Maximaal vermogen voor 220V toestellen bij 3fase aansluiting

Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Iemand vertelde mij dat je voor je 220V gebruikers bij een 3fase aansluiting van 3x25A slechts 1x 25A ter beschikking hebt. (Dus 25Ax230V=5,75Kw). Dit lijkt me voor een doorsnee woning nogal weinig.

Zelfs indien de 3 fases gelijkmatig verdeelt zijn over alle zekeringen (circuits). Zijn uitleg is als volgt :

Indien je op elk van de drie fase's bijvoorbeeld 12A afneemt op 220V gaat er 36A "terug" via de Neuter. Deze 36A is hoger dan de 3x25A van je aansluiting en je hebt problemen. 3fase zou enkel meer vermogen ter beschikking stellen indien je ook toestellen hebt op 380-400V. Omdat bij deze belasting de neuter niet wordt gebruikt.

Mijn vraag is of dit correct is. Maw, hoeveel Kwh of Ampere heb ik maximaal ter beschikking voor al mijn 220V toestellen bij een 3fase (3x25A) aansluiting.

Groetjes,

Stevo!

Lid geworden
13 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
voor monofase is de 230 X 25

ik dacht dat je voor driefasig nog eens maal vierkantswortel 3 moest doen is een klein 10kW

Lid geworden
26 apr 2008
Waarderingsscore
1
Punten
18
stevo! wrote:
Zelfs indien de 3 fases gelijkmatig verdeelt zijn over alle zekeringen (circuits). Zijn uitleg is als volgt :

Indien je op elk van de drie fase's bijvoorbeeld 12A afneemt op 220V gaat er 36A "terug" via de Neuter. Deze 36A is hoger dan de 3x25A van je aansluiting en je hebt problemen. 3fase zou enkel meer vermogen ter beschikking stellen indien je ook toestellen hebt op 380-400V. Omdat bij deze belasting de neuter niet wordt gebruikt.

Deze persoon zit er flink naast. In een volledig gebalanceerde 3-fazige aansluiting gaat er GEEN stroom door de nul. Door het faze-verschil van 120° tussen die drie fazes annuleren de stromen elkaar. In het allerslechtste geval, waarin je één faze belast en de andere niet, dan vloeit dezelfde stroom door de nul dan door die faze die je belast. Indien je echter een tweede faze begint te belasten, dan neemt de stroom in de nul af! Indien je de drie fazes gelijk belast, dan is loopt er geen stroom door de nul.

Het is wel zo dat iedere faze van je aansluiting beperkt is tot 25A. Dus indien je een 1-fazig toestel hebt van meer dan 25*220Watt, dan kan je dit niet aansluiten (bijvoorbeeld inductieplaat). Maar deze toestellen hebben altijd ook een 3-fazige aansluiting.

Samengevat: je kan weldegelijk iedere fase belasten tot 25A.

Het totale vermogen dat je beschikbaar hebt, is 3*220*25 = wortel(3) * 400*25 Watt = 16,5 kWatt.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
6
Punten
0
stevo! wrote:
Iemand vertelde mij dat je voor je 220V gebruikers bij een 3fase aansluiting van 3x25A slechts 1x 25A ter beschikking hebt. (Dus 25Ax230V=5,75Kw). Dit lijkt me voor een doorsnee woning nogal weinig.

Mijn vraag is of dit correct is. Maw, hoeveel Kwh of Ampere heb ik maximaal ter beschikking voor al mijn 220V toestellen bij een 3fase (3x25A) aansluiting.

Groetjes,

Stevo!

Geloof niet zomaar iedereen, want degene die je dit heeft wijsgemaakt, zit er compleet naast.

PS: Shovelizer mag je in dit geval wel geloven! :wink:

Lid geworden
6 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:

Dit is dan ook volledig FOUT!

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
456
Punten
83
T'is wel effe geleden dat ik nog zo goed gelachen heb :)

Lid geworden
20 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Indien je bijvoorbeeld een inductie-kookplaat van 7,6 kW aansluit op een 3-fase net, welke dient de waarde dan te zijn van deze 3-fase automaat?

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
456
Punten
83
hangt ervan af.

driefase ster, driefase driehoek, 230 of 400 volt

Lid geworden
20 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Marburg wrote:
hangt ervan af.

driefase ster, driefase driehoek, 230 of 400 volt

Weet wel dat het 400 V is maar driehoek of ster kan ik niet zeggen. :roll:

Lid geworden
12 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
automaat hangt niet af van jouw kookfornuis, maar van

de kabel die je gelegd hebt. Het is de kabel die je immers

moet beschermen. Op het eerste zicht minstens 5G4-kabel

met 3F-automaat 16A kurve C zit je zeker goed.

Lid geworden
20 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
guy263202 wrote:

Ik dacht dat een kabel van 4 carré tot 25 A mag gaan. Mag ik dan in princiep een automaat van 25 A zetten (dewelke ik liggen heb) of zou ik beter afstellen op het vermogen van het fornuis en die 16 A steken (dewelke ik niet liggen heb).

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gregory wrote:
guy263202 wrote:

Ik dacht dat een kabel van 4 carré tot 25 A mag gaan. Mag ik dan in princiep een automaat van 25 A zetten (dewelke ik liggen heb) of zou ik beter afstellen op het vermogen van het fornuis en die 16 A steken (dewelke ik niet liggen heb).

Steek die 25A dan maar als je die toch liggen hebt...

Lid geworden
12 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
steek geen 25A; deze automaat is net te zwaar voor 2.5mm². Door 25A te steken riskeer je tevens bij overbelasting dat de zwakkere automaat of zelfs jouw differentieel stroomopwaarts afspringt en gans jouw huis zonder stroom valt. Speel dus niet met de selectiviteit van jouw kringen.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
6
Punten
0
guy263202 wrote:
steek geen 25A; deze automaat is net te zwaar voor 2.5mm². Door 25A te steken riskeer je tevens bij overbelasting dat de zwakkere automaat of zelfs jouw differentieel stroomopwaarts afspringt en gans jouw huis zonder stroom valt. Speel dus niet met de selectiviteit van jouw kringen.

't gaat wel over een 4mm² hé, en bij een overbelasting schakelt niet de diff.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
8
Punten
0
Gery,

guy263202 houdt gewoon de vrolijke noot in dit topic! (wat vol fratsen en vertelsels staat) :wink:

Lid geworden
12 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
differentieelautomaten schakelen wel degelijk uit; als jij een automaat

plaatst van 25A op 4mm² en bij de aankomst in jouw woning een differentieelautomaat zet 25A om de kabels te beschermen tussen de differentieel & alle onderliggende automaten, is er geen zekerheid

dat de automaat van 25A afslaat bij overbelasting. beter dus 16A

plaatsen

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
6
Punten
0
jaja, maar nu heb je het over een differentieelautomaat, en die schakelt idd ook bij overbelasting, maar in jouw vorige reactie sprak je over een differentieel, en die schakelt NIET bij overbelasting

Lid geworden
12 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok Gery, typfoutje

we stoppen er hier mee, de vraagsteller is blijkbaar toch niet geïnteresseerd...

Lid geworden
20 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
guy263202 wrote:
ok Gery, typfoutje

we stoppen er hier mee, de vraagsteller is blijkbaar toch niet geïnteresseerd...

Gaat het hier over mij? :roll:

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan