Mazoutketel 2021: hoe zit het nu?

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.343
Punten
113
De twee artikelen spreken mekaar niet tegen, integendeel zelfs.
Vlaanderen kan de plaatsing van een mazoutketel niet verbieden omdat dit federale materie is, maar mag dat wel wel ontmoedigen (bvb met een epb-boete). De meeste epb-boetes zijn zo berekend dat het goedkoper is om het duurdere alternatief te installeren (bvb ventilatie, of in dit geval een warmtepomp) dan om het niet te doen.

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Ze spreken elkaar niet persé tegen, maar het livios artikel is het enige dat ik kan terug vinden dat spreekt over een boete.Ik kan dat zo niet direct ergens anders terug vinden.

JeroenDf

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
238
Punten
43
In het artikel van Livios staat het volgende:
Het nakende verbod op nieuwe stookolieketels komt niet uit de lucht gevallen: het maakte deel uit van het Vlaamse regeerakkoord. De parlementsleden Andries Gryffroy (N-VA), Robrecht Bothuyne (CD&V) en Willem-Frederik Schiltz (Open VLD) hebben nu een voorstel voor een decreet ingediend om die belofte in de praktijk om te zetten.
Het gaat dus voorlopig enkel over een voorstel, waarschijnlijk moet het eerst nog door het Vlaams parlement goedgekeurd worden. Dat kan verklaren waarom andere media er nog niet op ingegaan zijn.

Edit: Net eens door die pdf gelezen en die zou ik toch ook met een korrel zout nemen, die gaan ervan uit dat een verbod op nieuwe ketels pas voor 2035 is en een verbod op het gebruik van stookolie pas voor 2050 is, maar als ze tegen 2050 klimaatneutraal willen zijn durf ik er geld op zetten dat die verboden er veel sneller gaan komen.

Laatst bewerkt:

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
147
Punten
63
Is toch in het nieuws geweest de voorbije week. De standaard, radio nieuws,...
Vlaamse regering wil de stookolieketels asap uitfaseren, stookoliehandelaars zijn vreemd genoeg niet enthousiast en betogen dat gas en stookolie een zelfde klimaat impact hebben, en dat het dus niet logisch is om stookolieketels te verbieden (ik vond het een rare argumentering, want eigenlijk beweren ze dus dat we best gasketels ook gaan verbieden, het is maar hoe je het leest zeker?)

Staat in regeerakkoord en wordt binnenkort gestemd, ik zie weinig zware tegenkanting, dus wellicht komt het er wel door, exacte modaliteiten nog beetje onduidelijk natuurlijk tot het officieel is.

Verbouwvrouw

Actief Lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
34
Punten
28
Is toch in het nieuws geweest de voorbije week. De standaard, radio nieuws,...
Vlaamse regering wil de stookolieketels asap uitfaseren, stookoliehandelaars zijn vreemd genoeg niet enthousiast en betogen dat gas en stookolie een zelfde klimaat impact hebben, en dat het dus niet logisch is om stookolieketels te verbieden (ik vond het een rare argumentering, want eigenlijk beweren ze dus dat we best gasketels ook gaan verbieden, het is maar hoe je het leest zeker?)

Staat in regeerakkoord en wordt binnenkort gestemd, ik zie weinig zware tegenkanting, dus wellicht komt het er wel door, exacte modaliteiten nog beetje onduidelijk natuurlijk tot het officieel is.
De kans dat gasketels in de toekomst worden verboden, is ook reëel. In Nederland is dit al verboden voor nieuwbouw en bedrijvencentra. Daar wordt er echter meer ingezet op bv warmtenetten en WPs.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.467
Punten
113
Er bestaat natuurlijk ook ander gas dan aardgas. Biogas bv. Net als biodiesel.
Spijtige is dat in sommige landen biodiesel gewoon beschikbaar is in bepaalde tankstations en goedkoper.
Zelf geïnformeerd om op ons bedrijf HVO100 te gaan gebruiken,maar helaas was dat veel te duur om door management goedgekeurd te krijgen..

Bovenaan