op ...

k.b.

ik snap je bericht niet volledig.

de prijs van Ecopower is 50% vast aan 0,23 euro.

zie hun blogpost:

Daarom stijgt de prijs vanaf 1 november en passen we het prijssysteem aan. We gebruiken voortaan een prijsformule die voor de helft een vaste prijs rekent van 0,23 euro per kWh en voor de helft het gewogen gemiddelde van de op de spotmarkt gepubliceerde uurprijzen per maand. Dat variabele gedeelte weten we pas aan het einde van de maand, op voorhand publiceren we dus een inschatting. Voor november 2022 is dat 0,89 euro. Op onze prijspagina staat de tabel met de huidige en de toekomstige prijzen. De prijssimulator rekent nog met huidige prijzen, omdat een berekening van de jaarfactuur op basis van de geschatte prijs voor november een onrealistisch hoog bedrag zou geven.



Een rekenvoorbeeld
Het gewogen gemiddelde van alle uurprijzen in november is 0,89 euro per kWh (dit is een inschatting, de echte prijs weten we pas op 30 november).
Op basis van 50% aan 0,23 euro en 50% aan 0,89 euro betaalt u voor november 0,56 euro* per kWh voor het Ecopower-gedeelte elektriciteit. Als all-in-prijs, inclusief netkosten, btw en heffingen, betekent dat in netgebied Imewo 0,735 euro/kWh.
* = (0,23+0,89)/2
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Het komt wel wat over als bandieten... Ze profiteren nu nog van injectie tarieven van 6 cent en gaan op het moment dat er geen injectie meer is volle pot vragen en ohja de injectie gaat mee omhoog maar daar heb je vanaf november dus niks meer aan tot maart...
Bandieten... niet vergeten dat Ecopower een coöperatie is en geen gewone energieleverancier die winst moet maken. Iedereen die energie afneemt bij hun is coöperant met een aandeel van minstens 250 euro. Het is in ieders belang dat ze financieel gezond blijven want als ze overkop gaan zijn we én dat aandeel kwijt én moeten we in het huidig energieklimaat op zoek gaan naar een nieuwe leverancier.

Stukje uit de blogpost (vette opmaak door mij toegevoegd):
We kiezen voor deze formule omdat die toelaat om de reële kosten voor de stroom van de markt aan te rekenen en verkoop met verlies of overwinst te vermijden. Ecopower blijft een coöperatieve leverancier die stroom deelt met de coöperant-klanten aan kostprijs. Alleen zijn die kosten ferm gestegen. Met de veranderingen vanaf 1 november waken we over de financiële gezondheid van de coöperatie.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
ik zie daarnet dat ook bij ecopower het feestje voorbij is.
tot nu toe niet veel gemerkt van de energiecrisis met prijzen rond de 24 cent/kwh.

maar vanaf november gaan ze naar een 50/50 vast tarief en variabel tarief, en de geprojecteerde prijs voor november is... 70cent/ kwh!!!

Bekijk bijlage 89781



ik verbruik met mijn warmtepomp natuurlijk het meeste in de winter... het zal een dure winter worden.
als tegenprestatie gaat het injectie tarief wel van 6 cent naar 20 cent.
Die prijs is uiteraard een schatting en maar voor 50% afhankelijk van de effectieve markt. Mensen met een 100% variabel tarief gaan richting een euro per kWh :eek:

Beste ,

Ik denk dat je dit verkeerd ziet hoor ...
- de prijs is 50 % vast maar dit dan wel aan de marktprijs van november ... (en dat gedeelte blijft dan die prijs hebben van november tot november)
- de andere 50 % is variabel en volgt de markt van vraag en aanbod ...

Naarmate de tijd vordert gaat er niemand nog goedkope energie kunnen aanbieden , de leveranciers verkopen wat ze ingedekt hebben via hun aankoopkontrakten ... en als hun aankoopkontrakt zijn einde nadert gaan ze voor de bijl en moeten ze de markt op ...

k.b.

ik snap je bericht niet volledig.

de prijs van Ecopower is 50% vast aan 0,23 euro.

zie hun blogpost:

Daarom stijgt de prijs vanaf 1 november en passen we het prijssysteem aan. We gebruiken voortaan een prijsformule die voor de helft een vaste prijs rekent van 0,23 euro per kWh en voor de helft het gewogen gemiddelde van de op de spotmarkt gepubliceerde uurprijzen per maand. Dat variabele gedeelte weten we pas aan het einde van de maand, op voorhand publiceren we dus een inschatting. Voor november 2022 is dat 0,89 euro. Op onze prijspagina staat de tabel met de huidige en de toekomstige prijzen. De prijssimulator rekent nog met huidige prijzen, omdat een berekening van de jaarfactuur op basis van de geschatte prijs voor november een onrealistisch hoog bedrag zou geven.



Een rekenvoorbeeld
Het gewogen gemiddelde van alle uurprijzen in november is 0,89 euro per kWh (dit is een inschatting, de echte prijs weten we pas op 30 november).
Op basis van 50% aan 0,23 euro en 50% aan 0,89 euro betaalt u voor november 0,56 euro* per kWh voor het Ecopower-gedeelte elektriciteit. Als all-in-prijs, inclusief netkosten, btw en heffingen, betekent dat in netgebied Imewo 0,735 euro/kWh.
* = (0,23+0,89)/2

Inderdaad ,
ik heb het dus mis ...

Maar die 50 % vast aan 0.23 euro kunnen ze vermoedelijk ook maar geven omdat deze is ingedekt met een aankoopkontrakt bij een producent of eigen productie ...
Dus vroeg of laat ( en voor hun klanten hopelijk laat) komt hier mogelijks ook een einde aan ...

Het ganse energievraagstuk is uiterst complex ..;

k.b.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
die vaste kost is inderdaad een representatie van eigen productie.
de reden dat ze een klantenstop hebben is ook deels door een tekort aan eigen productie, die vergroot je niet zomaar.

+ wanneer de eigen productie 100% van hernieuwbare bronnen komt zit je natuurlijk met grote fluctuaties en moeten ze soms ook aankopen, om dat al in te perken hebben ze die klanten stop ingevoerd.

er stond trouwens ook ergens dat zodra de markt het toelaat en stabiliseert, ze hopelijk weer van dit systeem kunnen afstappen.

tot nu toe denk ik niet dat ze van slechte wil zijn bij Ecopower. de energiesituatie is nu eenmaal wat ze is...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan