Meerdere lampen achter 1 knop in gang

Lid geworden
3 mei 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de verbouwing van een huis. Ik heb op de gang momenteel 1 knop waaruit 1 1.5G XVB kabel vertrekt naar de lamp. Nu heb ik hier spijt van, want het is te donker. Ik dus in plaats van 1 een drietal lampen op een rij willen. De plafonds zijn nog niet dicht en de sleuven ook nog niet, alles is dus nog mogelijk.

Kan ik gewoon elke doorlussen, met tussen elke lamp een 1.5G XVB kabel? Mag ik dan gewoon de inkomende kabel, de uitgaande kabel en de kabel naar de lamp zelf met elkaar verbinden met wago-klemmen? Mogen die wago-klemmen zomaar in het plafond weggestoken worden (bestukte gyplat)? Is dat zowel toegelaten als veilig/aangeraden?

Hoe doe je dit het best?

Bedankt!

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
6
Punten
0
DeNamaakMaker schreef:

Mag ik dan gewoon de inkomende kabel, de uitgaande kabel en de kabel naar de lamp zelf met elkaar verbinden met wago-klemmen?

ja
Mogen die wago-klemmen zomaar in het plafond weggestoken worden (bestukte gyplat)?

De verbindingspunten dienen steeds bereikbaar te zijn.

lennie

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Normaal laat je de kabels uit het plafond komen en maak je de doorlussing in het armatuur van de lamp. Dus gewoon kleur bij kleur aansluiten op de aansluitklem van de lamp.

Lid geworden
3 mei 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
OK, bedankt voor de informatie. Dus als ik goed begrijp, laat ik gewoon uit elke plaats in het plafond waar een lamp komt twee kabels komen (behalve voor de laatste lamp, daar 1 kabel), en lus ik aan aan de lamp zelf?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.401
Punten
113
Zeker dat je dit gaat lukken?

Want als ik zo lees, ben je wel echt helemaal niet op de hoogte van electriciteit. En deze materie is wel iets waar het gevaarlijk kan worden. Moest ik jouw zijn, ik zocht iemand die op de hoogte is van de grondbeginselen van electriciteit en die over mijn schouder meekijkt hoe ik het zelf probeer op te lossen. Als er dan iets mis loopt kan deze corrigeren.

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
617
Punten
113
waarom die 5G tussen de lampen?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden