• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

massief passief huis bouwen

Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
119
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo,

dit is mijn eerste post hier na al heel lang en veel op dit forum te hebben gelezen.



Wij zouden graag bouwen en het liefst van al passief. Nu hebben we al veel gezocht en informatie bijeen geraapt, maar het merendeel van de passieve huizen zijn in HSB en dat zien we niet direct zitten.



De zoekfunctie van het forum werd ook al uitgebreid geprobeerd, maar we geraken niet veel wijzer.



Wij zouden graag een passief huis in steen hebben. Het probleem is dat je daar niet echt veel informatie over vind, ook architecten met ervaring in massief passief zijn niet zo dik gezaaid.



we zijn vorig weekend naar de kijkwoning van Bostoen gaan kijken en deze zag er mooi uit, we hebben een afspraak voor een eerste verkennend gesprek in de komende weken.



Nu ben ik ook niet direct grote fan van SOD bedrijven, maar voorlopig is dit de enige die ons een totaalpakket kan aanbieden die we gevonden hebben.



wij bouwen regio Meulebeke west Vlaanderen.



Nu hebben wij volgende vragen:



Zijn er hier mensen op het forum die effectief ervaring hebben of plannen om een passief huis met Bostoen te bouwen?volgens hun site zijn ze er toch al een groot aantal aan het bouwen.



werken jullie met de architect van de SOD firma waarmee je passief bouwt?



hebben jullie een eigen architect genomen? met ervaring in passief bouwen?



Zijn er nog architecten die massief passief bouwen in onze regio? Na veel zoekwerk komen we eigenlijk altijd een beetje in hetzelfde kringetje uit.



ik denk dat mozaiek architecten een goede keuze kan zijn.iemand ervaring in passief bouwen met dit bureau? ik weet dat er een passief huis staat in meulbeke van mozaiek maar zijn nog niet bij deze mensen gaan aanbellen.



enfin, alle informatie is welkom.
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
308
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo,

wij bouwen een massief passiefhuis, met een lokers architectenbureau dat zijn eerste stappen aan het zetten is in passiefbouw. over het eindresultaat kan ik nog niet veel zeggen, aangezien de bouw pas in augustus start ... ontwerp en bouwvergunning zijn in orde, aannemers worden nu één na één vastgelegd.

ons passiefhuis wordt een compacte constructie: rechthoekig, plat dak, deel ondergronds. opbouw van de muren is als volgt: silicaatsteen, 30 cm cellulose in houten frame, gebitumineerde houtvezelplaat, luchtspouw, vertikale padoek gevelbekleding. helemaal niet traditioneel dus.



feit is idd dat er veel minder ervaring is voor het bouwen van massieve passiefhuizen. maakt het dus zeker niet gemakkelijker; ook onze architecten zijn er voor vele zaken nog niet uit. je moet dus bereid zijn om een meer dan gezonde interesse te hebben in alle aspecten van de bouw, en zelf dingen uitzoeken en knopen doorhakken: van concept tot materialen tot technieken. ik kan niet ontkennen dat ik er het voorbije jaar al veel slapeloze nachten aan overgehouden heb ...



het bostoenhuis in lochristi heb ik een paar maanden geleden ook eens bezocht. weet niet wat ik er van moet denken. ik blijf het moeilijk hebben met het gebruik van (isolatie)materialen die bij productie al enorm veel energie vergen, voor de bouw van een energiezuinig huis ... bostoen bekijkt het passiefhuisconcept puur als een financiële oefening, terwijl voor mij eerder het ecologische aspect ("we zijn de aarde naar de k***ten aan het helpen!") doorweegt ... maar helemaal zonder petrochemische isolatieproducten kunnen we zelf ook niet: ondergronds wordt het XPS, kan ook moeilijk anders ...



mozaïek hebben we zeker ook overwogen, maar die had toen een wachttijd van een jaar ... denc studio heeft zeker ook al massief passiefhuizen gezet, maar deze hebben het typisch ook heel druk.
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
1.251
Waarderingsscore
0
Punten
0
mogwai wrote:
cellulose in houten frame, gebitumineerde houtvezelplaat, luchtspouw, vertikale padoek gevelbekleding. helemaal niet traditioneel dus.



het bostoenhuis in lochristi heb ik een paar maanden geleden ook eens bezocht. weet niet wat ik er van moet denken. ik blijf het moeilijk hebben met het gebruik van (isolatie)materialen die bij productie al enorm veel energie vergen, voor de bouw van een energiezuinig huis ... bostoen bekijkt het passiefhuisconcept puur als een financiële oefening, terwijl voor mij eerder het ecologische aspect ("we zijn de aarde naar de k***ten aan het helpen!") doorweegt ... maar helemaal zonder petrochemische isolatieproducten kunnen we zelf ook niet: ondergronds wordt het XPS, kan ook moeilijk anders ...



nouja akkoord, maar dan ga je de gevel toch niet bekleden met een tropische houtsoort ?!!

XPS is trouwens vrij onschadelijk en er wordt maar weinig olie en energie verbruikt bij produktie, daar moet je echt niet van wakkerliggen. Bij de productie van cellullose isolatie wordt er ook petroleum gebruikt, en er zijn ook brand en insectwerende toeslagstoffen nodig (boorzouten), idem voor de houtvezelplaat. Dusja zo is er altijd wel wat.
 
G

Guest

Guest
Ik denk dat je misschien wel bij vibe terecht kunt met je vragen. www.vibe.be.

Ze hebben soms een beetje een geitenwollen sokken uitstraling, maar de gesprekken die ik al met mensen van vibe gevoerd heb waren heel nuchter en informatief... .
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
mogwai wrote:
...vertikale padoek gevelbekleding...



Dat is inderdaad vloeken in de ecologische kerk. Onnodig ook, je kunt net zo goed Plato-hout nemen, ook duurzaamheidsklasse I terwijl het van vurenhout gemaakt wordt.
 
G

Guest

Guest
zonder teveel van de originele vraag te willen afglijden, maar toch.



Platowood is nu ook niet de meest ecologische oplossing (niet zeggende dat er geen ecologische meerwaarde aan zit.



Wat dacht je van kastanje of robinia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Robinia) als lokaal alternatief



misschien voer voor een andere thread dan deze. De mensen willen volgens mij een stenen buitengevel. Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt, is voor binnen een paar maand. Moeilijk, moeilijk, moeilijk
 
Lid geworden
10 mrt 2008
Berichten
807
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan ook altijd eens kijken op de website van het passiefhuisplatform? Misschien dat ze je daar ook wel op weg kunnen zetten?



mvg,



Toon
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
De hamvraag is of TS ecologisch wil bouwen of dat hij alleen zo energiezuinig mogelijk wil bouwen. Ik schat in het laatste. :cry:
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
308
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
nouja akkoord, maar dan ga je de gevel toch niet bekleden met een tropische houtsoort ?!!

XPS is trouwens vrij onschadelijk en er wordt maar weinig olie en energie verbruikt bij produktie, daar moet je echt niet van wakkerliggen. Bij de productie van cellullose isolatie wordt er ook petroleum gebruikt, en er zijn ook brand en insectwerende toeslagstoffen nodig (boorzouten), idem voor de houtvezelplaat. Dusja zo is er altijd wel wat.



waarom padoek:

1/ bestaat in FSC-versie. hout is nog altijd hernieuwbaar.

2/ er zijn zogenaamd ecologische alternatieven, zoals thermo- en platowood, die eveneens FSC-gelabeled zijn. maar:

--> de energie nodig om dit hout thermisch te verduurzamen, is vele malen hoger dan deze om hout vanuit een ander werelddeel naar hier te verschepen. hier bestaan studies over.

--> de duurzaamheid (ttz levensduur) van thermisch verduurzaamd hout wordt ondertussen sterk gecontesteerd. zie o.a. het forum van ecobouwers hierover. als ik bv. padoek vergelijk met thermowood, heb ik er meer vertrouwen in dat wij onze gevel over 15-20 jaar niet volledig gaan moeten vernieuwen (wat op dat moment ook niet echt ecologisch meer is ...)



ik geef toe, dit is mijn persoonlijke en dus per definitie subjectieve mening ... nooit gedacht dat ik over het gebruik van hout aangevallen zou worden ... :?

kastanje of robinia zijn idd mogelijk nog ecologischere alternatieven.



@ jacqplafond. dat energieverbruik bij de productie cellulose valt nogal mee. misschien moet je de laatste 'beter bouwen en verbouwen' er eens op naslaan, zal je zien dat dit veel lager is dan bij de petroleumderivaten. en idd, XPS is nog altijd beter dan bv PUR.
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
308
Waarderingsscore
0
Punten
0
maar goed: nu genoeg over hout en terug naar TS. 8)

ik wou in mijn originele post ook gewoon maar mijn ervaringen met massief passiefbouw meedelen, je weet nooit dat hij of iemand anders er iets aan heeft ...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
palmboom wrote:
hallo,

dit is mijn eerste post hier na al heel lang en veel op dit forum te hebben gelezen.



Wij zouden graag bouwen en het liefst van al passief. Nu hebben we al veel gezocht en informatie bijeen geraapt, maar het merendeel van de passieve huizen zijn in HSB en dat zien we niet direct zitten.



De zoekfunctie van het forum werd ook al uitgebreid geprobeerd, maar we geraken niet veel wijzer.



Wij zouden graag een passief huis in steen hebben. Het probleem is dat je daar niet echt veel informatie over vind, ook architecten met ervaring in massief passief zijn niet zo dik gezaaid.



we zijn vorig weekend naar de kijkwoning van Bostoen gaan kijken en deze zag er mooi uit, we hebben een afspraak voor een eerste verkennend gesprek in de komende weken.



Nu ben ik ook niet direct grote fan van SOD bedrijven, maar voorlopig is dit de enige die ons een totaalpakket kan aanbieden die we gevonden hebben.



wij bouwen regio Meulebeke west Vlaanderen.



Nu hebben wij volgende vragen:



Zijn er hier mensen op het forum die effectief ervaring hebben of plannen om een passief huis met Bostoen te bouwen?volgens hun site zijn ze er toch al een groot aantal aan het bouwen.



werken jullie met de architect van de SOD firma waarmee je passief bouwt?



hebben jullie een eigen architect genomen? met ervaring in passief bouwen?



Zijn er nog architecten die massief passief bouwen in onze regio? Na veel zoekwerk komen we eigenlijk altijd een beetje in hetzelfde kringetje uit.



ik denk dat mozaiek architecten een goede keuze kan zijn.iemand ervaring in passief bouwen met dit bureau? ik weet dat er een passief huis staat in meulbeke van mozaiek maar zijn nog niet bij deze mensen gaan aanbellen.



enfin, alle informatie is welkom.



altijd eigen architect



en waarom geen houtskelet? is toch goedkoper, minder dikke muren, dus meer netto oppervlakte over, isolatie in HSB is beter tegen de zomerse warmte, ...
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
stefan wrote:
en waarom geen houtskelet? is toch goedkoper, minder dikke muren, dus meer netto oppervlakte over, isolatie in HSB is beter tegen de zomerse warmte, ...



Lang niet altijd.

Vergeet de buffercapaciteit van je snelbouwmuren en/of betondek maar niet.
 
Lid geworden
7 mei 2009
Berichten
441
Waarderingsscore
0
Punten
0
Indeed, een HSB is door de band genomen 's zomers net warmer dan een tradtitionele bouw... Dus degelijke zonnewering (screens, dakoversteek, seizoensglas,...) is daar geen overbodige luxe
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
119
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser wrote:
De hamvraag is of TS ecologisch wil bouwen of dat hij alleen zo energiezuinig mogelijk wil bouwen. Ik schat in het laatste. :cry:





we zijn eigenlijk richting passief bouwen gegaan omdat we geen zin hebben in hoge verwarmingsrekeningen.Vroeger bij mijn ouders waren ze altijd heel zuinig op de mazout, in het huis dat wij u hebben zat er vroeger enkel glas en was het nooit warm, ondanks dat de thermostaat op 23° stond.



Het principe van passief bouwen ken ik al heel lang, van voordat iedereen erop sprong. mijn vriendin heb ik ervan moeten overtuigen om zo te bouwen.



wil ik ecologisch bouwen?? ja, indien dit een beetje rekening houd met mijn portemonnee, graag zelfs.maar ik ben niet geneigd om mijn portemonnee te slachten om ecologisch te bouwen.



mvg geert.
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
119
Waarderingsscore
0
Punten
0
altijd eigen architect



ok, maar wat indien we dan eventueel met een SOD passief zouden bouwen? dan hebben we weer een architekt nodig die ervaring heeft met passief bouwen en ben ik weer bij mijn originele vraag.



en waarom geen houtskelet? is toch goedkoper, minder dikke muren, dus meer netto oppervlakte over, isolatie in HSB is beter tegen de zomerse warmte, ...



dit is vooral een gevoels ervaring. Bij mij komt het nog altijd een beetje tuinhuisachtig over. ook het holle geluid als je op de muren klopt vind ik zo 'goedkoop' klinken. Het doet mij altijd denken aan huizen in amerika die ze er in één week volledig zetten. We hebben al een aantal jaar in het buitenland gewoond in verschillende huizen en appartementen en ik vind een belgisch stenen huis nog altijd het degelijks. hiermee wil ik zeker een HSB niet afbreken of zeggen dat het minderwaardig isn dit is enkel mijn persoonlijke mening.
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
palmboom wrote:
altijd eigen architect



ok, maar wat indien we dan eventueel met een SOD passief zouden bouwen? dan hebben we weer een architekt nodig die ervaring heeft met passief bouwen en ben ik weer bij mijn originele vraag.



en waarom geen houtskelet? is toch goedkoper, minder dikke muren, dus meer netto oppervlakte over, isolatie in HSB is beter tegen de zomerse warmte, ...



dit is vooral een gevoels ervaring. Bij mij komt het nog altijd een beetje tuinhuisachtig over. ook het holle geluid als je op de muren klopt vind ik zo 'goedkoop' klinken. Het doet mij altijd denken aan huizen in amerika die ze er in één week volledig zetten. We hebben al een aantal jaar in het buitenland gewoond in verschillende huizen en appartementen en ik vind een belgisch stenen huis nog altijd het degelijks. hiermee wil ik zeker een HSB niet afbreken of zeggen dat het minderwaardig isn dit is enkel mijn persoonlijke mening.



ben volledig van zelfde mening, ik wil ook geen HSB, maar stenenbouw
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Houten huizen hebben inderdaad een aantal nadelen, waarvan geluidsoverlast de belangrijkste is.



Het probleem bij stenen huizen is dat je moeilijk meer dan 10 cm isolatie in de spouw krijgt.

Misschien kan je het volgende overwegen:

snelbouwsteen + isolatie + sierpleister.

De isolatie kan eenvoudig tot 20 cm verbeterde EPS gaan. Ruim voldoende voor een passiefhuis.



We zijn op gelijkaardige manier tot K19 gegaan met 15 cm isolatie. We hebben gekozen voor het economisch optimum, niet het ecologisch optimum.
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
ik pak gewoon 40cm buitenmuur:



10cm gevelsteen

3cm luchtspouw

12cm Eurowall (2x 6cm )dit geeft 18cm rotswol equiv.

15cm snelbouw



ter info : wij bouwen regio tielt (nu woonachtig in meulebeke)
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
119
Waarderingsscore
0
Punten
0
we zouden graag een vierkantig huis, twee volle bouwlagen met plat dak en de buiten kant in crepie hebben.



ondertussen heb ik eens op de site van vibe zitten lezen en heb al een aantal nieuwe architecten gezien. we gaan in ons verlof eens rondkijken wie en wanneer er iemand met ons zou willen samenwerken.
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
119
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kris77 wrote:
ik pak gewoon 40cm buitenmuur:



10cm gevelsteen

3cm luchtspouw

12cm Eurowall (2x 6cm )dit geeft 18cm rotswol equiv.

15cm snelbouw



ter info : wij bouwen regio tielt (nu woonachtig in meulebeke)





ik veronderstel passief? met welke architect werken jullie? je mag eventueel met pb reageren.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan