• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Meetstaten of niet

Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Beste forumleden,

We zijn momenteel in de laatste ontwerpfase van onze nieuwbouwwoning.
Bij de architect zijn meetstaten voor ruwbouw en andere technieken een extra optie.
Als we meetstaten nemen, dan duurt het 6 weken langer eer we offertes kunnen opvragen.

Wat is jullie mening?
Zijn meetstaten een absolute must bij de offerte aanvragen?
De meetstaat ruwbouw kost € 750 excl. btw bij onze architect.

 
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Wat krijg je dan wel, als je geen meetstaten krijgt? Een volledig beschreven bestek?

Met een volledig beschreven bestek, en de plannen, moet de gemiddelde aannemer ook prima een offerte kunnen maken, maar minder exact dan met een goede meetstaat.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Kijk idd op welke basis je offertes wil vergelijken. Want voor een auto met 4 wielen , een stuur en een motor , kan je wel heel verschillende prijzen krijgen.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Goh, ik had zelf liever meetstaten gehad, maar nu al een paar keer offertes gevraagd en ook gekregen met louter het bestek en de plannen + bv. een ramenstaat die ik zelf heb gemaakt en tot op heden geen probleem, voor mij.
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
We krijgen enkel het definitief uitvoeringsplan dan, niks meer en niks minder..
De architect heeft ons laten weten dat ze pas eind juli aan de meetstaten kan beginnen indien we dit wensen te nemen.
Voor offertes op te vragen is het wel duidelijker, maar is het de prijs waard?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Hoe bepaald uw architect of wat hij voorstelt binnen budget past?
Is dat op goed geloof & vertrouwen of staaft hij dat?
Daar lijken me meetstaten toch voor te dienen?

Enfin, hier zitten we in voorontwerpfase voor een verbouwing en de meetstaat is het meest cruciale document in de discussie over budgetten en prijzen en waar de accenten liggen.
Misschien is dat bij een nieuwbouw anders maar het lijkt me een onmisbaar document aan de start van het traject?
 

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Berichten
1.089
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik was ook van mening dat de meetstaat het belangrijkste element is om een juiste offerte te hebben. Daar staan net de details in wat er dient te gebeuren en gebruikt te worden.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Een meetstaat van een ruwbouw  is toch niet veel meer dan een optelling van een aantal maten die ook op de plannen te vinden zijn ...

Het aantal vierkante meter gevelsteen wordt berekend  , e,zovoort .

Bovendien lijken hier volgens mij vrij veel onbekende factoren in te zitten zolang de stabiliteitsingenieur niet alles heeft berekend van constructiekolommen , welving etc ..

Neem een lastenboek van een SOD , wijzig hier de voor u belangrijke zaken , samen met je plan moet dit volstaan voor een offerte ...

Ik heb volledig gebouwd zonder lastenboek en zonder meetstaat ...  voor mij is het een "vrij zinloos" gebeuren hoor ...

Heeft men bvb 82 m³ beton staan voor fundering dan kan je toch enkel meerprijzen verwachten ... gebruikt men meer dan staat men daar te zwaaien met de bonnekes van de mixers ... verbruikt men minder dan hoor je niks ...

Bovendien kan je archi ook enkel schatten hoe diep men zal moeten uitgraven aan de hand van de sondering en dat is geen absolute wijsheid ..

 

k.b.
 

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Berichten
962
Waarderingsscore
170
Punten
43
Als je zelf goed weet wat het moet worden en de tijd wil nemen om bij de offertevraag de nodige verduidelijking te geven, dan kan je dit doen zonder meetstaat en bestek.

Wil je snel naar 5 aannemers een offertevraag sturen en 5 offertes terug krijgen die je snel kan vergelijken, dan is een meetstaat en bestek onmisbaar. Sommige aannemers durven zelfs met een bestek wel eens een ander type voorzien dan dat is beschreven, dus zonder zal je zeker goed moeten vergelijken of vooraf doorgeven wat je wil.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Mijn bestek door en door kennende, durf ik zelf met grote zekerheid zeggen dat dat tot nog toe amper tot niet gelezen is. Ik stuur het wel mee omdat mocht er iets fout lopen, ik weet dat ik me kan beroepen op dat bestek.

Ik heb één meetstaat gezien en daar stonden bij ons zelf geen prijzen/ramingen bij dus allesbepalend is die zeker ook niet.
 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan