• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

mazout aanvoerleiding leeg

emp62

Lid
Lid geworden
27 sep 2017
Berichten
139
Waarderingsscore
8
Punten
18
hallo, ik kan bij mij niet zien hoeveel olie er nog in de tank zit. Was dus leeg en ik heb toen de oliefilter eraf gehaald om deze even te inspecteren en schoon te maken. Toen ik het filter er weer heb opgezet stroomde er wel wat olie in de filter kamer maar niet veel. Toen de brander aangezet en toen zoog de pomp nog wat aan maar de kamer was nog voor 1/3 leeg. Ik denk dat de pomp nog wat olie aanzoog wat nog in de leiding dat. De rest wat in de leiding zat is denk ik terug gevallen in de mazout tank.

Inmiddels 1000L in de tank aanwezig. Als ik de brander aanzet zuigt hij geen mazout aan.

Probleem is dus denk ik dat de aanvoerleiding is leeg geraakt en vol met lucht zit. De pomp zuigt niks op als ik de brander aanzet. De mazoutleiding moet echt mazout aanzuigen omdat bij mij de leiding langs het plafond loopt en daarna weer omlaag gaat naar de brander. Dus er komt geen mazout middels de zwaartekracht in mijn mazoutfilter. Als er lucht in de leidingen zit werkt die mazout pomp volgens mij niet.

Dus ik denk dat ik mazout moet aanzuigen zodat de leidingen weer luchtvrij zijn. Hoe krijg ik die leidingen richting de mazoutpomp weer vol met mazout?

hartelijk dank.
 
Ik hoop dat je alles in orde krijgt voordat het echt koud wordt. (y)
Ik begrijp dat je een andere ketel (met brander) wil plaatsen. Is ook niet niks, de ketel al op z'n plaats te krijgen, al is er altijd wel een manier, en daarna de leidingen/buizen aan te passen en dan ook nog de schouw ... Met alleen de brander te vervangen hoef je eigenlijk niets te veranderen. De brander stekker zou in principe ook altijd juist moeten aangesloten zijn want is standaard op alle mazoutbranders dezelfde
Goedkoper is nog altijd om nog wat verder de oorzaak van de niet werkende brander uit te zoeken.
Het is ook niet gemakkelijk om van op afstand proberen het juiste advies te geven. Als er geen inspuiting is, zijn er ofwel mechanische of elektrische problemen.
Mechanische zijn; een kapotte pomp, koppelhuls (plastiek) die de pompas met de moteras koppelt die kapot gedraaid is (not likely), elektromagnetische klep zit vast of verstoppingen. Deze heb je allemaal uitgesloten ?
Elektrische zijn; magneetspoel defect of magneetspoel krijgt geen spanning, te controleren.
Misschien hier de fotocel ook nog inbrengen, deze moet zuiver zijn en functioneren.
Als alles gecontroleerd/hersteld is zie ik geen andere reden meer, of de echte specialisten hier moeten mij terechtwijzen, de bedoeling is dat TS verder kan, daarna moet er toch een vakman komen om de brander terug af te stellen.
 
bedankt. Ja ik ben ervan overtuigd dat die klep in de oliepomp die olie naar de sproeier voert niet opengaat. Daar zit dus bij mij zo'n "solenoid valve". Ik heb een paar van die filmpjes bekeken op youtube en dan meten ze de weerstand (bij mij 1700 Ohm staat erop) en of er spanning op staat. Ze hebben hem er ook uitgehaald. Bij mij zit er een schroef bovenop. Als ik eraan draai komt die er niet uit. Sterker nog, door mijn gedraai lijkt het alsof ik een lekkage heb veroorzaakt .. lijkt dat je wat speciaal gereedschap nodig hebt om hem eruit te halen.

Ik zou de pomp er helemaal af kunnen halen en een nieuwe kopen. Ik weet echter niet zeker weet of het de oplossing is. Ik heb namelijk al een aantal nieuwe onderdelen gekocht. Dus als ik een heel nieuwe brander koopt is dat misschien goedkoper. Kwestie is de juiste te kopen :)

Aan de andere kant is mijn ketel + brander bouwjaar 1993. Dus de levensduur zit er zo'n beetje op. Ik heb een Vaillant GP 120 ketel. Ziet er op zich nog goed uit. Maar dus al wel bijna 32 jaar oud.

Ik kijk even of ik nog iemand kan vinden. Mogelijk kan ik met mijn brander ergens langsgaan. Anders laat in ENGIE.BE (of misschien vaillant.be) komen en laat ik mij adviseren wat bij mij de beste oplossing zou zijn. Die mazout tank in mijn kelder is mij toch een doorn in het oog. Als die weg is kan ik daar een hele mooie leefruimte maken. Helaas heb ik daar net 1100L mazout bijgevoegd .
 
Het primaire probleem was een lege mazouttank . Gevolg daarvan is lucht in de leiding . Solenoid-valven gaan niet kapot van lucht . De filter op de foto is niet geschikt als enkelvoudige aanzuigleiding zonder retour naar de tank . Zowat onmogelijk om te ontluchten, zeker voor een leek .
 
bedankt voor je reply. Maar als ik die nipple bij het oliefilter (foto) open zet en dan de reset indruk dan spuit er wel olie uit. Dus dan wordt de olie toch goed aangezogen door de pomp? De oliefilter zuigt zich dan helemaal vol en de olie moet eerst door de pomp heen om terug bij de nipple te komen. Mijn oliepomp heeft dus de 1) olie invoer, 2) de uitvoer naar de nipple (foto) en 3) de uitvoer via de solenoid valve richting de sproeier.

Ik begrijp niet dat er dan nog lucht in de leiding kan zitten?

ot4.jpg
 
Maar mijn eerste reactie is: sluit die toevoer, koppel die twee flexibels los(markeer wat waar zit) en test het met een jerrycan vol stookolie.
En kijk of er mazout verneveld wordt.
Probeerde je dit al?
 
bedankt. Ja ik had je reactie gelezen maar ik zie de logica niet. Mijn situatie is beneden geschetst. Dus als ik de pomp aanzet dan krijg ik goede output maar niks bij de sproeier. Jou suggestie is dus om de input lijn in een jerrycan met mazout te stoppen? Maar met de input lijn aan de mazout tank gekoppeld krijg ik al mazout in mijn pomp. Dus ik zie het nut niet of ik begrijp je verkeerd. Volgens mij zit er geen lucht meer in het systeem behalve dan vanaf de pomp naar de sproeier toe. Die valve gaat dus niet open volgens mij. Hoe kan er anders mazout the output lijn uitstromen met goede druk en zonder luchtbubbels.

Ik ga in ieder geval even die chauffagist SMS-en. Vragen of die nog van plan is langs te komen.

oliepomp2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Thoh, mijn grootouders hebben jaren terug iets gelijkaardigs gehad en zo hebben we het opgelost.
Het is dus maar een suggestie.
Bij hen was de tank ook leeg en zuigt die pomp dan wat bezinksel, met ietwat water erbij aan en ook door een lange leiding.
Met de flexibels in een bidon, sloeg die meteen aan.
Kwestie van mogelijke oorzaken te elimineren zonder vanalles te gaan vervangen.
Als er niks uit de sproeier komt, is de rest(ontsteking, afstand electrodes, etc) wss niet het probleem.
Als je met de wagen zonder benzine valt, helpt het ook niet om nieuwe bougies en een nieuwe bobijn te plaatsen.
Nu het is maar een suggestie, meer niet.
Hopelijk krijg je het opgelost.
 
ja bedankt voor de suggestie. En het is ook echt een probleem dat de sproeier geen olie krijgt alleen ik heb dus al wel getest dat de pomp op zich werkt en dat er geen lucht in de leiding zit. Dus mijnzinziens gaat de klep naar de sproeier niet open. Maar ik wacht even of die chauffagist nog komt. Als hij morgen ook niet komt dan denkt ik dat ik als laatste probeer de pomp te vervangen. Het kan ook zijn dat de pomp niet genoeg spanning krijgt of dat er een ander elektronisch probleem is. Ik heb al wel die weerstand gemeten maar weet niet of die waarde juist is of niet. Spanning naar de solenoid heb ik nog niet gemeten. Dat doe ik in ieder geval voordat ik een nieuwe ga kopen want anders heeft het geen zin als er geen spanning of staat. Liefste laat ik het even bekijken door een expert maar die schijnen het allemaal erg druk te hebben.
 
Behalve de pomp vervangen zal je ook nog de druk moeten afregelen .
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan