• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Magneetcontacten opgeblazen?? :s

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Als allerlaatste qua domotica wilde ik deze namiddag de magneetcontacten op Loxone aansluiten. Aangezien ik beperkt zit qua ingangen had ik telkens 2 magneetcontacten in serie geplaatst.  

Concreet: +24V van voeding door contact 1 en dan in serie door contact 2 om te eindigen op een ingang van de Loxone module. Continu 24V op de ingang, tenzij een raam of deur geopend wordt, dacht ik.

Vooraleer dit aan te sluiten heb ik de 4 contactena apart Ohms uitgemeten en was de werking perfect. Na bovenstaande schakeling terug af te koppelen en opnieuw Ohms uit temeten, moet ik concluderen dat deze niet meer werken. Om knettergek van te worden.. :(

Ik vermoed dat de gebruikte magneetcontacten van volgend type zijn: https://ditec.be/wp-content/uploads/MAG-2020-12-WG.pdf

Er was wel een rode en zwarte draad maar ik dacht dat dit gewoon een contact was, zonder polariteit?  Ik heb dus niet op de kleur v/d draden gelet bij aansluiting.

Kan het werkelijk dat ik hier alle contacten heb opgeblazen?? Zien jullie een oplossing? Kortsluiten van de draden help allezins niet.

Sommige contacten geven niet meer door en andere wel maar sowieso is er geen verandering meer bij openen of sluiten v/d deur of raam.

Ik heb indertijd alles gesoldeerd en ondertussen is alles reeds geschilderd..

Alvast bedankt voor de hulp!!

Bijlagen

• dsc_0008.jpg
    dsc_0008.jpg
    611,4 KB · Weergaven: 13
  • dsc_0009.jpg
    dsc_0009.jpg
    531,3 KB · Weergaven: 12

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.466
Punten
113
Ik heb er ooit eentje vervangen omdat de aansluitingsdraad op 2 cm van het raam beschadigd was. De ramen waren nog niet ingepleisterd maar de ramenman had de aansluitingsdraad mooi luchtdicht afgekit.
Niet zo simpel om te vervangen, helemaal niet. Dat contact kan je er wel uitkrijgen met wat moeite maar (en als je geluk hebt, is er wat overschot aan draad in je raamprofiel) je aansluitingen moeten ook opnieuw gesoldeerd worden.
Ik ben er toch enige tijd mee bezig geweest

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Moonwood zei:
Deze namiddag ben ik er en ga ik eens controleren ivm sluiting.

Zijn die contacten volgens jullie zonder kap- en breekwerk nog uit de ramen te krijgen?

Deze worden van buiten naar binnen geduwd met een soort van weerhaakjes?

Als je er zeker van bent dat ze stuk zijn, kan je ze dan niet uitboren?

Enkel eerste mm's, zodat de klemmetjes sneuvelen en je het er makkelijker kan uitprutsen.

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Update: op het gelijkvloers zitten er 2 contacten.

Eén ervan werkt nog, de andere (voordeur) totaal niet meer.

Gisteren  contact voordeur uitgeboord en kabel uitgemeten; lijkt ok. Morgen steek ik er een nieuw contact in.

Boven lijken ze allebei niet meer te werken. Ik focus mij voorlopig enkel op het gelijkvloers.

De contacten van het gelijkvloers komen op de verdeelkast beneden toe. Vanaf hier vertrekken er 2x 12xSVV naar de kast boven, waar Loxone staat.

Hoe meet ik nu best de SVV draden Ohms uit? Wanneer ik meet tussen een SVV draadje en de aarding meet ik op elk draadje +/- 1,5 M Ohm, is dit normaal? Wanneer ik meet tussen een SVV draadje en de + of - v/d 24Vdc voeding meet ik telkens  +/- 15 M Ohm. Ter info: de SVV draadjes hangen zowel in de kast boven als beneden te zweven en zijn nergens op aangesloten.

Wanneer ik meet tussen beide draadjes van het contact en de aarding, heb ik geen Ohms warde, wat normaal lijkt? Zijn beide SVV kabels slecht? ik heb deze ook voor knoppen gebruikt, zonder enig probleem.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
Moonwood zei:
Hoe meet ik nu best de SVV draden Ohms uit?

Je legt 2 kleurtjes aan elkaar en meet de andere kant op die 2 kleuren. Moet een zeer lage ohmse waarde hebben.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
boven de 2 SVV losmaken

ze onderling koppelen kleur op kleur

en beneden ook alles losmaken en ze kleur op kleur meten

als meer is dan paar 10-tallen OHM dan zijn ze gebroken

daarna zou je ze ook nog kunnen controleren op kortsluiting, dus meten tussen kleur

en ELK ander kleur, waarde zou oneindig hoog moeten zijn, indien lager dan 1Mohm dan in kortsluiting, mantel doorgesmolten

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
En is het normaal dat ik 1,5 Mohm meet tussen losse SVV draad en aarding?

In principe is hier toch geen verbinding mogelijk? 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
418
Punten
83
Je hebt waarschijnlijk de meetpen vast, en jij bent verbonden met de aarde.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan