- Lid geworden
- 5 aug 2008
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 0
Hoeveel draden kan je maximaal wegwerken in een standaard-inbouwdoosje van 50 x 50 x 50 ? Wat is het wettelijke maximum en tot hoeveel is het in de praktijk doenbaar.
Ik heb er nu eentje waar volgende dingen inkomen:
- 1 x kruisschakelaar
- 2 x flex van 20mm met 5 x 2,5mm² draden ( deze gaan elk naar een wisselschakelaar)
- 1 x flex van 16mm met 3 x 1,5mm² draden die naar de lamp gaat
- 1 x flex van 16mm met 3 x 1,5mm² draden die zorgt voor de voeding en rechtstreeks naar de zekeringkast gaat.
- eventueel nog eens een 3G1,5 om naar een volgend lichtpunt te gaan, maar dit zou ik al niet meer doen wegens te veel.
Is dit niet te veel om gemakkelijk te zijn?
Of kan ik bijvoorbeeld ook de lamp voeden vanop 1 van de wisselschakelaars?
Nog een vraagje:
In de badkamer heb ik overal 2,5mm² gebruikt: 1 circuit voor 1 stopcontact in de muur en 1 circuit voor het licht (algemene verlichting en de spotjes in het badkamermeubel). Nu ben ik wel vergeten een draad te voorzien om een extra stopcontact in het badkamermeubel te plaatsen...
mag ik dit eventueel op hetzelfde circuit van het licht zetten als ik de zekering aanpas? Aangezien het toch 2,5mm² is... of wordt ik dan afgekeurd?
Merci voor de antwoorden
Ik heb er nu eentje waar volgende dingen inkomen:
- 1 x kruisschakelaar
- 2 x flex van 20mm met 5 x 2,5mm² draden ( deze gaan elk naar een wisselschakelaar)
- 1 x flex van 16mm met 3 x 1,5mm² draden die naar de lamp gaat
- 1 x flex van 16mm met 3 x 1,5mm² draden die zorgt voor de voeding en rechtstreeks naar de zekeringkast gaat.
- eventueel nog eens een 3G1,5 om naar een volgend lichtpunt te gaan, maar dit zou ik al niet meer doen wegens te veel.
Is dit niet te veel om gemakkelijk te zijn?
Of kan ik bijvoorbeeld ook de lamp voeden vanop 1 van de wisselschakelaars?
Nog een vraagje:
In de badkamer heb ik overal 2,5mm² gebruikt: 1 circuit voor 1 stopcontact in de muur en 1 circuit voor het licht (algemene verlichting en de spotjes in het badkamermeubel). Nu ben ik wel vergeten een draad te voorzien om een extra stopcontact in het badkamermeubel te plaatsen...
mag ik dit eventueel op hetzelfde circuit van het licht zetten als ik de zekering aanpas? Aangezien het toch 2,5mm² is... of wordt ik dan afgekeurd?
Merci voor de antwoorden