• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Meerstammige boom als afscheiding ipv leiboom

BartBieke

Nieuw Lid
Lid geworden
23 apr 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo tuinliefhebbers

In onze tuin hebben wij op de grens met de buren een muur van ongeveer 1m60 hoog (roodpaarse baksteen), 11m lang. Om inkijk te vermijden zouden we graag een groene afscheiding creëren boven de muur.

Een strak afgelijnde leiboom vinden we te recht en afgemeten.

Daarom dachten we aan een meerstammige boom, met z’n stam tot ongeveer 1m40 en daarboven de kruin, tornooi ongeveer 2m20.

Inkijk vermijden is vooral voor in de zomer, dus het hoeft niet persé een wintergroene soort te zijn.

We vroegen ons af welk soort boom hiervoor best geschikt zou zijn. Welke soort is er iets of wat ‘smal’ te houden? Bij voorkeur zonder lei-systeem.

Voorbeeld in bijlage, maar dit vinden we als vrij ‘strak’ en recht, mag graag natuurlijkere vorm.

IMG_3044.jpeg

Al overlegd met de buren?
Normaal zijn afscheidingen max 180 of 200cm hoog afhankelijk van wat er in het gemeentereglement staat.

Natuurlijk, als je met de buur overeenkomt dat het 3 meter wordt, dan zal niemand iets komen doen, maar een volgende eigenaar bv kan wel vragen om terug naar 2m te gaan.

Ja hoor, akkoord met buren. Bijkomend zou het wellicht op 1m van de perceelsgrens geplant worden.

Ik vraag me af of je bv een Amelanchier lamarckii ipv in 3 richtingen kan laten groeien ook meer op 1 lijn kan brengen?

Ik heb hier amelanchier staan als meerstammige (geen scheiding), maar dat is maar traag ze. En dat vult echt niet op.

ik vind het wel mooi!

Andere soorten die iets sneller zijn in dezelfde trand?

Amberboom: kan je leiden, kolom scheren,...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan