• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Meestaat lastenboek

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
697
Punten
113
Kan er iemand een beetje duidelijkheid scheppen in het volgende?
Situatie :
Onze plannen voor verbouwing zijn volledig getekend door de architect, deze is ook betaald en wij gaan nu op zoek naar aannemers die de werken kunnen/willen uitvoeren.
Betreft een volledig nieuw plan van ons hele huis met de nieuwe situatie die dus nog moet worden uitgevoerd.

Onze 1e aannemer vroeg een meetstaat + lastenboek omdat het anders niet/moeilijk zou zijn om een prijs te plakken op onze eisen/wensen.
Aangezien wij elke frank 2 keer omdraaien, zie ik het nut niet in van deze (zinloze?) meerkost en dit bovenop de reeds gepeperde rekening van ons "plan".

Ik heb wel al een stabiliteitsingenieur over de vloer gehad en deze heeft voor onze uitbouw een volledige berekening gemaakt. Betreft welke maat van poutrel(s),  welke betonplaat of houten balken ...
Hierbovenop zou dan nogmaals een rekening komen van die meetstaat + lastenboek ...
De reden dat ik die Ir. heb laten komen is omdat er bovenop de rekening van ons plan nogmaals een aardig bedrag zou bijkomen ... te betalen aan de architect, natuurlijk.

Kan ik desnoods een andere en goedkopere architect aanspreken die voor ons deze meetstaat + lastenboek maakt? Het groeit echt niet op m'n rug en straks ben ik 10.000 euro kwijt voor er 1 steen of balk gestoken is.
Ben ik verplicht om deze te laten maken, m.a.w kan een aannemer mij geen prijs geven i.v.m onze verbouwing?
Ik ga er vanuit dat iedere aannemer wel ter plaatse zal komen om te bespreken wat wij wel en niet willen.
Hierop baseert die zich en geeft ons dan een prijs met opsomming van de gebruikte materialen.
Ik ben zelf werkzaam in de bouwsektor en heb genoeg gezond verstand om te weten dat de gebruikte/aangeboden materialen gaan voldoen, desnoods laat ik een meerprijs opmaken voor dingen die ikzelf betwijfel.
Over aansprakelijkheid wil ik het niet hebben, de stabiliteitswerken laat ik uitvoeren door een aannemer die zich aan de noden van de Ir. zal moeten houden.
Het komt bij mij persoonlijk zo over dat er overal eerst grof geld moet betaald worden voor dingen die met een klein beete moeite zelf te berekenen zijn: vierkante meters, aantal balken + lengte, hoeveel kuub beton, aantal meters buis, noem maar op.
Graag argumenten om toch voor een meetstaat + lastenboek te kiezen, op voorwaarde dat dit niet een zoveelste meerkost gaat zijn voor er 1 steen wordt gelegd.

Wat hieruit heel belangrijk is, en het verschil kan maken, zijn de uitvoeringsdetails die de architect hierin beschrijft. 

Die maken 100% duidelijk wat de verwachtingen zijn. 

Niet te onderschatten!

3 kwartier voor ik hier een beeld krijg dat dit topic in de lijst staat pffffff...

Dacht dat dit aan mijn pc lag .........zo traag heb ik het frum nog nooit meegemaakt...

DOE HIER AUB IETS AAN MODS !!

Ben wel geen mod maar als je een nieuw topic start dan komt dit pas in de lijst van nieuwe berichten staan als er een reactie wordt toegevoed.

Betreffende meetstaat en lastenboek, deze dokumenten dienen om een eensluitend beeld te hebben van de werken. Muurtje dat getekend is op plan? Kan door de ene aannemer in een snelbouw gezet worden, de andere neemt een boerke en nog nen andere gaat met klompkes werken. Maar eigenlijk moet deze opgetrokken worden in betonsnelbouw van 39x14x19.

meetstaat en lastenboek dienen juist om eindeloos gepalaver en discussies te vermijden maar ook om appelen met appelen te kunnen vergelijken.

Exact. Echt een belangrijk onderdeel, en vanuit mijn expertise gezien echt vrij essentieel binnen een project. Even los gezien van de meer agile werkwijzes die toepasbaar zijn, maar dat heeft voorlopig nog altijd minder met bouwen of verbouwen te maken.

Op dit moment zijn de eerste ontwikkelingen gestart. Hard roepen tegen mij kan nog net, maar naar moderatoren schreeuwen gaat er over.  Die mensen doen hier gratis werk, dus dat brengt niks op.  Hou er rekening mee dat het nog héél even duurt voor alles klaar is, want het volledige forum wordt nog maar eens herbouwd, deze keer op een deftige manier, en ik wil zeker zijn dat alles naar behoren werkt alvorens live te gaan.  Ik kan pleisters op de wonde plakken, maar zolang de oorzaak niet aangepakt wordt is dat voor niks goed...  soit, en nu terug naar het topic.  

Was zeker niet de bedoeling om te roepen...mijn excuses daarvoor .

OT :

Het gaat er mij niet om , om appelen met peren te vergelijken , ik wil gewoon een eerlijke prijs voor datgene wat wij willen . Of daar nu boerkes , snelbouw oid wordt voor genomen....ik meen goed genoeg te weten wat kan en niet kan  ( op lange termijn dus ) . Waar ik over twijfel  vraag ik op door en mits goed onderbouwt komen we er altijd uit.

Als ik tijd op overschot had zou ik desnoods bijna alles zelf doen ....je moet ook nog wat kunnen ontspannen.

Vandaag reeds een antwoord gekregen van een firma die ons uitnodigt voor een persoonlijk gesprek....goede afspraken maken is belangrijker dan zomaar je lastenboek te volgen. Gezond verstand en vertrouwen wint het meestal van alle kleine lettertjes .

Onze vorige verbouwing ( niet zo lang geleden) zou er ook gekomen zijn zonder meetstaat en lastenboek  , oa.het aanhoudend wachten op de vergunning en te lang wachten op het begin der werken beslistten er anders over.

Blijkbaar zijn er 2 soorten aannemers  :

- diegenen die enkel met een lastenboek/meetstaat werken....geen lastenboek/meetstaat : geen offerte

- diegenen die zelf hun materiaal uitrekenen , al dan niet bijgestaan door een stabiliteitsingenieur....die mensen nemen ook geen risico's hee.

Die 2e soort aannemers zijn volgens mij ook meer actief in de renovatie-sektor....kleinere werken zonder vegunning enz.....en daarom vragen die doorgaans ook geen lastenboek om de klant zijn centen in het renovatieprojekt te doen steken en niet in dat van alle andere instanties. Niet verkeerd opvatten : ik bedoel hier enkel mee dat het in zulke gevallen  absoluut niet nodig is om een gedetailleerd plan te tonen aan de aannemer en dat die perfekt begrijpt/leest wat de klant wil.

Een nichtje van ons gaat ongeveer dezelfde verbouwing doen als wij en daar is zelfs geen plan/architekt aan te pas gekomen. Een tekening is voldoende voor die gemeente . Betreft ook een uitbouw met plat dak enz.....geen veranda .

Mijn gedacht is dat wanneer je een lastenboek hebt , dat er dan al automatisch minder aannemers over blijven omdat niet iedereen met de methode werkt uit je...lastenboek.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Bedankt reeds om mee te denken.

Zoals u beschrijft is er prima te werken. En in de meeste gevallen zal dat prima resultaat leveren.

Vanaf het moment dat er discussie ontstaat over de uitvoering wordt een meetstaat of lastenboek handig. Dan weet iedereen wat overeengekomen is. Maar zulke verschillen van inzicht kunnen natuurlijk ook 'in het werk' worden opgelost. Als je niet zo vast zit aan budget, en felibel bent in je verwachtingen van wat geleverd wordt, is dat prima te doen.

U opent echter zelf dit topic met deze vraag en de kanttekening dat het geld u niet op de rug groeit.

Het advies dat u krijgt onderschrijft het belang van een lastenboek/meetstaat. Nu is het een vrije wereld, maar de argumenten die u beschrijft had u neem ik aan voordat u de vraag stelde ook al bedacht? :)

In ieder geval, zowel met als zonder is mogelijk, de keuze is aan u :)

den dag dat ik een meetstaat in handen had van de architect (kostprijs 300 euro) was het wel opeens veel makkelijker alles te vergelijken. ik weet niet hoeveel een lastenboek kost.

het geeft u ook het voordeel al eens te twijfelen bij aantallen die sommige aannemers tellen t.o.v. de hoeveel die de architect voorstelt (sommige vergeten dat de m2 ramen geen gevelsteen en plakkerij nodig hebben)

Het betreft hier een uitbouw van 7 x  4,5 m, hoeveel moet je daar al naast zitten om grote verschillen te hebben ...

@ budget, is er genoeg hoor....wil niet zeggen dat ik meteen overal de hoofdprijs ga betalen.

Niet alles moet "berekend" worden , in weinig woorden : als alles dicht staat ( waterdicht ipv winddicht ) zal er nog heel wat moeten gebeuren voor het helemaal af is.

Wat wij oa.zelf gaan doen : keuken maken , vloeren , electriciteit , een baksteen metselen .....desnoods zetten we de ruwbouw zelf als de prijs van waterdicht echt te hoog is , binnenafwerking, een rechte steektrap , binnendeuren...

Mijn buur ( een ervaren metselaar ) zou liever alles samen met mij doen....tijd  weet je wel.

Wat we zeker niet zelf gaan doen : poutrels steken , dak , isolatie , lichtstraat , rioleringswerken , dorpels ,buitenschrijnwerk ,

Wij zouden het zoeken van een aannemer toch niet gekund hebben zonder lastenboek en meetstaat. We hadden echt tientallen aannemers gecontacteerd en het vergelijken was soms mét meetstaat al niet makkelijk. Wat als de ene aannemer een ander materiaal of een andere hoeveelheid voorziet in zijn berekening? Dat kan al gauw duizenden euro's schelen.

Bij ons was bvb het afvoeren van de grond één van de weinige dingen die niet in de meetstaat stonden opgenomen. Wel, alleen op dat postje al was er dan een serieus verschil in prijs, want de ene aannemer telde X m³ en de andere Y m³. Aangezien dat het enige was, was dat telkens snel omgerekend, maar als dat voor alle materialen en taken zo is... Ik zou door de bomen het bos niet gezien hebben. 

Wat niet wegneemt dat ik het ook allemaal veel vind kosten... Al moet ik zeggen, ons lastenboek is erg uitgebreid en voorkomt discussies wanneer het er op aan komt. Ook wanneer we zaken zelf willen uitvoeren is dat lastenboek handig. 

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan