• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

maximale breedte inrit

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hoi

Wij zijn bezig met de plannen van de bouw van een eigenzaak tegen onze eigen woning. Nuzou de voortuin ook wordenn aangepakt en opnieuw aangelegd .
Omdat we maar 40%verharding mogen hebben in de voortuin gaan we de 2 parkings uitvoeren in karresporen.
Op het plan heeft de architect de parkings nu 90 ° haaks op de inrit gezet en dan 6 m breed. de inrit zelf is 4.5 m breed. Maar volgens ons ga je daar nooit fatsoenlijk kunnen in en uitrijden en dan al zeker niet op verharde sporen blijven.
Wij hadden liever de 2 parkings parallel met de inrit gelegd zodat je van de straat recht kan binnen rijden. Nu lees ik verschillende dingen hierover.
Klopt het dat de inrit opening aan de straatzijde maar 4.5m mag zijn of is dit enkel zo bij een gewestweg?
Als ik hier in de buurt rondkijk zie ik zoveel huizen die het zo hebben. Dinsdag bel ik naar de gemeente maar wou toch al even vragen als er hier mss iemand op de hoogte is van de wetgeving hierover.

alvast bedankt
Dirk
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Bordje zetten dat ze achteruit moeten inparkeren. Dan zijn die afmetingen volgens mij meer dan ruim genoeg.
Ook veel veiliger om terug weg te rijden. Parking parallel met de inrit, dus haaks op de straat betekent achterwaarts de straat terug op. Die bordjes zie je hier en daar nog wel eens.
 

MattiV

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 jun 2022
Berichten
254
Waarderingsscore
211
Punten
43
Best contact opnemen met de gemeente.
Voor Brugge telt het volgende bvb:

- De breedte van de oprit mag maximum 3,50m bedragen.
- Afwijkingen inzake de totale maximum breedte van de oprit:
1) de breedte van de garagepoorten, indien deze groter is dan 3,50m 2) 3,50m voor vergunde parkings tot 5 voertuigen
3) 7,00m voor vergunde parkings van 6 tot 20 voertuigen
4) 2 x 7,00m voor vergunde parkings van 21 tot 100 voertuigen
5) 3 x 7,00m voor vergunde parkings van meer dan 100 voertuigen
6) 2 x 7,00m voor toegang tot benzinestations
7) 7,00m waar de toegang met vrachtwagens of landbouwvoertuigen noodzakelijk is.
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Zo is het nu getekend. inrit gaat de kelder in . Kelder zit wel maar 55 cm onder straat niveau.
Als er andere ideetjes zijn die zijn ook altijd welkom. De strook van 3 m naast de bijbouw zou liefst ok toegangkelijk blijven voor de auto om zo de remorque enzo te kunnen aanhangen en indien nodig naar achter te kunnen rijden.
 

Bijlagen

  • IMG_20230107_193746.jpg
    IMG_20230107_193746.jpg
    250,6 KB · Weergaven: 122

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
Hangt van gemeente tot gemeente af, zoals @MattiV al schreef. Hasselt bijvoorbeeld een inrit van max. 3m breed voor, extra parkeerplaatsen mogen niet rechtstreeks op de straat uitkomen, maar moeten via die inrit van 3m passeren, etc.
Vraag even na aan de gemeente...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Bij een breedte van 4.5 en haakse parkeerplaats van 2.50 meter breed, kan een wagen nooit in 1 beweging keren.
Zelfs achteruit in de parkeerplaats lukt niet, weg rijden wel.

Zonder extra manoeuvres moet je achter de parkeerplaats cc 6 meter hebben en dan rij je in een vloeiende beweging weg.
Partikulier zie je dit zelden, verhardingen kosten nu eenmaal een pak meer.

Maar die oprit , die leidt naar wat bloembakken , dus geen garage .
Op een oprit van 4.5 meter breed met een lengte van ... ge moet tegen dien architect eens zeggen dat hij op een matenplan lengtes moet zetten. :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Dus om 2 wagens achter elkaar te parkeren waarbij de ene weg kan in een vloeiende beweging moet je voor 2 plaatsen een parkeer zone hebben van 2 meter op 11 meter. de ' rijweg ' best 3 meter er naast.

Wetgeving zegt heel duidelijk dat de breedte van de oprit van straat tot rooilijn 3 meter moet zijn en de toegang tot de voordeur 1.50, in jullie geval 4.50 meter. MAAR eenmaal achter deze rooilijn mag je breder gaan dan die 4.50 . Het is inderdaad zo dat de stoeprand maar verlaagd wordt over die 4.50 en dat extra parkeerplaatsen haaks op de rijweg gevaarlijker zijn, maar ook een extra parkeerdruk veroorzaken.

Ik zou dat plan van de architect toch eens door specialisten laten uitwerken.
Een tuinarchitect ga ook geen huizen tekenen , een architect geen tuinen.

Want dat pad naar de voordeur ??? Triestig , ik , als klant , ben maar bijzaak.
Een oprit naar een paar bloembakken is echt niet handig
en een karrespoor bij een moderne woning, van stijlbreuk gesproken en als ik naar jou zaak kom en het regent stap ik nog altijd uit in een kliederpoel.

Er zijn andere oplossingen maar zoals ik zeg dan schakel je best een TA in.
Die kijkt naar ramen, deuren, looplijnen, draaicirkels, zichtlijnen, assen en leg aksenten.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
Effe ter info vragen: wat staat die brandweerwagen daar op dat plan te doen? Is dat vandaag de dag ook al gangbaar dat men daar rekening mee houdt? Of zijt ge nen hobbypompier?
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Bij een breedte van 4.5 en haakse parkeerplaats van 2.50 meter breed, kan een wagen nooit in 1 beweging keren.
Zelfs achteruit in de parkeerplaats lukt niet, weg rijden wel.

Zonder extra manoeuvres moet je achter de parkeerplaats cc 6 meter hebben en dan rij je in een vloeiende beweging weg.
Partikulier zie je dit zelden, verhardingen kosten nu eenmaal een pak meer.

Maar die oprit , die leidt naar wat bloembakken , dus geen garage .
Op een oprit van 4.5 meter breed met een lengte van ... ge moet tegen dien architect eens zeggen dat hij op een matenplan lengtes moet zetten. :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Dus om 2 wagens achter elkaar te parkeren waarbij de ene weg kan in een vloeiende beweging moet je voor 2 plaatsen een parkeer zone hebben van 2 meter op 11 meter. de ' rijweg ' best 3 meter er naast.

Wetgeving zegt heel duidelijk dat de breedte van de oprit van straat tot rooilijn 3 meter moet zijn en de toegang tot de voordeur 1.50, in jullie geval 4.50 meter. MAAR eenmaal achter deze rooilijn mag je breder gaan dan die 4.50 . Het is inderdaad zo dat de stoeprand maar verlaagd wordt over die 4.50 en dat extra parkeerplaatsen haaks op de rijweg gevaarlijker zijn, maar ook een extra parkeerdruk veroorzaken.

Ik zou dat plan van de architect toch eens door specialisten laten uitwerken.
Een tuinarchitect ga ook geen huizen tekenen , een architect geen tuinen.

Want dat pad naar de voordeur ??? Triestig , ik , als klant , ben maar bijzaak.
Een oprit naar een paar bloembakken is echt niet handig
en een karrespoor bij een moderne woning, van stijlbreuk gesproken en als ik naar jou zaak kom en het regent stap ik nog altijd uit in een kliederpoel.

Er zijn andere oplossingen maar zoals ik zeg dan schakel je best een TA in.
Die kijkt naar ramen, deuren, looplijnen, draaicirkels, zichtlijnen, assen en leg aksenten.
Hoi Lukanar
De inrit gaat niet naar de bloembak. onder de bloembak zit degarage poort die naar de kelder gaat. Is op dit plan niet te zien natuurlijk. Ons huis staat 177 cm boven straat niveau.
De parking in karresporen is gedaan omdat dit nog het maximale was wat kon naar aantal m² verharding. gemeente ziet elke vorm van materiaal als verharding blijkbaar. Zelfs kiezel is verharding volgens hun. idd de parking gaat binnen de korste keren een modder poel zijn .

Wat zou jij dan voorstellen als pad naar de deur en inkom?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Effe ter info vragen: wat staat die brandweerwagen daar op dat plan te doen? Is dat vandaag de dag ook al gangbaar dat men daar rekening mee houdt? Of zijt ge nen hobbypompier?
Blijkbaar is dit normaal plannen gaan ook naar de brandweer.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.325
Punten
113
Effe ter info vragen: wat staat die brandweerwagen daar op dat plan te doen? Is dat vandaag de dag ook al gangbaar dat men daar rekening mee houdt? Of zijt ge nen hobbypompier?
Blijkbaar is dit normaal plannen gaan ook naar de brandweer.
Weer wat bijgeleerd, blijkbaar toch het een en ander veranderd sinds ik daar nog mee bezig ben geweest. Merci voor de info.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
nog nooit op een plan een brandweer wagen gezien.... en ik zit al bijna 40 jaar plannen van architecten te bekijken voor den hof.

Dus ik vraag me nu nog meer af welke gemeente is dit ?

Mijn opmerking betreffende oprit en bloembakken wijst nog maar eens op het punt dat je met verschillende factoren rekening moet houden.

Een garage /oprit moet maximaal 3 meter breed zijn . Dus met 4.50 heb je al 1.5 meter van je parkingszone gebruikt.
Je pad naar de voordeur is 100% NIET waterdoorlatend... met stapstenen kan het water 100% infiltreren in de groenstrook/ beplantingsstroken.
Versterkt gras ( zie topic over de moto naar de garage over gras ) is 200% waterdoorlatend en kan dus wel een wagen verdragen maar is geen verharding. Je moet wel kijken naar de gebruiksfrequentie van die parkeerplaatsen. En het hangt af van gemeente tot gemeente of ze meegaan in het opbouwsysteem.
Sint -Niklaas is sowieso miserie want die willen zelfs waterdoorlatende verharding op een kelder . ? ?

Andere gemeentes zijn wat meer bereid om te luisteren en mee te gaan in de vernieuwing.
Zandhoven, jaja heeft het toegestaan en daar is het ook effectief nu al een paar jaar in gebruik.

Zoals ik al zei, het is meer dan een parkeerplek, inrit en voordeur pad. O hiermee aan de slag te gaan, werk ik toch liefst met meer informatie dat ik zie, voel en hoor.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Bij het draaien volgen je achterwielen niet in het spoor van je voorwielen.
Indertijd met de aanleg van mijn oprit kon ik het verschil makkelijk testen omdat het toen net gesneeuwd had :)

Al draaien een 'karrespoor' volgen lukt dus niet echt of je moet al héél brede sporen leggen.

En indien je de twee parkeerplaatsen schuin legt ?

20230107_193746.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: gvo

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
nog nooit op een plan een brandweer wagen gezien.... en ik zit al bijna 40 jaar plannen van architecten te bekijken voor den hof.

Dus ik vraag me nu nog meer af welke gemeente is dit ?

Mijn opmerking betreffende oprit en bloembakken wijst nog maar eens op het punt dat je met verschillende factoren rekening moet houden.

Een garage /oprit moet maximaal 3 meter breed zijn . Dus met 4.50 heb je al 1.5 meter van je parkingszone gebruikt.
Je pad naar de voordeur is 100% NIET waterdoorlatend... met stapstenen kan het water 100% infiltreren in de groenstrook/ beplantingsstroken.
Versterkt gras ( zie topic over de moto naar de garage over gras ) is 200% waterdoorlatend en kan dus wel een wagen verdragen maar is geen verharding. Je moet wel kijken naar de gebruiksfrequentie van die parkeerplaatsen. En het hangt af van gemeente tot gemeente of ze meegaan in het opbouwsysteem.
Sint -Niklaas is sowieso miserie want die willen zelfs waterdoorlatende verharding op een kelder . ? ?

Andere gemeentes zijn wat meer bereid om te luisteren en mee te gaan in de vernieuwing.
Zandhoven, jaja heeft het toegestaan en daar is het ook effectief nu al een paar jaar in gebruik.

Zoals ik al zei, het is meer dan een parkeerplek, inrit en voordeur pad. O hiermee aan de slag te gaan, werk ik toch liefst met meer informatie dat ik zie, voel en hoor.
Het is gemeente Halen. Het kan ook zijn dat de plannen via de brandweer moeten gaan omdat het een handelszaak is en geen prive woning die er bij komt.
Het wordt een prive wellness. De parking zal dan ook constant gebruikt worden door 1 of 2 auto's.
het pad naar de inkom en voordeur ben ik aan het kijken om het idd in stapstenen te doen maar dan zitten we weer met toegankelijkheid voor rolstoelen (wat nu ook al een probleem is met de te grote hellingshoek).
Dit is nog een plan van de architect maar persoonlijk zou ik het liever veel groener zien (ben dn ook een liefhebber van jungletuinen) maar mijn vrouw zegt dan weer zo weinig mogelijk onderhoud.
 

Bijlagen

  • IMG_20230108_102549.jpg
    IMG_20230108_102549.jpg
    142,1 KB · Weergaven: 62

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Bij het draaien volgen je achterwielen niet in het spoor van je voorwielen.
Indertijd met de aanleg van mijn oprit kon ik het verschil makkelijk testen omdat het toen net gesneeuwd had :)

Al draaien een 'karrespoor' volgen lukt dus niet echt of je moet al héél brede sporen leggen.

En indien je de de twee parkeerplaatsen schuin legt ?

Bekijk bijlage 91958
Idd indraaien op karresporen gaat niet en geeft na 2 weken een modderpoel. Schuin zullen we moeten bekijken maar zit ook nog een helling in de tuin daar.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Halen mmm roots van moeder
Inderdaad bij handelszaken moeten de plannen naar de brandweer.
Vloerpas +180 ( afgerond ) padlengte 7 meter
is dus een stijging van 25 cm per lopende meter !!!!
Niemand in een rolstoel, zelfs niet elektrisch geraakt hier naar boven !!!
Een gebruikshelling voor rolstoelpatienten of slecht ter been is maximaal 11% en dan nog over een afstand van ... merde , ik vermoed 2 ofte wel 3 meter.

Ik heb in de jungles nog nooit iemand onderhoud zien komen doen :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Schuin zullen we moeten bekijken maar zit ook nog een helling in de tuin daar
Je zou nog kunnen één schuine parkeerplaats rechts van de oprit leggen, en de andere schuine parkeerplaats links van de oprit.

Door een parkeerplaats schuin te leggen wordt de visueel ingenomen plaats groter.
Daarmee dat, zoals ik dat getekend heb, die twee schuin naast elkaar daar de hele voortuin in beslag nemen.

Leg je er links ene en de andere rechts is dat massieve aan die dubbele parkeerplaats weg en heb je terug meer voortuin aan het huis zelf maar wordt dan wel in de plaats juist vooraan de hele breedte een 'parking'.

Dat visueel eens vergelijken kan best met een tekening/rendering.

Een bijkomend voordeel van dat schuin-links/schuin-rechts is dat er dan in principe geen 'contactmogelijkheid' bestaat tussen wagens die geparkeerd worden, dus minder kans op krassen en blutsen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik zou er ne goeie tuinarchitect bij betrekken, want eigenlijk is dit maar een hele inspiratieloze voortuin
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Ik zou er ne goeie tuinarchitect bij betrekken, want eigenlijk is dit maar een hele inspiratieloze voortuin
idd zoals plan van architect trekt de tuin op niks vind ik maar als je rondhoort bij mensen en rondkijkt is dit wel wat veel mensen mooi vinden. Liefst dan nog met veel kiezel erbij pffffff
 
Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Waarom blijf je vasthouden aan karrenspoor
Luk heeft recent andere mogelijkheden gepost
grasdallen kan ook, …
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Waarom blijf je vasthouden aan karrenspoor
Luk heeft recent andere mogelijkheden gepost
grasdallen kan ook, …
Wel zal effe uitleggen.
Plan is al een tijdje binnen bij gemeente en eerst was de parking en de inrit in gepolierd beton voorzien. Dit heeft de gemeente afgekeurd wegens teveel verharding(mag max 40%zijn). dan hebben we voorgesteld de parking en inrit in grasdallen dit was weer et zelfde . zowel grasdallen als zelfs kiezel wordt aanzien als verharding. het enige wat nog kon was de karresporen per spoor is dit 3m² . Nu zitten we op 0.6m²minder dan de 40%. De plannen zijn nu eindelijk goedgekeurd en we hebben een bouwvergunning.
Maar de karresporen zijn ook niet onze voorkeur. Heb zelfs al overwogen om het pad naar de voordeur in metaal te maken maar dan moesten het roosters zijn met grote gaten en dit gaat weer niet voor vrouwen met hakken.
Ik vind het goed dat ze streng zijn op verharding enzo maar wat ik dan wel erg vind is dat er in de buurt zoveel huizen zijn met 2 inritten tot zelfs heel de voortuin in kiezel en klinkers en daar wordt niks van gezegd. Als je dit dan aanhaalt bij de dienst dan zeggen ze maar die mensen hebben geen bouwaanvraag lopen.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan