• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

mazout aanvoerleiding leeg

emp62

Lid
Lid geworden
27 sep 2017
Berichten
139
Waarderingsscore
8
Punten
18
hallo, ik kan bij mij niet zien hoeveel olie er nog in de tank zit. Was dus leeg en ik heb toen de oliefilter eraf gehaald om deze even te inspecteren en schoon te maken. Toen ik het filter er weer heb opgezet stroomde er wel wat olie in de filter kamer maar niet veel. Toen de brander aangezet en toen zoog de pomp nog wat aan maar de kamer was nog voor 1/3 leeg. Ik denk dat de pomp nog wat olie aanzoog wat nog in de leiding dat. De rest wat in de leiding zat is denk ik terug gevallen in de mazout tank.

Inmiddels 1000L in de tank aanwezig. Als ik de brander aanzet zuigt hij geen mazout aan.

Probleem is dus denk ik dat de aanvoerleiding is leeg geraakt en vol met lucht zit. De pomp zuigt niks op als ik de brander aanzet. De mazoutleiding moet echt mazout aanzuigen omdat bij mij de leiding langs het plafond loopt en daarna weer omlaag gaat naar de brander. Dus er komt geen mazout middels de zwaartekracht in mijn mazoutfilter. Als er lucht in de leidingen zit werkt die mazout pomp volgens mij niet.

Dus ik denk dat ik mazout moet aanzuigen zodat de leidingen weer luchtvrij zijn. Hoe krijg ik die leidingen richting de mazoutpomp weer vol met mazout?

hartelijk dank.
 
mijn opstelling is een beetje zoals figuur 1. Boven op mijn mazout tank heb ik zo'n handeltje zitten (zie "Flexo-Bloc"). Dan loopt bij mij de leiding meteen naar de filter. Ik heb dus geen "Olistop V" en geen "Olex". Ook is mijn oliefilter veel simpeler. Het is wel een Oventrop. Zie figuur 2.

Probleem is dus dat de aanvoerleiding van tank naar oliefilter leeg is. Pomp die aan brander zit zuigt het niet aan. Hoe zuig ik de leiding vol?

ketel.jpgot2.jpg
 
Losmaken
aan zuigen en dan terug installeren.
Zo zogen we vroeger de tank van ons vader zijn auto leeg om die van ons krel te vullen.
Smaakt vies maar je verliest wel een literke of 2-3 mazout omdat je de installatie terug moet doen terwijl de stroom blijft lopen.

Kun je in de tank de aanzuigmond tijdelijk blokkeren ( met platsiek zak bv) dan is de doorstroom niet en kun je zonder haast terug installeren.
 
hallo, bedankt voor de reactie. Ik begrijp het niet goed. Met de mond kan ik dat niet aanzuigen. Het is een koperen leiding die 2.5 meter omhoog gaat vanaf de mazout tank and dan een meter of 4 richting de brander.

Als je naar de foto onder kijkt. Ik heb een rode pijl erbij gezet. Is het niet zo dat ik op die nippel aan het eind een pomp kan aansluiten, mogelijk een handpomp, en zo de mazout terug in de leiding pompen?

Ik kan er maar moeilijk informatie over vinden waar die nippel voor dient. Lijkt mij de ontluchter te zijn. Kan dat werken door daar een pomp op te zetten en de leiding vol zuigen?

Dus die koperen leiding komt van de mazout tank. Dat is de aanvoer leiding. Dan gaat de flex leiding naar de pomp die op de brander zit gemonteerd. Die andere flex leiding gaat ook naar de pomp. Dus het lijkt mij dat als ik een pomp op die nippel bij de pijl aansluit dat ik de leiding vol kan zuigen. Klopt dat? Wat voor pomp heb ik daar voor nodig?
ot3.jpg
 
ik heb het voor elkaar.

dit gevolgd:


dus die schroef bij de rode pijl open gedraaid. Dan alle leidingen open zetten, dus de rode schroef op het Oventrop filter open zetten en op mijn tank zit nog een sluiter en die ook open zetten. Dan brander aanzetten zodat de pomp gaat zuigen. Op een gegeven moment spuit dan de mazout uit de nippel bij de rode pijl. Dan snel die schroef dichtdraaien.

Ketel werkt nog niet maar het ligt niet aan de mazout :) Ik ben hem aan het schoonmaken. nieuwe filter, nieuwe sproeier, nieuwe electrodes, pakking etc maar ik heb dat nog niet binnen.
 
Laatst bewerkt:
hallo, ik heb eindelijk (bijna) alle onderdelen binnen. Mijn brander is een Elco EL01A.3, deze https://be.elco.net/sites/be.elco.net/files/pdflibrary/burners/old/ECONOM 2000 EL01A.pdf

Ik heb 1) de sproeier vervangen, 2) de electrodes, 3) een pakking, 4) de oliefilter. De olie stroomt goed door.

Ik heb een paar keer de reset gedrukt. Ervoor gezorgd dat de thermostaat hoog staat. Als ik op de reset knop druk gaat de brander wel proberen op te starten. In een klein kijkgaatje zie ik echter geen "spark" (vonk). Dus op een gegeven moment stopt de brander. Dus hij probeert te starten maar slaat dan niet aan. Zonder op de startknop te drukken slaat hij helemaal niet aan. Dan probeert de brander zelfs niet op te starten. Ondanks dat op de thermostaat wel een lampje gaat branden. Dan slaat bij mij normaal de kachel aan.

Wat is het meest waarschijnlijke probleem? De ontstekingstransformator?

Lijkt erop dat ik toch een expert moet gaan inhuren. Je mag niet te vaak de reset drukken las ik. Is dat omdat er dan ontploffingsgevaar ontstaat dat er teveel olie in de brander wordt gespoten? Ik heb 2 keer geprobeerd. Het lijk mij dat er problemen zijn met de ontsteking of ontstekingsmechanisme.

Ik las ook dat een brander gemiddeld maar 15 jaar meegaat. Waarom is dat? Of kan hij veel langer mee zolang je maar kapotte onderdelen blijft vervangen?

bedankt
 
Laatst bewerkt:
Staan de electrode correct afgesteld? Deze mogen de sproeier zeker niet raken aangezien deze dan onsteekt op de sproeier en hierdoor geen vlam kan vormen.
Kijk ook even na of je verneveling van de mazout ziet. De pomp kan ook defect zijn.
 
hallo, bedankt voor je reactie. Voor alle duidelijkheid. De verwarming werkte ook niet met de oude sproeier, oliefilter en electrodes etc.. Dus daarom heb ik dat eerst geprobeerd door wat onderdelen te vernieuwen.

Ik heb de electrode afgesteld volgens de handleiding de afstand moest 3mm zijn (afstand sproeier met de "tete de combustion"). Dat is ook ongeveer de afstand tussen de electrodes en de sproeier. Ook de pomp werkt goed omdat ik na het vervangen van de oliefilter de leiding heb ontlucht middels het opdraaien van de ontluchtingsschroef en dan de pomp aan te zetten. Dus de pomp werkt ook.

Ben bang dat ik toch een monteur moet laten komen. Eind van vorige winter kan ik mij herinneren dat die soms wat sputterde. Deze herfst heeft die nog niet gelopen. Dus ik dacht mogelijk aan een verstopping omdat die afgelopen winter wat sputterde soms. Maar hij slaat helemaal niet aan.
 
ik heb (nog) geen reactie van verschillende chauffagisten dus ik probeer nog even wat zelf. Ik heb gechecked of er een "spark" is en dat werkt. Ik heb de leidingen naar de Nozzle (sproeier) doorgespoten met lucht dus die zijn vrij. Dat is de leiding die van de mazout pomp naar de nozzle toegaat. Die bestaat uit 2 delen. Beide met lucht doorgespoten en ze zijn schoon.

De pomp werkt want als ik die ontluchtingsknop bij het olie filter open draai en de brander aanzet dan spuit de olie uit de ontluchtingsknop.

Maar de olie lijkt toch niet bij de nozzle (sproeier) te komen. Ik heb een Suntec oliepomp erin zitten. Top eraf gehaald maar dan zie ik alleen een "impeller" zitten en dat ziet er goed uit. Ik kan echter voor zover ik kan zien niet bij de leiding komen die vanaf de pomp naar de nozzle gaat. Die leiding kan ik er wel afhalen en die heb ik dus ook met lucht doorgeblazen en is schoon.

Enige wat nog zou kunnen (naar mijn mening) is dat binnen in de pomp er een verstopping zit richting de leiding die naar de nozzle gaat. Maar voor zover ik kan zien kan ik dat niet open maken.

foto1 van de nozzle. Die nozzle is dus nieuw. Die leiding naar de nozzle met lucht doorgespoten en is vrij. Als ik de brander aanzet en ik houd een stukje droog karton voor de nozzle dan wordt het helemaal niet nat van de mazout. Iemand een idee?

Ik heb net de leiding van de oliepomp eraf gehaald (zie foto2). Deze leiding gaat dus naar de nozzle. Maar als ik de brander aanzet komt er geen olie uit. Vreemd. Dat terwijl de pomp wel werkt omdat het ontluchten dus wel werkt :confused::confused:

foto1: sproeier
nozzle.jpg
foto 2: mazout pomp
oliepomp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is de magnetische klep van de brandstoftoevoer niet defect ? Deze klep gaat dicht om de de brandstof om te leiden naar de sproeier en zo inspuiting te verkrijgen.
Nadat de brandermotor al enkele seconden eerst de ketelruimte heeft "zuiver" heeft geblazen komt er spanning op de klep en wordt er ingespoten. Als dan de fotocel geen vlam detecteert valt de brandermoter stil om ook de inspuiting zonder ontsteking te stoppen.
Hoe controleer je die klep, je zou er spanning kunnen opzetten om de klep dan te horen klikken.
De fotocel controleren door de weerstand te meten in het donker en licht, er moet een verschil zijn.
 
En zonder meetapparatuur blijven we maar verder knutselen aan een brander … je weet dus totaal niet wat je aan het doen bent . Hoeveel is de pompdruk ? Wat zegt de vacuüm? Statische ventilatordruk ? Vuurhaard druk ? En als hij dan gaat branden stellen we hem af op het oog ?! Hoogtijd voor vakman dus … wie doet er het wettelijk jaarlijks verplicht onderhoud eigenlijk?
 
Als je geen ontsteking hebt kan je na de rode kop in te drukken nog eens proberen de hoogspanning te meten aan de 230V kant dat deze wel contact maakt. Indien wel de hoogspanningstransfo vervangen. Indien niet het brander relais vervangen.
 
Is de magnetische klep van de brandstoftoevoer niet defect ? Deze klep gaat dicht om de de brandstof om te leiden naar de sproeier en zo inspuiting te verkrijgen.
Nadat de brandermotor al enkele seconden eerst de ketelruimte heeft "zuiver" heeft geblazen komt er spanning op de klep en wordt er ingespoten. Als dan de fotocel geen vlam detecteert valt de brandermoter stil om ook de inspuiting zonder ontsteking te stoppen.
Hoe controleer je die klep, je zou er spanning kunnen opzetten om de klep dan te horen klikken.
De fotocel controleren door de weerstand te meten in het donker en licht, er moet een verschil zijn.
bedankt. Ok zoiets zal het zijn. Ik vond gisteren iemand die een soortgelijk probleem beschreef.

hij had de pomp vervangen maar het probleem bleef. Dus ik denk dat mijn pomp goed is. Er zal een reden zijn waarom die klep die open gaat. Ik kan in ieder geval de fotocel doormeten. En zal wat verder studeren.

Ja ik heb een aantal vakmannen ge-emailed maar nog geen reply. Levert ze waarschijnlijk te weinig op.

Ik had hier altijd iemand die kwam schoonmaken. Maar wat ze dan doen is even de ketel open, met de stofzuiger erin en weer naar huis. Kost dan een paar 100 euro. Wet of geen wet dat kan ikzelf ook. Ik maak de schoorsteen schoon, check of the ketel schoon is etc. Ik kan wat onderdelen vervangen maar dit probleem is dan weer misschien te lastig.

Voor de laatste persoon die reageerde: 1) de vlam werkt, 2) ook werkt de ventilatie, ik krijg alleen geen olie naar de nozzle. Dus de 3-de voorwaarde ontbreekt. Die klep van de pomp die naar de sproeier gaat, gaat blijkbaar niet open. Moet er achter komen waarom. Misschien de fotocel. Ik heb die cel wel schoongemaakt maar nog niet getest.

bedankt in ieder geval voor de replies.
 
Je verwart hier de volgorde van werking van de brander. De klep moet eerst openen zodat er verstuiving kan plaatsvinden, op hetzelfde moment wordt ook de fotocel in het verhaal betrokken want die moet vuur (ontbranding van de ingespoten brandstof) detecteren om eventueel de motor stil te leggen bij niet aanslaan verbranding. Zo voorkom je dat er zich gassen kunnen ophopen, bij bvb al warme ketel, die ongecontroleerd kunnen ontbranden na verschillende herstarts.
Er is hierboven al gezegd dat de pompdruk beter gekend is om zeker te zijn van een correcte inspuiting, het terugloop circuit is geen garantie op goed werkende pomp. Als de klep zou werken, ook bij slechte pompdruk zou er op z'n minst druppels aan de nozzle moeten hangen of een vochtige plaats/plasje mazout in de ketel waar de nozzle zou staan bij normaal gemonteerde brander op de ketel. Als er geen andere mechanische defecten zijn zoals een slechte koppeling tussen pompas en moteras waardoor pompas blijft staan na openen van de klep voor inspuiting (want dan loopt de belasting voor de pomp op) of verstoppingen tussen pomp en nozzle is het alternatief een elektrisch(mechanische) fout zoals een defecte elektrospoel ofwel de klep die vasthangt (dit alles bij de zekerheid van een voldoende druk leverende pomp !).


Een kartonnen plaat voor de sproeier houden om te zien of er inspuiting is, is gevaarlijk of je moet de hoogsanningselektroden vooraf afgekoppeld hebben zodat er geen ontbranding mogelijk is, je wil geen vlam van een meter in de waarschijnlijk beperkte ruimte waar de installatie staat en je jezelf ook bevindt. Ik zou het van ze leven niet doen op die manier.
 
bedankt voor je reactie. In 1 van de fotos kan je zien dat ik de electrode had losgekoppeld en had afgeschermd met een plastic bak. Ik weet de gevaren en de hoge spanning. Er kon geen olie bijkomen.

Tja ik weet niet. Ik heb 3 service bedrijven ge-emaild. Ik email omdat mijn Frans nog wat beperkt is. Met email kan ik de situatie beter uitleggen. Maar helemaal geen reactie. Misschien hebben ze gewoon geen zin in zo'n klusje. Als ik gezegd had dat ik een nieuwe installatie wil laten plaatsen hadden ze hier al gestaan.

Ik ben trouwens al half september met die kachel begonnen. Het werkte niet en toen dacht ik dat de olie misschien op was (kan ik bij mij niet zien). Toen olie besteld maar moest daar bijna een maand op wachten. Daarna onderdelen ook 3 weken wachten. Dus daarom ben ik nu wat laat ermee.

Ik denk dat ik er verder zelf niet uitkom op dit moment dus moet kijken of ik iemand kan vinden. Ik heb een heel oud systeem maar hoopte op nog een paar jaar. Ik stook vrij spaarzaam. Ik heb hier geen gas. En de mazout container zit ingebouwd in het huis. Dus als ik naar gas zou gaan moet die mazout container eruit gehaald worden en een gas container in de tuin. Het is allemaal niet goedkoop. Ook heb ik net nieuwe mazout gekocht. Tweede hands mazoutketel zou kunnen maar dat moet dus ook allemaal gedaan worden. Of goedkope nieuwe. Die van ACV zijn geloof ik iets van 1500€ nieuw.

Hopen dat global warming snel een paar graden erbij doet hier in België dan kan het hele systeem eruit :)
 
Ik heb niet alles gelezen en zeker geen expert hierin.
Maar mijn eerste reactie is: sluit die toevoer, koppel die twee flexibels los(markeer wat waar zit) en test het met een jerrycan vol stookolie.
En kijk of er mazout verneveld wordt.
 
@empt62, langzaam in en uitademen en voortdoen.
Ik zie op de foto van de pomp een gat openstaan, ik vermoed van de drukregelschroef. Die was toch gemonteerd bij de test denk ik. Ik zou daar ook niet aan regelen voorlopig want een iets slechtere afstelling is beter dan geen afstelling en de druk die ingesteld was zal ook waarschijnlijk de juiste zijn voor de nozzle die gemonteerd stond/staat.
Bij latere controle door een vakman , ik weet niet of je de mensen die er tot nu toe bij je geweest zijn ook echt vakman zijn want dan doe je veel meer dan alleen de ketel stofzuigen, kan die alles nazien en de druk fatsoenlijk afstellen volgens tabellen die rekening houden met de vlamvorm, vermogen ketel en sproeiergrootte en tenslotte een officieel attest.
Nu om terug te komen op de defecte installatie, kan je al de klep demonteren en kijken of het klepje loszit. Pas hier op dat er niets uitvalt of verliest door het veertje wat erin verwerkt zit. De kern in het buisje moet vrij kunnen bewegen. Mazout heeft de neiging om (condens)water mee te nemen en kan de klep doen corroderen (de kern van de klep is ijzer) en zo ook vast komen te zitten en al gemakkelijker als de installatie lang stilstaat. Als het vrij beweegt en er is geen inspuiting zal de spoel defect zijn. Op de aansluiting naar de spoel staat een nummer, zoek deze eens op het internet, kost hiet veel.
Je hebt al veel mogelijke oorzaken zelf nagekeken er blijft niet veel meer over buiten dat de pomp zelf niet meer meedraait door een slechte (plastiek) koppeling als er druk moet geleverd maar dan moet de pomp wel vastgezeten hebben. Ik heb het nog niet meegemaakt maar het kan.
Hou ons verder op de hoogte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tussenkomst Moderator

Beetje opgekuist. Terug on topic.
@emp62 : Je probeert (terecht) een vakman bij jou te krijgen. Ik begrijp dat je graag iemand via mail benadert, maar bel die mannen op. Die zitten tot over hun oren in het werk, en het laatste wat die gaan doen is een nieuwe klant aannemen, die enkel contact opneemt via mail waarvan ze dan zowieso denken: "Hij zal dit mailtje wel naar een aantal anderen gestuurd hebben ook.". Waarmee ik het niet goedkeur dat ze niet reageren, versta me niet verkeerd hé. MAAR, als je dan zelf eerst installateurs fuckers gaat noemen, dan kun je toch wel begrijpen dat installateurs op ons forum weerwerk gaan bieden...

Volg de raad van @Samsuffie op, adem in en uit, en ga verder met het oplossen van je probleem, daar ga je meer eer uithalen dan je te frustreren in vakmannen die niet komen opdagen. Het is voor die mannen nu gewoon de drukste periode van 't jaar, want iedereen zet nu (of enkele weken geleden) hun verwarming aan, en als die dan niet werkt, dan moeten ze héél veel herstellingen gaan doen hé ;).
 
ja bedankt. Ik was een beetje pissed off omdat er altijd van die wijsneuzen je niet helpen maar je erop wijzen wat je in hun ogen allemaal fout hebt gedaan. Er zijn altijd een paar die je echt proberen te helpen zoals Samshuffle, bedankt daarvoor.

1 van de 3 die ik via e-mail heb benaderd heeft gereageerd. Ik heb al eerder een conflict gehad met deze persoon. Hij wilde toen in cash betaald krijgen. Dat heb ik toen gedaan maar na een week of 8 beweerde hij dat ik (volgens zijn boekhouding) nog niet heb betaald. Maar ik had een bon gevraagd dus ik had bewijs.

Hij zei dat hij zou komen eind van deze week maar daarna niks meer gehoord, denk dat ik nooit meer wat van die knakker hoor. Ik denk dat als die niks meer van zich laat horen ik of een nieuwe brander koop of ik contacteer engie.be die mijn elektriciteit levert hier. Dan laat ik mogelijk de hele boel eruit slopen en neem maar een ander systeem wat ze me aanraden.

Liefste zou ik een 2-de hands kopen die nog 10 jaar mee kan. Via 2dehand.be heb je van die Buderus systemen voor 1500€ die 10 jaar oud zijn. Die kunnen nog wel 15 jaar mee. Dan is het de installatie wat misschien nog eens 2500€ kost, ik weet niet. Het is puur die buizen aanpassen
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan