meer isolatie, dikkere muren

• Tags epb isolatie muurisolatie
  • Lid geworden
    4 apr 2007
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hello,

onze architekt heeft 5cm isolatie (XPS Wallmate) voorzien in de spouw. Nu zouden we dit willen verhogen naar 8 of 10cm. Nu volgens onze EPB verslaggever zou dit verschillende implicaties hebben. Spouwankers alleeg nog in nl te krijgen, bredere funderingsblokken en mogelijk problemen met de ramen,...

Van deze opmerkingen heb ik nog niet veel gelezen hier op het forum... :?

hoe hebben jullie dit opgelost ?

We twijfel ook nog steeds tussen gewone "blauwe platen" of EUROWALL (pur platen denk ik ,... zijn er hier alternatieven voor ???). Iemand idee van prijzen ? wat denken jullie ? Onze aannemer heeft beloofd alles correct te plaatsen (dwz mortel verwijderen en alles dubbelchecken)

any advice anyone ?

Quote EPB: "Let wel het moet nog allemaal uitvoerbaar blijven. Het verhogen van de spouwmuurisolatie naar 8 cm betekent het gebruik van bredere funderingsblokken dan normaal voorzien. Bovendien vindt je geen klassieke spouwankers meer voor deze toepassing. Je kan dan nog terecht op de nederlandse markt bij de firma Bodegraven voor inox ankers die langer zijn. Bovendien moet je dan wel letten bij de aansluiting van de vensters op de spouwopening dat deze nog deftig afgewerkt wordt."

:wink:

Bij ons is het ongeveer hetzelfde gebeurd als bij nevermore. De platen werden geplaatst in 2 lagen van 6 cm (dus totaal van 12 Pir). de groeven van de binnenste laag werden afgetaped met isolatietape (kom effe niet op de naam). Vervolgens werd de tweede laag er geschrankt tegen geplaatst.

Uiteindelijke dikte van mijn buitenmuur is 40 cm (aannemer heeft zelfs niet gefronst bij horen dikte, laat staangemeld dat hij geen spouwhaken van die lengte zou kunnen vinden).

Alles mooi afgewerkt (konden moeilijk anders want ik stond iedere dag achter hun schouder mee te kijken).

voor de fundering hebben wij deels (net iets meer dan 3/5 van het oppervlakte) gegoten kelder dus was gewoon kwestie van daar de keldermuren breder uit te voeren. enige waarvan ik hier spijt heb is dat ik geen volledige kelder heb genomen. was mij goedkoper uitgekomen.

was onder de indruk van accuraatheid van uitvoering van ruwbouwmetselwerk (heb ze 7 keer een plaat zien versteken omdat hij niet 100% waterpas zou staan). Verbazingwekkend hoeveel motivatie er bij metsers wordt gecreerd als men op tijd en stond een bakske bier en gegrillde ribbekes (en kippevleugelkes voor de mohammed :wink: ) levert. (goei eters die metsers na ne werkdag).

Nevermore wrote:
    In deze topic heb ik de technische fiche van de spouwhaken gepost.

thanks thanks thanks

Ben net terug van de aannemer en die wist geen Belgische firma die ze verkocht. Bij deze dus wel :wink: . Anders moest hij ze in NL gaan bestellen.

Trouwens welke bouwhandel heeft ze jouw verkocht?

We gaan waarschijnlijk voor 10cm eurowall.

groetjes

Gp_online

Ik lees hier niets anders dan isoleren,isoleren,....

Dan stel ik mij toch de vraag waarom het nu wettelijk verplicht is om ventilatieroosters in de ramen te plaatsen.

volgens mijn bescheiden mening heeft een gebouw verluchting nodig,

maar iedereen plaatst zo veel mogelijk isolatie.

Mijn aannemer ( van de oude stempel ) blijft erbij dat een gewone luchtspouw voldoende is

zijn uitleg is dat lucht voldoende isoleerd op zichzelf.

ik weet het zelf nie meer :roll:

gponline wrote:
    Nevermore wrote:

thanks thanks thanks

Ben net terug van de aannemer en die wist geen Belgische firma die ze verkocht. Bij deze dus wel :wink: . Anders moest hij ze in NL gaan bestellen.

groetjes

Gp_online

Of je kan proberen de firma rechtstreeks te contacteren, tel. nr. staat helemaal onderaan de laatste blz.

Ik heb ze besteld bij De Roover in Booischot.

Reken wel op een levertermijn van een 2-tal weken.

rigolle tom wrote:

Dan stel ik mij toch de vraag waarom het nu wettelijk verplicht is om ventilatieroosters in de ramen te plaatsen.

Voor een beter binnenklimaat, zoek in dit forum maar eens op "ventileren" of "epb"

rigolle tom wrote:

Verluchten en isoleren zijn 2 totaal andere begrippen.

Je hebt beide nodig voor een goed binnenklimaat.

rigolle tom wrote:
    Mijn aannemer ( van de oude stempel ) blijft erbij dat een gewone luchtspouw voldoende is

van de oude stempel schrijf je.

Gaat hij je jaarlijkse verwarmingsfactuur betalen?

Een luchtspouw "isoleerd" beter dan een muur in volle steen. Maar totaal niet wat isolatie kan doen.

Nevermore wrote:
    rigolle tom wrote:

Voor een beter binnenklimaat, zoek in dit forum maar eens op "ventileren" of "epb"

rigolle tom":2cdjrfdh wrote:

Verluchten en isoleren zijn 2 totaal andere begrippen.

Je hebt beide nodig voor een goed binnenklimaat.

rigolle tom wrote:

van de oude stempel schrijf je.

Gaat hij je jaarlijkse verwarmingsfactuur betalen?

Een luchtspouw "isoleerd" beter dan een muur in volle steen. Maar totaal niet wat isolatie kan doen.

zijn aannemer heeft wel een punt, lucht isoleert voldoende op zichzelf, wel STILSTAANDE lucht, daar zit je probleem dan[/quote]

Nevermore wrote:
    gponline wrote:
    Nevermore wrote:

thanks thanks thanks

groetjes

Gp_online

Of je kan proberen de firma rechtstreeks te contacteren, tel. nr. staat helemaal onderaan de laatste blz.

Ik heb ze besteld bij De Roover in Booischot.

Reken wel op een levertermijn van een 2-tal weken.

wat heb je ze betaald ?

:wink:

[quote="gponline

wat heb je ze betaald ?

:wink:[/quote]

Zie PB

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan