• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Maximum dikte mortelbed

Lid geworden
18 jul 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Heb in men berging een betonvloer gegoten, maar ben iets te hoog uitgekomen om goed te zijn. Er rest me nog een viertal centimeter die ik zou moeten overbruggen vooraleer te kunnen tegelen.

Na een beetje rondkijken vroeg ik me af ofdat ik deze zou kunnen overbruggen door direct op men betonvloer te tegelen in een mortelbed. Kan ik hiermee deze 4 a 5 centimeter overbruggen? Of zijn er andere/betere oplossingen?

Alvast bedankt,

4cm mortel is veel te veel.

Je tegels dansen weg in deze mortel en je zult niet de uiteindelijke hoogte kunnen aanhouden.

Ofwel leg je een dikkere tegel

ofwel werk je eerst met een chape van 3cm dik en dan een mortelbed van cc 1 cm dik. --- maar ik twijfel of je deze 3cm wel kunt houden.

Maak eerst de chappe voor 1 rij tegels, verwerk deze rij tegels met mortel en werkt dan de volgende rij tegels af.

Nooit eerst alle chappe spreiden en laten uiharden voor gans de oppervlakte.

Chape droogt dan te snel uit en verhard.

Een laag chape aanbrengen kan niet - je hebt minstens 5cm nodig.

Op de beton kan je wel een bouwplaat verlijmen en daarop de tegels lijmen. Die platen dienen 100% te dragen op de lijm om achteraf geen breuken in de voegen of de tegels te bekomen. Best vooraf vragen welke fabrikant garantie geeft op die platen, want vele zijn bedoeld als muurplaat, niet als vloerplaat. Die platen geven een lichte holle klank bij het belopen.

Tegels in mortelbed zal niet lukken : bij het inkloppen zal er zich een laag water vormen en na de verdamping blijft er alleen nog lucht over met als gevolg dat de tegels niet kleven, holklinken en loskomen.

Je maakt het beste een cocktail die water vasthoudt - wit zand (om een goed smeerbare brei te bekomen), rijnzand 0/3 (geen groter granulaat; dat vermindert de kleefkracht), wit cbr cement (hardt sneller dan grijs) en dikbedlijm voor buiten. Bij het inkloppen zal je kunnen "voelen" of de tegels goed hechten aan die cocktail; eventueel de verhouding lijm verhogen. In de mix kan je compaktuna PRO mixen; minder water gebruiken en langer mixen. Die vloer een aantal dagen met rust laten : niet betreden (je kan de tegels nog lostrappen) en laten uitdrogen langs de open voegen.

Randisolatie niet vergeten tegen alle buiten- en binnenmuren en bij die opbouw mogen geen zetvoegen gebruikt worden die de oppervlakte verdelen.

Voor de vlakheid van de vloer werk je zoals bij de traditionele methode op koord - het kan ook met pastegels, profielen en reilatten.

jp

Vreesde er al voor dat 3/4 cm chappe niet ging lukken.

lukanar en vloerder jp, alvast bedankt voor de respons.

Die bouwplaten lijken inderdaad een interessant alternatief.

@vloerder jp; die lijmcocktail die je beschreef, is deze voor de platen te hechten aan de vloer of voor de tegels op de platen?

Vloerplaten hebben een waterdichte cementlaag aan beide zijden en worden vol in de lijm geplaatst en dat moet idd 100% zijn, anders gaan die breken. Daarop worden de tegels gelijmd, zoals op een chape.

Een verhoogde vloer : pe folie, een kader, houten platen vijzen. Op die houten platen komt dan een primer en een ditra mat. De tegels worden op die mat gelijmd. Het extra lijmverbruik : verlijmen van de mat met een 3x4 kam : ca 2kg / m - meerverbruik lijm bij plaatsing van de tegels : ca 3kg / m.

De cocktail : de plaatsing op de beton zonder platen.

jp

moet je beton niet kaarsrecht liggen om die bouwplaten op te leggen? Als je daar lucht onder gaat krijgen gaan die toch automatisch breken bij het minste gewicht dat er op komt?

Als je beton niet kaarsrecht ligt dan werk je met 2 lijmkammen.Met de grootste lijmkam smeer je op uw beton en met de kleinste lijmkam achterkant bouwplaat (bv. WEDI ) en deze verdrijf je zodanig dat je 100 % overdracht hebt.

Beste vloerder jp,

Je antwoord op dit probleem vind ik interessant.

In welke verhouding moet je de mix witzand, rijnzand (0/3), wit cement en dikbedlijm mengen?

Bedankt voor je antwoord.

Groeten,

Wouter

3 delen zand - 1 deel cement - lijm : totdat de massa kleeft.

jp

Bedankt voor je antwoord.

Nog even iets: wordt dan nog water toegevoegd?

In je uitleg zei je iets over een weinig water en/of compactuna.

Vermoedelijk wel.

Wordt alles met een kam aangebracht? Of in dotten?

Groeten,

Wouter

De hoeveelheid lijm is bepalend voor de kleefkracht van die cocktail. Lijm houdt water vast, terwijl een mix zand/cement dat niet doet en dan krijg je bij het inkloppen een laag water tussen de legspecie en de stenen; zodra die opdroogt, klinken de stenen hol of komen ze los.

In een cocktail met lijm wordt idd veel minder water gemixt.

In dotten mag niet gewerkt worden. Met een extra large U kam zou het misschien wel kunnen.

jp

vloerder jp zei:
De hoeveelheid lijm is bepalend voor de kleefkracht van die cocktail. Lijm houdt water vast, terwijl een mix zand/cement dat niet doet en dan krijg je bij het inkloppen een laag water tussen de legspecie en de stenen; zodra die opdroogt, klinken de stenen hol of komen ze los.

In een cocktail met lijm wordt idd veel minder water gemixt.

In dotten mag niet gewerkt worden. Met een extra large U kam zou het misschien wel kunnen.

jp

Is deze lijmcocktail ook mogelijk om buiten te verwerken. Voor het leggen van tegels van een terras?

kenneth

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan