Maximale hoogte boven de oprit, van de stop van een draaipoort

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
1.258
Waarderingsscore
272
Punten
83
Zoals de titel het reeds zegt, wat is de maximale hoogte van een eindstop van een draaipoort in het midden van de oprit ?

De plaats tussen beide palen van de draaipoort is niet waterpas, vandaar.

Er is uiteraard een verschil tussen een Landrover en een Aston Martin Valkyrie maar is er een'norm' voor die hoogte ?
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.026
Waarderingsscore
9
Punten
38
geen norm 

als je een sport kar hebt met lage bumper zal dat maar 5cm mogen zijn 

wettelijk is de min grondspeling 11cm, maar als je je auto vol zandzakken laad zal dat ook weer wat minder zijn

maar normaal moet een 5cm toch volstaan , laat je poort van laagste kant er er tegen komen en die van de hoogste kant tegen de andere poort (en niet op die poortstopper)

 
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
1.258
Waarderingsscore
272
Punten
83
Bedankt Jan.

'Norm' was misschien wat sterk uitgedrukt, maar het was om een idee te hebben over wat 'gebruikelijk' is bij aannemers als maximum hoogte voor een stop midden op een oprit.

5 cm lijkt mij inderdaad iets dat redelijk is ..

 

Bij een kennis is een aannemer een poort komen installeren en zij kan binnen met haar auto, die wat hoger op zijn poten staat, maar een normale wagen niet  !
Het bezoek mag vanaf nu dus op de straat parkeren ipv gewoon binnen te rijden.

Beroepseer is blijkbaar niet bij iedereen meer van tel de dag van vandaag.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.026
Waarderingsscore
9
Punten
38
je zou eventueel een systeem kunnen maken dat je kan kantelen als de poort open staat en terug rechtzetten als je de poort sluit ....
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.957
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Er komt wel wat meer bij kijken hoor om de hoogte van de poortstop te bepalen. 

Niet alleen moet dwars op de oprit de poort perfect horizontaal staan en best de oprit ook. Maar je moet de helling naar de straat ook mee in t oog nemen. 

Stel dat je helling naar straat 3% is. Een vleugel van je poort  is 1.80. Poort draait, nagenoeg altijd naar binnen open, dus opwaarts in de helling, dan moet je sowieso al 5.40 cm ( 1.8x3%)  het laagste punt van je poort HOGER zetten want anders slaat de poort bij het opengaan tegen de verharding.

Duidelijk dat bij steilere hellingen je daarom soms poortstoppen in de oprit vind die met gemak 10-15 cm hoger uitkomen. 

Duidelijk ook dat de goede vakmannen steeds de oprit aan de poort even laten rechter/vlakker komen zodat de poort lager over de verharding kan glijden.

Dus conclusie , hoogte van de poortstop in de oprit wordt bepaalt door de lengte en uitzwaai van de poortvleugel rekening houdend met de helling van de oprit en dan wordt er meestal-- maar nergens voorgeschreven -- een marge van cc 1 à 2 cm extra genomen.

Als die stop te hoog zit en er kan gene gewone 'platte auto ' over dan is er gegarandeerd met de helling geen rekening gehouden met de oprit. 

 
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
1.258
Waarderingsscore
272
Punten
83
't Was niet makkelijk van op afstand om alles duidelijk door te krijgen.
Vrouwen denken blijkbaar toch nog altijd anders dan mannen  :)

Maar  ..  zie ik nu dat de center stop maar 5.5 cm uitsteekt !

Beetje moeilijk met de parallax fout op de foto maar de hoogte is alleszins minder dan 6 cm.

De klinkers aan de straatkant liggen niet echt in een helling.
Er is wel een goot maar de afstand daarvan tot de poort is meer dan een meter, dus zijn de voorwielen al uit de goot vooraleer de bumper ter hoogte van de stop geraakt
('ter hoogte van' is hier misschien slecht gekozen, haha).

Ik vermoed dat er een familiellid daar een auto heeft die niet voldoet aan de wettelijke criteria, namelijk die 11 cm minimum grondspeling.

Ik heb de raad gegeven dat diegene die met zijn auto niet binnen kan best een paar blokken hout in zijne koffer legt en die gebruikt bij het binnenrijden ..  of gewoon buiten blijft staan !
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.026
Waarderingsscore
9
Punten
38
blokken in de koffer leggen zou ik nu niet direct aanraden 


maar mss over denken om van die 15" wielen op 18" over te schakelen , is ook heel mooi 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
12.221
Waarderingsscore
1.518
Punten
113
jan 007 zei:
blokken in de koffer leggen zou ik nu niet direct aanraden 


maar mss over denken om van die 15" wielen op 18" over te schakelen , is ook heel mooi 

Op 18" janten ligt gewoon een dunnere band hoor, de totale diameter blijft hetzelfde...
 

stefand2e

Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
340
Waarderingsscore
19
Punten
18
Is het een elektrische poort? Ja kan  dan ook een staalkabel in de juiste lengte doen aan de vleugel met de eindslag op zodat die niet verder kan en de andere vleugel daartegen loopt ( heb je geen eindslag in het midden nodig.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
1.258
Waarderingsscore
272
Punten
83
Op 18" janten ligt gewoon een dunnere band hoor, de totale diameter blijft hetzelfde...

Als ge de richtlijnen van de autofabrikant volgt is dat zo (de verschillende wettelijke mogelijkheden staan ook op het gelijkvormigheidsattest) maar die totale diameter wordt soms toch net iets anders genomen:

Wat hoger op poten bv, vraagt meestal ook wel wat carrosseriewerk   



 

Of net kleinere wielen om beter op te trekken:


 

Blijkbaar wordt er bij kleinere wielen soms toch ook aan de carrosserie gewerkt, haha:


 
 

Bijlagen

  • wheels-large.jpg
    wheels-large.jpg
    132 KB · Weergaven: 0
  • wheels-small.jpg
    wheels-small.jpg
    94,8 KB · Weergaven: 0
  • wheels-small2.jpg
    wheels-small2.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 0

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
1.258
Waarderingsscore
272
Punten
83
een staalkabel in de juiste lengte doen aan de vleugel 

 

Aan zoiets had ik ergens wel gedacht   ..   maar er loopt daar iets kleins en heel lief rond   ..  wat daarvoor wat gevaarlijk zou kunnen zijn  


 

Bijlagen

  • img_2540.jpg
    img_2540.jpg
    854,4 KB · Weergaven: 0

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.957
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Dus je moet een stop hebben van cc 6.5 hoog maar daar geraakt diene platte auto dan niet meer over ? 

Waarom zet je dan geen 2 stoppen ?

Ene links en rechts van uit het midden maar wel zo dat de platte -- of andere -- wagen tussen de 2 stoppen rijden.? 

Stel oprit is 3 meter breed dan zet je de stop op 30 cm van de rand en heb je nog 2.40 om tussen te rijden. 

Poort moet niet gene stop hebben op het midden. Een stop  kan zelfs in het slechtse geval aan de scharnieren gemaakt worden.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
1.258
Waarderingsscore
272
Punten
83
De huidige stop is maar 5.5 cm en er is voldoende overlap met de poort om bedrijfszeker te zijn.

Twee stops hoeven niet want de ene poort haakt zich vast in de andere.

't Is wel net aan die kant waarbij de grond naar omlaag gaat en dus de stop hoger zou moeten zijn wanneer niet in het center.

En een hoge stop op 30 cm van de paal, aan de andere kant dan waar de chauffeur in de auto zit .. dan gaat er toch wel ne keer iemand tegen rijden.

Daar op de onderkant van het hekken een stevig stuk metaal vastmaken om een stop van normale hoogte te raken zou kunnen, of inderdaad een stop héél kort bij de paal.

Maar zoals ik al aangaf is er geen echte helling van de straat af en dan is een centerstop van 5.5 cm toch maar 'normaal'.
Ik heb hier bij mijn eigen auto gemeten en daar is de grondspeling 10.5 cm in lege toestand.
Ginder komt er momenteel iedere dag een verpleegster langs en ik heb voorgesteld dat ze dan zou vragen om met die auto even tot de stop te rijden en te checken hoeveel de speling er met de onderkant van die 'normale' auto is.

Allen hier bedankt om even mee te denken !
 
Bovenaan