• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Mazoutketel vervangen door...?

Lid geworden
8 apr 2013
Waarderingsscore
1
Punten
3
Zouden jullie met me willen meedenken over verwarmings-alternatieven voor oude mazoutketel?

Dit is de situatie: Ik heb vorig jaar een (splitlevel)woning van 1970 gekocht die verwarmd wordt met een massale en oude mazoutketel. Sanitair warm water heb ik van een geiser op gasflessen. Er is overigens ook nog een open haard. Weliswaar heb ik die zelf nog niet gebruikt; is nu afgesloten met een plaat.

Ik heb eerst geinvesteerd in bijkomende isolatie. Een dik pak zoldervloerisolatie, en recent werden nog enkele (kleinere) ramen en de deuren vervangen en werd spouwmuur geïsoleerd.

Afgelopen winter ben ik met 1200l mazout doorgekomen. (Zelfs nog zonder spouwmuurisolatie en met schamele deuren). En eigenlijk behoorlijk tevreden. Ook een geiser bevalt goed. Maar de cvketel is 46 jaar oud en zal langzaamaan toch eens vervangen moeten worden. En premie voor gascondensatieketel is niet lang meer van toepassing, dus toch maar even goed bekijken wat zinvol is. Gasaansluiting is mogelijk.

Radiatoren zijn hoofdzakelijk van gietijzer. Die van keuken en badkamer zijn/worden vervangen door verticale modellen.

Momenteel heb ik nog geen zonnepanelen; wil eerst het dak vervangen (over ca 2 jaar). Dus investeren in een warmtepomp lijkt me nu nog te vroeg? Ook budgettair overigens.

Wat is zinvol, prijs/duurzaamheid/kwaliteit?
Combicondensatieketel? Of een hybride-vorm? Of nog iets anders?

Ik meen te begrijpen dat een condensatieketel, net zoals een warmtepomp, met lagere temperaturen werkt.
Ik zette de thermostaat pas hoger (van 16 naar 19,5) bij thuiskomst na het werk, waarna het vrij snel comfortabel warm aanvoelde. Ik vermoed omdat er net hoge temperaturen door die zware verwarmingen gejaagd werd, die dan ook langer warmte afgaven. Ik vraag me af of ik een vergelijkbaar comfortgevoel ook ga hebben met lagere temperaturen zonder (veel) hogere kosten. Of zou ik anders moeten gaan verwarmen?

Mazoutketel staat nu tegen binnenmuur, halverwege de benedenverdieping/garage. Geiser hangt tegen buitenmuur aan de tuinkant. Dus er zal sws wel wat herlegd moeten worden.

Wat zouden jullie doen?

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.121
Punten
113
Niet direct antwoord op jouw vraag maar even meegeven:

Hoe beter geïsoleerd, hoe minder warmte er nodig is om de woning op temperatuur te houden.

De hoeveelheid warmte-afgifte wordt bepaald door de temperatuur en de oppervlakte van het afgiftemateriaal (ook nog de luchtsnelheid die er over gaat).

Die oude huizen zonder isolatie hadden dus grote radiatoren nodig waar water van hoge temperatuur doorging.

Wanneer je zo'n huis isoleert is er minder warmte nodig.

Wil je verwarmen met een lage-temperatuursysteem moet de oppervlakte van de afgifte groot genoeg zijn.
Vloerverwarming heeft een heel grote oppervlakte.

Nu, die heel grote radiatoren van vroeger kunnen, afhankelijk natuurlijk van een aantal parameters (vooral isolatiegraad) volstaan om op lagere temperatuur dan het huis warm te houden.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.217
Punten
113
Wat zouden jullie doen?
Alles staat of valt met een goede warmteverlies berekening, je kunt dat zelf proberen of laten doen.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.888
Punten
113
Volgens mij is heeft verwarmen met mazout nog altijd de meeste warmte voor de minste euro's.
Helaas wordt deze energiebron langs alle kanten tegengewerkt en is vervangen van de brander/ketel zelfs niet meer mogelijk als een gasaansluiting mogelijk is
In uw geval zou ik de brander nog even laten verder werken

V

Verwijderd lid 172838

Guest
Brander vervangen mag wel nog dacht ik?
(onderdelen)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.566
Punten
113
Begrijp ook niet waarom warmtepomp steeds inclusief PV wordt gezien...
Met mazoutketek koop je mazout aan.
Met gasketel, koop je gas aan.
Met wp koop je elec aan..
PV is dan een manier om de kost van de elec te doen zakken, maar pv opbrengst is op andere maanden dan gebruik verwarming.

jeanke01

Actief Lid
Lid geworden
17 dec 2016
Waarderingsscore
95
Punten
28
En premie voor gascondensatieketel is niet lang meer van toepassing, dus toch maar even goed bekijken wat zinvol is.
Hou er rekening mee dat die enkel geldt voor de lage inkomensgroep, dus afhankelijk van jouw situatie misschien nu al niet meer van toepassing.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.198
Punten
113
Je gaat toch eerst een idee moeten krijgen van welk verwarmingsvermogen je in een Belgische winter gaat nodig hebben.

Toen ik ons huidig huis had gekocht, was er ook een oude stookolieketel die ging moeten vervangen worden.
Ik heb de eerste winter bij wijze van spreke proefondervindelijk het huis leren kennen qua verwarmingsvermogen

De ketel was 30 of 35kW (weet het al niet meer).
In een stevig vriezende periode van de eerste winter dat we er woonden heb ik de zaak goed in het oog gehouden. De ketel draaide met een xyclus van ongeveer 4min branden - 6min niet branden - 4min branden - 6min niet branden - ...
dus 40% van de tijd branden aan 30kW of gemiddeld 12kW verwarmingsvermogen nodig.
Ook zelf een warmteverliesberekening proberen te maken, maar daar waren toch nog veel variabelen met een ? (koophuis en je weet er niet alles van). Dat kwam op iets van een 17kW.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan