Maximale lengte alpex van ketel tot collector vloerverwarming?

Lid geworden
31 aug 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Wij plaatsen via een zelfbouwer zowel boven als beneden vloerverwarming.

De ketel staat in de berging op het gelijkvloers (aan de rechtergevel  van het huis)

De zelfbouwfirma stelde voor om de collector op de verdieping centraler te plaatsen(in de dressing) - (oorspronkelijk was deze voorzien in de badkamer boven de berging). Zo kunnen 6 van de 8 kringen korter zijn en is het volgens hen beter regelbaar. het gevolg hiervan is dat de alpex die van de ketel naar de collector loopt 8 meter lang zal zijn.

Als de collector in de badkamer komt hangt deze recht boven de ketel en is de lengte van de alpex ruim 2,5 meter. maar dan zijn een groot deel van de kringen dus wat langer.

Welke optie heeft de voorkeur?

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
Heeft allemaal met drukval te maken. Je kan dat niet generiek zeggen zonder dat je weet wat het debiet is en wat de leidingdiameters zijn. Maar neem maar gewoon aan dat wanneer je met 32mm (of 25mm) naar je verdeler gaat, de  drukval gering is.  Ik heb het idee dat die zelfbouwfirma snapt waar die het over heeft en inderdaad uit gaat komen op minder drukval.  Als je het niet gelooft, het moet niet heel moeilijk zijn om de drukval per leidingsegment uit te rekenen op basis van flow en diameter. 

Ik zou dus ook voor een centrale plek kiezen. 

Maar misschien handig om te weten, de kring met de grootste drukval is dominant. De rest van de kringen worden afgeknepen om de flow te beperken (dat is de regelbaarheid). Als toevallig de kring die toch al de hoogste drukval had, niet korter wordt door het verplaatsen van de centrale collector, dan zal de totale drukval in de kringen niet afnemen. Maar omdat gezegd wordt dat het beter regelbaar wordt, ga ik er vanuit dat de drukval per kring dichter bij elkaar komen te liggen en daarmee lager is dan in de oude situatie.

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
285
Punten
83
De collector zo dicht mogelijk bij de verbruikers is altijd het beste idee, alleen al om praktische redenen. Minder buis te leggen, minder buis te kopen.

Wij hebben hier veel langere stijgleidingen liggen, alles draait perfect.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
334
Punten
83
teaser zei:
De collector zo dicht mogelijk bij de verbruikers is altijd het beste idee, alleen al om praktische redenen. Minder buis te leggen, minder buis te kopen.

inderdaad, de collector zo dicht mogelijk bij de kring en dan de kring in slakkenhuispatroon lang genoeg maken - op die manier wordt met een groter buisoppervlak warmte aan de vloer afgegeven. Ik sprak onlangs een installateur die er zelfs voorstander van was om per verdieping twee collectoren te zetten, zodat tussen de collector en de kamers minder warmte verloren gaat. Dat heb ik zelf niet gedaan (vind het wel handig dat die buizen dan meteen ook de gang opwarmen :) ), maar Henco raadde me wel aan om de concentratie van buizen meteen aan de collector toch maar wat te isoleren om te vermijden dat op die plaats de vloer zelfs wat te warm zou worden

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
onze collectors staan redelijk centraal, wel aanvoerleiding en retour per collector van 12 meter lang, alpex 26...

Ketel staat op zolder en dat werkt perfect, boven wel kringen op 20 cm hoh gelegd, beneden ook 20cm en badkamer op +- 7 cm.

per verdiep 5 kringen

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
De verste collector staat bij ons >20m van de ketel.
De studie wees uit dat het 22mm buizen werden, en deze werden in de technische schacht etc netjes geisoleerd. Het temperatuurverlies onderweg zit in de foutenmarge.

Hierdoor konden de plastic kringen beter, korter én evenwichtiger gekozen worden, en staat de collector op een betere toegankelijke plaats. Een collector verder zetten heeft op zich natuurlijk geen voordelen, maar als je er andere belangrijke nadelen mee kan wegwerken, een absolute aanrader.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
389
Punten
83
Wij hebben er speciaal voor gekozen om de collectors, op 't verdiep in de badkamer op 't gelijkvloers in de douchekamer te zetten.

Daar heb je toch sowieso wat meer 'kaloriën' nodig => geen bijverwarming nodig met ne sierradiator hier.

Dat we daarmee niet 100% centraal zitten op de niveaus hebben wij geen last van.

Warmte die een kring al afgeeft op de weg naar 'zijn' ruimte is in sé ook niet verloren hé. De priseleidingen zijn desondanks wel allemaal goed ingepakt, de retours dan weer niet ;)

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enk zei:
de weg naar 'zijn' ruimte is in sé ook niet verloren hé. De priseleidingen zijn desondanks wel allemaal goed ingepakt, de retours dan weer niet ;)

Idd, die warmte is niet in elke stiuatie verloren.

In mijn systeem is de toevoertemperatuur en retourtemperatuur deel van de regeling.
Deze worden gemeten in de ruimte van de ketel.

Als de échte toevoertemp in de kamer (in een situatie zonder isolatie) een pak lager zou liggen, en ook de kamer-retourtemp zou verschillen met die aan het meetpunt, is de situatie niet deftig controleerbaar.
Daarom zijn bij mij alle leidingen geisoleerd.

Bovenaan