Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Marstek plug-in batterij aansluiten

• Tags batterij
  • jova313

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    4 sep 2017
    Waarderingsscore
    117
    Punten
    43
    Ik heb 2 batterijen (Marstek Venus E 3.0 - Plug & Charge Thuisbatterij; samen 10.24 kWh) die ik veilig wil aansluiten (via stopcontact).
    Indien deze op een eigen groep zitten mogen ze elk tot 2500W ontladen.
    Ik heb vlakbij de kast een stopcontact dat ik apart op een (momenteel lege) zekering (16A) kan zetten.
    Het enkele stopcontact zou ik dan vervangen door een dubbel.

Extra info: het is de bedoeling om o.a. 's avonds de elektrische auto op te laden (via gewone stekker/stopcontact; auto is dan begrensd op 11A dacht ik).

Mijn vragen:
    Is deze opstelling ok?
    Waar op letten bij keuze stopcontacten?

een batterij laden met een batterij, 2 keer verlies 20 - 30 % :-(

Maar nog altijd voordeliger dan uw stroom overdag te verliezen aan 0.02€, en savonds terug te kopen aan 0.30€.

Ik heb vlakbij de kast een stopcontact dat ik apart op een (momenteel lege) zekering (16A) kan zetten.
    Het moet 1 groep PER batterij zijn weliswaar.
    Dus 16A zekering per stopcontact.

Ik heb hier een gelijke opstelling.
    2 x Marstek, die elk op hun eigen zekering zit, afgemonteerd op een Niko Hydro stopcontact. Zit hier ook nog een Homewizard plugje tussen, kwestie van het totaal makkelijk in HomeAssisant te krijgen.

Let ook: Marstek heeft een Depth of Discharge van 88%, er blijft dus altijd een 12% in de batterij. Netto heb je dus 9kWh over.
    2e: je moet een Marstek P1 meter gebruiken bij meerdere PIBs van hun. Anders draaien die zot.

Maar nog altijd voordeliger dan uw stroom overdag te verliezen aan 0.02€, en savonds terug te kopen aan 0.30€.

Het moet 1 groep PER batterij zijn weliswaar.
    Dus 16A zekering per stopcontact.

Ik heb hier een gelijke opstelling.
    2 x Marstek, die elk op hun eigen zekering zit, afgemonteerd op een Niko Hydro stopcontact. Zit hier ook nog een Homewizard plugje tussen, kwestie van het totaal makkelijk in HomeAssisant te krijgen.

Let ook: Marstek heeft een Depth of Discharge van 88%, er blijft dus altijd een 12% in de batterij. Netto heb je dus 9kWh over.
    2e: je moet een Marstek P1 meter gebruiken bij meerdere PIBs van hun. Anders draaien die zot.
    Er zat een Marstek P1 meter bij de aankoop. Momenteel gebruikte ik een P1 meter van Homewizard. Als ik die wil blijven gebruiken, zal ik een soort splitter moeten kopen zeker?

16kwh opwekken waarvan we dus 10 in de batterij steken en 6kwh verlies. Daarna 7kwh naar de wagen, maar die omvormer in de wagen heeft ook verlies. Dus laat zeggen dat je 16kwh opwekt er 5kwh effectief in de wagen steekt.
    16kwh brengt dan 32c op en 5kwh kost je 1,5€ dus een effectieve winst van 1,2€ op elec. Dan nog de kost per opgewekte kwh nemmen. 16kwh opwekken kost ongeveer 6c:kwh dus die 16kwh kost ongveer 1€ . dan ook de kost van de batterij berekenen. Neem dus dat je 5000 keer die cyclus kan doen, dan is dat goed voor 25000kwh en aan een prijs van 2500€ voor de 2 batterijen, kom je op 10c /kwh dus 50c voor die lading.
    Dus voor laden van het net betaal je 1,5€ voor die 5kwh
    PV opbrengst naar net en laden van het net kost je 1€-0,32€ +1,5€ = 2,18€ voor 5kwh
    PV opbrengst naar batterij en naar wagen. 1€ + 0,50€ ...

Dus met investeren in zonnepanelen en in een batterij, betaal je even veel voor je energie dan dat je geen PV en geen batterij had gekocht...

Natuurlijk moet je alle cijfers invullen zoals het voor jou installatie is.

Ik heb in deze ... 6000€ genomen voor een PV installatie die op 20j 90.000kwh opbrnegt = 6,6c/kwh
    Marstek aan 1250€ met 5000 cycli
    5kwh uit 16kwh zonnestroom door 2 x 30% verlies en verlies naar wagen ook nog eens 30%.
    2c voor teruglevering

Je kan dus werkelijke cijfers en verliezen gaan bekijken en invullen. Het zal wss iets positiever worden in het voordeel van PV en batterij, maar ook geen gigantisch vershil.

16kwh opwekken waarvan we dus 10 in de batterij steken en 6kwh verlies.
    6 / 16 kWh verlies = 37.5% verlies.

Roundtrip van mijn Marsteks zit op +/- 75%. (Vorige maand 178kWh erin, 135kWh eruit).
    16kWh is dus roundtrip 12kWh.
    Verlies van een AC-omvormer van een gemiddelde wagen is rond de 15%.
    12kWh -> 10.2kWh.

Pak dat je van je 16kWh nog 10kWh overhebt. Da's het dubbele als in jouw voorbeeld.

10kWh kopen = €3

Mijn PV installatie (die écht klein is), kostte (met de premie toendertijd) inderdaad 4800€, 8 x 295W Enphase omvormer. Gemiddelde opbrengst 2700kWh per jaar.
    2700kWh * 20 jaar = 54.000kWh.
    €4800/54000kWh = €0.09/kWh.

Marsteks: €2.500 voor 10 jaar, of 6000 cycli.
    €1250/ (6000* 4.5kWh) = €0.09 (pakweg 10€c)

Kost voor een kWh van PV -> Marstek -> Auto kost je dus €0.09 + €0.10.

10kWh via zelfopwek + opslag = €1.9
    (Als ik mijn 2€c injectieverlies meetel, €1.9 + €0.32 = €2.22 totaal).

For what it's worth: Die efficiëntie van een AC lader in een auto is heel afhankelijk van het laadvermogen, zeker bij koud weer, omdat de batterij tijdens het laden op temperatuur gehouden moet worden. Gezien zo een plugin batterij maar 2.5 kW is, ga je echt aan de worst-case van die efficiëntie zitten. Zou een heel ander verhaal zijn met een hybriede omvormer die 10kW kan leveren ofzo.

Combinatie auto en thuisbatterij is dan ook niet zonder reden het worst-case scenario qua terugverdientijd… de verliezen zijn absurd.

16kwh opwekken waarvan we dus 10 in de batterij steken en 6kwh verlies.
    6 / 16 kWh verlies = 37.5% verlies.

Roundtrip van mijn Marsteks zit op +/- 75%. (Vorige maand 178kWh erin, 135kWh eruit).
    16kWh is dus roundtrip 12kWh.
    12kWh -> 10.2kWh.

Pak dat je van je 16kWh nog 10kWh overhebt. Da's het dubbele als in jouw voorbeeld.

10kWh kopen = €3

Mijn PV installatie (die écht klein is), kostte (met de premie toendertijd) inderdaad 4800€, 8 x 295W Enphase omvormer. Gemiddelde opbrengst 2700kWh per jaar.
    2700kWh * 20 jaar = 54.000kWh.
    €4800/54000kWh = €0.09/kWh.

Marsteks: €2.500 voor 10 jaar, of 6000 cycli.
    €1250/ (6000* 4.5kWh) = €0.09 (pakweg 10€c)

Kost voor een kWh van PV -> Marstek -> Auto kost je dus €0.09 + €0.10.

10kWh via zelfopwek + opslag = €1.9
    (Als ik mijn 2€c injectieverlies meetel, €1.9 + €0.32 = €2.22 totaal).
    zoals ik al aanhaalde, je kan alles met correctere data invullen.

Enige dat ik kan aangeven is dat laden via de Marstek niet aan groot vermogen gaat, dan gaat het verlies veel groter zijn dan dat je bv aan 11 of 22kw laadt

Goochelen met cijfers is gemakkelijk.
    En iedereen vindt toch dat iemand anders verkeerde cijfers gebruikt en vindt zijn eigen gelijk bewezen.

Zonder cijfers:
    - Rechtstreeks PV overschot in de auto laden is uiteraard optimaal
    - Als de auto niet thuis is, is het beter je overschot in batterij te steken dan op het net bij een vast/variabel contract. Bij dynamisch contract kan je er al eens over discussieren, dat is al complexer, afhankelijk van markt, ...
    - Als er energie in de batterij zit, maakt het niet zo heel veel uit waarvoor die juist gebruikt wordt.

Efficientie van autoladen is voor mij weinig relevant.
    Ging je de auto opladen? ok, dan heb je dus dat verlies, of die stroom nu gedeeltelijk of volledig uit batterij komt maakt toch niet veel uit?
    Om het op flessen te trekken kan je 11kW laden uit het net vergelijken met 2.5kW laden uit batterij. Maar dat is toch helemaal niet de standaard keuze die men maakt? Als je 11kW wilt laden, dan zal er een deel uit batterij komen en een deel uit net. Mensen die dat capaciteitstarief willen laden, gaan dan niet opeens de keuze maken om met de batterij maar aan 2.5kW meer te laden, toch? Dat is een valse tegenstelling.
    Als je gezien capaciteitstarief maar aan pakweg 4kW wilt laden, en 2.5 daarvan komt van de batterij en 1.5 van het net, heb je nog steeks 4kW laadvermogen, en bijhorend verlies, ongeacht of je batterij vol of leeg is.
    Als je echt ALLEEN uit de batterij je EV wilt laden, dan ga je inderdaad naar een laadvermogen van 2kW gaan, en heb je redelijk lage efficientie wellicht, maar nog altijd beter dan die 2kW naar het net te sturen aan 2-3-4c/kWh, en na 4 uur is je batterijtje leeg, en kan je auto nog steeds maar 50km verder rijden. Als dat bij uw leven past, nog steeds beter dan de stroom van het net halen.

Verbrandingsmotor heeft ook maar efficientie van 20-30%, dat heeft ons ook niet tegengehouden om 100 jaar met benzine en diesel te rijden.
    Lage efficientie betekent niet slechte keuze, als er geen economischer alternatief is.

Meer tekst dan ik gepland had, maar in essentie:
    Je koopt een batterij omdat je eigen productie wilt gebruiken op een later tijdstip ipv te injecteren.
    Waarvoor je die energie gebruikt is in se irrelevant, zolang je dat energieverbruik sowieso ging hebben. Of het nu warmtepomp, airco, kookplaat of EV voedt. Je had die verbruiken sowieso al gehad, en nu zijn ze goedkoper.

Dat van die auto opladen gaf ik enkel mee omdat dit misschien belangrijk was naar de installatie toe (= ook de reden waarom we op 2500W willen kunnen ontladen). Er zijn nog genoeg zaken die stroom vragen wanneer de zon weg is (of wanneer hij al wat gedraaid is): airco, koken, jacuzzi, ... Het kan zelfs goed zijn dat er niets meer overschiet om in de auto te steken.

Natuurlijk is het beter om meteen de zonne-energie te gebruiken, maar dat gaat nu eenmaal niet (altijd). Het kan goed zijn dat het qua rendement of investering niet optimaal is, maar het zorgt (hopelijk) voor wat gemak. Momenteel is het constant de app in de gaten houden of er geen energie-overschot is, om dan vlug de airco ofzo aan te zetten om even later als de zon wat minder is, ze vlug weer uit te zetten. Of er constant op letten dat er niet te veel gelijktijdig aan staat...

Ik ben het nu ook aan het overwegen om een batterij te zetten, ook al kan ik die niet echt snel terugverdienen, maar de drijfveer is comfort… niet meer over moeten nadenken wanneer je wat aan zet.
    We zijn intussen ook aan de airco, en daar is toch nog best wat behoefte nadat de zonopbrengst verdwijnt.

Dus ja, het is allemaal voor de luxe en het comfort.
    Is het een verstandige investering? Who cares.

echt snel terugverdienen
    Wat versta je onder snel? Zolang je ze op minder dan 10 jaar, of 6000 cycli, terug kan verdienen is het een investering zonder risico.
    Dat vind ik nogal mager.... Je betaalt 1300€, en pas na 10 jaar zou dat bedrag zonder enige winst terug op je rekening staan...
    Ik verwacht een terugverdientermijn van 4 jaar max, dan zal je op ca 10 jaar (cap vermindert) je centen verdubbelen.

Je zal ook geen 6000 cycli halen in 10 jaar. Ca 200-250 cycli per jaar zal eerder mogelijk zijn.

minder dan 10 jaar
    Dat zou wel een hele slechte investering zijn. Zie #14 van @Tommie1.
    Maar ik verwacht eerder dat ze nooit terugverdiend raakt.
    Maar dat boeit niet, want dat is niet de insteek. Een airco verdien je ook niet terug, die kost alleen maar geld en verbruik. Of een vloer of een keuken of chauffage. Dat is een investering in comfort.

Ik ben het nu ook aan het overwegen om een batterij te zetten, ook al kan ik die niet echt snel terugverdienen, maar de drijfveer is comfort… niet meer over moeten nadenken wanneer je wat aan zet.
    We zijn intussen ook aan de airco, en daar is toch nog best wat behoefte nadat de zonopbrengst verdwijnt.
    Dat comfort terug krijgen is echt leuk. Airco, afwasmachine, droogkast, nog snel een wasmachine en niet meer moeten denken 'Dju ik verspil hier mijn zonne energie'
    Hier ondertussen een maand 16kWh draaien, niks van het net gehaald behalve 1 keer dat we de EV echt moesten laden. (maar ondertussen ligt er ook wat extra PV om dat op te vangen)
    Trouwens ook verbaasd van de nieuwe O-W panelen onder 12°. Die geven vooral 's avonds een mooie extra opbrengst tov de Z-panelen. De PV dekt nu minstens 1kW af tot 19.20. Al is dat met de batterij iets minder relevant

Het is daar dat ik op doel.
    Op 10 jaar tijd kan "iedereen" dat wel terugverdienen. Je ROI komt van het extra comfort.

Het is daar dat ik op doel.
    Op 10 jaar tijd kan "iedereen" dat wel terugverdienen. Je ROI komt van het extra comfort.
    En waarom zou een batterij extra comfort geven?
    Ik zet die ergens, en stel die in, en dan kijk ik nergens meer naar hoop ik.
    PV is hetzelfde, je laat dat op je dak leggen, maar comfort geeft dat niet, enkel lagere facturen.

Terug
Bovenaan